Ons zoontje is nu 7,5 mnd en onderstaand is ong. zijn schema: - 7u; papfles 180+6 - rond 9.30 fruithap (meestal 2 stuks fruit óf 1 stuk fruit met wat kwark / yoghurt) - 12u; halve boterham met beleg + paar slokken drinken - rond 14u fles 180+6 - 17u warme maaltijd, meestal 1/2 groente, 1/3 aardappel, pasta of rijst en 1/3 vis/vlees (soms vervang ik dit door extra groente 19u; fles 180+6 Nu ben ik alleen nogal inspiratieloos qua broodbeleg. Mijn zoontje is niet super dol op brood (hij begint nu net 2 doorkomende tandjes te krijgen), maar met wat zoets erop krijgt ie het wel weg (al dan niet protesterend). Jullie nog tips? Ik kom niet veel verder dan een klein beetje zuivelspread, appelperenstroop (de kleine keuken) en gewoon enkel wat boter. Droog wil hij echt niet. En: vanaf wanneer 'moet' je je kindje extra drinken geven? Ik heb soms wat thee, diksap of water maar ook dit vindt hij niet zo leuk. Drinkbekertje snapt hij nog niet en in de fles vindt hij ook verwarrend want dan verwacht hij melk. Dan neemt ie een paar slokjes en duwt hem heel nijdig weg
Geprakte banaan Over het drinken: Hoe drinkt hij uit een gewone plastic beker? Hier wilt ze af en toe wel een tuit, maar meestal wilt ze alleen net zoals papa en mama drinken, dus uit een normale beker. Dochter is nu 8,5 maand. Op de leeftijd van jouw zoontje mee begonnen ongeveer. Werd de eerste tijd echt een kledder boel hoor, lees meer op de grond dan in dr mond. Maar het gaat steeds beter . Je kan ook eens starten met oefenen uit een normale beker met een paar slokjes drink yoghurt. Is wat dikker, en hier vanwege de zoete smaak een dikke hit (maar hier dus ook de rede dat het niet te vaak gebeurd )
Hier voornamelijk de appel/perenstroop van de kleine keuken en de aardbei/bietjes spread van blue band, een enkele keer kruidenkaas of smeerkaas. Baby's hebben niet zoveel behoefte aan variatie, die weten echt niet dat ze de afgelopen week al 3x appel/perenstroop op hebben. Qua drinken bied ik hier vanaf 6 maanden water uit een rietjesbeker aan, de ene dag drinkt ze nog niet eens een halve beker, de andere dag gaat hij bijna leeg. Verder wordt hier het glas of de beker waar mama uit drinkt ook interessant en wil ze daar ook best uit drinken, dus dat doen we ook zo af en toe.
Huttenkase, hummus, gestoomde en geprakte groente, omelet, geprakte banaan, enkele keer kleine keuken beleg. Extra drinken aanbieden hoeft niet, maar ik zou het gewoon oefenen met hem. Wij zijn zelf vanaf 6 maanden begonnen om hem water uit een 360 munchkin aan te bieden en de eerste weken werd er alleen aan gelikt en mee gegooid. Opeens had hij door hij hij eruit moest drinken en niet veel later kon hij zelf de beker vasthouden en drinken. Nu drinkt hij eigenlijk alleen maar melk bij de lunch en de rest van de dag alleen maar water. Je hoeft nog niks aan te bieden maar oefenen kan geen kwaad dus
Ik heb de eerste maanden alleen boter als beleg gegeven. Met drinken van water zijn we rond 7 maand begonnen met een tuitbeker en later een rietjesbeker. Pas met een maand of 10 begonnen ze echt wat te drinken uit de bekers en dat was bij beiden tijdens warm weer, dus ze hadden ook echt dorst
jam of ander zoet beleg krijgt ze hier nog niet. Smeerworst pas na een jaar ivm vitamine a. Smeerkaas is heel zout. Wat geven wij wel Geprakt fruit Roomboter, Humus Af en tie huttenkase Pindakaas 100% Droog brood Ik ben fan van de rapley methode en op internet is veel te vinden. Ook alternatieven voor brood
Vooral boter of banaan of peer of avocado. Vanaf een maand of 10 zijn we gaan uitbreiden met ander beleg. Hier gaat er voornamelijk nu huttenkase op of bio pindakaas of jam met minder suiker. Maar het maakt haar niet uit als het een week hetzelfde is.