Verklaring tekenen voor slapen buikligging

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kiki33, 29 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki33

Kiki33 Bekend lid

30 sep 2009
    705
    9
    18
    Dag,

Ik ben benieuwd of jullie ook zo'n verklaring kennen? Vorige week gaf een leidster van het kdv mij een verklaring mee. Door ondertekening van die verklaring verklaar ik het ok te vinden dat, als mijn dochter zich draait naar haar buik in haar slaap, de leidersters haar zo laten liggen. En ook verklaar ik op de hoogte te zijn van de risico's van wiegendood. Als ik niet onderteken, zullen ze haar terugleggen op haar rug.

Ik vind deze keuze erg lastig, eerlijk gezegd. Wil ik dat ze haar terugdraaien met het risico dat ze wakker wordt (dus geen toestemming geven) of laat ik haar draaien in haar slaap (maar hoe hoog is dan het risico op wiegendood)??

Mijn dochter kan zich draaien op de buik, dit doet ze alleen nog niet echt vaak. In haar slaap tot nu toe nog helemaal niet. Als we haar een klein handje helpen draait ze zich weer terug naar de rug, alleen kan ze dit dus nog niet. Daarom neig ik er ook naar de verklaring niet te tekenen, of ben ik nu te bezorgd;)?? Ik hoor graag ervaringen!!

Groetjes, Kiki

2. tulip

tulip Niet meer actief

hmm, nee deze ken ik nog niet. (werk zelf in de kinderopvang) Ik ken wel de verklaring die ouders moeten tekenen wanneer zij zelf aangeven dat hun kindje een buikslaper is. Daarvoor moet getekend worden omdat het kdv dan niet aansprakelijk is mocht het misgaan.

Even over jouw vraag, ik zou wel tekenen. Er schijnt een verhoogd risico te zijn als kindjes op hun buik slapen. Maar gevoelsmatig is voor mij de rug meer risico. Als ze spugen en nog kleiner zijn dan kunnen ze dat niet kwijt. Ik had een spuger, dus hier werd ze op dr zij gelegd.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ons KDV had het alleen voor kindjes die op hun buik in slaap vielen. En dus zo neergelegd moesten worden. Voor rugslapers die zelf draaien niet meer.

Qua wiegedood: dat is altijd een risico, maar op de rug slapen heeft ook risico. (Was het niet italie waar buikslapen werd geadviseerd ivm stikken in spuug?).

Wat zou je thuis doen, als je haar op haar buik zag slapen: terugdraaien, dan niet tekenen. Laten liggen, dan wel tekenen. De leidsters op het KDV kijken vaker bij de kids, dan ik thuis..

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Als ze eenmaal zelf gaan draaien, dan moet je daar niets meer aan veranderen vind ik. Dus als ze liever op hun buik slapen, dan laat je ze zo liggen. De kans op wiegendood is niet enorm groot hoor. En hoe ouder ze worden, des te lager de kans. Bovendien is oorzaak van wiegendood niet bekend, maar zijn er heel veel risicofactoren naast buikslapen.

Wij hebben het in ieder geval niet hoeven ondertekenen. Zoontje ging wel met 6 maanden op zijn buik slapen.

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Mee eens!

Bij ons op 't kdv moet je ook zo'n verklaring tekenen. Ik moest overigens ook een verklaring tekenen omdat Isabelle meestal in de kinderwagenbak slaapt daar.

Bij ons op 't kdv is 't standaard slapen in bed, op de rug. Wijkt je kindje daar vanaf dan moet je een verklaring tekenen. Je gaat er dan mee akkoord dat je kindje op een andere manier slaapt. Voor Milan heb ik er ook een moeten tekenen, omdat die op 't kdv altijd op de bank slaapt.

6. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    hoi hoi,

als een kindje sterk genoeg is om zélf te draaien, kan het ook zelf terugdraaien mocht het benauwd worden in de slaap. Ik zou dus wel tekenen. Ik werk overigens zelf op een kdv, wij laten verklaringen tekenen voor buikslapen, gebruik van een lakentje/deken in bed (anders alleen slaapzak) medicijnen, naar bed gaan met sieraden om, en andere dingen die ook maar enigzins afwijken van de regels die we meekrijgen van de ggd/hkz (keurmerk kinderopvang)
    Dit allemaal om onszelf in te dekken mocht er iets gebeuren, en omdat we anders ons keurmerk zouden kwijtraken. het is dus meer een formaliteit!

7. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja hier hebben wij ook getekend. Vanaf ongeveer 5,5 maand wilde ons kleintje op de buik slapen en draaide daar zelf naartoe. Thuis slaapt ze nu ook altijd op haar buik, dus wij hebben wel getekend.

8. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier ook een meisje wat sinds ze kan draaien naar haar buik draait in bed en dan heerlijk slaapt. Hier niets hoeven tekenen. Maar ik zou denk ik gewoon getekend hebben. Heb idd ook het gevoel van als ze kunnen draaien ze wel sterk genoeg zijn om hun hoofdje weg te draaien.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ken zo'n verklaring niet, die gebruikt ons kdv niet.

Toen ze zichzelf nog niet konden omdraaien, legde ik mijn kindjes altijd op hun rug neer. Dat is veiliger. Sinds het algemene advies wordt gegeven om kinderen op de rug te laten liggen, is het aantal gevallen van wiegendood enorm gedaald, dat is voor mij genoeg reden om dat advies op te volgen. (de andere belangrijke risicofactor is roken in bijzijn van je kind; als dat nooit gebeurt is de kans op wiegendood erg klein.)

Maar als ze zichzelf eenmaal gaan omdraaien, dan zijn ze in mijn ogen sterk genoeg; ik ga ze niet terugdraaien (en dat hoefde het kdv van mij ook niet te doen). Sinds ze goed kunnen draaien legde ik ze ook zelf op de buik, want blijkbaar lagen ze zo veel lekkerder aangezien ze zelf altijd meteen op hun buik gingen liggen.

Het schijnt dat kindjes die spugen hun koppie opzij draaien om dat te doen, en het dus wel kwijt kunnen.

10. Kiki33

Kiki33 Bekend lid

30 sep 2009
    705
    9
    18
    Dag allemaal,

Dank voor de nuttige reacties! Jullie ervaringen helpen me zeker mijn gedachten te vormen. Vooral de vraag wat ik thuis zou doen, zet me aan het denken. Mijn eerste gedachte was dat ik haar niet zou omdraaien, dus ik neig er zeker naar te tekenen.

Groetjes, Kiki

11. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik heb dit ook moeten ondertekenen. Vind het normaal hoor, dat ze willen dat jij schriftelijk ondertekend dat je akkoord gaat met buikligging/geen buikligging. Op de buik laten slapen is toch een risico voor hele kleintjes. Bij ons ging het erom dat er ouders zijn die hun kind standaard op de buik leggen voor slapen. Als ze dat in de creche ook willen moeten ze logischerwijs ondertekenen dat ze dat willen en op de hoogte zijn van eventuele risico's.

Ik wilde het niet, hij heeft nooit op z'n buik geslapen toen hij heel klein was en doet dat overigens nu nog steeds niet.

12. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Nout sliep vanaf 3 weken op de buik en nu nog steeds. Ook een verklaring getekend op het kdv, ik vind het best. Liever een slapend kind dan niet.

13. Tanya

Tanya Bekend lid

27 jul 2010
    668
    0
    0
    Thuis kun je een (wasbaar) dekmatrasje onder het hoeslakentje in het bedje leggen, dat heel open van structuur is, en dat van anti-allergische materialen is gemaakt. Heeft mijn zoontje tot 3,5 heerlijk op geslapen. voor jou is het een geruststelling dat het neusje van het kindje nooit kan worden dichtgedrukt omdat de open structuur van het matrasje garandeert dat je kindje kan blijven ademen. Gaf mij een gerust gevoel. Kostte destijds 125 euro bij de betere babymeubelzaak.
    Mag ik vragen wat je nu beslist hebt? Ik zou er ook niet een twee drie raad mee weten....

14. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63

Ik moest dit ook, maar heb er bij vermeld dat hij alleen op z'n aerosleep topdek met hoeslakentje mag slapen. Dit doet hij thuis ook en deze geef ik dus mee. Zonder wil ik het absoluut niet hebben want de kans op wiegendood is groter op z'n buik. Mijn zoon slaapt overigens altijd op z'n buik.

15. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Kan goedkoper, standaard aerosleep topdek is 36,95 en hoeslakentje iets van 15 euro.

16. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Sorry, ik geloof echt niet in een aerosleep. Kind stikt niet zomaar, draait het hoofd echt wel.

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

Bovendien, wiegendood wordt niet veroorzaakt door verstikking. Dus dan kun je nog een aerosleep hebben, wanneer er echt sprake zou zijn van wiegendood, voorkom je het er niet mee.

Een aerosleep is trouwens wel handig als matrasbeschermer. En het is heel luchtig, dus prettig met het warme weer.

18. adi

adi Niet meer actief

Dat laatste zeker. Hier maken we er dankbaar gebruik van.
    Het ademt overigens wel goed door, ik heb het zelf uitgeprobeerd.

En je kindje zweet niet in de zomer als die op aerosleep slaapt.

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja, wij hebben ook een aerosleep :D Ik heb het ding zelfs meegesleept toen we afgelopen zomer op vakantie gingen naar Terschelling, omdat het toen zo warm was. ;) Mis hem nu ook echt op het peuterbed van de oudste, want een waterdichte molton vind ik dus helemaal niets.

20. misa

misa Niet meer actief

Bij mij op het kdv (waar ik werk en mijn zoontje naar toe breng) hebben we die ook. Mijn zoon slaapt op de buik en ik heb 'm ondertekend.
    Ik zou 'm dan ook gewoon ondertekenen. Je kindje is nu zo groot dat hij echt zeker wel zijn hoofdje op kan houden of misschien zelfs terug kan draaien. Maar goed, dat is je eigen keuze! :)

Deel Deze Pagina