Goed kraambezoek zijn

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Emily27, 29 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Voor de dames hier; hoe ben je goed kraambezoek? Ik lees hier soms dat mensen te lang blijven hangen of de baby te lang vasthouden. Ik denk dat ik me daar in het verleden ook schuldig aan heb gemaakt, maar voor mijn gevoel op aandringen van de nieuwbakken ouders ('nee, blijf nog even'). Ook de baby teruggeven leken zij dan geen behoefte aan te hebben, sterker nog, toen ze de baby even weer hadden gaven ze hem na een tijdje weer aan mij zodat zij de fles klaar konden maken.

Maar wat zijn nou volgens jullie de do's en don'ts voor kraambezoek? Is het erg als bezoek de baby lang vasthoudt? Vanzelfsprekend geef je het kindje terug als de vader/moeder dat aangeeft, al is het maar heel subtiel. Maar je wil ook niet onbeleefd zijn en de baby na een paar minuten teruggeven waardoor zij wellicht denken dat je hun kind niet 'mag'. Hoe kun je dat als goedbedoelend kraambezoek nou het beste aanpakken?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dat is heel persoonlijk. Als wij op kraambezoek gaan gaan wij hooguit een uurtje.

3. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ja, dat verschilt echt per ouder. Het ligt ook aan je relatie tot degene die een kindje gekregen heeft...
    Ik persoonlijk zou, zeker als je in de eerste week gaat, niet langer blijven dan 1 uur. Wat betreft een baby vasthouden: alleen als de ouders het aanbieden. En niet ongevraagd de baby 'doorgeven' aan andere visite. Je merkt vanzelf als de ouder het kindje weer terug wilt. Als het kindje rustig bij jou ligt te slapen, hoef je hem niet meteen weer terug te geven. Dus pas als hij/zij onrustig wordt of als de ouders het aangeven.
    Wat ook erg fijn is, als je zelf voor je eigen koffie/thee zorgt (of dit in ieder geval aanbiedt).
    Ik persoonlijk vind dat je, als je op kraamvisite gaat, meer voor de ouders komt dan voor het kindje. Ja, het is leuk om het kindje te zien, maar ik wil vooral graag weten hoe het met de ouders gaat, hoe ze de bevalling hebben ervaren, etc... Ik waardeerde belangstelling naar mijn kant heel erg. Sommige mensen kwamen echt overduidelijk alleen voor mijn zoontje en vroegen aan mij helemaal niets. Heel irritant vond ik dat...

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als je wil weten wanneer je hem terug 'moet' geven zeg je ewoon na 15 min ofzo met een grapje als je hem
    Terug wil moet je t zeggen he :D
    Als het daar de persoon voor is natuurlijk....
    En idd geen uuuuuren blijven :p

5. Saskia1982

Saskia1982 Fanatiek lid

28 aug 2008
    1.902
    0
    0
    Brielle
    Tja moeilijk te zeggen, dat ligt gewoon heel erg aan de persoon bij wie je bent en hoe de relatie tussen jullie is..
    Sommige moeders geven hun baby de eerste weken gewoon niet zomaar uit handen, maar ik heb ook meegemaakt dat ik een baby in me armen gedrukt kreeg en ik er vervolgens mee bleef zitten omdat mama het blijkbaar wel erg fijn vond even de handen vrij te hebben..

Ik vond het trouwens altijd wel gezellig het kraambezoek en vond het helemaal niet erg als mensen langer als een uurtje bleven.
    Vage kennissen is een ander verhaal, er waren ook mensen die je normaal zelden ziet en die dan opeens ook op kraambezoek willen komen..
    Helemaal niet erg, maar dan kan een uur soms al erg lang lijken ;)

6. Dana

Dana Niet meer actief

Ik denk dat als je op kraambezoek gaat je de mensen dan goed genoeg kent om in te schatten wat ze wel/niet waarderen. Bij ons in de vriendenkring wordt er gelukkig eerlijk over gecommuniceerd en zeggen de ouders wat ze wel en niet willen. Ik vraag ook veel, vind je dit goed? hou je het nog vol? Dat soort dingen, ook dring ik me niet op, als mensen hun baby uit handen willen geven dan geven ze dat wel aan, zelfde met "meelopen als de kleine in bed wordt gelegd" dat zou ik nooit zomaar doen maar is bij mij in de kraamtijd met regelmaat gebeurt waardoor iedereen hard stond te praten en lachen op haar kamertje als ik haar in bed wou leggen, ja natuurlijk zette ze het dan op een huilen, gek he?

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik vind dat ook wel lastig hoor, ondanks dat ik zelf ook al 2 kleintjes heb.
    Bij mn vriendin op kraamvisite van nummer 2 (3 weken oud), ik was koud binnen toen de kleine al in mn handen werd "gedrukt" ;) Mja, het was even hectisch daar. Mn vriendin was herstellende van keizersnede en aansluitend net paar dagen daarvoor verlost van een aambei met abces, dus die moest twee maal per dag in de Badedas-badderen.
    Dus kon direct fles geven etc. Uiteindelijk zijn we daar vier uur geweest ofzo :$ Maar moet wel zeggen dat bezoek bij mn vriendin altijd zeer gastvrij is, er wordt eigenlijk altijd op je gerekend qua eten enzo. En haar moeder en zusje waren ook aanwezig om te helpen enzo.

8. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Haha, ja idd! Dat gebeurde hier ook heel regelmatig. Op een gegeven moment zei ik maar 'ik heb liever niet dat je mee gaat als ik hem naar bed breng'. Zo raar dat je dat moet zeggen...

9. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Thanks meiden! Het is natuurlijk afhankelijk van veel dingen, maar nu heb ik weer wat basics voor goed kraambezoek erbij :)

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Nog een paar dingetjes die ik heel belangrijk vond:

- kom niet met een te grote groep
    - hou oudere kinderen een beetje in toom (niet te druk, voorzichtig bij de baby)

Een beetje overdreven misschien, maar ik stelde het ook heel erg op prijs als mensen voor ze aan de kleine zaten even hun handen gingen wassen, zeker de handjes van grotere kinderen. Gewoon het idee dat iemand niet net even de bandenspanning heeft gecontroleerd en daarna aan jouw pasgeboren kleintje zit :)

11. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ligt eraan wat je relatie tot de ouders is. Ik weet dat ik zelf niet zeg van 'geef maar terug m'n kind' (bij kennissen dan) dus geef ik altijd na een kwartier het kindje weer terug aan de ouders. Ik laat me ook niet overhalen om langer te blijven ook als er gezegd wordt van 'je hoeft niet weg hoor' of 'blijf nog even'. Dan zeg ik dat ze hun rust goed kunnen gebruiken en lekker van elkaar moeten genieten.
    Laat ook vooral je eigen kinderen thuis in een kraamweek. Veel te druk voor de kraamvrouw en je kunt dan al je aandacht aan de ouders geven. Ga een paar weekjes later nog eens terug, met je kinderen deze keer. En kom op tijd!! Mijn schoonfamilie komt altijd te laat. Als ze dan om 7 uur zouden komen dan zorgde ik dat ik gevoed had en er een beetje opgepimpt bijlag zeg maar en dan kwamen ze gerust om kwart voor acht pas aankakken. Ik kon wel janken.

12. Lunacy

Lunacy Actief lid

14 dec 2010
    475
    0
    16
    Ik was zelf nog nooit op kraambezoek geweest, dus wist niets van de regeltjes ofzo. Maar ik had één vriendin die bij mij kwam waar ik me kapot van ben geschrokken. Ze kwam drie dagen na de bevalling bij me aanzetten met een enorme kater. Na nog geen twee minuten binnen had ze geen cadeau (terwijl ze me allllaaang had verteld dat ze iets geweldigs had wat ze me dolgraag wilde geven) en zeurde ze meteen om taart en drinken en dat ik dat maar moest halen. Ik strompelend en creperend naar de keuken, want door een uit- en inwendig ruptuur met mega-borstontsteking kon ik nauwelijks lopen. Vervolgens waren zij en gemeenschappelijke vriendinnen in gesprek over hoe het met háár ging en haar stapavond met one night stand. Nadat ze haar munchies had weggewerkt vroeg ze meteen om meer taart (lekker aso) en toen anderen geïnteresseerd naar mij vroegen, pakte ze haar laptop uit haar tas en ging computeren. Ze heeft in de drie uur dat ze er was niks gevraagd naar hoe het ging en kon alleen maar over zichzelf praten en om voedsel zeuren. De baby had ze zo goed als genegeerd, terwijl de anderen haar om en om op schoot hadden.

Het is nu vier maanden later en heb het kraamkado nog niet..... haar gedrag is ook niet veranderd.

Mijn punt is: toon interesse in hoe het met de moeder gaat en de omstandigheden en zet jezelf eventjes op de achtergrond. Grrr, ik word gewoon weer woest als ik er aan denk. Hahaha. Maar alleen al dat je dit topic opent zegt waarschijnlijk al dat ke rolmodel kraamvisite zal zijn. :p

13. mama1977

mama1977 Actief lid

23 jun 2009
    356
    0
    0
    limburg
    Wat hier veel gebeurd is dat onze oudste weleens genegeerd wordt, duikt iedereen meteen op de baby af :x dat is echt heel sneu voor hem zeker bij mensen die normaal gesproken aktijd heel intensief met hem omgaan. Zoonlief lost het op door wat "drukker" te doen dan anders, krijg ik natuurlijk weer het,commentaar dat "wel heel erg druk is he" ja duhhhh:$

14. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    De meeste punten die ik belangrijk vind zijn wel genoemd. Niet te lang blijven zitten, help even mee met drinken/ beschuit met muisjes pakken, niet ongevraagd de baby vastpakken en al helemaal niet erom vragen of je hem vast mag houden ;) Als het mag, vragen de ouders het zelf wel aan je en ik zou ouders nooit in de verlegenheid willen brengen als ze dit niet willen. Bij ons was er een keer een vage tante op visite, ik wilde even mijn thee opdrinken dus vraag ik aan mijn man of hij ons zoontje even over wilde nemen, zegt die tante: ooh geef maar, ik houd hem wel vast...Tja, en dan durf ik niet te zeggen dat ik dat liever niet heb. Ze is namelijk nogal snel op haar tenen getrapt.

En, een heel belangrijk punt vind ik, houd je eigen kinderen rustig. Ik vind het niet erg als ze mee komen maar als ze vervolgens op de bank springen, de babykamer in en uitstampen, hard praten/ gillen en onder de box kruipen heb ik het wel gehad als net bevallen moeder ;)

15. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Goede dingen zijn er al genoemd, ik sluit me er volledig bij aan.

Blijf niet te lang, kom anders gewoon een keertje vaker i.p.v. gelijk een paar uur te blijven zitten.

Rustig doen, ook oudere kinderen in toom houden ja.
    Wij hadden hier op dag 4 een oom en tante met een heel luidruchtig neefje en nichtje zitten en dat was niet zo heel geslaagd... ;) Ging ook echt van alles mis... achter de kat aan rennen, trap op trap af, beschuit met muisjes laten vallen waardoor de hele bovenverdieping onder de muisjes lag. Normaal kan ik dat soort dingen wel hebben, maar in zo'n eerste week kan het net teveel zijn.

En inderdaad niet ongevraagd de baby aanraken, pakken en doorgeven. Er zullen er genoeg zijn die het totaal geen probleem vinden, maar vragen is een kleine moeite, staat wel zo netjes en zo geef je de niet zo mondige ouders ook de kans om aan te geven dat ze de baby liever terug willen.
    Ik vraag trouwens ook nooit of ik een baby mag vasthouden. Dat is absoluut geen desinteresse, maar ik kan er gewoon net zoveel van genieten als het lekker bij moeder ligt te pruttelen of in het wiegje ligt te slapen.

16. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Wat ik nog niet heb gelezen maar wat ik wel heel erg leuk vond is als je een kleinigheidje meeneemt voor de grotere kids.

Alles draait om mama en om de baby en hier was het zo dat mijn oudste zich echt een beetje verloren voelde, hoe veel ik hem er ook bij betrok. Er waren een paar mensen die voor hem bijvoorbeeld een donald duck pocket of een dinosauruspoppetje of een kein doosje lego hadden meegenomen, dit vond hij zo leuk! Ik dus ook:D

Mocht je een kraammand geven is dit ook erg leuk, een kleinigheidje voor de oudere kids(hoeft echt niet groot of duur te zijn!! Het idee alleen al dat ook zij iets belangrijks hebben meegemaakt en een stoere nieuwe taak hebben en daar een cadeautje voor hebben verdient is echt leuk).

Verder denk ik dat het gewoon belangrijk is om op de kraamvrouw te letten en vooral te vragen wat ze willen. Hier heb ik mensen echt naar buiten moeten werken en dit vond ik niet leuk, vooral de vriendengroep van manlief vond ik vervelend. Manlief zat buiten met ze, ik zat boven(ze zaten onder het raam van de babykamer) te worstelen met BV die niet goed lukte en ik vond het hels. Maar niemand kraaide ernaar.

Dus vooral vragen stellen!!

De enige vraag die ik niet zou stellen is of ik de baby vast mag houden. Dit is mij ook niet gevraagd(ik had nee gezegd trouwens hihi) en dit kon ik echt waarderen.

17. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Mijn tips:
    - laat je eigen kinderen thuis, hoe lief ze ook zijn
    - blijf niet te lang en ga uit eigen beweging weg
    - als er gevoed moet worden, ga uit jezelf even een tijdschrift lezen ofzo, in ieder geval niet met je neus erop staan
    - vraag met wat voor cadeautje je iemand een plezier kan doen

Dan is kraamvisite heel gezellig!

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.293
    113
    Nederland

O, vreselijk he! Ik heb zo'n schoonmoeder... Ik ben wel vrij direct en recht voor mijn raap, maar om kei hard nee te zeggen durf ik dan ook weer niet, omdat ik haar niet wil kwetsen, maar gelukkig treed mijn man dan op en die zegt gewoon keihard nee!:D

19. 11oktober

11oktober Actief lid

28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, houd gewoon aan dat je binnen 1 uur/anderhalf uur zelf weggaat. Zelfs als de moeder zegt 'blijf maar even', 'wil je nog een kopje thee?', etc... ik deed dat zelf namelijk ook. Eigenlijk wilde ik liever dat de visite wegging, maar dat durfde ik niet te laten merken. Dus bleef ik bezig met vragen of ze nog iets wilden drinken, eten, blablabla.. En dat geeft natuurlijk een dubbel beeld, alsof ik de mensen juist in huis wilde houden. Ik was dan enorm blij als ze op een gegeven moment zeiden 'nee joh, het is tijd om te gaan'...

En vooral: KOM OP TIJD!!! In mijn hele kraamvisite periode zijn er geloof ik 2 mensen op tijd gekomen.. En zeker als je borstvoeding geeft en niet in het openbaar wil voeden is dat volkomen K*T, sorry. Het was sowieso worstelen met de borstvoeding, de voedingstijden, etc. Dan plande ik inderdaad in dat ik een uur voordat de visite kwam ging voeden. Dan was ik met voeden, verschonen, etc. klaar een half uurtje voordat de visite kwam. Vervolgens ging ik op de bank zitten wachten met de kleine. En als de visite dan een half uur tot een uur(!) te laat komt... dan was ik weer aan het stressen want dan was het ongeveer alweer bedtijd/voedtijd. En ik zag het echt niet zitten om de visite dan weer 30/45min alleen beneden te laten zitten terwijl ik boven zat te worstelen met de borstvoeding. Ik word nog boos als ik eraan denk. Dus: als je afspreekt om 15u, kom dan ook om 15u. Niet om 15.15, niet om 15.30. :)

20. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Ik vond het vooral fijn als mensen uit zichzelf na ongeveer een uurtje weer weg gingen :)

In het begin komen er zóveel mensen op bezoek, je maakt lange dagen en korte nachten, en moet ook nog herstellen van een bevalling. Vaak was ik na dat uurtje kletsen stiekem echt al weer moe. Maar mensen weg sturen is lastig, dus is het fijn als ze dat zelf een beetje in de gaten houden!

Deel Deze Pagina