Hazenslaapjes verlengen.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Frieda, 20 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Hallo Allemaal,

Noëlle is nu ruim 5 maanden en ze blijft overdag hazenslaapjes doen van 1 slaapcyclus, dus zeg maar 45 minuten tot een uur. Daarna is ze al weer klaarwakker lijkt het, maar als ze weer uit bed is, gaat ze ook al snel weer jengelen omdat ze toch eigenlijk niet genoeg slaap krijgt en dus nog moe is.

Wie heeft dit ook zo meegemaakt?
    Dat je baby alleen maar kort slaapt overdag.
    En wat ik vooral graag wil weten:
    Wie heeft hiervoor een oplossing gevonden om je baby langer te laten doorslapen?

Als Noëlle namelijk niet meteen uit bed wordt gehaald dan ligt ze alleen maar te huilen en opnieuw inslapen doet ze niet. Ik zou zo graag willen dat ze wat langer achter elkaar door zou slapen en vooral dat ze 's middags eens een lange tijd zou slapen. Ze kan het namelijk wel want, hoewel het een hele klus is om haar 's avonds in te laten slapen (geregeld huilt ze van 20:00 uur tot 21:00 of 22:00 uur en kunnen we elke keer om de 5 minuten haar de speen terug gaan geven), slaapt ze meestal wel tot de volgende morgen door als ze 's avonds eenmaal slaapt en krijgt ze nu al geen fles meer om 23:00 uur.

Ik word er zo moe van, dat ik steeds met haar bezig ben, want steeds laat ik haar dan maar weer een tijdje beneden en na verloop van tijd breng ik haar dan maar weer naar bed in de hoop, dat ze opnieuw nog een uurtje gaat slapen. Ik blijf aan de gang met haar en een ritme krijgen we zo helemaal nooit. Ik word er eigenlijk stapelgek van.

Dus wie heeft tips voor mij?

;) Frieda

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik kan je helaas niet helpen want wij hebben hier precies hetzelfde probleem met Klein Meisje. Ik lees met je mee want het is inderdaad geen doen.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Heeft ze een speentje ofzo? Ze zeggen weleens, dat je -als je weet dat wakker gaat worden- moet wachten bij de deur, totdat ze wakker gaan worden, zodra je de eerste tekenen ziet, geef je het speentje terug of sus je ze weer in slaap, zonder dat ze echt helemaal wakker worden.

Hier heeft het nooit gewerkt. En ik heb inmiddels geaccepteerd dat Fae gewoon maar 3 kwartier tot 1 uur slaapt. Een periode was het zelfs maar 30 minuten per slaapje en dat 4 of 5 keer op een dag. Tja, je blijft op en neer lopen en hebt zelf inderdaad weinig rust. Maar het is niet anders. Ik heb het geaccepteerd en zodra ze tekenen van vermoeidheid toont, gaat ze weer naar bed, ook al is dat soms na een half uurtje al weer.
    Nu ze 9 maanden is merk je dat ze iets minder slaap nodig heeft overdag, dus dat ze het beter redt op 2 of 3 van de korte slaapjes. En dat ze tussendoor dus ook gewoon zichzelf wat langer kan vermaken. Dat is wel erg fijn, toch nog een soort van 'rust'.

4. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    @ Vlinderbloem, Ja, dus jij vindt het ook echt lastig worden, dat je altijd met haar bezig moet zijn. Je komt gewoon nergens aan toe als je kindje bijna nooit slaapt en zich slecht zelf vermaakt.

Noëlle huilde voorheen ook nog veel meer, want ze had haar nekje vastzitten, waarvoor ze een aantal behandelingen bij de osteopaat heeft gehad en ze bleek een koemelkallergie te hebben, waarvoor ze nu andere voeding krijgt. Ze is al met al wel een stuk tevredener geworden dan ze was dus, maar het probleem met het slapen blijft nog steeds bestaan en daardoor jengelt ze nu dus toch nog steeds weer. Ik heb eigenlijk haast nooit m'n handen vrij om echt eens even wat te doen hier thuis, dus begin dat wel echt zat te worden nu.

Dus ik hoop echt dat iemand hier een oplossing voor heeft.

;) Frieda

5. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    @ Athina, Ja, ik ben bang dat ik het ook gewoon moet accepteren. Maar ik vind het ook zo raar, dat ze 's nachts wel uren achter elkaar door kan slapen en dat overdag niet doet, terwijl je merkt, dat ze nog wel moe is en best wat langer zou kunnen slapen. Soms lukt het ook wel een enkele keer om haar haar speentje weer te geven en dan slaapt ze soms wel weer in. Maar de keren dat dit lukt zijn meer uitzondering dan regel. Maar ik geef dan meestal de speen als ik heb gehoord dat ze wakker is, maar ik moet dus eigenlijk op de loer gaan staan, zoals jij het beschrijft, zodat ik er precies op tijd bij ben om haar de speen te geven. Tja, dan moet ik er nog steeds zelf mee bezig zijn.

Soms denk ik, "Was ze maar geboren met een gebruiksaanwijzing erbij". :) :) :)

;) Frieda

6. Chantico

Chantico Niet meer actief

Misschien vind je iets dat werkt in het boek "Lekker slapen zonder huilen" van Elizabeth Pantley. Zij geeft een aantal manieren om kinderen op een lieve manier beter te leren slapen. En ze probeert ook ouders inzicht in en een reëel verwachtingspatroon van het slapen van een baby te geven.

Ise sliep een tijd lang niet meer dan 30 minuten per keer overdag. Echt stípt na 30 minuten werd ze wakker. Ik heb het boek gelezen, en ook wel een paar dingen er uit geprobeerd, maar uiteindelijk is ze vooral vanzelf weer wat langer gaan slapen. Misschien kwam dat ook wel (gek hoe snel je dingen weer vergeet) omdat we haar 's ochtends op een vaste tijd naar bed zijn gaan brengen: 7 uur op, 9 uur weer naar bed. Dan leek ze nog fris en wakker, maar ze ging altijd meteen slapen. En dat slaapje doet ze nu nog steeds het best: 1,5 of 2 uur vaak. Heerlijk!

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    @ Athina, Ja, ik ben bang dat ik het ook gewoon moet accepteren. Maar ik vind het ook zo raar, dat ze 's nachts wel uren achter elkaar door kan slapen en dat overdag niet doet, terwijl je merkt, dat ze nog wel moe is en best wat langer zou kunnen slapen. Soms lukt het ook wel een enkele keer om haar haar speentje weer te geven en dan slaapt ze soms wel weer in. Maar de keren dat dit lukt zijn meer uitzondering dan regel. Maar ik geef dan meestal de speen als ik heb gehoord dat ze wakker is, maar ik moet dus eigenlijk op de loer gaan staan, zoals jij het beschrijft, zodat ik er precies op tijd bij ben om haar de speen te geven. Tja, dan moet ik er nog steeds zelf mee bezig zijn.

Soms denk ik, "Was ze maar geboren met een gebruiksaanwijzing erbij". :) :) :)

;) Frieda[/quote]

Ja, daarom heb ik dat ook niet zo lang geprobeerd moet ik zeggen, het werkte een paar keer niet, nou dan niet. Je hebt al zo weinig rust.
    Ik heb het hier overigens wel vaker gehoord, dat ze overdag weinig slapen, maar snachts dan eigenlijk perfect. De enige keer dat Fae uren achter elkaar sliep (zonder dat ze echt ziek was) was na de inentingen. En die eerste keer heb ik dus vooral wachtend doorgebracht, zonder echt wat te doen, omdat ik verwachtte dat ze ieder moment wakker zou worden... tja dat werd ze toen pas na 3 uur !

Maar zoals ik zeg; ze worden groter en hebben minder slaap nodig, dus dan worden ze ook wat gezellig ;) . Alleen het duurt even ;) . Het scheelt dat ik in een flatje woon, dus ik kon/kan haar gemakkelijk en snel in en uit bed halen. In een gewone eensgezinswoning was ik het ook zo zat geweest denk ik (nu ook wel, maar toch) .

8. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    @frieda, hier precies hetzelfde probleem hoor! ik hoor alleen maar verhalen dat kindjes makkelijk 2 uur slapen maar dat is hier ook echt niet het geval. idd 45 min, je kunt de klok er op zetten!!! ik probeer er dan toch zo snel mogelijk bij haar te zijn zodra ik haar hoor en geef het speentje, soms slaapt ze dan nog ff weer in voor een nieuwe 3 kwartier. Vooral smiddags. maar dit is echt maar een enkele keer. Erg irritant he? je komt idd nergens aan toe (je wilt niet weten hoe m'n huis eruit ziet nu haha) ik ben blij als ze straks wat ouder is en minder gaat slapen en meer wakker zal zijn en uiteindelijk naar 1 slaapje zal gaan. maar dat duurt nog wel eventjes. Wat ik toch wel soms doe als ik vrij heb, breng ik haar naar opa en oma voor een middagje of zo. Kan ik mooi wat voor mezelf doen, al is het het huis poetsen. Anders redt ik het echt niet en ben ik geen leuke mama voor Jill. je moet soms ook aan jezelf denken anders redt je het niet.
    Ik hoor ook wel eens dat die korte slaapjes vanzelf over zullen gaan dus ik houdt de moed er maar in dat dit allemaal tijdelijk is.
    ik heb het boek 'regelmaat en inbakeren' gelezen en daar stond het volgende ritme in; wakker-voeden-box-bij moe naar bed- slapen- wakker-slapen-voeden-box etc... dus na 3 kwartier er dan idd maar uithalen en dan weer naar bed als ze weer moe wordt.
    opzich is het niet verkeerd ritme maar wel erg druk, je bent veel met je kleintje bezig.
    ik herken het volledig

9. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Frieda, ik heb het ook een hele tijd gehad met Bas hoor! De dagen leken wel volledig te bestaan uit 'in bed, uit bed, in bed, uit bed, etc. etc.'. Om gek van te worden! Bas ging ook meer dan eens twee keer naar bed tussen twee flessen in. Hij sliep toen 's nachts meestal wel goed, tot aan de 19-weken-sprong, toen was het ook 's nachts een ramp en werden de slaapjes overdag ingekort tot maximaal 20 minuten. En maar jengelen, want niet uitgerust natuurlijk...

Net toen ik de hoop opgaf dat het ooit nog wat zou worden met het slapen van mijn ventje, had hij het ineens door. Sinds dat moment slaapt hij 's morgens ruim twee uur, 's middags anderhalf uur en na zijn groentehap vaak ook nog drie kwartier. Zonder dat ik daar zelf iets aan gedaan heb, behalve dan meegaan in zijn ritme van korte slaapjes (uit bed als ie wakker was en niet meer kon/wilde slapen, en weer in bed zodra hij tekenen van moeheid liet zien).

Houd dus moed, het komt echt helemaal goed, het kost sommige kinderen alleen wat meer tijd! En jouw meisje heeft nogal wat achter de kiezen met haar nek enzo, dat speelt vast mee. Ga er rustig in mee en houd in je achterhoofd dat het echt eens beter gaat. Als je er teveel mee bezig blijft, word je daar ook niet vrolijk van... toch? Succes!

10. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik ben inderdaad het ritme van Ria Blom gaan volgen en gaan inbakeren; werkte onwijs goed. Maar ja, inbakeren met 5 mnd gaat niet meer vlgs mij vanwege draaien. Misschien moet je t boek van Ria Blom gewoon eens lezen; ik deed t niet zo extreem als zij, maar wel een vast ritme en bij de eerste vermoeidheidssignalen op bed leggen; als je ze op bed legt als ze al te moe zijn slapen ze juist vaak minder goed.

11. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik ben inderdaad het ritme van Ria Blom gaan volgen en gaan inbakeren; werkte onwijs goed. Maar ja, inbakeren met 5 mnd gaat niet meer vlgs mij vanwege draaien. Misschien moet je t boek van Ria Blom gewoon eens lezen; ik deed t niet zo extreem als zij, maar wel een vast ritme en bij de eerste vermoeidheidssignalen op bed leggen; als je ze op bed legt als ze al te moe zijn slapen ze juist vaak minder goed.

12. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik lees even meer. Mijn zoontje heeft precies hetzelfde en ik herken ook jullie verhaal dat je gewoon nergens aan toe komt. Ik ga er intussen ook vanuit dat hij maar drie kwartier slaapt, dus begin ook niet eens aan een grote klus. Als ie dan een keer doorslaapt, heb ik niets aan de tijd gehad...
    Wij zijn toevallig vandaag naar de osteopaat geweest hiervoor onder andere. Hij zei dat hij een voorkeurshouding heeft en last van zijn maag en dat zijn onrustige gedrag en dus ook het slechte slapen, daardoor komt. Ik hoop dat de drie behandelingen gaan werken en anders ga ik gewoon nog een keer. Hij ligt nu in ieder geval al een stuk rustiger in bed...

@Frieda: kan je niet nog een keer naar de osteopaat gaan? Misschien helpt het wel...

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik snap goed dat je er moe van word. Wij kennen dit probleem gelukkig niet, maar mijn zoontje was een zeer slechte slaper toen hij net geboren was (overdag dan). Ik dacht dat alle pasgeboren babies alleen maar konden slapen, nou deze dus echt niet. Na een week hebben we rust en regelmaat icm inbakeren toegepast en na een week was het probleem verdwenen als sneeuw voor de zon. Hij leerde goed inslapen en slapen en slaapt tot nu toe altijd zonder maar enig huiltje. Overdag 2 x 2 uur en dan van 19:00 tot 7:00 uur. Maar daar hebben we wel wat voor gedaan.

Maar goed je kindje is 5 maanden en kun je het bovenstaande niet meer toepassen.
    Ik ben er ook met Athina eens: gewoon accepteren. Als je haar op bed legt dan ga je vanuit dat 45 minuutjes slaapt, daar stel je je op in. Slaapt ze een keer langer dan is het een mooie meevaller, slaapt ze 45 min. ach ja, daar heb je je op ingesteld. Het is idd zo dat hoe ouder ze worden hoe beter ze zich kunnen vermaken.
    Sinds mijn zoontje kruipt heeft hij papa en mama echt niet meer nodig. Hij denkt dat hij het alleen wel red, lijkt het. Hij wil de godganse dag alleen maar op op de grond bezig zijn. Eerder was hij na een tijdje het spelen zat en wilde rondgedragen worden, maar nu is het compleet over. Hij vraagt nooit meer om aandacht, alleen als hij honger heeft. Soms zelf een beetje jammer hahah. Het is ook nooit goed he.
    Dus, meis nog even volhouden. Het komt echt goed.

14. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik verleng ze door de speen er weer in te doen, soms houdt hij het wel een uur langer vol, maar soms wordt hij gewoon wakker en dan is er niks aan te doen.

Hier vinden ook af en toe hazenslaapjes plaats, en dan weer 2 a 3 uur achtermekaar overdag's, er is geen pijl op te trekken hihi.

15. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    En ik lees ook even mee, want ook hier is het verhaal herkenbaar! Ik ben ook met een week of 3 begonnen met "regelmaat en inbakeren" en dat ging prima... tot vorige week (oke, ik weet het... ik mag helemaal nog niet klagen, want ze heeft t 6 weken wel gedaan! ;)

Nadeel is dat ze, doordat ik me aan die vaste volgorde heb gehouden, nu wel het idee heeft dat "uit bed" ook direct "voeding" betekent!! Daar moeten we nog even een oplossing voor vinden...

Tips heb ik helaas (nog) niet... uitzitten en volhouden ben ik bang :rolleyes: Ik heb nog wel even een vraag over de ostheopaat (daar is-ie weer ;)): ik ben met 7 weken geweest en hij heeft nix kunnen vinden. Ik begin alleen steeds meer te denken dat er toch iets niet helemaal goed zit; ze geeft geen voeding terug, maar slikt en hikt wel de hele dag. Denken jullie dat het zin heeft om nog een keer terug te gaan?

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat hebben de meeste babies van deze leeftijd. Is toch helemaal niet erg? Als ze te vroeg wakker is dan geef je eerder voeding, de helft minder of verdund zodat je niet over de max komt. Zo komt ze eerder weer terug in haar ritme.
    Zo heb ik het in het begin ook gedaan. Rekken had hier geen zijn, ik kreeg er alleen maar een overspannen kind van. Ik heb ook altijd vaste volgorde aangehouden, en als hij een keer eerder wakker was dan kreeg hij gewoon eerder zijn voeding. Ik merkte dat dat het goed werkte voor hem. Binnen een paar dagen sliep hij weer langer en zat weer strak op schema. En als hij weer een paar dagen had dat hij te kort sliep, paste ik het bovenstaande weer toe. Het scheelde enorm veel stress voor ons beiden.

17. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    Hier precies hetzelfde, maar helaas dus ook geen oplossing.
    We proberen ook wel de rust en regelmaat aan te houden van slapen, voeden, spelen, slapen maar hij slaapt dus vaak maar kort en is dus ook snel weer moe, als ik hem iedere keer voeding moet geven als hij uit bed komt is dat dus meestal elke 1,5/ 2 uur.
    Nu geef ik borstvoeding dus teveel kan hij niet krijgen en ik heb het er graag voor over, maar het is wel vermoeiend.
    s'nachts komt hij vaak elke 3 uur voor voeding, soms laat hij er ook wel 5 of 6 uur tussen, en ik kan hem na een voeding gelukkig wel weer zo in bed leggen en dan slaapt hij verder (was een maand geleden nog niet).
    Lastig, ik hoop en ga er maar vanuit dat het vanzelf goed komt, kan hem toch niet dwingen om te slapen als hij niet wil.

18. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Ik kan je geen extra tips geven over het doorslapen, mijn zoontje van 5 maanden slaapt meestal goed. Maar een tip die ik je wel wil geven omdat je aangeeft dat je in huis nergens toe komt: doe je huishouden "samen" met je kindje. Ik heb op zolder een extra wipstoeltje staan voor als ik daar sta te strijken. Hij gaat mee naar buiten als ik de was ophang. Hij zit in z'n wipstoeltje in de keuken als ik kook. Ik zet 'm in z'n wandelwagen en schoffel de tuin. Hij zit in z'n wipstoeltje of ligt op een dekbed op de grond als ik boven aan het stofzuigen ben. Hij zit in z'n wipstoel bij mij op tafel en ik vouw ondertussen de was. Enzovoort. Bij dit alles klets ik veel met hem. En weet je: hij vindt het he-le-maal geweldig! Ik realiseer me heel goed dat het ene kind het andere niet is, maar misschien kun je hier iets mee. Sterkte.

19. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Wat bij ons nog wel eens wil helpen is hem vlak voordat hij wakker gaat worden vast een beetje wakker maken door zn speen in zn mondje te stoppen, heel regelmatig gaat hij dan wel door naar zn diepe slaap. Helaas niet altijd, maar het wil nogal eens lukken. Ms iets om te proberen?

20. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    o die laatste tip ga ik eens proberen!
    ik neem jill ook wel eens bij me in de wipstoel als ik ergens mee bezig ben! vind ze idd geweldig. Laatst was ik de tuinstoelen aan het schoonmaken buiten en ze was wakker en heb haar er bij gezet, ze vond het geweldig om naar me te kijken. Ook met het eten savonds zetten we haar bij ons, best gezellig. en kan ze er vast aan wennen voor als ze straks mee mag gaan eten ;)
    ik ga er ook maar vanuit dat het wel over zal gaan.
    Hebben jullie ook het speendilemma??? ik kan zo vaak lopen voor die speen, anders valt ze soms echt niet in slaap en kan heel druk doen met haar armpjes... wordt je al moe van als je ernaar kijkt.
    En verder heb ik het probleem dat ze na het slaapje rond 17 uur wakker wordt weer en dan niet meer wil slapen tot de fles van 19 uur ongeveer... echt drama. ze is dan echt moe maar huilt alleen maar in bedje..... dus er maar uit maar dan is het elke avond drama om in slaap te vallen na de fles van 19 uur. duurt soms echt een half uur voordat ze rustig gaat slapen. wordt je ook best wel moe van. iemand een tip?

Jill heeft ook een periode gehad waar ze veel deed hikken en zo. maar baat het niet dan schaat het niet toch? zou gewoon eens een nieuwe afsrpaak maken bij de osteopaat...

Deel Deze Pagina