goed afbouwschema!?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door debbyvb, 31 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debbyvb

debbyvb Actief lid

26 apr 2007
    101
    0
    0
    rotterdam
    graag zou ik van iemand een goed afbouwschema ontvangen. Ik kolf sinds de geboorte van Noah full time en ben nu aan het afbouwen. Ik zit nu op vier keer kolven per dag en op zich gaat het goed maar heb steeds erg veel melk, word alleen maar meer eigenlijk. Ik kolf nog steeds tien minuten per borst, wat ik voorheen ook deed, is het ook de bedoeling dat ik minder tijd per borst kolf? op het consultatieburo is alleen gezegd, per week 1 voeding eraf halen maar dit werkt op deze manier niet echt, krijg meer ipv minder?
    Nou drinkt mijn kleine man heel goed, maar sinds 2dagen geen poepluiers meer... Zou dit kunnen komen door de kwaliteit van mijn melk, doordat ik aan het afbouwen ben en kan dit te maken hebben met voor/achtermelk?
    graag reacties
    bij voorbaat dank!

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Ik kolf ook en ben ook aan het afbouwen. Zit nu op 2 keer kolven per dag (en dan krijg ik nog 500/600 cc eruit). Je zegt dat je 10 minuten kolft, maar kolf je dan tot er bijna niets meer uit komt of ga je gewoon door totdat je de 10 minuten volmaakt?

Wat ik zelf doe, is kolven tot het duidelijk gaat druppelen en dan stoppen met kolven. Ik kolf elke borst ook maar 1 keer (met een eenzijdige kolf). Toen ik nog op 4x kolven ben ik eigenlijk blind overgestapt op 3x. Heb dat gelijkmatig over de dag verdeeld, ging bij mij heel goed. Ik haal er wel maar 1 keer kolven per 2 weken af, dan kun je er goed aan wennen.
    Bij mij gaf het CB het advies om eigenlijk gewoon door te gaan met afbouwen, maar als je echt pijnlijke volle borsten krijgt door die ene keer minder dan alleen de spanning wegkolven. In jouw geval zou je dan 3 keer gewoon kolven en 1 keer alleen de spanning eraf.

Qua poepluiers is het bij BV volgens mij zo dat ze op een gegeven moment minder gaan poepen. Dan gaan de darmen beter werken en verteren ze beter. Maar misschien kan iemand anders hier wat zinnigers over zeggen :)

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes Rosa

3. debbyvb

debbyvb Actief lid

26 apr 2007
    101
    0
    0
    rotterdam
    Hoi Rosa,

Dank voor je reactie. Ik kolf in principe 10min soms iets langer soms iets korter, wel het gevoel dat het dan redelijk "leeg" is. Maar ik kolf momenteel in 4 x gemiddeld 1200 ml per dag, wat ik voorheen met 6 x kolven ook had. Ik ben dus wel minder in aantal per dag gaan kolven maar nog steeds tien minuten aangehouden en dus nog steeds zelfde productie alleen in minder kolfbeurten. Nu vannacht voor het eerst in een week weer moeten kolven omdat borsten echt hard waren, pijnlijk. Vanmorgen om half negen weer en nu bewust minder lang gekolfd en de helft eruit gehaald van wat ik normaal haalde. Alleen nu ben ik nog geen twee uur verder en gaat er 1 borst al opspelen, dit schiet niet op natuurlijk, zo blijf ik bezig.

CB is bij mij pas om 12 uur open telefonisch dus moet nog even geduld hebben.
    Draag jij ook dag en nacht een strakke bh of is dat ook weer een bakerpraatje?

groetjes debby

4. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Je moet echt voorzichtig gaan afbouwen als ik het zo lees, want je hebt heel veel melk (ik word jaloers ;))>

Ik kan je zo niet helpen denk ik, heb het nog niet bij de hand gehad. Wel ben ik nu naar 3x gegaan, maar dat ging makkelijker omdat ik al veel langer kolf.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je veel melk hebt dan is het inderdaad beter om het heel rustig aan af te bouwen.

Als je nu op 4 beurten zit, dan zou ik voorlopig die 4 beurten zo houden, en één voeding (die in de middag) heel rustigaan gaan afbouwen, door die keer net voor je het idee hebt dat je klaar bent al te stoppen. Echt stap voor stap gaan hoor!
    Probeer te voorkomen dat je borsten echt op knappen staan.

Een strakke BH kan, vooral in de nacht, het probleem in stand houden, omdat die BH, door de lichte druk die constant op je borst komt eigenlijk licht kolvend werkt. Probeer zonder BH te slapen, bijvoorbeeld op een dubbelgevouwen badlaken, zodat je niet de hele tijd je bed moet verschonen. Zoogcompressen kun je ook op z'n plaats houden met een stretch hemdje bijvoorbeeld.

Deel Deze Pagina