glutenallergie?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by kikibaby1988, Feb 14, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kikibaby1988

kikibaby1988 Actief lid

Sep 28, 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    Beste mama's en papa's

Vandaag bij Kind en gezin kreeg ik te horen om mijn dochtertje van net 2 jaar te laten testen op glutenallergie
    zij weigert brood, slaapt vreselijk slecht, krampen in de buik, lawaai in de buik, platte stoelgang ...

Nu vroeg ik me af of er nog kindjes hier zijn die dit hebben? en is dit getest in het bloed of moet er een biopt?
    Vrijdag pediater en zit er nu al mee in

2. famofthree

famofthree Fanatiek lid

Sep 13, 2017
    1,024
    1,031
    113
    Female
    ik heb zelf een glutenallergie en prikkelbare darm. bij mij is dat uit mijn stoelgang en door uitsluiting van allerlei andere problemen gedaan, maagonderzoek/darmonderzoek maar dat was vooral omdat ik met veel pijn had, 27 kg afgevallen was in een paar maanden en 2 maal het ziekenhuis in gegaan ben met verdenking alvleesklier ontsteking en enorme buikpijn.

ik denk dat ze in eerste instantie bloed gaan testen en 24 uur ontlasting opvang gaan vragen.

3. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,191
    823
    113
    Hoi,

Groeit ze wel goed? In eerste instantie wordt er bloed geprikt op antistoffen. Daar kan het al uit naar voren komen. Ze eet nu dus wel gluten? Nooit zomaar gluten weglaten zonder eerst een bloedtest te hebben gedaan!
    Onze zoon eet al anderhalf jaar glutenvrij, in maart krijgen we onderzoeken: hij moet eerst weer 6 weken gluten eten, dan een bloedtest en daarna wordt er verder gekeken. Hij groeide niet goed, spuugde veel, krijste de hele nacht. Totdat hij met 9maanden helemaal terug moest op flesvoeding en we voedsel opnieuw gingen introduceren. Hij was rustig en sliep beter totdat hij weer een stukje brood had gegeten; spugen, diarree, huilen... sindsdien eet hij dus geen gluten meer. Maar daardoor kan coeliakie ook niet vastgesteld worden; hij moet 6 weken gluten eten voordat het uit een bloedtest naar voren kan komen.

Hier hebben ze 2x bloed afgenomen en dat is echt heel goed gegaan. Hij heeft niet eens gehuild.
    Ik hoop voor je dat ersnel duidelijkheid komt, naar voor jou en je kindje, die gebroken nachten en buikpijn

4. kikibaby1988

kikibaby1988 Actief lid

Sep 28, 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    #4 kikibaby1988, Feb 14, 2018
    Last edited: Feb 14, 2018
    nee mijn dochtertje was al dysmatuur maar is nu wat onder haar curve terecht gekomen.
    Haar buik maag de ganse tijd een klokkend geluid ( alsof de zee). ze eet niet goed meer. weigert brood. Ook de nacht is een hel, ze weent zeker nog anderhalf uur tot ze slaapt om dan uiteindelik om 3uur terug wakker te komen en te wenen. en dan moet ik 6x gaan voor we uiteindelik rond 6u30 opstaan. Tussenin valt ze af en toe in slaap maar begint dan terug te huilen. ze geeft niet zoveel over, maar als ze het doet is het bed vol. Maar ze eet natuurlijk ook niet veel. Brood steekt ze zelf niet meer in haar mond. wel rijstwafels. dat gaat super. Haar buikje staat ook bol. En ze heeft rode bubbeltjes op de kaken

Herken je toevallig enkele dingen? Groetjes

5. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,191
    823
    113
    Dat vele wakker worden en huilen hebben wij ook gehad in die periode. Het bolle buikje is echt een ding dat bij coeliakie hoort. Dat rijstwafels goed gaan heeft ermee te maken dat daar geen gluten in zitten. Wanneer wordt de bloedtest afgenomen? Zou er echt achteraan gaan! Hier ging het zoveel beter toen hij geen gluten meer hoefde te eten

6. kikibaby1988

kikibaby1988 Actief lid

Sep 28, 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    morgen 14u20 bij de kinderarts in het ziekenhuis , hopelijk stuurt hij me dan direct door naar het labo

7. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,191
    823
    113
    Succes! Het zou fijn zijn als er direct bloed geprikt wordt, dan weet je over een week of twee weken meer.

8. kikibaby1988

kikibaby1988 Actief lid

Sep 28, 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    we mochten direct door naar het labo van de pediater. ze hebben 3 tubes afgenomen en ze gaan controleren op alle voedsel allergies, weerstand, vitamienes, ijzer ...
    Ik mocht al maandag bellen voor de eerste resultaten en moet een soort van eetdagboek bijhouden en of ze krampen heeft of wanneer ze slaapt etc.
    Ook weten we nu ook dat haar oortjes rood blijven ( is al zo van december) dus mss met tijd buisjes zou ook kunnen helpen

9. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Even voor de leesbaarheid: er is een verschil tussen glutenallergie, -sensitiviteit en coeliakie. Coeliakie is een auto-immuumziekte en bij coeliakie is het eten van gluten ook echt schadelijk voor het lichaam. We noemen coeliakie alleen vaak een glutenallergie maar zeker nu gluten zo onder vuur liggen merk ik (ik ben dietist) dat het verwarrend begint te worden dat namen door elkaar worden gebruikt.

Coeliakie is dus echt schadelijk en betekend dat de darmen beschadigen door gluten. Om coeliakie 100% vast te kunnen stellen is een biopt nodig. Een bloedonderzoek is mogelijk maar geeft geen 100% duidelijkheid. Beter gezegd, als de test negatief is, kan er nog steeds coeliakie spelen. Is de test positief, is de kans sowieso groot dat het coeliakie is. Bij een negatieve test zou ik dus aandringen op een biopt als ze geen andere reden vinden.
    Ik vind de klachten van je dochter wel erg klinken als coeliakie overigens, ook het slechter groeien. Bij coeliakie is er meestal geen directe reactie op het eten van gluten. Wat ik bedoel is dat de klachten ontstaan doordat de darmen beschadigd zijn en dat klachten dus niet meteen komen op het eten van gluten. Uitzondering als iemand glutenvrij eet, dan herstellen de darmen weer en als je dan gluten eet merk je die beschadiging wel en is er dus een directe reactie op de gluten. Een eetdagboek hoeft dus niet meteen duidelijkheid te geven, dus laat dat niet de doorslag geven hierin.

Glutenallergie moet je een beetje zien in dezelfde categorie als kma: de klachten komen direct na het eten en kunnen maag/darm gerelateerd zijn maar ook bijvoorbeeld uitslag, net als bij andere allergieën. Overigens is er wel heel veel discussie of een allergie voor gluten bestaat.

Glutensensitiviteit is een intolerantie, zoals lactoseintolerantie of prikkelbare darmen. Dan krijg je direct een maag/darm gerelateerde klacht op het eten van gluten. Dat is een reactie die nooit schadelijk kan zijn voor het lichaam, alleen vervelend. Een glutensensitiviteit is in het reguliere circuit nog niet meetbaar behalve met het stoppen met eten van gluten en kijken of de klachten afnemen. Men raakt wel steeds meer overtuigd dat het bestaat overigens.

Hopelijk komt er iets uit de onderzoeken, anders zou ik toch aandringen op een periode gluten uit de voeding halen en daarna herintroduceren. Komen de klachten daarmee weer terug heb je iig duidelijkheid dat er iets mis gaat op de gluten en kun je dan kijken welke van de drie het is.

Nasibal and famofthree like this.
  10. famofthree

famofthree Fanatiek lid

Sep 13, 2017
    1,024
    1,031
    113
    Female
    Dank je wel @Littlegirl1989 voor deze uitleg. Ik zou dan dus glutensensitiviteit hebben,coelaki is met biopt zeker gesteld dat dat het niet is, gelukkig, maar ze konden wel zien dat mijn darmen reageerden/ gevoelig waren op gluten, hoe kan dat ? weet je dat?

. De artsen noemen het glutenallergie/ prikkelbaar darm syndroom (ik eet bijna fodmap vrij, wel zuivel en knoflook ) om klachten tegen te gaan en dat helpt wel.

@kikibaby1988 : hoe is het nu? Kwam er gister nog iets uit ?

11. kikibaby1988

kikibaby1988 Actief lid

Sep 28, 2016
    348
    25
    28
    sahm
    Brugge
    hoi, sorry lang geleden. we zijn ondertussen verhuisd van appartement naar ons huis. Overal nog dozen hihi dat ken je wel.
    Het bloed was goed. Maar naderhand toch een gesprek met de kinderarts en de dietiste zijn we met een elimineersysteem begonnen in het dieet. Dus ik geef nu toch glutenvrij . En wat het nu helemaal super maakt. Dochter is gek van het Schar brood en cracotten. Eet er telkens van in de avond. Slaapt door. En is bijgekomen van 9kilo600 naar 10kilo150 :)

Share This Page