Hoi allemaal, Graag zou ik ter vergelijking jullie eetschema's sinds van kindjes van ongeveer 1 jaar oud. Onze is als volgt: 7 uur 200cc opvolgmelk + boterham 10.00 1 stuk fruit met wat drinken 12.30 1,5 boterham met drinken (oefenen nu met gewone halfvolle melk) 15.00/15.30 stukje fruit of soepstengel of rijstewafeltje met drinken 17.30 verse groente met aardappel, rijst of pasta en soms vlees of vis 18.30 150 ml pure yoghurt of kwark Ik vraag me af of dit een goed schema voor zijn leeftijd is en of hij veel of weinig krijgt of gewoon goed en wat we eventueel zouden kunnen veranderen? Nou bedankt alvast. Groetjes vruchtje
dit was/is ons schema 07.00 200 cc pap 10.00 200 gram fruit 12.30 1 boterham (zonder korst) 14.00 een koekje of soepstengel of rijstwafel 17.00 mee eten met de pot zoveel hij op kan + toetje 19.00 120 cc melk tussendoor mag hij gewoon drinken zoveel hij wil.
Hmm.. Ik dacht dat onze dochter altijd zo weinig at, maar dat valt wel mee als ik jullie schema's zie. We horen namelijk vaak het commentaar dat onze meid ze licht is.. Ben blij om jullie schema's te zien..!! Ons schema van vandaag; 8.00; ruim 200cc pap (met bambix granen) 12.00; 1 boterham en een banaan, meestal eet ze iets meer brood en fruit dan later op de middag 16.00; Nog wat brood, van mama meegegeten, normaal hoeft ze geen pate..?? 18.00; potje 250 gram en yoghurt als toetje. Meestal eet ze met de pot mee ze zal dan ongeveer 150-250 gram eten, afhankelijk van of ze het lekker vindt 20.00; flesje warme melk (150cc), ze krijgt ook nog wel eens pap, en soms hoeft ze helemaal niks meer.. Tussendoor heeft ze nog een halve soepstengel op en 2 flesjes sap.. Ze krijgt trouwens al een tijdje gewone melk, dat drinkt ze ook beter dan opvolgmelk
Bij ons gaat het momenteel ongeveer zo: 0700 BV 0830 1 boterham 1100 1 stuk fruit (soms 2) 1230 2 boterhammen en soms nog wat fruit + een beker rijstemelk 1530 soepstengel, rijstewafel, fruit, stuk ontbijtkoek oid 1800 avondeten 200-250 gr en yoghurt toe (50-100 gr) 1930 BV Tussendoor drinkt hij water, thee en diksap uit een rietjesbeker.
Onze Tomas word woensdag 1 en die eet echt niet zoveel als jullie kindjes. Brood krijg ik er gewoon niet in en ander drinken dan zijn melk wil hij ook niet
Dit is ons schema momenteel 7.30 200 cc pap 9.30 1,5 stuks fruit 12.00 1,5-2 boterhammen + 165 cc melk 15.00 sap/water met evt. rijstewafel/soepstengel 16.00 165 cc melk 18.00 groentehap 200 gram 18.30 yoghurt 100 ml
Onze meid zit nu ff in een fase, dus eten gaat nu even minder maar normaal is dit haar schema ongeveer: 8.00: 1 boterham en 100 ml aardbeimelk (soms nog een plakje peperkoek) 9.30: 1a2 stuks fruit (ligt aan de grote) en +/- 150 ml water/sap. 13.00: 1,5/2 boterhammen en 100 ml sap en meestal wel iets van soep of gekookt eitje of vis erbij. 14.30: Plak roggebrood (vind ze lekker ) of fruit en soms een koekje of liga erbij en +/- 150 ml water/sap 17.30: Of een potje 250 gram avondeten of vers +/-200 gram en yoghurt of danoontje 19.00: 190 ml aardbeimelk. Maar ze zit nu in een fase dat ze ongeveer de helft eet dan wat ze normaal eet, dus normaal eet ze vrij veel (kleine bouwvakker) O ja, en dan slaapt ze normaal nog 2 slaapjes van in totaal 5 uurtjes overdag.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]07.30 uur; 1 boterham met beleg en fles 180/6 met 3 nutriton [/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]09.30 uur; [/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]potje fruit ( 8 of 12 maand ) of 2 stuk fruit vers met een tuitbeker sap[/FONT] [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] 10.00 uur slapen tot 11.00 uur/11.30 uur 11.45 uur; 2 boterhammen met beleg en een flesje 90/2 met 2 nutriton 14.00 uur;[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1 liga of nijntje koekje met een soepstengel of broodkorst[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] 15.00 uur slapen tot 16.30 uur 16.15 uur; groente hap ( 12 maand potje ) of vers ( 200 gr ) met danoontje als toetje 18.30 uur; fles 210/7 met 6 schep bambix meergranen [/FONT]
Geen idee of je er wat mee kan maar bij onze jongste dochter is het nu sinds 1 week ong zo: 06.00 Borstvoeding. 09.00 - 10.00 Vers fruit. 11.30 - 12.30 Boterham met boter (paar hapjes) + Borstvoeding erna. 16.00 Borstvoeding. 18.00 Verse groenten met rijst of pasta + toetjesborst. 23.30 Gekolfde borstvoeding (100cc-130cc) of evt kunstvoeding (90cc water/3schepjes poeder) 03.00 Borstvoeding. Een beetje anders als bij de meeste schema's is het wel omdat wij vooral de melkvoeding belangrijk vinden en dat dus ook terug te vinden is in de voeding die onze kinderen krijgen/kregen met die leeftijd. Verder geven wij met deze leeftijd nog geen koek&snoep . Volgens mij is jouw schema wel zo ongeveer wat de meeste aanhouden en als je kindje het er goed op doet dan zal het goed zijn. Ik ben er heilig van overtuigd dat je kindje prima zelf aan kan geven wanneer ze trek hebben en wanneer ze genoeg hebben, dit doen ze immers al vanaf de geboorte ! Bij de oudste 2 was het schema met 12 maanden ongeveer zo: 06.00 - 06.30 Melk ongeveer 165cc (bv/kv). 08.30 - 09.00 Vers fruit. 10.30 - 11.00 Melk ongeveer 135cc (bv/kv). 13.00 - 13.30 Boterham (paar hapjes) met boter en soms beleg + beetje water/thee. 14.30 - 15.00 Melk ongeveer 150cc (bv/kv). 17.30 - 19.30 Groenten met rijst of pasta + ongeveer 100cc melk (bv/kv). 20.30 - 21.00 Melk ongeveer 165cc. evt nachtvoeding, melk ongeveer 135cc. Liefs, Hanneke!
Ik zou de opvolgmelk nu gaan vervangen door volle koemelk. En ik lees heel vaak: "drinken", wat is dat voor drinken, gewoon water of thee of vruchtensap/diksap?
Opvolgmelk willen we als pak op is inderdaad gaan vervangen voor gewone melk. Bij zijn middag broodje oefenen we daar al mee, maar dat is helaas nog niet echt een succes. Met drinken bedoel ik waterige diksap, dus zeker niet zoet. Gewoon water lust hij ook wel, maar thee dan weer niet. Wat is het beste om de gewone melk te geven? Gewoon bekertje wordt lastig hij krijgt dan weinig binnen en is meer aan het knoeien. Uit tuitbeker drinkt hij gewone melk lang niet zo goed/veel als zijn waterige diksap. Uit gewoon aventfles lijkt mij ook niet goed toch daar moeten ze toch juist vanaf? Alle tips zijn welkom
Onze meid krijgt nog 1 keer melk, 's avonds voor het slapen gaan. Gewoon nog uit een flesje, en ook warm gemaakt. 's Ochtends krijgt ze pap en bij de boterham wil ze geen melk. We geven melk (en ook sap) gewoon uit een flesje. We oefenen wel met een beker, en eerst ging dat heel goed, maar ineens wil ze em niet meer. Hopelijk gaat dat over een paar weken weer beter, anders maar eens gaan proberen met een tuitflesje, of rietjesbeker...
Gewoon laten drinken uit wat hij fijn vindt in het begin. Als hij zijn opvolgmelk nog uit een fles kreeg, zou ik ook eerst de gewone melk uit de fles geven, dat is dan nog een beetje vertrouwd. Mijn zoontje kon al maanden uit een gewone beker drinken, maar hij heeft laatst ergens anders uit een tuitbeker geproefd en wil nu alleen maar drinken uit een tuitbeker (zonder anti-lek). Ik vind het best, als hij maar tevreden is.
Met 1 jaar zat wij op: ontbijt: 1 belegde boterham + 100 ml volle melk + fruit OF pap (180ml volle melk + bambix) + fruit tussendoor: 300ml zeer sterke aangelengde diksap, water of thee lunch: 1 - 1,5 belegde boterham + 100ml volle melk tussendoor: 300 ml zie boven + fruitstukje of rijstwafeltje avondeten: 200 gram warm eten (pot mee) + 100 ml volle yoghurt We probeerden (en nog steeds) af te wisselen met crackers, ontbijtkoek, muesli, roerei, wentelteefjes, poffertjes etc. Geen toegevoegd zout en zeer matig met suiker.
Ons zoontje eet: ontbijt: 120cc opvolgmelk met pap uit een bord (opvolgmelk sinds kort nadat hij slechter is gaan eten door oorontsteking/ koorts etc) tussendoortje: 1,5 st fruit (grof gepureerd, soms een banaan uit de hand) met tuitbeker diksap lunch: 1 boterham (of 2 op KDV!) met smeerbeleg (wil nog geen kaas of vleeswaren) met 120cc halfvolle melk tussendoortje: nijntje koekje, rozijntjes, plakje ontbijtkoek, stukje eierkoek etc met thee of diksap uit een tuitbeker avondeten: wat de pot schaft, eventueel pureren, af en toe een potje. Toetje: 150cc yoghurt al dan niet met fruit of wat brinta (afhankelijk van of hij goed gegeten heeft of niet; gaat de laatste tijd erg slecht) Voor de nacht: beker melk aanbieden aangezien hij anders snachts wakker wordt. Meestal snachts: 30cc halfvolle melk aangelengd met water Ik weet t: op dit moment zitten we ruim aan de melkprodukten. Ons zoontje eet de laatste tijd slecht dus geef ik m wat extra's om toch wat bouwstoffen binnen te krijgen en wat vulling.
Dit is ongeveer ons schema: 06:30 BV 08:00 Boterham met een paar slokjes soya-melk 10:00 Fruit 12:00 Pap gemaakt van ongeveer 180cc soya-melk 14:30 Fruit 16:00 Soepstengel, rozijntjes of iets dergelijks 17:30 Warme maaltijd met ongeveer 100cc soyatoetje 18:45 Naar bed, drinkt dan soms nog en paar slokjes soya-melk. De hoeveelhden wat hij van alles eet wisselen een beetje, de ene keer eet hij s'ochtends maar een paar stukjes brood de andere keer anderhalve boterham. Tussendoor en bij de maaltijden drinkt hij vooral water, heel soms een beetje thee of diksap, maar hij drinkt erg weinig. We hebben nu net een hele periode van provoactie testen achter de rug en het lijkt erop dat koemelk nu wel goed word verdragen. Langzaam aan ga ik nu dus de soya-melk vervangen voor gewone koemelk. Als ik straks de laatste BV afbouw dan begin ik s'ochtends met een kom pap en krijgt hij tussen de middag een boterham.
o ja, avondeten eet hij gewoon met de pot mee, we koken eigenlijk altijd alles vers en gebruiken bijna nooit pakjes. We koken zonder zout en voegen zelf geen suiker toe. Warm eten eet hij gewoon klein gesneden, boontjes etc eet hij zelf uit de hand. Fruit eet hij vaak 1x perd dag gepureerd, en 1x per dag zo (banaan, schijfjes appel). Gepureerd vooral omdat hij het lekker vind en zo ook wat extra vocht binnen krijgt.
Ik lees zo vaak dat kindjes al met de pot mee-eten, dus ook vlees krijgen, maar dat het koken wel allemaal zoutloos gebeurd. Mijn zoon gaat ook met de pot mee-eten, maar vlees krijgt mijn zoon niet, want ik vind ongezouten vlees echt niet te eten. Wij zijn zuinig met zout, maar gehakt, kip of varkenshaas zonder, vind ik niet te eten! Zout door groenten, aardappels, rijst of pasta deed ik al nooit.
Hier eet onze meid ook met de pot mee, maar ze krijgt wel gewoon gekruid vlees (schnitzel, gehakt enz), ongekruid vlees lijkt mij ook niet te eten, en blijkbaar is het niet te eten (onze meid eet het dan niet). Maar zo'n klein beetje vlees met kruiden is toch niet zo'n ramp (ik gebruik eigenlijk heel weinig zout op vlees maar wel wat meer paprikapoeder)? Tenminste hier eet ze niet zo extreem veel vlees. Aardappels en groente zijn dan wel zoutloos, maar dat hebben we altijd al gedaan (ook toen we met zijn 2en waren)