Zwangerschapsdiabetes: Wat eet jij?

Discussion in 'Gezondheid' started by Nijn84, Jul 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    In de 16e week van deze zwangerschap is er zwangerschapsdiabetes bij mij ontdekt. De vorige keer was ik 27 weken zwanger toen ik met het koolhydraatspreidend dieet begon. Toen 11 weken het volgehouden met het dieet maar moet nu dus een keer zo lang.

Maar mijn inspiratie begint een beetje op te raken en dacht mss kunnen we elkaar wat inspireren zodat er wat variatie in het eten komt en andere tips geven mbt het eten.

Lijkt het jullie wat? En waar ik wel erg benieuwd naar ben is of jullie op bepaalde producten hoger reageren die wel zouden moeten kunnen.

2. Kattenbak

Kattenbak Lid

Feb 7, 2011
    89
    12
    8
    NULL
    NULL
    Gebruik je hier medicatie voor?

3. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Zoals je kunt lezen heb ik een koolhydraatspreidend dieet...

4. Ampie

Ampie Lid

May 29, 2012
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Nijn,

Ik heb ook zwangerschapsdiabetes. Sinds ik het weet snoep ik in ieder geval niet meer, maar verder kan ik best nog van alles eten. Ik ben dol op aarbeien en kersen, dan heb je toch nog iets zoets. Verder verdun ik vruchtensapjes met water. En als ik een een keer iets snackerigs wil, dan neem ik iets van kaas of iets anders hartigs. Vlees kan bij mij ook geen kwaad. En zelfs een pizza af en toe kan ik gewoon eten. Ik heb bij mij gemerkt dat ik vooral verhoogde suikerwaardes krijg van emoties of stress. Ik vind het ook best lastig dat je niet altijd overal aan toe mag geven, maar voor ik aan het dieet begon, had ik het erger verwacht dan dat het nu is...:)
    Groetjes, Ampie

5. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

May 14, 2011
    3,570
    55
    48
    Ik heb ook zwangerschapsdiabetes, en probeer de waarden laag te houden dmv het dieet.

Wat eet ik oa?

Brood met becel en kipfilet met tuinkruiden of ham of gekookte gelderse worst.Soms een gekookt eitje op brood.
    Als ik weg ga neem ik altijd een flesje water mee en een appel.
    Verder eet ik bv 's avonds bij het eten krieltjes met kipfilet in stukjes en haricots bonen en mayonaise.
    's Avonds eet ik nog een schaaltje yoghurt en een sinaasappel.
    Ik drink verder water, coca cola light en koffie.
    Ik ga ook nog gewoon naar de Griek, waar ik suflaki eet.
    En af en toe neem ik haring (en palingfilet erbij los)op brood. Als afwisseling :)
    Snoepen doe ik absoluut niet meer.
    Als ik trek krijg neem ik een stuk worst of een appel.

En Nijn, wat eet jij zelf dan op een dag?:)

6. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Leuk om te lezen wat jullie eten! Ik zou idd ook wel wat meer vis kunnen eten dat vergeet ik vaak!

's morgens begin ik met een bruin broodje pindakaas en een beker karnemelk.
    tussen de middag eet ik vaak 2 broodjes beleg is kaas, pindakaas, vleesbeleg, gekookt of gebakken ei en een van mijn favorieten op het moment is droge worst op brood. (Dit kreeg ik vroeger van mijn moeder) en een beker karnemelk.
    's avonds Aardappels, groente en een stukje vlees maar ook wel pasta in verschillende soorten en maten ;) en rijst. Pannekoeken kan ik ook gewoon eten :)

Dingen waar mijn waardes van aan de loop gaan zijn melk, tosti's (gewoon bruin met kaas en ham), babi pangang, croisants en verse jus d' orange. Vast nog wel meer maar dit zijn dingen die opvielen.

Tussendoor neem ik worst of kaas, fruit of af en toe een zakje chips. Ik mag tot 13 gr koolhydraten tussendoor eten. Een uitdeelzakje is tussen de 13 en de 15 gr koolhydraten.

Ik drink veel water, rivella en karnemelk.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik kreeg vorig jaar de tip om vooral op te letten met de "snelwerkende koolhydraten", dus de geraffineerde koolhydraten te vermijden. Ipv witte rijst, witte pasta etc, van alles de volkoren variant nemen. Ook extra-volkoren brood etc.

Verder uhm.. even mn geheugen schrapen hoor.
    Ontbijt: bruine boterham met vleeswaren en kop koffie
    tussendoor: koffie en half stuk fruit oid
    lunch: groene salade of extrabruinbrood met iets hartigs erop plus twee bekers karnemelk
    tussendoor: karnemelk en half stuk fruit
    Avondeten: wat de pot schafte, maar dus wel met veel volkoren produkten.

Internist was enerzijds niet heul blij met mn karnemelk inname (2 liter per dag :$ ) maar dat compenseerde ik ivm zwaar maagzuur.. dan hoefde ik in ieder geval geen maagtabletten te nemen ;)

8. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    2 liter karnemelk?! Wow! Drink ca een halve per dag. Ik mag per maaltijd ca 38 gram koolhydraten eten. Adv het boekje de eettabel van het voedingscentrum kijk ik hoeveel koolhydraten er in iets zit. Dat boekje is echt mijn lijdraad op het moment.

9. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

Jul 15, 2008
    1,081
    0
    0
    Ergens in NL
    Ik dronk ook teveel melkproducten. Hierdoor hogere waardes. Mag nu maar max 500 ml melkproducten. Verder at ik als tussendoortje ook veel hartige dingen zoals worst en kaas. Dit vonden ze ook niet goed.

Dit is wat ik nu eet;
    Ontbijt: 1 bh met light jam of worst sneetje ontbijtkoek of volkoren cracker + thee of water.
    Tussendoor: liga evergreen of sultana met light drinken en water.
    Lunch; 2 bh + volkoren cracker. Met appelstroop,light jam kaas of worst. Philadelphia light of sandwichspread. Met een beker melk.
    Tussendoor; fruit met light drinken en water. Evt nog een kaakje oid.
    Avondeten; van alles en nog wat. Bij pasta, rijst of patat wat minder. Reageer hier nl erg op met hoge waardes. Verder vaak sla erbij. En een toetje. Vaak halfvolle yoghurt met slimpie.
    Tussendoor; koekje en thee.

Ik ben nog maar 2 kilo aangekomen doordat ik zo oplet. Moet alleen wel voldoende blojven eten en niet mezelf gaan uithongeren. De baby is ook nog van een normaal formaat nu.

10. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

Nov 29, 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik laat vooral de snelle suikers staan. Gewone frisdrank, sapjes, koek, snoep. Dat soort dingen. Koolhydraten heb je nodig, dus ik eet wat extra brood. Met vleeswaren, want zoet mag niet. Nou ja, heel af en toe neem ik wel iets lekkers. Maar dat komt ook omdat mijn kindje er weinig last van schijnt te hebben. Hij is niets te groot ofzo.

Maar zodra ik bevallen ben, wil ik eerst een appelsap. Mensen die mij goed kennen, weten dat ik dat echt moeilijk vind om te laten staan. Maar als er iets een suikerbom is?

11. Trees

Trees Niet meer actief

Hier grenswaardes en moet van de gynaecoloog wel op mijn eten letten. De baby is namelijks veels te groot en wijkt teveel af van de groeicurve.

Ontbijt : magere yoghurt met (suikervrije) muesli met noten

Tussendoor : fruit of liga evergreen of de suikervrije koekjes van mijn dochter (Goodies) of een zelfgebakken iets

Lunch : 2 volkoren boterhammen met hartig beleg of zonnatura Jam (is zonder suiker) en een beker met met agavesiroop.

Tussendoor : fruit of liga evergreen of de suikervrije koekjes van mijn dochter of een zelfgebakken iets

Diner : Volkorenpasta, zilvervliesrijst, aardappels met groentes, vlees en een zelfgemaakte saus (geen pakjesvoer).

Tussendoor : nootjes of iets dergelijks

Ik kreeg vooral het advies niet teveel koolhydraten in één keer. Geraffineerde suikers vermeed ik al. Als zoetmiddel gebruik ik vaak agavesiroop, omdat deze nauwelijks invloed heeft op je suikerwaardes. Is ook ideaal voor het zelf maken van koekjes, pizzadeeg etc.

12. Minniemouse1974

May 14, 2011
    3,570
    55
    48
    's Avonds eet ik ook halfvolle yoghurt met slimpie.
    In slimpie(=siroop) zitten geen koolhydraten.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik weet niet wat slimpie is, maar siroop is toch bijna puur suiker?

14. Trees

Trees Niet meer actief

Het is gezoet met aspartaam en er schijnen inderdaad geen suikers in te zitten. Mijn keus is het daarom niet. Geef mij maar agavesiroop of stevia.

15. Minniemouse1974

May 14, 2011
    3,570
    55
    48
    In slimpie zitten 0 koolhydraten. Net als bij Coca Cola light.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Per 100 ml zitten er in de Slimpie limonadesiroop sinaasappel toch 0,42 gram suiker. Maar dit is uiteraard verwaarloosbaar vergeleken met bijvoorbeeld Roosvicee (ca. 56 gram per 100 ml).

Alleen zit er dan bij Slimpie weer veel meer zout in? 0,2 gram per 100 ml siroop. Vaag... wat doet zout in een limo?

17. Minniemouse1974

May 14, 2011
    3,570
    55
    48
    Mijn waarden gaan er in ieder geval niet van omhoog.
    En ik doe 1 klein scheutje door de yoghurt. Moet kunnen.
    Ik denk dat een evergreen of liga veel slechter is. En die eten sommigen ook.
    Ik eet verder alleen heel erg verantwoord. En mijn waarden zijn elke dag prima. Geen pieken.
    Ik drink slimpie aarbeien.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ja, Liga... 'verantwoord tussendoortje' uh huh... :D
    Het is gewoon heel gemakkelijk, meer niet. Veel mensen hebben dat niet door...

19. Minniemouse1974

May 14, 2011
    3,570
    55
    48
  20. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Van de dietiste in het zh mocht ik ook best een scheutje gewone ranja of roosvicee in de yoghurt doen. Als ik het maar met mate doen.

Hoevaak moeten jullie op controle bij de gyn/internist/diab. verpl./dietist?

Share This Page