Heb ik ergens recht op? (Fiets kapot)

Discussie in 'De lounge' gestart door azucena, 30 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Op 15 februari van dit jaar heb ik via internet een moederfiets gekocht. Ik had daar al een half jaar een fiets in bestelling staan, die steeds niet leverbaar was. Uiteindelijk heb ik korting gehad op de fiets die ik nu heb.

Fiets werd afgemonteerd geleverd en we zouden alleen het stuur recht moeten zetten en de trappers vastzetten. Zo gezegd, zo gedaan. De volgende dag ging ik een stukje fietsen, maar na 500 meter vloog m'n ketting eraf. Ik ben toen doorgelopen naar de dichtstbijzijnde fietswinkel (halfords) en hun hebben toen naar mijn fiets gekeken. Er bleek iets niet goed gemonteerd te zijn in de kettingkast, ik geloof dat de achterste as los zat. Halfords zou dat kunnen repareren, maar ik heb toen contact opgenomen met de winkel waar ik hem gekocht had.

Hun wilde dat ik de fiets weer mee naar huis nam en er zou een monteur van de fabriek langskomen. Een week later was mijn fiets aan huis gerepareerd. Daarna heb ik er een stuk of 5 keer opgefietst (naar mijn werk en terug, stukjes van nog geen kilometer). Ik fiets altijd netjes over het fietspad en de fiets staat binnen in een niet vochtige berging.

Vier weken terug wilde ik aanfietsen en toen was m'n achterband plat. Niet gewoon lek, maar echt plat! Ik heb m'n fiets weer naar halfords gebracht, omdat we niet zelf aan het achterwiel wilden zitten prutsen. Hun hebben er een nieuwe binnenband ingezet.

Prima, week later fiets ik weer op naar het werk, maar zitten mijn versnellingen in een keer niet meer goed.. Ik heb drie versnellingen, maar de derde (dus zwaarste) trapte nu als de eerste. Dat was dus een heel fijn stukje fietsen ;). Voelde me net een hamster in zo'n looprat, veel trappen, maar geen meter vooruit komen.

Weer naar halfords gebracht, omdat hun de band gerepareerd hadden en ik dacht dat het daar misschien aan zou kunnen liggen. Dat was niet, maar het was wel makkelijk te verhelpen. Hun hebben de versnellingen dus opnieuw gesteld.

Maar nou blijkt dus dat mijn fiets nooit goed afgemonteerd is! M'n remmen zijn nog niet gesteld (links remt amper), m'n spaken zijn niet gespannen, versnellingen waren dus nog niet goed etc. Nou was dat voor nu nog geen ramp, maar op de lange termijn wel. Aangezien ik over een paar maanden met mijn zoontje wil gaan fietsen, ben ik daar dus niet blij mee!

Ik heb vorige week vrijdag gemaild, maar nog geen reactie gehad van de fietsenwinkel.

Nu wilde ik gister vanuit mijn werk (andere locatie, km of 5) naar huis fietsen, vliegt mijn ketting er wéér af! Gelukkig heb ik toen mee kunnen rijden met een collega en zijn we later met de auto van mijn schoonouders mijn fiets gaan halen. Mijn vriend denkt dat de ketting gebroken is, omdat hij er voor en achter af ligt.

Maar wat kan ik hier nu mee? Ik wil sowieso de winkel gaan bellen, omdat ik dit dus echt belachelijk vind voor een fiets van 3 maanden oud!
    Het liefste zou ik de fiets terugsturen en een nieuwe kopen bij halfords, via internet doe ik nooit meer!

Maar heb ik daar nog recht op? Het vergoeden van de fiets? Zo niet, heb ik wel ergens anders recht op? (Fatsoenlijke reparatie/nieuwe fiets vanuit hun.)

2. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Weet niet of je recht hebt op een andere fiets maar zou het zeker wel melden. Desnoods inclusief de bonnen van de halfords. Vragen om een nieuwe want dit kan echt niet hoor.

3. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    staat er geen telefoon nummer bij?? ik zou gewoon gaan bellen,

4. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Bedankt voor de reacties.

Ik ga ze ook bellen, maar bellen is niet mijn sterkste kant ;). Ik wil dus eerst weten of ik überhaupt wel ergens recht op heb.. Anders zal het van de goodwill van die winkel af gaan hangen.

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Er mag niet van alles stukgaan aan je nieuwe fiets. Je hebt hier garantie op vanuit de winkel. Ik zou hun voorstellen dat ze je fiets eerst maar eens goed afstellen, omdat er steeds van alles aan mankeert en dit gewoon heel gevaarlijk is.

6. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
  7. Bri

Bri Niet meer actief

Van een nieuwe fiets mag je verwachten dat je daar toch een paar jaar vrij probleemloos op kunt fietsen.
    Misschien dat je eens per jaar de boel weer even moet laten aandraaien als je dat zelf niet kunt/wilt doen, maar binnen een paar weken al zulke mankementen dat kan natuurlijk niet.

De winkel waar jij hem gekocht hebt, is gewoon verplicht jou een deugdelijke fiets te leveren. Met de kwaliteit die je mag verwachten bij de prijs die je ervoor betaald hebt. Was het een fiets van 50 euro, dan is dat natuurlijk minder dan van een fiets van 500 euro, maar nog steeds moet je er gewoon op kunnen fietsen zonder dat er van alles los raakt.

8. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

In principe heb je een wettelijke garantie welke aangeeft dat het product wat jij kookt deugdelijk moet zijn.

Een fiets mag dus niet al binnen een korte tijd zo veel gebreken vertonen.
    Of je de fiets terug kan brengen en je geld terug krijgt dat kan je volgens mij niet eisen maar dat ze de fiets kosteloos repareren en alsnog rij klaar maken wel.

9. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Natuurlijk heb je recht op een deugdelijke fiets, ik denk alleen dat het probleem hem er nu even in zit dat je hem hebt laten repareren bij de halfords. Als er binnen de garantie dingen mankeren aan de fiets zul je in eerste instantie de winkel waar je hem gekocht hebt in staat moeten stellen om het te repareren. Dat is nu niet gebeurt, dus kun je daar geen vergoeding meer voor krijgen. Wel zou ik even contact opnemen met de winkel, want je fiets voldoet nog steeds niet aan wat je er van mag verwachten. De kans is dan groot dat ze iemand langs gaan sturen die je fiets weer repareert. Wat de rest van de reparaties betreft zul je geluk moeten hebben dat ze zeer coulant zijn, want dat hoeven ze niet te vergoeden omdat je hun niet op de hoogte en in staat hebt gesteld om het te verhelpen.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je mag inderdaad verwachten dat je een deugdelijk product ontvangt, zeker wanneer het nieuw is. Direct inleveren en je geld terugvragen "mag" niet. Je moet nl eerst het bedrijf in de gelegenheid stellen de gebreken te verhelpen cq de fiets juist afstellen in jouw geval. Pas wanneer de gebreken blijven aanhouden en het bedrijf het niet kan oplossen, mag je eisen dat ze de fiets terugnemen en je het aankoopbedrag terug te geven.

Wat hierboven is gezegd, je zit met het punt dat je ook Halfords dingen hebt laten doen. Er is een kans dat de webwinkel gaat verwijzen naar de reparaties van Halfords en dat zij mogelijk de schade hebben veroorzaakt.

Kijk een platte band kan altijd.... maar dat je versnellingen zo verlopen en dat je ketting er regelmatig afloopt.... dat mag niet gebeuren.

Ik zou gewoon de webwinkel bellen en de boel voorleggen en aangeven dat je de fiets afgesteld wilt hebben en dat de gebreken worden verholpen.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    #11 Juul75, 31 mei 2013
    Laatst bewerkt: 31 mei 2013
    Een winkel is verplicht jou iets te leveren dat deugdelijk is. Als het niet deugdelijk is moet je hun in staat stellen om het te verhelpen. Dus dat je er mee naar Halfords bent gegaan is niet handig voor je rechtspositie.

Ik zou ze bellen en zeggen dat je hun in staat stelt binnen een redelijke termijn van 2 weken de gebreken op te lossen. Als ze niet in staat zijn om de gebreken op te lossen dienen ze je ofwel een nieuwe fiets te geven ofwel dan ontbind je de koop en horen zij je je geld terug te geven, en jij hun de fiets.

Je met ze echter wel in staat stellen om binnen een redelijke termijn de boel op te lossen. Je mag niet zomaar de koop ontbinden en bij Halfords een fiets kopen.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
  13. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Bedankt voor de info & link!

Ik hoef ook echt geen vergoeding voor de reparaties bij Halfords. Op banden zit sowieso geen garantie volgens mij en die versnellingen waren volgens hun zo gemaakt, als ik daar de fabriek voor had moeten bellen had ik weer twee weken kunnen wachten. Dat is niet handig als je afhankelijk bent van je fiets ;).

Ik ga m'n moed bij elkaar rapen en vanmiddag bellen.

14. kvinna

kvinna Niet meer actief

En wat belangrijk is om te weten: in het eerste halfjaar na levering van het product (in jouw geval dus) moet de verkoper BEWIJZEN dat het jouw schuld is dat het product defect is. Dat kan hij natuurlijk nooit, dus je hoeft je echt niet te laten afschepen. In dat eerste halve jaar wordt er gewoon vanuit gegaan dat het product vanaf het begin al niet deugde, laat dus niet over je lopen in dat opzicht!

15. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Nou, ik heb geprobeerd te bellen. Niet gelukt, het nummer wat op de site staat geeft bij mij een melding dat deze niet in gebruik is. Een nummer wat ik via google heb kunnen vinden, verbind mij met een automatisch bericht. Daarin zeggen ze dat ik contact op kan nemen met de klantenservice ;).

Ik heb dus maar een mail gestuurd via het contactformulier op de website. Ik ben benieuwd..

16. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Na twee weken eindelijk een reactie, maar niet waar ik op gehoopt had.

Geachte mevrouw M****,

Het is altijd spijtig als iemand en lekke band krijgt en natuurlijk komt dat nooit goed uit.
    Een lekke band kan iemand al na 100 meter fietsen krijgen en anderen hebben nooit een lekke band. Dat is een kwestie van geluk of pech..

Het stellen van de versnellingen zal inderdaad zo af en toe moeten gebeuren. Ook in de toekomst.
    Dat hoort nu eenmaal bij een fiets, welke fiets het ook is. normaal en zeer eenvoudig klein onderhoud.
    Het is zacht uitgedrukt niet erg netjes van de fietsenmaker om daar €9,00 voor te vragen.
    Ditzelfde geldt voor de spaken. En de bewering van de fietsenmaker dat de remmen niet juist afgesteld zijn omdat er geen spanning op staat is zoeken naar werk.
    Helaas maken we dit vaker mee bij fietsenmakers die niet zelf de fiets geleverd hebben.

Met vriendelijke groeten,

Mijn mailtje terug was niet meer zo aardig als het vorige mailtje. Maar wel netjes hoor ;).

17. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

30 okt 2012
    1.027
    0
    0
    Ik was er heen gegaan en anders rechtsbijstand erop zetten als je dat hebt.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113

ehm

Dit is dus echt een bericht van niks.

Ik weet natuurlijk niet wat jij in je email had gezet.

Het is of ze leveren je een nieuwe fiets die goed is of je kunt geld terug krijgen.

Neem anders vene contact op met ConsuWijzer.nl | Praktisch advies van de overheid over uw rechten als consument dan kun je vragen wat je het beste kunt doen

19. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Je hebt recht op een degelijk product (garantie) dit recht vervalt op het moment dat je zelf gaat sleutelen of een ander bedrijf eraan hebt laten sleutelen.

nee dus. helaas.

Misschien zijn ze wel zo coulant na je verhaal (lijkt mij wel hoor als ze klanten willen houden) dat ze een monteur sturen die je hele fiets nakijkt en goed maakt. Maar recht heb je er niet meer op dus dit heeft puur te maken met de coulance van de winkel waar je hem gekocht hebt.

Daarom koop ik zulke dingen nooit op internet... Altijd bij een winkel waar ik heen kan en zo nodig de boel op stelten kan zetten :D

20. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Happyglow, heb je een link waar dat staat? Over de garantie?

Ik heb mijn band laten maken bij Halfords ;) dat is denk ik mijn goed recht.. Band kan ik hun niet voor laten bellen. Dito met kleine dingetjes, ik ben afhankelijk van mijn fiets, dus kan niet steeds 3 weken wachten op een reparatie. Het is dat de winkel heel ergens anders is dan waar ik woon ;).

Bosi,
    Hallo,

Vorige week vrijdag heb ik al gemaild met klachten over mijn fiets (bestelnummer 201013542). Hier heb ik echter nog geen reactie op gehad, waar ik niet blij mee ben.

Zojuist heb ik geprobeerd te bellen, maar ik kreeg een automatisch bericht te horen. De klantenservice heb ik ook geprobeerd te bellen, maar dan krijg ik een melding dat het nummer niet in gebruik is.

In mijn mail van vorige week stond dat gebleken is dat mijn fiets nooit goed afgemonteerd is. De spaken zijn slap, de rem is niet goed, de versnelling waren niet goed gesteld etc. Dit is gewoonweg gevaarlijk! Ik wil over een paar maanden ook kunnen fietsen met mijn zoontje, maar niet op een onveilige fiets. Ook heb ik inmiddels al een nieuwe binnenband er op moeten zetten terwijl het anti lek banden zouden moeten zijn. (Ik fiets een dag in de week 1 km op deze fiets! Erg snel dus dat de band lek is). Nu heb ik afgelopen woensdag eenmalig op een andere locatie van mijn werk moeten werken (5 km afstand). Op de terugweg wilde ik aanfietsen, toen mijn ketting eraf sprong. Gelukkig heb ik toen met een collega mee naar huis kunnen rijden! Mijn vriend is later met een grotere auto mijn fiets op gaan halen en hij denkt dat de ketting gebroken is. Hij ligt er zowel voor als achter af.

Kort samengevat ben ik dus absoluut niet tevreden met deze fiets! In drie (!) maanden tijd is er al zoveel kapot aan gegaan of gewoon niet goed gebleken dat ik er helemaal genoeg van heb.

Ik ben qua werk afhankelijk van mijn fiets. Dus dit is echt heel erg vervelend!

De fiets staat trouwens ook altijd binnen in een niet vochtige berging.

Ik verwacht dan ook samen met jullie tot een goede oplossing te kunnen komen. Het liefste zou ik de fiets gewoon retourneren, want ik ben alle vertrouwen erin kwijt. Maar ik hoor graag welke opties jullie mij kunnen bieden.

Alvast bedankt.

Kwebbel, dankje voor de tip. Ik verwacht dat ik dat wel heb, maar dan moet ik even onze verzekeringsagent bellen. Die kan heel veel regelen.

Deel Deze Pagina