Nieuws » Mobiel » Trosradar.nl Net bij radar gezien op Ned1: (uitzending is terug te kijken, zie Uitzending » Mobiel » Trosradar.nl ) Radar testte 5 soorten quinoa. Het betreft quinoa van Lassie, Lima, NatureCrops, Ekoplaza en Pure Raw Food. De eerste 4 merken hebben een eko-keurmerk. Pure Raw Food, heeft geen keurmerk, maar vermeldt '100% Bio' op het etiket. In twee gevallen werd de maximale toegestane dosis (die geldt voor niet-biologische producten) zelfs overschreden. Een recent rapport van de Gezondheidsraad adviseert voorzichtig te zijn met bestrijdingsmiddelen op voedsel. De stoffen kunnen leiden tot neurologische afwijkingen. Vooral het gebruik door kinderen en zwangere vrouwen moet afgeraden worden. Ekoplaza Bij de quinoa van Ekoplaza werden 2 bestrijdingsmiddelen aangetroffen, samen 44% van de maximaal toegestane hoeveelheid. NatureCrops Bij NatureCrops zijn ook 2 bestrijdingsmiddelen gevonden, in totaal 168% van de toegestane dosis. Pure Raw Food ( te koop bij de action) Op Pure Raw Food zat 1 middel, maar wel veel te veel, namelijk maar liefst 730% boven de toegestane norm. Het gaat hier om de stof methamidophos. Bij de teelt van biologische producten mogen geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt worden. Over het onderzoek De quinoa is getest bij een onafhankelijk laboratorium door middel van een analyse pesticiden GCMS&LCMS. Bron: TROS Radar
Ja... Wat moet ik er van zeggen. Had niet anders verwacht eigenlijk. Die van Ekoplaza is wel goed en die koop ik altijd. Wel erg dat de rest de boel zo belazert maar ik wist het al.
Die van Ekoplaza bevatte dus ook 44% bestrijdingsmiddelen, ondanks dat het biologisch was en er dus geen bestrijdingsmiddelen op horen te zitten.. De Lassie variant was ook getest en wel vrij van bestrijdingsmiddelen. Beter Lassie dan Ekoplaza dus Maar erg he dat je zo genept word.. Denk je goed bezig te zijn..
Ik zag het net op TV inderdaad. Ik heb de lijnzaad en moerbeien van de Action. Zal me vast niet minder smaken Maar wel schandalig, je gaat er als consument vanuit dat het wel goed zit.
Schandalig! Sowieso is de term 'natuurlijk' een grote farce, maar wanneer je een bio keurmerk hebt moet je als consument er vanuit kunnen gaan dat het oké is. De Haagse neusvreters doen er ook niets om het spuiten met pesticide tegen te gaan door de regelgeving aan te passen. Nee, het is weer verkiezingstijd dus we konkelen maar weer lekker over elkaar. Al de lobbyisten van de voedingsmiddelindustrie moeten ze weren, stelletje aasgieren. Ben het echt spuugzat dat je niet eens meer iets fatsoenlijks in de winkel kan kopen zonder suiker, zonder pesticide, zonder e-nummers, zonder synthetische toevoegingen, zonder zout en andere 'smaakverbetermiddelen'. Er zit in tandpasta zelfs een suikervervanger. Absurd gewoon. Ik zie tegenwoordig geen appels meer, maar gifbommetjes. Het is toch geen wonder dat mensen allerlei ziektes krijgen. Lekker doorgaan de bevolking te vergiftigen tot er geen een meer over is om je troep aan te verkopen. Sorry, voor deze uitspatting, maar ik maak mij hier al een tijdje druk over.
Ik heb een groenteabonnement bij een boer uit de buurt. Lokaal verbouwd, natuurlijke mest en compost, geen chemische/synthetische bestrijdingsmiddelen. Het kost 8 euro per week en we kunnen daar een hele week van eten met 2 volwassenen en 1 baby. Ik weet dat verschillende biologische boerderijen door heel NL dat soort abonnementen aanbieden, dus misschien is dat het uitzoeken waard? Want die zogenaamde bio- en eco-labels in de supermarkt vertrouw ik eigenlijk niet zo...
Ik heb een tijd geleden een docu gezien over quinoa, dat liet toen al zien dat er te weinig controle op was waardoor boeren de regeltjes aan hun laars lapten (logisch, als je daardoor wel fatsoenlijk te eten hebt) Ik moet eerlijk zeggen dat ik sindsdien sneller voor andere soorten ga (bulgur). Maar daar zal vast ook wel niet alles goed bij gaan. Lastig.. Maar ik ga er vanuit dat als ik bio koop, er nog altijd minder troep op zit dan niet bio.
En al gebruiken ze geen chemische bestrijdingsmiddelen, dan mogen ze nog wel natuurlijke bestrijdingsmiddelen gebruiken, welke soms schadelijker voor de gezondheid zijn dan de chemische variant. Maar verbaast dit je nou echt?
Ja dat die met een bio keurmerk de boel besodemieteren verbaasd me wel ja. Het keurmerk is toch redelijk beschermd ( ofja, dat zou het moeten zijn ) maar dat de producten die zichzelf biologisch noemen zonder keurmerk zoals de producten bij de action niet deugen dat verbaasd me dan weer niet..
Quinoa eten is trouwens niet echt goed voor de lokale bevolking van Bolivia, wist je dat? Quinoa: Good for you Als je echt iets voor de wereld wil doen, eet dan zoveel mogelijk lokaal voedsel, hoe saai dat soms ook is.
Verbaast me totaal niks en daarom koop ik ook geen "bio". Sowieso heb je overal luchtvervuiling en dergelijke die ook op bio-groenten terecht komt. Los nog van 't feit dat ze dus ook nog es pesticiden en dergelijke gebruiken die ze niet mogen gebruiken. Vaak vragen ze bovendien ook nog es een pak meer voor dat "bio-labeltje" (dat dus helemaal niet zo bio is) dan voor de gewone - niet-bio - groenten.
er waren dus echt mensen die het bio/beter leven keurmerk kochten... *valt van stoel* die zijn dus nu ook van hun geloof af.. ik roep al jaren dat dat pure oplichterij is. je proeft pas kip, als je hem een uur geleden nog in zn ogen gekeken hebt. idem met een koe. niet het vlees wat je normaal kan kopen.. qat je nu eet is water, mini beetje vlees, antibiotica en kleurstof.
Klopt, dat is het meest ecologische. Ik vind het daarbij irritant dat quinoa, nu het populair is, ineens 3x zo duur is geworden. Overigens verbaast het me niets, ik koop dan ook vrijwel geen dingen met zo'n bio-etiket... In de meeste gevallen gewoon geldklopperij.
Ik heb het ook nooit vertrouwd, niet dat ik het wantrouwde maar ik geloofde ook niet dat het beter zou zijn dan het andere fruit of groenten. Ik blijf erbij om gewone producten te kopen. Gewoon gewoon is ook al moeilijk te vinden maar ik zoek dus altijd de gewone zonder al te veel hoempapa er omheen
Helemaal gelijk heb je! Ik maak mij hier ook al een tijdje ontzettend boos over. Je hebt het gevoel niks meer te kunnen eten wat nog 'puur' en echt gezond is. Alles draait om geld, de gezondheid van de mensen is voor de producenten niet interessant.
Een stuk gezond verstand werkt vaak ook al. Zoals die dingen bij de Action, voor dat geld? Yeah right. Ik hou het vooral bij de lokale boer, die hier ook een Gezond gemak winkel heeft. Waar ik ook veel vlees haal ( niet alles ). Verder veel groente van de tuin van mijn ouders, de eieren van de kippen van mijn ouders en de vis komt rechtstreeks uit het wad.