Pff, weet niet zo goed hoe ik moet beginnen. Heb vandaag intake gehad bij de VK en een echo(tweede) en alles zag er goed uit, precies op schema. Alleen mijn bmi is te hoog en mede door hartproblemen in de familie mag ik dus niet thuis bevallen. Nu vind ik dat niet zo erg. VK heeft er ook geen opmerkingen over gemaakt of risico's aangegeven. Maar, ik voel me zo vreselijk schuldig over mijn hoge bmi. Ik voel me zo gezond als een vis en heb veel geluk met mijn lichaamsbouw want ik zie er niet zwaar uit. Ik eet gezond en snoep niet maar heb dit in het verleden niet altijd gedaan. Verder ben ik ook nog jong.Maar nu lees ik allerlei horrorverhalen over grote kans op aangeboren afwijkingen en 40% kans op een miskraam enzovoorts. Kan wel huilen nu want vorige cyclus heb ik een MK gehad, was dat mijn eigen schuld dan? Ik voel me echt zo schuldig tegenover mijn kindje nu en ben vreselijk bang dat het nu weer misgaat. Wie kan me een beetje geruststellen of heeft zelf ervaringen? Klopt die 40 procent ook echt?
He, gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb ook een hoog BMI en bij mij is het 2x gewoon goed gegaan! Ook slanke vrouwen met een gezonde BMI kunnen een miskraam krijgen............. Heb geen idee of die 40% klopt, maar probeer je niet te veel zorgen te maken!
Hoi, laat je zo niet op stang jagen. Er zijn zoveel zwangere vrouwen die wat struiser zijn en kinderen hebben. Ik heb ook overgewicht. mij hebben ze hier nog geen enkele opmerking over gemaakt van risico's ofzo. Aan een miskraam kan je niets aan doen dat is gewoon toeval. Vaak is er iets met het vruchtje mis en is het een natuurlijke reactie van je lichaam. Een kind kan altijd afwijkingen hebben maar dat komt ook voor bij niet struise mensen. Een baby is een wonder! Geniet maar gewoon van de zwangerschap!
Hier een BMI van 37 en alles gaat voor de 2de keer goed!! Het enige is dat ze je suiker beter controleren en thats it.
Mijn BMI is ook veel te hoog en zoals je aan mijn banner kan zien ben ik in verwachting van mijn 4e kindje. Ik heb 1 miskraam gehad. Maak je niet te druk!
Ik begrijp je zorgen hoor, die had ik in het begin ook. Mijn VK noemde ook nog eens een hele rits aan risico's op, plus nog even de vermelding dat ik het ongetwijfeld heel zwaar zou krijgen... Ik was binnen no time zwanger, kindje is toch echt blijven plakken en ondanks dat ik het zeker zwaar heb (vnl. al vrij vroeg bekkenklachten), heb ik geen problemen ten gevolge van mijn gewicht. Mijn suiker is twee keer getest, allemaal prima. Mijn bloeddruk is zelfs enige tijd te laag geweest, die zou volgens de VK zeker te hoog moeten zijn etc. etc... Paar weken geleden begon het gemiep over mijn bevalling, ik zou vast weeënopwekkers nodig heb omdat vetweefsel (alsof ik tonnetje rond ben, valt best mee, al zeg ik het zelf ) weeën kan laten doen afnemen en ik moest ook maar rekening houden met een grotere kans op een KS. Nou ja, ik wijd een beetje uit, maar ga je straks niet verbazen als er wel VK's of gyns zijn die zo gaan lopen miepen, laat je niet gek maken hoor! Zou het bijna vergeten: gefeliciteerd en genieten!
Bedankt voor de felicitaties! Jullie verhalen doen me goed en ik weet dat het in veel gevallen ook wel goed gaat. Het is ook niet verstandig om op internet te gaan zoeken maar van die grote kansen op MK ed schrik ik dan behoorlijk. Verder voel ik me ook gewoon goed, weinig klachten en alles ziet er juist goed uit. Heb inderdaad iets meegekregen zodat het zh m'n glucose kan checken. Kan dit volgende week ook al? ben dan 9 weken.
Wat heb je meegekregen om je glucose te testen? Heeft je VK niet gezegd wanneer dat moet? Heb zelf twee maal een OGTT gehad, bij 26 en 36 weken. Eerst prikken om je waarde nuchter te bepalen, dan een suikerdrankje drinken en na twee uur nogmaals prikken.
IN principe ontstaat zwangerschapsdiabetes vaak pas rond 24-28 weken zwangerschap (gemiddeld gezien) Mogelijk dat ze je ook binnenkort al controleren hoor, maar het wil niet zeggen dat als je het nu niet hebt dat je het later niet meer zou kunnen krijgen. En zoals gezegd ook bij niet-struise dames kan er van alles misgaan... Bij de tweede zwangerschapsdiabetes gehad en de derde zwangerschap hebben we helaas moeten afbreken ivm trisomie 18. Probeer ajb te genieten en je niet te veel zorgen te maken, er gaan meer zwangerschappen goed dan verkeerd
Laat je niet op stang jagen meid! Ik heb een perfect gezond bmi en he toch twee mk'n gekregen. Een mk is dikke vette pech, daar kan je niets aan doen! Geniet gewoon van je zwangerschap ! Het gaat vast goed!
Ja gewoon een verwijsbrief. Word dan gewoon tegelijk met het bloedprikken op rhesus ed gedaan. Mocht zelf weten wanneer ik het wilde doen zei ze, hoefde niet perse voor de 12 weken echo(die is 11 september) en ik heb volgende week vrij dus dacht, doe ik het dan.. Niet dat het dan te vroeg is ofzo! Ik denk dat ik ook gewoon in paniek ben geraakt omdat het wat onverwachts was. Ik bedoel, ik wist wel dat ik iets te zwaar ben maar door mijn postuur zou ik mezelf absoluut niet als obese beschrijven. Ik word ook altijd 30 kilo lichter geschat dan ik ben en ik weeg mezelf nooit, juist omdat ik me gezond voel. Dus dat getal en dan een hoog bmi wat eruit rolt is dan best even schrikken. Ben meteen informatie gaan zoeken en dan kom je dus allemaal sites tegen van ziekenhuizen die beweren dat de kans op een miskraam met obesitas wel kan oplopen tot 75% blabla. Nu zal die 75% -hopelijk- wat overdreven zijn maar dat soort berichten zijn helemaal niet goed voor iemand zoals ik die zich over alles zorgen maakt Ik probeer te genieten en ik wil het ook zo graag want straks heb ik spijt dat ik zo heb lopen tobben, maar soms is genieten gewoon zo lastig!
Enige waar ze extra op controleren is suiker. Maare ik prik bijv zelf (heb van me zelf een veel te lage) en hoef dus geen suiker drankje en dergelijke, moet wel iedere week curve van de VK. Zou me idd niet te druk maken, ze zegt als je een MK krijgt is dit voor door de aanleg van het kindje en je BMI kan een extra factor zijn, maar is zo minimaal. In mijn VK boek staat dit ook, heb zelf voor vk gestudeerd.
Ik heb zelf een BMI van 40 en ben dus bij een gyn. Ik heb wel een hele fijne, optimistische gyn! Die wijst mij niet constant op de gevaren, sterker nog.. helemaal niks-noppes over gehoord! Mijn bloeddruk en alles is nog steeds helemaal prima. =)
Probeer je niet al te druk te maken, zelf heb ik ook geen perfect bmi, heb wegens onzekerheid nooit durven wegen, omdat ik me echt schaam.. Nu 29 weken zwanger, nog steeds niet op perfect bmi, maar in zwangerschaps gewicht schijnt t goed genoeg te zijn.. Vind t allemaal maar vreemd, ben zelf juist afgevallen & deed voor de zwangerschap niks geks met eten of snoepen. Ben totaal geen snoepjesfreak o.d. & zolang jij je goed en gezond voelt is dat wat telt toch? Bij mij hebben ze ook de suiker getest, en vk heeft niets gezegd over mijn gewicht. Zelf wilde ik graag thuis bevallen maar wegens arbo kan dit niet, zit nu net op de grens waarbij het wel zou kunnen/mogen. Nogmaals niet te druk maken, zelf ook een mk gehad, en moeilijk zwanger geraakt.. Internet maakt je gek, je gaat zoveel lezen en opzoeken waardoor je alleen maar meer en meer in paniek raakt. Mij hebben ze het advies gegeven, vertrouw je het niet, bel de vk.. Als ik allerlei dingen ga opzoeken op internet, denk ik dat ik de hele bevalling al niet wil mee maken, zo erg word het allemaal omschreven.. Positief blijven meissie!
Och meis... Mijn BMI is 22,5 dikke prima dus, maar ik heb wel een MK gehad, nu zwanger, maar wel een zware zwangerschap... Afgelopen week overgenomen door de gyn ivm met hoge bloeddruk... Natuurlijk is een te hoog BMI niet de gezondste startpositie, maar de meeste MK komen echt door aanlegfoutjes bij de beeb, daar kun jij helemaal niks aan doen! Zolang je gezond eet en genoeg beweegt... Geen zorgen maken, en je zeker niet schuldig voelen!
Bedankt voor de lieve reacties! Ik ga proberen het van me af te zetten en te genieten want tot nu toe gaat alles goed! Na de bevalling toch maar hard aan de slag om weer op het juiste gewicht te komen.