Erkenning

Discussie in 'De lounge' gestart door Kaala, 24 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb 2 jaar terug mijn vaders erfenis verworpen, moest er aardig wat voor betalen. Hij is dus overleden en nu vroeg ik mij af of hierdoor de erkenning ook is vervallen en zo nee hoe ik dit dan eventueel zal kunnen doen? Ik heb mijn redenen hiervoor.

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    gaat over de erkenning van de erfenis, niet de erkenning van de vader van het kind ;)

Ik weet niet of dat kan, moet je een NL notaris even bellen. Is wel ernstig afhankelijk of de schulden van de boedel niet nog aanwezig zijn, anders ben je nog nergens.

ik vraag me dan wel af hoe je je erfenis hebt verworpen terwijl je vader nog leefde destijds?

3. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hij was overleden en ik zal dan rond de 500.000 schulden erfen ;)

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik ben bang van niet. Ik heb ook even gegoogled en dit is wat ik vond:

Verwerpen

Wat is verwerpen?
    Als iemand een erfenis verwerpt of weigert, is deze geen erfgenaam meer.
    Dat betekent dat je niet aansprakelijk bent voor de eventuele schulden van de overledene, maar je deelt ook niet mee als blijkt dat de overledene wel een positief vermogen nalaat.

Waarom verwerpen ?

De verwerping kan een oplossing zijn als er bijvoorbeeld erg veel schulden zijn. Maar soms ook om emotionele redenen. Misschien was er een heel slechte verstandhouding met de overledene en vind je het als erfgenaam erg moeilijk om na zijn overlijden geconfronteerd te worden met de erfenis.
    Hoe moet je verwerpen?
    Voor een verwerping moet je een verklaring bij de rechtbank afleggen. Dat kan het notariskantoor voor je regelen. Let op : Wees wel op tijd, heb je twijfels over een nalatenschap en over de eventuele schulden, zorg dan dat je voordat je dingen gaat regelen, eerst contact opneemt met je notaris: hij kan er voor zorgen dat je niet aansprakelijk wordt gesteld voor de schulden van de overledene!
    Kun je een verwerping terugdraaien?
    Nee, dat kan niet. Als je éénmaal hebt verworpen, kan het niet meer terug worden gedraaid.

5. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja, hij was overleden en toen had ik het verworpen. Maar ik vroeg me af of ik de hele erkenning ook ongedaan kon maken..

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nou, nee dus, zie mijn vorige berichtje ;)

Maar ik ben een beetje in de war denk ik. Wil je de verwerping ongedaan maken, of wil je alsnog verwerpen (dus de erkenning (of aanvaarding) van de erfenis ongedaan maken)?

7. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Uhm, alles wat ik lees is
    Kun je een verwerping terugdraaien?
    Nee, dat kan niet. Als je éénmaal hebt verworpen, kan het niet meer terug worden gedraaid.

ik wil de verwerping niet terugdraaien, ik wil de hele erkenning ongedaan maken, mits dit kan

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik snap het niet meer dan. Je hebt twee jaar geleden de erfenis verworpen. Dat is definitief. Wat wil je nu dan precies? Over welke erkenning heb je het dan?

9. adi

adi Niet meer actief

Maar welke erkenning? Van de erfenis (deze heb je al verworpen, dus je bent geen erfgenaam) of van de vaderschap?

10. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Vaderschap ja

11. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij staat dat in die eerste link op pagina 1.

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    ow, nu snap ik het ... het was ook een beetje onduidelijk met die erfenis (die dus eigenlijk helemaal niets bijdraagt aan je vraag)?

In dat geval heeft Koon de juiste link (sorry Koon ;)). Maar ik vraag je af waarom je de erkenning ongedaan wilt maken, als hij overleden is ..

en ... je moet een advocaat in de arm nemen, dus het zal een prijzige zaak worden ....

13. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Famileproblemen. Lang, veels te lang verhaal.

En qua erfenis, we dachten dat ie daardoor ook niet meer de vader was

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    is hij je biologische vader of niet? Want in het eerste geval kan je dat dus niet ongedaan maken, begrijp ik

15. adi

adi Niet meer actief

In die lees ik dat er wel voorwaarden aan zijn verbonden. Dat jij achter bent gekomen dat hij niet je biologische vader was ed
    Ik haal er niet uit dat je de erkenning door jouw biologische vader kunt terugdraaien.

Erfenis heeft daar idd niks mee te maken.

16. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Erkenning van de biologische vader kan niet ongedaan gemaakt worden.

17. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hij is niet de biologische vader

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    dan denk ik dat je toch een NL advocaat moet contacteren. Volgens mij is dat niet automatisch na overlijden dat erkenning vervalt.

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar waarom zou je na zijn dood dit terug willen draaien. Deze man heeft jou in die tijd ws met alle goede bedoelingen erkend, hier bewust voor gekozen. Wat er daarna gebeurd is, is erna. Er kan ook van alles gebeuren met een biologische vader en dan kan je dat ook niet terugdraaien. Ik zou mijn geld en energie in iets anders steken. Hij is er niet meer, je hebt zijn erfenis verworpen en dus nergens "last meer van".

Deel Deze Pagina