Met z'n hoofdje ligt hij 4-5 weken voor en met de rest 2-3 weken. Dus ben erg benieuwd. Dippertje: de enige tip die ik voor drinken momenteel gebruik is het drinken van Slimpie, een suikervrije limonadesiroop in verschillende smaken te krijgen bij o.a. AH, Jumbo en C1000 bij de limonadesiropen in 't vak. Ukoldaatje: ik moest dus ook eerst 2 weken m'n eetpatroon aanpassen. Toen dat niets uithaalde ben ik overgezet op insuline. Ik moet 7x per dag prikken: nuchter, 2 uur na ontbijt, voor de lunch, 2 uur na de lunch, voor het diner, 2 uur na het diner en voor het slapen gaan. In 't begin begon ik met 2 eenheden per keer, nu zit ik tussen de 28 en 30 eenheden per keer. Afhankelijk van hetgeen ik eet en hoe m'n waarde voor het eten is, bepaal ik een beetje hoeveel insuline ik moet spuiten. Dit heb je heel snel door hoor, wat bijv. 2 eenheden insuline doen met je waardes. Echter, hoe verder je in de zwangerschap komt, hoe meer insuline je nodig hebt. Ook is het nog zo dat als je pasta's, pannekoeken of patat eet, je extra eenheden moet spuiten. Ik heb wekelijks telefonisch contact met de diabetesverpleegkundige, en elke week prijst ze me weer helemaal de hemel in over hoe ik ermee omga, hoe ik door heb wat ik moet spuiten etc. Ik blijf nog wel steeds hoop houden dat het alleen maar zwangerschapsdiabetes is en niet "gewoon" diabetes... maar goed, dat zal na de bevalling blijken... Woensdag heb ik weer een afspraak bij de gyn. en gaan we de groeiecho bespreken en verwacht ik eigenlijk een datum te horen wanneer ik ingeleid ga worden. Fijne avond nog allemaal!
Djintie, bedankt voor je uitleg!! Hoop ook dat het na de bevalling weer over is hoor, alleen allebei mijn ouders hebben het, en ik heb overgewicht, plus Hashimoto...grote kans dat ik het over een aantal jaren terug zal krijgen. Mijn ouders spuiten niet, gebruiken metformine. Ben benieuwd wat de internist morgen gaat zeggen. Ik heb nu ook elke week contact met de dvp. Ik snap alleen niet waarom ik van die uitschieters boven de 7 heb als ik niets bijzonders heb gegeten. En als ik bv friet op heb, dat ik dan netjes 6.7 prik bv. Ik hou nou een week mijn bloedwaardes bij, hoe doe je dat als je al zolang en zovaak die prikjes in je vingers krijgt? Ik heb nu al zere vingertoppen..
Moesten jullie trouwens meteen nadat je n gesprke had voor een dieet dagcurves gaan prikken? Bij mij is er namelijk helemaal niks afgesproken daarover. Ook niet wanneer ik weer moet laten checken. (had wel een gemiste oproep vanuit t ziekenhuis vrijdagmiddag om 5 voor 5) @djinti2011, die heb ik hier ook maar ook daar zit aspartaam in. Las vandaag van een onderzoek uitgevoerd in 2010 of 2011 (onder 60000) zwangere vrouwen dat het gebruik van aspartaam (dagelijks) de kans op vroeggeboorte behoorlijk vergroot. Kon geen ander onderzoek daar over vinden. Dat is dan weer jammer.
@dippertje; rivella mag je ook gewoon hebben, en ik vind het best lekker. Ik heb op aanvraag van de dietiste een dagcurve laten prikken, moest het overigens zelf aangeven bij mijn gyn. ook een beetje slordig dus.. @ukoldaatje; dat is idd lastig in te schatten. Ik zat gister voor het eerst ook een keer boven de 7. Maar meestal zit ik daar wel onder. En toen ik boven de 7 zat had ik alleen maar een broodje op. 's avonds na een frietje was hij 5.7 dus vind het soms ook erg raar waar die dan ineens van omhoog schiet.. @djinti; spannend woensdag. Als je baby zover voor ligt zou je er wel vanuit gaan dat je ingeleid gaat worden. Ik ben benieuwd! Ik hoop toch ook wel binnenkort weer een groeiecho te krijgen, kijken hoe het bij ons met het hoofdje staat.. Ik mag vandaag en vrijdag voor een CTG + bloeddrukcontrole en volgende week dinsdag zie ik weer een gyn. die van mij is dan met vakantie. Even kijken of die andere gyn. een groeiecho wil plannen of dat ik dat vervolgens weer met mijn eigen gyn. plan.. Ik heb nog een aantal weekjes.. De tijd mag van mij wel wat sneller gaan haha.
Hier ook diabetes. Nuchtere waarde is altijd goed, onder de 5,3. Ontbijt en lunch is meestal niet goed, boven de 6,7. Avondeten is eigenlijk ook altijd goed. Ik spuit nu bij ontbijt en lunch insuline. 6 en 3. Dit helpt nog niet echt en bijna iedere dag wordt de dosis verhoogd. Ik vind het nog erg zoeken naar de juiste hoeveelheid insuline. Wordt er een beetje onzeker van. Vorige week is m'n buik opgemeten en deze heeft de afmeting van 37 weken( ben nu 32 weken) Nog 6 weken te gaan! Pfffff
Mijn 2e test was 5.3 en 8.1....nog steeds verhoogd dus. Ben inmiddels bij de dieetverpleegkundige geweest en zij heeft mijn eetroutine bekeken en heeft tips gegeven. Ik moet appelsap/sinaasappelsap laten staan en mag ook maar 1 boterham met zoet beleg op een dag. Dat zou op zich voldoende moeten zijn. Wat mij vooral frustreert is dat wat je denkt gezond te zijn mag nu juist niet. Chips is ook niet goed natuurlijk vanwege zout en vet. Maar als je puur naar de suiker kijkt zegt ze: je kunt beter chips eten dan een glas appelsap nemen. Hoe tegenstrijdig is dat? Ik hoef trouwens niet terug te komen bij haar, tenzij ik problemen ondervind. Dus nu maar het dieet goed opvolgen de komende 13 weken en afwachten wat de gyn volgende week zegt. Ik zou sowieso een groeiecho krijgen bij 30 weken en nog eentje bij 36 weken. En als je diep in mijn hart kijkt, blijf ik liever bij onze verloskundigepraktijk. Daar voel ik me gewoon net even prettiger dan bij de gyn. Maar goed, uiteindelijk doe je natuurlijk wat goed is voor jouzelf en vooral voor je kindje.
Hallo meiden! Hier ook een zwangere die de stempel zwangerschapsdiabeet heeft gekregen. Mijn waardes zijn super netjes en kan het met een koolhydraatspreidend dieet tot nu toe prima reguleren. Hoe gaat het verder met jullie?
Nou ik ben na 3 weken weer terug gestuurd naar mn eigen VK, heb geen gyn gezien in t ziekenhuis alleen andere vk's . Laatste afspraak kreeg ik te horen dat ik een hoog risico bevalling zou zijn, en kindje liep immers 2 volledige weken voor qua groei en ik zou niet terug mogen naar eigen vk. Toen vroeg ze heb je alweer laten prikken sinds je op dieet staat... nou nee dus, ohh zegt ze dna prikken we die nu ff, ik was al helemaal flauw en zie ook nou die is nu wel goed voel me namelijk al niet lekker en het is 4 uur geledne dat ik 1 bruin bammetje met laagje smeerkaas en koppie thee zonder suiker heb gedronken, sindsdien helemaal niks meer. Nee hoor maakte volgens haar niks uit. Nou bloed laten prikken de waarde was helemaal goed (duhh) dus ik ben terug gestuurd naar eigen vk. Heel bizar allemaal, eigen vk's stonden ook te kijken dat ik terug bij hun kwam. In eerste gesprek in ziekenhuis zeiden ze je word waarschijnlijk bij 38 weken ingeleid maar je loopt sowieso niet door tot 42 weken want je loopt al 2 weken voor. En nu ben ik gewoon terug bij vk en zou dus theoretisch gezien gewoon door kunnen lopen tot 42 weken. Heel bizar allemaal :S dus we gaan nu op eigen rekening nog een groeiecho laten maken dat willen we zelf tenminste om te kijken of hij niet nog meer dan die 2 weken voor is gaan lopen. maar ik ben dus genezen :') niks meer aan het handje