Afkopen levensverzekering en wel/niet herinvesteren, wie ervaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door mol81, 12 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Mijn man en ik hebben beide een levensverzekering (eigenlijk twee, ook een via de hypotheek) afgesloten toen onze dochter geboren werd. We storten iedere maand een klein bedrag en over 30 jaar komt er dan een bedrag vrij. Nu is de opbrengst gegarandeerd, maar erg weinig over 30 jaar sparen denk ik. Je krijgt bijv geen rente, dus alleen het geld dat je spaart wordt opgeteld en uitbetaald na 30 jaar.

Ik heb gebeld en kan de verzekeringen afkopen (weet nog niet wat ik dan uitbetaald krijg na bijna 5 jaar inleggen, dat terzijde). Het bedrag x 2 (manliefs geld en mijn geld) komt dan vrij.

Nu twijfelen we: geld uitgeven aan bijv verbouwing in het huis of opnieuw vastzetten en zorgen dat we er ook rente over krijgen.

Wie heeft ervaring met het afkopen en wat heb je met het geld gedaan?

2. Eriva

Eriva Niet meer actief

Als het een garantieverzekering is, die je hebt afgesloten voor je dochter, kan het ivm kosten ongunstig zijn om af te kopen. Afkoopkosten en looptijd nog maar 5 jaar... Ik ga er even vanuit dat het een nieuw regime kapitaalverzekering is, dus fiscaal gezien maakt dat verder niet uit. Kijk even naar het verzekerd kapitaal op einddatum. Er moet wel rekenrente in zitten hoor, bij een garantie verzekering. Als er een overlijdensdekking inzit, ben je die ook kwijt he, houd daar ook rekening mee. De rentes op spaarrekeningen zijn nu ook niet hoog, dus denk er goed over na.

Maar begrijp ik goed dat jullie totaal 2 verzekeringen hebben? En jullie hebben er ook een voor de hypotheek? Daar heb je het nu niet over neem ik aan?

3. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik heb mijn kapitaalverzekering doorgezet in een bankspaarrekening gekoppeld aan mijn hypotheek. En nog 1 kapitaalverzekering afgekocht omdat er zoveel kosten in het product zaten (was box 3 polis). Ik kreeg daar zo weinig van uitgekeerd qua wat ik ingelegd heb.

Ik weet niet wat voor soort levensverzekeringen het zijn die jij hebt. Zijn het kapitaalverzekeringen (en zijn deze gekoppeld aan hypotheek of niet), zijn het garantieverzekeringen?

Deel Deze Pagina