Stinkende was: nieuwe theorie

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 6 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Er zijn al veel topics voorbij gekomen over was die stinkt. Ik lees ook vaak dezelfde genoemde redenen en adviezen. Komt door achtergebleven zeepresten, filter vervangen, ander wasmiddel gebruiken, vaker op 90 graden draaien, etc etc.

Maar nu heb ik een andere theorie. Eerst even mijn ervaringen, na o.a. experimenteren:
    1) Het is ook steeds dezelfde type lucht. Als ik het moet beschrijven is het een combinatie van pindakaas en zweetvoeten. :p
    2) Het komt niet doordat de was er te lang in heeft gezeten.
    3) Het komt niet door de sportwas/zweetsokken van mijn man :D
    4) Het is (in mijn geval) niet de hele was die stinkt. Na de kledingstukken één voor één eruit gehaald te hebben en geroken te hebben, blijkt het (hier althans) aan een aantal kledingstukken te liggen. Soms ruikt de rest dan ook een béétje muf mee, maar daar ruik ik gelukkig nog wel overheersend mijn eigen wasmiddel.
    5) Als ik naga welke kledingstukken het zijn, is het in mijn geval allemaal kleding, die ik gekregen heb: Een zwangerschapsrokje, wat truien, onderbroekjes en sokjes voor mijn zoontje.
    6) Het ligt niet aan het type stof, want de boosdoeners zijn van verschillende materialen en andere kleding, van dezelfde stoffen, stinken niet.
    7) De geur zit ook niet in álle kleding, die ik gekregen heb. Dus het ligt denk ik ook niet aan het wasmiddel van de vorige eigenaars.

Nu ik dit weet, gooi ik meteen de boosdoeners weg, want ik denk dat ik die geur er echt niet uitgewassen krijg. Dat heb ik met het rokje wel geprobeerd, maar het blijft er in zitten. Weggegooid dus.

Maar wat is het dan? De kleding, die ik heb gekregen, heeft volgens mij wel enige tijd op zolder gestaan. In dozen? In een kast? Volgens mij hebben beide vorige eigenaars geen katten, dus het is denk ik ook gen kattenpis. Mottenballen misschien? Lijkt me sterk, want wie gebruikt die tegenwoordig nog? Ik weet dat kleding muf kan gaan ruiken, als ze heel lang in een kast hangen/liggen.

Maar goed... Hierbij een vragen aan jullie:
    - Komen mijn punten overeen met jullie ervaringen?
    - Gaat het in jullie geval ook om oudere kleding, die lang opgeborgen is geweest?
    - Krijgen jullie de vieze geur uiteindelijk uit de kleren?

Ben benieuwd!

2. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    Ik merk het vooral als was binnen word gedroogd.
    Een vriendin van mij droogde altijd haar was binnen.
    Dat stonk enorm. Had haar wat kleding uitgeleend en ik heb het meerdere keren moeten was en luchten om die geur eruit te krijgen. Ik droog in de droger of buiten. Dan heb ik er geen last van. Droog ik het binnen op een rekje... Dan ruikt het bij mij ook naar zweetvoeten. BaH!

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb wel de ervaring dat sommige kleren vies ruiken uit de was en sommige niet.
    Maar bij mij gaat het dan wel om de (oudere) sportshirts, die van dat ademende spul gemaakt zijn. Dat blijft naar oud zweet stinken wat je er ook mee doet, maar je mag ze niet heet wassen.. dus dan weet ik ook niet goed wat ik ermee moet behalve weggooien idd

4. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Als de was stinkt, ruikt elk kledingstuk muf en zijn het niet bepaalde kledingstukken. De wasmachine zelf stinkt dan van binnen. Als ik de wasmachine dan een keer op 90 graden draai met speciaal spul is het over.
    Hier niet dezelfde ervaring in ieder geval:)

5. henkie24

henkie24 Niet meer actief

hier nooit last van stinkende was. heel soms shirtjes die niet heet gewassen mogen worden van mezelf, die in de oksels nog wat naar zweet ruiken maar als ik ze dan nog een keer was is het weg.

6. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Bij mij is het toch altijd gevalletje filter verstopt. En voorheen met de voruge wasmchine was het dat de wasmachine op was :D spoelde niet goed.

Heb nu een hele goede wasmachine en zelfs kleding van anderen (evt stinkkleding) kmt er bij mij fris en fruitig uit.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Weet niet of het daar aan ligt. Ik droog ook binnen. Mijn eigen was stinkt niet (of ik ruik het niet ;) )
    Maar misschien rook het door een andere oorzaak niet fris in de ruimte waar zij de was droogde.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oud zweet... zou het dan kunnen zijn, dat er te lang is gewacht met wassen? Dus te lang in de wasmand gezeten?
    Nou, ik wil je die kleren wel sturen hoor, ik ben benieuwd :D Ik heb ze nu nog klaar liggen om weg te gooien.
    Onze wasmachine is nog geen 2 jaar oud en het filter wordt regelmatig verschoond.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    je zou ze bij wijze van experiment op 60 graden of op 90 graden kunnen wassen... kijken of het dan nog stinkt... ;)

10. Islah

Islah Niet meer actief

Dan heeft je vriendin ws. last van een vochtig huis. Mijn vorige woning was dat ook, als de was dan eindelijk droog was (buiten drogen kan niet altijd, droger had ik ook niet, o.a vanwege ruimtegebrek) dan stonk het alweer.... Nu woon ik in een normaal huis en ik denk juist zelfs aan de droge kant, droog mijn was ook gewoon binnen en het ruikt juist lekker, vaak nog naar het wasmiddel (indien ik geen wasverzachter gebruik) en als ik wasverzachter gebruik ruikt het daar sowieso sterk naar. Nooit meer last gehad van muf ruikende kleren gelukkig! Ik probeer het trouwens voor zover mogelijk buiten te drogen maar als dat niet mogelijk is zet ik 'm op extra centrifugeren, dus 2x 1400 (tenzij het winter is en de radiators aanstaan, dan gaat het drogen ook heel snel).

En TS, ik herken jouw beschrijving dus ook en weet bijna zeker dat het schimmel/vocht is. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat er dan ook witte/grijze vlekken in zitten, kan ook gewoon alleen stinken.

11. soeee

soeee Niet meer actief

Ik heb het altijd met 1 vest. Al was je hem 3x achter elkaar. En is gewoon katoen, niets raars mee gebeurd. Ben toch wel benieuwd hoe dat komt.

12. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik heb echt nog nooit last gehad van stinkende was. Soms droog ik het in de droger, voornamelijk op een rek (heb nu geen droger meer) en dan de ene keer buiten de andere keer binnen. Nog nooit stinkende was gehad.

Wel een keer per ongeluk de wasmachinedeur dicht gedaan na een was. De volgende dag rook de trommel daardoor muf maar weer een keer een was gedraaid en dat probleem was opgelost. Ik neem aan dat je de wasmachine deur ook gewoon open laat als je niet wast?

13. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Hier wel eens stinkende was, maar dat komt dan als ik dus de was vergeten ben uit wasmachine te halen hihi. Dan was ik het dus opnieuw. Of als de wasmachine te vol is.

Weet nog bij een vriendin daar stonken de handdoeken altijd verschrikkelijk. Ik denk dat die gewoon nog klam uit de droger opgevouwen of gerold werden en in de kast gelegd. Gevolg dus, klamme was wat niet goed kan drogen, gaat stinken. En echt ALLE handdoeken stonken daar, bah!

14. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Nee ik heb nooit gehad dat maar een paar kledingstukken vreemd roken. Wel vroeger eens de hele was, maar dat lag echt aan verkeerd gebruik wasmachine door nooit eens een kookwas te doen.

Heb je al eens geprobeerd de kleding vooraf eens te weken in een bak met biotex? Of wat poeder bij de was van HCG, Oxxi heet dat geloof ik. Dit kan iig goed helpen tegen bijv. zweetlucht die te lang in een shirt heeft gezeten, misschien helpt het hier ook bij.

15. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    Ik heb een kreukelshirtje...die komt ook meest altijd stinkend uit de wasmachine... heel vreemd. De rest van de was ruikt wel lekker...maar die niet.

16. wondertjenr3

wondertjenr3 Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Mijn ervaring is vooral dat donkere/zwarte was meer 'stinkt' dan gekleurde of witte was. Komt er toch net wat minder fris uit.

17. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    In de winter/herfst en regenachtige dagen droog ik ook alle was binnen op zolder maar nog nooit geen stinkende was gehad. Er moet natuurlijk wel goed geventileerd worden als je binnen de was droogt.

Ik heb wel eens een volledige stinkende was gehad. Maar dat los ik op door de wasmachine op 90 graden met soda te draaien. Ik herken het niet dat het bij bepaalde kledingstukken is.

18. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

9 mrt 2008
    4.888
    1
    38
    Zaanstreek
    Ik heb het alleen met zwarte was. Daarbij zijn er shirts die gewoon blijven stinken waarmee en hoe ik het ook maar was.
    En vaak gaat het ook pas stinken als ik het aan heb en zweet. Dat ligt volgens mij aan de stof.
    Gelukkig zijn de meeste stinkshirts nu weggegooid en gaat het beter met de was.

19. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    Idd. donkere was ruikt minder fris..

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb dat nooit met slechts een paar dingen uit 1 was.

Ik heb het alleen met spullen die ik op lage toeren centrifugeer (900 of lager) en niet meteen ophang. Of ophang in een klam huis, als het regent ofzo en de ramen dicht zijn, daar krijg je ook van die frisse was van, not!

Ik was bijna alles laag behalve witte was, handdoeken en beddengoed.

Deel Deze Pagina