Amandelen eruit

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Eenkadootje, Mar 12, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,612
    2,406
    113
    As woensdag worden de neus-, keelamandelen eruit gehaald en dr tongriempje geknipt van ons 4 jarige dochter. ( en ook nog het vocht achter de oren wefggehaald)

Nu zijn mijn amandelen eruit gehaald toen ik 21 jaar was. Kortom vreselijk veel napijn gehad. Maar goed, er stond me iets nog van bij dat ik bepaalde etenswaren niet mocht eten. Zoals melkproducten en boontjes.

In elk geval wordt er morgen een vrieslade
    Vol gegooid met allerlei waterijsjes.

Maar wat kan je haar nog meer te eten geven? Vla enzo valt al af? Ze is ook nog een ramp met eten (welke kleuter niet)
    En heb je nog andere tips? Deze zijn welkom.

2. Jottie

Jottie Fanatiek lid

Apr 17, 2015
    2,098
    873
    113
    groningen
    Wat appelmoes wilden ze hier toen wel..alvast veel succes woensdag

DastyQueen and Eenkadootje like this.
  3. HvO

HvO Niet meer actief

Zuivel inderdaad sowieso niet! En geen koolzuurhoudende dranken geloof ik.

Voor de rest denk ik vooral zacht voedsel.

Misschien fijn om te weten dat deze ingreep bij een volwassene veel ingrijpender is en je ook bewuster meemaakt dan een kind. Dat is ook wat de KNO-artsen bij ons het ziekenhuis zeggen.

Het enige wat ik mij ook kan herinneren van de ingreep rond dezelfde leeftijd is dat ik de nieuwe auto van mijn ouders had onder gespuugd. :$ En dat iedereen op de verkoever ijsjes kreeg en ik een glas ranja. :cry:

Eenkadootje likes this.
  4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,571
    3,069
    113
    Wij mogen vrijdag dus ik lees even mee.
    Buisjes neus en keel amandelen.

Onze oudste was een paar dagen goed ziek van keel amandelen knippen.
    Dus ga ik nu ook vanuit.

Eenkadootje likes this.
  5. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

Dec 3, 2011
    3,069
    1,124
    113
    Female
    Hier mocht mijn kind ook gewoon een soepje hoor. Zolang het niet te warm was. En een boterham zonder korstjes mocht ook gelijk de volgende ochtend. Eigenlijk alles, ook melkproducten, behalve chips (logisch) en noten en andere harde/scherpe voedingswaren die kunnen blijven haken. Succes, het was voor ons heel naar om ons kind zo onder de narcose te zien ed. Dat je daar alvast rekening mee kunt houden.

Eenkadootje likes this.
  6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,497
    2,948
    113
    Qua eten weet ik het niet. Maar zelf heb ik op 6 jarige leeftijd mijn amandelen laten verwijderen en ik kan me herinneren dat het juist meeviel. Wel keelpijn, maar water ijsjes maakten veel goed :D

7. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,279
    2,037
    113
    Mijn zoon heeft alle amandelen eruit gekregen toen hij bijna drie was. Hij mocht in principe alles eten, zolang het geen scherpe dingen waren (bv bepaalde koekjes/chips). Hij is 's morgens geholpen en bij het avondeten at hij een bord brinta leeg......... Hij heeft de dagen/weken daarna gegeten als een bootwerker!

Eenkadootje likes this.
  8. Denise K

Denise K Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,230
    354
    83
    Female
    Bij onze dochter heb ik het als heel heftig ervaren. De eerste uren na de narcose erg naar door het bloed in haar buik, ook toen ze alles uitgespuugd had. Daarna was het vooral van pijnstiller naar pijnstiller leven. Ze had zo'n pijn dat ze soms in paniek raakte. Buiten waterijsjes en water met ijsblokjes ging er niets in. Pas na een paar dagen vlokjes eierkoek/ zacht bolletje.

Uiteindelijk heeft ze er gelukkig wel wat aan gehad :).

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,612
    2,406
    113
    Q
    Oh wat zielig. Gelukkig was het niet voor niets

10. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    Verschilt echt per kind hoe snel ze er weer bovenop zijn. Ik heb ze er zelf nog maar een paar jaar eruit en ik kan uit ervaring zeggen dat citrusfruit ook echt niet fijn voelt. Mijn man had van alles voor me gekocht wat in een potje kwam. Spinazie was toen mijn favoriet. Dochter heeft ze met 4 of 5 jaar uit. Na een dag of 2 lustte ze weer een boterham. Ze heeft sowieso de eerste dag wel echt pijn gehad, niet zo gek natuurlijk, daarna ging het al snel wel weer beter. De eerste dag heeft ze wel onder dwang moeten drinken..

Eenkadootje likes this.
  11. muppettje

muppettje Fanatiek lid

Feb 7, 2010
    1,514
    175
    63
    Mijn meiden hebben ze paar maand terug eruit gekregen. Ze zijn 4. Ze kregen gelijk ijsje op uitslaapkamer en op hun kamer kregen ze limonade. Wij waren 1,5 uur na de ingreep weer thuis. Ze wouden gelijk brood zonder korsten eten toen ze thuis waren. Ze raden zuivelproducten af..

12. Prj

Prj Niet meer actief

Mijn zoontje is nu 3x aan zijn amandelen geopereerd en 3x geen last.

Hij heeft gelijk met wakker worden een ijsje en beker ranja weggewerkt. En in het uur daarna nog 3 bekers en 4 ijsjes.

Thuis gelijk boterhammen met korst en 's Avonds warm eten.

De eerste 2x was hij bijna 3 (eerst buisjes en neus toen keel) en nu bijna 4 ( weer buisjes en neus).

Ikzelf heb het op mijn 18e gehad en dat was een heel ander verhaal. Hondsberoerd was ik en heb 4 nachten in het ziekenhuis moeten blijven. Maar nog altijd dankbaar dat ik het heb laten doen!

Eenkadootje likes this.
  13. fanona

fanona Bekend lid

Dec 9, 2014
    892
    336
    63
    Bij onze dochter zijn in december neus en keelamandelen geknipt en buisjes geplaatst, net 4 jaar. Heeft er totaal geen last van gehad, moesten na de ingreep in 't ziekenhuisnblijven tot ze twee bekers water gedronken had en een ijsje (geen waterijsje, maar gewoon roomijs) gegeten. Eerdte slokjes water gingen moeilijk, maar na een paar slokken ging het beter. Wilde zelfs nog een tweede ijsje eten en eenmaal thuis, heeft ze diezelfde avond nog zoute koekjes gegeten, had nergens anders zin in en van het ziekenhuis mocht ze dus eten wat ze maar wilde, zolang het niet warm (eerste dag ook niet lauw,maar gewoon koud) was en geen chips. Hadden ook banaan afgeraden, maar mocht wel gewoon zuivelproducten.
    Het is hier dus heel erg goed gegaan, had voor de operatie ook koelkast vol waterijsjes ingekocht en babyvoeding, maar dat heeft ze helemaal niet gegeten, at zoals gewoonlijk.
    Heel veel succes en beterschap!

Eenkadootje likes this.
  14. Panda1

Panda1 Bekend lid

Feb 28, 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Er valt niet te voorspellen hoe het herstel gaat. Wat ze hier lekker vonden:
    Ranja met ijsblokjes
    Knijpfruit uit de koelkast
    Potje fruit uit een potje
    Zachte peer
    Ijsjes

Melkproducten is geen enkel probleem. Alleen geeft dit in sommige gevallen wat meer slijmvorming wat kinderen als onprettig kunnen ervaren.

Pijnstilling op tijd geven en niet wachten tot de pijn weer begint.
    Na 3 dagen aten ze weer gewoon en na een week waren ze er weer helemaal.

Eenkadootje likes this.
  15. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,571
    3,069
    113
    Hoe is het gegaan?

16. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,612
    2,406
    113
    Het is vreselijk zielig. Vooral als ze net wakker worden. Helemaal overstuur. Veel pijn. Vanwege de narcose reageren ze anders.
    Ijsje wilde ze niet, beetje drinken wel. (Hoewel dat niet echt mag)

Op de afdeling gewoon met dr in bed gelegen.
    Zo heeft ze even in me armen geslapen.
    Van de zetpil diclofanac knapte ze van op.

Drinken durfde ze wel, ijsjes zelf gehaald bij het winkeltje (wat het duurde zo lang)
    Witte boterham, met choc pasta gegeten zonder korsten!

Na 5 uur na de operatie mocht ze naar huis.
    Eindelijk dat infuus eruit.

Medicijnen: zelf regelen
    - 500 Mg paracetomol
    - nerofen drank.

Nerofen drank krijgen we bij haar er niet in.
    Ml is ruim een uur bezig geweest om diclofenac zetpillen te regelen. HA wilde geen recept uitschrijven. Uiteindelijk zetpillen voor volwassenen gehaald en zelf maar kleiner gemaakt. Daar knapt ze enorm van op.

1e nacht was het een drama.
    2e ochtend was het gillen vd pijn. (Eindelijk 8 uur achter elkaar kunnen slapen)

Eten:
    Het moet vooral zacht zijn.
    Geen scherpe randen, chips mag absoluut niet.
    Knijpfruit eet ze
    Ijsjes, let erop dat het niet zo groot is. Mondje gaat niet zo makkelijk open. Die ijsjes die bij de limonade liggen. Zelfs invriezen gaan het makkelijkst.
    Witte boterhammen

En heel veel kleine kadootjes.

3 dagen moeten ze binnenblijven
    1 week geen school
    Ivm infectie gevaar

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,571
    3,069
    113
    Wij zijn net thuis.
    Pff wat een drama zeg.

18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,612
    2,406
    113

19. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,612
    2,406
    113
    Hoe is de nacht gegaan?

20. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,571
    3,069
    113
    Opzich wel goed.
    2x wakker gemaakt voor drinken en paracetamol maar wel goed geslapen.
    Vanmorgen werd hij wakker met veel pijn en huilt nog veel :(
    En heeft honger haha.
    Maar wilt geen pap,vla,appelmoes o.i.d.
    Net 1 hap brood op maar dat deed zeer.
    Drinken gaat erg moeizaam, echt in de houtgreep houden em dwingen.
    Hij is erg moe en echt zielig haha

Hoe gaat het bij jou?

Share This Page