Glutenallergie/overgevoeligheid

Discussie in 'De lounge' gestart door An79, 3 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Goedemorgen,

Ik ben al lang aan het tobben met mijn gezondheid. Altijd moe, buikpijn, diarree en gewoon niet lekker in mijn vel.
    Een tijdje terug heb ik hulp ingeschakeld van een coach, om mij te helpen mezelf weer een beetje op de rit te krijgen.
    Ik gaf nog even tussen neus en lippen aan dat ik altijd zo moe ben en veel last heb van buikpijn. Zij gaf aan dat ik eens moest proberen de gluten te laten staan. Nu ben ik daar ruim een week mee bezig en geloof het of niet, ik ben helemaal niet meer moe, mijn buikpijn en diarree zijn verdwenen en voel me gewoon veel beter. Fantastisch natuurlijk!! Alhoewel het ook een heel gedoe is. Mijn kinderen zijn al allergisch voor heel veel dingen, wat het al vrij ingewikkeld maakt. 1 van de weinige dingen die ze wel kunnen verdragen zijn gluten. Heel handig dus. Maar buiten dat, heb ik het er uiteraard helemaal voor over.

Nu weet ik alleen niet zo goed welke weg te bewandelen. Moet ik me laten testen? Of is het handig om contact op te nemen met een voedingsdeskundige? En zou het misschien Coeliakie kunnen zijn?
    Of gewoon op deze manier verder gaan en het op mijn eigen manier doen?
    En voor degenen die ook geen gluten eten, hebben jullie misschien handige tips met betrekking tot wat jullie eten? Alles is welkom.

Alvast heel erg bedankt.

2. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.445
    1.032
    113
    Vrouw
    Ik heb coeliakie en ik zou je adviseren om direct weer gluten te gaan eten en de huisarts te bellen voor bloedonderzoek.
    Als je lang geen gluten hebt gegeten moet je anders eerst 6 weken weer gluten eten voor je getest kan worden.

Voordeel van een diagnose is dat je via de belastingdienst een tegemoetkoming in de kosten kan krijgen.

Succes!

3. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Als je getest wilt worden op coeliakie moet je dat zo snel mogelijk doen want als je geen gluten meer eet dan verdwijnen de antistoffen uit je bloed en is het niet meer aantoonbaar dacht ik. Coeliakie is een serieuze aandoening waar goed mee te leven valt maar je hebt er wel echt medische begeleiding bij nodig. Dus als ik jou was zou ik vandaag nog de huisarte opbellen en om advies vragen.

Zelf heb geen overigens geen coeliakie maar wel familie die het heeft

4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.390
    21.769
    113
    Wat een raar advies van die coach!
    Coeliakie bevestig je doorgaans met een bloedtest, niet met een "zelftest" door voedingsmiddelen te schrappen van je dieet. Om aan te kunnen tonen dmv een bloedtest of je daadwerkelijk coeliakie hebt moet je juist gluten eten, anders is het niet aantoonbaar.

Ik geloof zelf wel dat het placebo-effect ook een rol kan spelen; je denkt dat het wellicht door de gluten kan komen, die vermijd je en voelt je dus energieker.

suus1983 en Sado vinden dit leuk.
  5. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zojuist een afspraak gemaakt met de huisarts en zit nu een broodje te eten.
    Ik ben er vrijwel zeker van dat er iets is met die gluten. Zo’n overduidelijke verbetering.
    Ik ben eigenlijk mijn hele leven al moe en nu gewoon niet. Hele bizarre ervaring zo.

6. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Zojuist bloed wezen prikken.
    Vanochtend nog even een broodje op en voel me gelijk rot en moe. Aan de ene kant hoop ik een keer op duidelijkheid, want ben eigenlijk mijn hele leven al moe en er komt nooit ergens iets uit, heel frustrerend. Aan de andere kant is het natuurlijk heel vervelend, want ik ben echt zo’n lekkere eter. We gaan regelmatig uit eten en ik hou gewoon van lekker eten. Daar zie ik dan weer enorm tegenop.
    Ik ben heel erg benieuwd.
    Moet ik nu nog steeds doorgaan met gluten eten voor evt vervolgtesten? Liever niet, want voelde me zoveel beter.

7. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.445
    1.032
    113
    Vrouw
    Ik was ook altijd moe maar dat was door jet voedingsstoffen te kort echt niet zomaar opgelost. Bij coeliakie is je darm beschadigd door de gluten en heeft herstel tijd nodig.
    Hopelijk heb je snel duidelijkheid waar je klachten vandaan komen. Succes!

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.882
    113
    Gewoon blijven eten helaas. Mocht het aan gluten liggen zul je waarschijnlijk nog meer onderzoeken krijgen en als je dan gewoon eet, zien ze niks, ben je nog niet verder.

citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina