Glucosetest, hoe werkt dat?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Gentle, 7 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb maandag de glucosetest in het ZH. Doorgestuurd door de stagiaire, oke oke, het was ook min of meer al wel eens genoemd. De VK wilde de vorige keer even de groeiecho afwachten, maar de stagiaire nu dus niet... Dus ik zal braaf gaan :D

Maar goed, hoe werkt zoiets precies? Ik moet er nuchter heen, zeiden ze. Mag je dan bijvoorbeeld een kopje thee 's ochtends, of echt alleen water? Ik heb een vrij lage bloeddruk en vrij laag HB (toevallig net 2 weken niet meer aan de ijzerpillen), dus van een ochtendje spontaan nuchter blijven zou ik wel eens van m'n stokje kunnen gaan. Dus alles wat ik wel mag hebben...

En dan krijg je een drankje geloof ik, en mag je daarna dan nog steeds niks eten? Of vult dat drankje ook een beetje?

Haha, zoals te lezen, ik kijk er ontzettend naar uit :D;) Doe mij maar een groeiecho! :p

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Nuchter betekent echt niets behalve water. Thee mag dacht ik wel, maar uiteraard zonder iets erin. Dus da's eigenlijk warm water. ;)

In het ziekenhuis wordt je eerst nuchter geprikt en dan krijg je een glucose-oplossing te drinken. Die is niet lekker, soort siroop. En dan moet je wachten. In die wachttijd mag je niets eten of drinken. Je mag ook niet teveel lopen. Gewoon zitten en wachten. En dan na 2 uur wordt je weer geprikt. Er wordt dan gekeken hoe je lichaam is omgegaan met specifiek deze hoeveelheid glucose. Als je erbij zou eten, drinken of bewegen, dan beïnvloedt je de uitslag.

Succes!

3. cat2

cat2 Niet meer actief

Hoi hier was het inderdaad dat je nuchter er heen gaat. Dan prikken ze eerst bloed. Daarna krijg je het zoete drankje. Ik moest 2 uur wachten en mocht niet lopen. Moest op de stoel blijven zitten. Je mag dan nog steeds niks eten en drinken. Na 2 uur prikken ze weer bloed. Ik kreeg na een paar dagen de uitslag.

Ik zou iets meenemen om je te vermaken die 2 uur dat je zit te wachten. Een boek of zo, of muziek luisteren, tablet. Misschien kan iemand met je meegaan zodat je niet alleen bent?

4. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    Nuchter niks eten en drinken vanaf 22.00 de vorige dag
    Eerst prikken ze bloed daarna krijg je een megazoet vies drankje nog steeds verder niks eten en drinken.
    Dan 2 uren je rustig houden en gewoon in ziekenhuis blijven
    Daarna klein prikje in je vinger en vanaf dat moment mag je weer eten en drinken

5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Zo vaag ik heb hem bij de jongste gehad mocht gewoon 2 uur winkelen in een naastgelegen winkelcentrum.

6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik heb hem twee weken geleden weer gedaan, maar hier is het 3x prikken op een dag, zonder vies drankje. Tussendoor dus steeds naar huis of andere dingen doen.

7. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    En hier krijg ik gewoon meetapparaatje naar huis en moet ik zelf 4x op een dag een vingerprikje doen. Zoveel makkelijker/fijner dan zo'n vies drankje! Kan gaan en staan waar ik wil, eten wanneer ik wil, hoef niet op en neer naar ziekenhuis/dokter/vk...

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    @Loesje en Ligero,

Dat is dan een curve en geen glucose tolerantie test. Uiteindelijk dient het hetzelfde doel hoor, daar niet van. Maar de OGTT is echt specifiek met een glucose-oplossing.

9. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hier ook bij beide zwangerschappen suikertest gekregen..
    Idd nuchter.. Prikken.. Vies goedje drinken.. en na twee uur weer prikken.. Was met de auto dus mocht wel gewoon tussendoor naar huis als ik me maar rustig hield :)

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Naar huis was voor mij niet handig geweest, we wonen niet heel dichtbij het zh.

Bedankt voor alle tips! Was inderdaad een prima score, helemaal niks aan de hand. Wel vies zeg, en ik werd er aardig misselijk van, in combinatie met het nuchter blijven... Ik voel me nog steeds niet weer helemaal tiptop.. Maar goed, wel fijn om te weten!

11. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik heb net het drankje gehad en vond het meevallen. Voel me wel slapjes door het nuchter zijn. Fijn nu 2uur wachten.

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Succes dorisn! Ik vond het drankje op dat moment te doen (lekker is anders), maar ik werd er misselijk van daarna, die smaak zat nog 2 dagen in m'n mond... Maar goed, als de uitslag goed is, dan maakt dat het wel goed. Er zat iemand naast me te wachten die elke 4 weken zo'n test moest doen... Poeh!

13. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik kreeg mega dorst van dat drankje, maar verder gelukkig niet. Alleen ging de 2de keer prikken niet helemaal goed. Ik had een bij stagiare en die raakte een zenuw en dat deed me toch zeer. Je verwacht een prik bij te voelen in je elleboogholte en ik voelde hem tot in mn pols. Toen wilde ze hem nog laten zitten zodat ze het buisje bloed kon afnemen, maar i, wilde dat ze de naald eruit haalde. Daarna prikte ze gelukkig wel goed, maar heb nu nog een raar gevoel in mn arm. Ben nog wel een beetje aan het bijkomen van het rare eten en drinken wat ik gisteren gedaan heb door de test. Vandaag extra drinken en weer ff normaal eten.
    Afgezien van het prikken viel het me erg mee.

Deel Deze Pagina