glutenallergie / coeliakie

Discussie in 'Voeding' gestart door Romaira, 17 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    Na tijden van het kastje naar de muur gestuurd te zijn , zijn we er sinds vorige week achter dat onze zoon zeer waarschijnlijk een glutenallergie heeft (dinsdag hebben we de biopsi )

Natuurlijk hebben we een hoop vragen en zijn er veel dingen die ons te binnen schieten , en we staan er ook echt niet alleen voor krijgen begeleiding van de kinderarts en dietist.
    Maar des ondanks lijkt het me fijn om hier met andere mama's te praten waarvan haar kindje ook een gluten allergie heeft .

dussss zijn er hier nog meer mama's die een kindje hebben met een gluten allergie /coeliakie ?

2. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

mijn kinderen hebben het niet (fingers crossed, voor zover ik weet) maar ikzelf wel. als je dus hulp of tips nodig hebt, let me know!

3. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    vandaag de biopisie gehad en advies van de arts was om meteen met glutenvrij dieet te beginnen , denk dat dat wel genoeg zegt he :)

gebruik jij ook apparte pannen en broodplankjes enzo voor jezelf ?

4. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Zou dat zijn omdat hij al gezien heeft dat het mis is? Ik hoop dat het meevalt, het is een behoorlijk zwaar dieet, zeker voor een kind. Maar aan de andere kant is het wel heel fijn dat al je klachten vaak als sneeuw voor de zon verdwijnen zo gauw je het dieet maar volgt!

het wisselt heel erg per persoon hoe streng je moet zijn. de een heeft sneller last dan de ander. dat zul je dus een beetje uit moeten proberen.
    ik heb zelf geen andere pannen, of planken. Wel afwassen of spoelen tussendoor!
    ik heb wel een eigen toaster ivm de kruimels. en omdat glutenvrij brood over het algemeen erg droog en vies is toast ik het altijd!

trouwens nog een tip, de meeste (als het goed is alle) baby producten voor onder de 6 maanden zijn glutenvrij, dus koekjes (liga), pap, rijstewafels etc. Die kun je blijven geven!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En in een bio-winkel gaat er ook een wereld voor je open! (wel duur).

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.500
    36.455
    113
    Mijn kindjes niet, maar mijn moeder wel. Zij koopt vaak producten online, maar zoals dirksmama ook al zegt, het is wel erg duur!

7. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    ja daar zijn we gister geweest pfff prijzig inderdaad geloof 5 artikelen 30 euro (brood, broodmix 2 pakken koekjes en klein pakje pretzels )

8. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

sommige verzekeringen vergoeden glutenvrije producten, dus dat moet je even uitzoeken!

Als je creatief bent kun je de dure 'officiele' glutenvrije producten vermijden. Zo zijn er best wat gewone producten glutenvrij, als je ze maar weet te vinden. Ik noemde al babyliga, rijstewafels zijn ook ideaal. Veel soorten chips (per merk even checken). Bitterkoekjes van AH huismerk. Na een tijdje weet je er steeds meer te vinden.
    Soms zijn het ook ven die kleine stomme dingen, bijvoorbeeld smarties zijn niet glutenvrij, maar M&M's wel. Moet je maar net weten!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het kan echt nut hebben om je aan te sluiten bij een patientenvereniging, die weten vaak alle kleine details (zoals die M&M's).
    En bij je verzekering vragen wat ze vergoeden!

Deel Deze Pagina