Vanaf wanneer werd jullie werk zwaar?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jes12, 28 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Hallo allemaal,
    Ik weet dat dit voor iedereen persoonlijk is en afhangt van welk werk je doet.
    Maar toch was ik even benieuwd vanaf wanneer jullie merkte dat het op het werk allemaal iets minder ging??
    Ik vraag me namelijk af of ik zo een aansteller ben..

Ik werk in een bakkerij waar ik de hele dag loop, sta,dingen moet tillen etc. continu lichamelijk bezig iniedergeval.
    Nu is het zo dat wij op een hele dag werken maar 3x 15 minuten pauze hebben.. best weinig dus.
    Ik weet dat je als zwangere recht hebt op extra pauze maar dit is gewoon geen doen ik belast mijn collegas daar extra mee.
    Nu zijn mijn uren en dagen aangepast en werk ik nu nog maar 3 dagen, maar wel 30 uur. 10 uur per dag werk ik nu en ik merk dat het me best al zwaar begint te vallen..
    Ik probeer me niet teveel aan te stellen want ik werk tenslotte maar 3 dagen ( ben veel meer gewend) maar goed echt leuk is het niet.. als ik dit nog moet volhouden tot de 34 weken😨😨

liefs Jes12

2. Saar82

Saar82 Fanatiek lid

27 dec 2013
    1.390
    322
    83
    Ik kan me er iets bij indenken dat je het zwaar hebt! Zelfs al werk je 'maar' 3 dagen, het zijn wel lange dagen! En je conditie gaat ook wel iets achteruit als je zwanger bent, 't is helemaal niet gek om niet meer alles te kunnen zoals je voor je zwangerschap wel kon! Let echt heel erg op je eigen grenzen. Als je nu al aanvoelt dat je het niet goed meer trekt, geef dat dan ook meteen aan op je werk. Ze hebben meer aan je als je aangepast werk wél kan doen, dan wanneer je over een paar weken de ziektewet in zou moeten omdat je compleet ingestort bent. Er is wel een kindje in je buik aan het groeien, da's niet niks!

Ik sta voor de klas, en merkte ook vrij snel dat 't vele staan me opbrak. Ik kon zelf mijn werk dusdanig aanpassen dat het goed te doen werd, maar kreeg wel hulp van mijn leidinggevende. Hij heeft ervoor gezorgd dat ik bijvoorbeeld niet meer de hele school rond hoefde te lopen met een loodzware tas, maar dat ik een vast lokaal kreeg. En tijdens de lessen vroeg ik geregeld hulp aan leerlingen - bijvoorbeeld of zij bepaalde dingen op het bord wilden schrijven als ik even niet wilde/kon staan. En ik zat zelf ook wat meer tijdens de lessen. Niet ideaal, maar wel prettig - en de leerlingen hadden er ook onwaarschijnlijk veel begrip voor! :)

Hoop dat je iets kan regelen op je werk! Succes en sterkte iig!

3. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Luister goed naar je lichaam!
    10 uur werken en maar 3x een kwartier pauze, is voor een zwangere veel te zwaar. Ik zou het recht op extra pauze zeker benutten. Je collega's zullen hier vast wel begrip voor hebben?

Mij lijkt het juist prettiger om je uren wat over meer dagen te verspreiden, zodat je je energie ook wat meer kan verspreiden.

Ik werk zelf sowieso maar 24 uur, maar vanwege bekkenklachten ga ik vanaf volgende week 6-8 uur minder werken. Zodat ik dan 4 ochtenden werk. Qua belasting is het dan beter verdeeld, zodat ik dat goed vol kan houden. Een hele dag werken gaat gewoon niet meer.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.151
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik kan het me wel voorstellen dat het zwaar is! Ik werk 34 uur als doktersassistente, wat zwaar is op een andere manier, want ik zit de hele dag vooral, haha.
    In wat voor opzicht is het zwaar? Want bij mij is het vooral de vermoeidheid, verder geen lichamelijke ongemakken. Gelukkig wordt dat nu iets minder.
    En maar zo weinig pauze? Je hebt nu zelfs recht op een kwart meer pauze volgens mij. En volgens mij al op een uur sowieso, niet maar 3 kwartier. Dus daar zou nog wel een half uur bij mogen. Zoek de regels even op internet en print ze uit, dit is allemaal wettelijk geregeld, dan kan je baas er niet meer omheen. Beter iets meer pauze en je houdt het vol, dan dat je straks helemaal niks meer kunt.
    Sterkte meid!

5. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik werk 32 uur in de zorg. Lichamelijk zwaarwerk. Ik merk nu echt dat het me zwaar valt. Bukken gaat steeds moeilijker. Ik ben snel moe en moet veel lopen wat uiteindelijk waggelen word. Na 8 uur werken ben ik echt gesloopt.

6. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ik zou het gewoon aan je collega's vertellen dat je extra pauzes wilt, normaal maken ze daar toch geen probleem van denk ik he?

Ik werk 28uur in de ouderenzorg, ook meestal 8u/dag.. Ik merk nog niet echt verschil, collega's houden wel rekening met mij en helpen waar nodig.. Wij staan wel bepaalde uren alleen op de dienst dus dan heb ik niemand om terug op te vallen
    Ben toch blij dat ik over een kleine maand mag stoppen!

7. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Ik werk 20 uur in de ouderenzorg (thuiszorg) en afgelopen week merkte ik dat het nu toch wat zwaarder gaat worden en dan vooral het bukken. Ik probeer het nog wel even vol te houden, maar als het echt niet meer gaat ga ik dat zeker aangeven.

8. FreSa

FreSa Actief lid

10 sep 2013
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met mijn eerste zwangerschap begon ik halve dagen te werken vanaf 28 weken zwangerschap, met mijn tweede was dit met 20 weken i.v.m. bi. Beide zwangerschappen had ik kleutergroepen, dus veel bukken, lopen enz. Nu met mijn derde werk ik sinds deze week 2 dagen minder. En dat met groep 5/6. Na een dag weet ik niet meer hoe ik moet lopen, zitten of liggen.

Je moet goed naar je lichaam luisteren. Ik begon ook vroeg in deze zwangerschap met bi klachten en andere vervelende kwalen, maar gelukkig heb ik er 6 weken vakantie tussen gehad.

Je moet niet vergeten dat je lichaam dag en nacht aan het werk is, er groeit tenslotte een wondertje in je!

Succes meid!

9. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Hier tot 20 weken 28 uur gewerkt en vanaf toen moest ik (is standaard procedure bij mijn zwangerschap) van de gyn naar halve dagen en dat heb ik tot de 25 weken volgehouden, toen werd de druk bij mijn vagina teveel en pijnlijk. Had ik 1 baby gehad dan had ik het wel volgehouden tot de 34 of 36 weken. Werk in een winkel dus ook veel staan en lopen, tillen deden collega's voor me.

Bij een werkdag van 10 uur zou ik zeker even zorgen dat je wat meer pauze neemt, ookal wil je je collega's er niet mee belasten.. Het is voor je ukkie en jezelf wel belangrijk. ;)

10. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Bedankt voor de reacties.
    Ik weet zeker dat het voorlopig nog wel moet lukken hoor maar het vervelende is gewoon, er zijn geen andere opties.
    Vervangend werk is er niet, we hebben te weinig personeel dus echt schuiven in de uren gaat ook niet,en halve dagen werken kan ook niet want de roosters zijn heel strak op elkaar afgestemd.
    Daarbij komt dus dat ik het idee heb dat me baas me nu liever kwijt dan rijk is en het vooral erg lastig vind dat ik dadelijk niet meer zo flexibel inzetbaar ben met een kleintje.
    Ik zie het dan ook echt niet gebeuren dat hij moeite zou doen om het voor mij aangenamer te maken..
    Hij neemt nog liever iemand aan die wel flexibel is en gooit mij eruit daar komt het eigenlijk op neer.Ik heb daarom alnzo een vermoeden dat tegen die tijd dat ik met verlof ga of niet meer kan werken hij wel ergens mee zal komen om me te onstlaan..

11. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ik werk zelf in de zorg, en ik merk met name bij de zware mensen dat ik hun echt niet meer kan verzorgen (ook al doen we die met z'n tweeën)
    En het vele lopen is erg vermoeiend merk ik.
    Collega's houden gelukkig wel rekening met mij, helaas heb ik geen pauze, werk op kleinschalig wonen en heb niet de mogelijkheid om van de afdeling te gaan.
    Ik plan dus tussendoor momenten in dat ik even kan gaan zitten.

12. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Heb je geen vast contract? Dan is het wel balen! Als je een vast contract hebt, kan hij je niks maken en heeft ie gewoon rekening met jou te houden. Als je geen hele dagen meer red dan is het zijn probleem hoe ie dat gaat roosteren als jij halve dagen gaat werken. Lekker meelevend die baas van jou.. Not.

13. Saar82

Saar82 Fanatiek lid

27 dec 2013
    1.390
    322
    83
    Pff, idd, wat natasjeee zegt!

En je zegt dat er niks mogelijk is in schuiven met je rooster en ander werk. Begrijp dat t lastig is en dat je hier zelf weinig invloed op hebt, maar als jij het werk niet meer kan doen, is je werkgever verplicht om jou tegemoet te komen, hoor! Uit he stukje begrijp ik dat ie daar niet makkelijk in is, maar meis, denk alsjeblieft aan jezelf en de gezondheid van je kindje! Werk zo lang het gaat, maar nogmaals: bewaak je eigen grenzen!

14. Roosje1984

19 mrt 2014
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik merk sinds een week of 2 á 3 dat het allemaal wat zwaarder wordt en moeizamer gaat... Ik heb een kantoorbaan, maar moet daarvoor wel 250 kilometer per dag in de auto zitten; ik woon 125 km van mijn werk vandaan. Vooral dat lange reizen wordt nu zwaar. Nu ik ook steeds slechter slaap, ben ik overdag steeds vaker een wrak. Van de week daarom ook een dagje ziek gemeld. Ik heb dit nu bij mijn werkgever neergelegd en gevraagd of ik wat vaker thuis mag werken (doe ik sowieso altijd al één dag in de week), zodat ik de dagen waarop ik lang moet reizen wat beter kan afwisselen. Bovendien kan ik de dagen waarop ik thuis werk wat langer blijven liggen 's ochtends en hoef ik na een dag werken niet nog ruim 1,5 uur te rijden. Dan houd ik het hopelijk gewoon vol tot 34 weken.... Morgen heb ik overleg met mijn werkgever hierover, ik ben heel benieuwd wat hij ervan zegt/vindt!

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.151
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik sluit me bij Natasjee aan! Hij moet moeite doen voor jou, niet andersom in dit geval. Hij heeft zich te houden aan wettelijke regels!

16. lynnetjee

lynnetjee Bekend lid

30 jan 2014
    647
    0
    16
    verzorgende ig
    limburg
    Ik werk op een verpleegafdeling. En ik ben met 15 weken 6 uurs diensten gaan werken ipv 8 en nu zit ik op 4 uur werken en dan niet meer in de zorg ivm te veel harden buiken en mijn bekken instabiliteit.

Goed na je eigen lichaam luisteren!

17. smoothieluv

smoothieluv Actief lid

3 dec 2013
    109
    0
    0
    amsterdam
    Dag Jes12,

Ik lees je verhaal en het zware werk komt me heel bekend voor. Ik ben zelf eigenaar van een horecazaak en hard /zwaar werk is mijn tweede naam ;)

Als ik jou was zou ik zeker aangeven bij je baas dat je het werken fijn vindt maar de 30 uur over 3 dagen wel zwaar vindt. Ik mag dan hopen dat je baas ( en collega's ) hier begrip voor hebben. Al is het om de 1,5/ 2 uur even 10 minuten zitten (want ook in een bakkerij heb je volgens mij pieken en dalen in drukte)?

Als je dat namelijk niet doet dan steven je hoogstwaarschijnlijk af of BI of rugklachten en dan ben jij (en je werkgever) echt ver van huis!!

Ikzelf heb tot week 26/27 +/- 50 tot 60 uur in de week gewerkt (ben dit dan ook gewend) maar neem wel de rust wanneer het kan..heb daarbij ook geluk gehad geen klachten te hebben (als rugpijn / BI) maar ik beslis dan ook zelf wanneer ik ga zitten of rust nodig heb ;)

Het is dus mogelijk om 'hard' door te werken maar dan moet je nu wel je grenzen aan gaan geven anders houdt het snel op!! En dan moeten je werkgever / collega's het zonder jou doen :)

Succes !!!

18. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik merk nu dat het zwaarder word. Werk als arts op SEH en hectiek en snel handelen zorgen dat ik na 'n dienst kapot ben! Kleine Uk is ook ingedaald dus heb nu echt zo'n wiebelloppje....Gelukkig nog maar twee weekjes...

Moet wel zeggen dat ik tot nu toe heel makkelijke zwangerschap heb!

19. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik heb tot 34 weken 34 a 36 uur in de kinderopvang gewerkt.
    Het werd wel iets zwaarder maar opzich was t goed vol te houden,nu ik verlof heb ben ik moeier dan dat ik werkte;)

20. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Ja jullie hebben ook gelijk! Ik ga het maandag bespreekbaar maken wat er mogelijk is! Ik werk die 3dagen ook achter elkaar dus mogelijk zou ik zelf met iemand kunnen ruilen dat ik dan 1 dag werk 1 dag vrij en dan weer 2 dagen werken.
    Me buik voelt gewoon gespannen de hele tijd en ik maak me extra snel zorgen door een eerdere miskraam wil deze zwangerschap gewoon alles goed doen voor mijn kindje..
    Dinsdag weer controle dus dan ga ik ook even vragen wat zij me adviseren☺ bedankt voor al jullie reacties!!

Deel Deze Pagina