hmm, herken eigenlijk weinig van alle tips toen wij kraamvisite kregen. Ik ben niet zo moeilijk, maakt mij niet uit hoelang mensen blijven en of er kindjes meekomen. En als ik het mag zeggen, vind ik dat sommigen nogal veel te klagen hebben hier Ik was al heel blij dat zoveel mensen interesse toonden. Moet zeggen dat het voobeeld van ratatosk (dat ze de baby niet terugkreeg het andere uiterste natuurlijk, dat had ik ook niet gepikt) maar ik vind alles prima. Het enige dat ik heeeel vervelend vond en ook nooit bij een ander zal doen is dat iemand aan mij over de bevalling vroeg, ik vertelde en het was een korte maar voor mij heftige bevalling en dan begint een ander te mekkeren over dat mijn bevalling lekker kort was en zij pas af heeft gezien omdat die 30 uur duurde. Tja, fijn, er wordt nu toch naar mijn bevalling gevraagd??
Maar dat is ook zo dubbel aan kraamvisite vind ik. Aan de ene kant was ik heel erg blij dat iedereen zoveel belangstelling had en de tijd nam om langs te komen, maar aan de andere kant heb ik me enorm lopen irriteren aan bepaalde mensen. En je gaat er vanuit dat mensen komen om interesse in jou te tonen, nou was dat maar waar. Helaas komen er ook altijd wel een paar mensen die alleen komen omdat ze het zelf interessant vinden. Die komen dus voor zichzelf. Gevolg: alleen aandacht voor de baby en niet voor de moeder, dwangmatig de baby willen vasthouden, te lang blijven zitten, meelopen als je de baby naar bed wilt brengen, etc... Misschien ben ik dan een zeur, maar dat vind ik gewoon asociaal.
Als bij mij iemand na 20 minuten weer vertrekt zou ik me afvragen of ze wel zin hadden om te komen, of dat t een "moetje" is geweest. Uurtje is toch niet zo heel raar?
ja 20 minuten vind ik ook wel erg kort. Ik vond het trouwens ook niet zo'n probleem als goede vrienden of familie 2 uur bleven hoor. Het wordt pas irritant als mensen blijven hangen terwijl je overduidelijk moe bent of uitgesproken bent. Maar dat is niet alleen een probleem met kraamvisite, maar geldt eigenlijk altijd...
dat vind ik dus ook..!! Wij hadden laatst kraamvisite die om 13:00 uur kwam en pas om 23:00 uur aanstalten maakte om weg te gaan... Pffff ik was werkelijk waar kapot. Een hele zondag weg en amper lekker van ons ventje kunnen genieten. Dus de volgende dag heerlijk uitgebreid genoten van mijn kleine mannetje. Of visite die om 13:00 uur zegt te komen en pas om 13:40 uur binnenkomt zetten en verontwaardigd zegt "Ligt hij al in bedje? kan ik hem niet even zien" uhm nee!!! had je maar op tijd moeten komen ga hem niet wakker houden terwijl hij erg moe is...
Ik denk dat je het nooit "goed" kan doen.. Gewoon "kijken" en overleggen? Een vriendin vroeg bijvoorbeeld of ze de kinderen mee mocht nemen of niet, ik vond het geen probleem. Enz, en ander bezoek ook, gewoon overleg, en anders aangeven als je het te veel vind worden?
Dat vind ik een goede hint, maar ik zou me mega schuldig voelen naar mijn man toe. Hij blijft dan met de visite zitten..
Dat klopt, ik heb het daarom al wel besproken met mijn man dat als ik het niet meer trek, ik dan naar bed ga. Hij is een gezelligheidsdier en heeft het liefst 24 uur per dag visite dus hij vindt het minder erg en geeft het goed aan als hij ook moe is en naar bed wil.
leuk onderwerp, vooral om te lezen hoe verschillend iedereen erin staat... Het is zoals meerdere al zeggen, heel persoonlijk. Ikzelf heb soms gewoon gezegd; goh ik ben echt heel moe, vinden jullie het erg om een andere keer weer terug te komen. Ook gaf mijn partner tijdens het afspreken van het bezoek al aan dat het een zware bevalling was, en dat ik nog veel rust nodig had. En dat ik voeding moest kolven om de 3uur... Dus op die manier wisten mensen ook van te voren al dat ze niet lang konden blijven... Baby vast houden, ja ik was daar niet zo van. Zeker ook omdat ik aan mijn dochter merkte dat dat voor veel onrust zorgde.. De visite vond dat wel jammer (denk ik). Maar ja, helaas..
Oh echt, m'n haren gaan al recht overeind staan als ik sommige verhalen lees. Vreselijk! M'n partner en ik hebben net besloten dat we helemaal niemand boven laten komen en dat ze dus beneden mogen wachten totdat de baby gevoed of wakker is. Klinkt misschien rigoreus en niet zo aardig, maar ik voel me er op voorhand beter bij. Ik ben nogal een pietlut, maar als ik denk dat ik er zo controle op kan houden, zal ik het ook zo doen.
Ik ging gewoon naar bed hoor, als ik moe was. Niemand die dat vreemd vond. Ik zit toch in mijn eigen huis? Mijn vriend vond dat gelukkig geen probleem, wat Dana al zegt, hij vond het wel gezellig. @lief of stoer: heel goed hoor, dat je van te voren bedenkt wat je wilt. Kunnen mensen je ook niet verrassen. In de kraamweek ben je sowieso niet heel erg jezelf, door alle emoties/hormonen/vermoeidheid, etc.. Ik dacht in iedergeval niet zo helder meer en liet mensen wel snel over mij heen lopen. Als je al je wensen goed met je man bespreekt, kan hij er ook een beetje op letten en eventueel voor jullie opkomen als er iets niet helemaal gaat zoals jij het graag wilt.
Hoi, Wij zitten nog een beetje in onze kraamtijd van de 1e en ik merk dat ik het vooral fijn vind als men uit zichzelf op tijd opstapt. Klinkt misschien een beetje cru Maar tot nu toe bij ieder bezoek kreeg na ongeveer 35 minuten een beetje de neiging om kortaf te worden omdat ik eigenlijk weer wilde rusten. Maar ja, sommige mensen kwamen van ver en uit medelijden kon ik ze er niet na 40 minuten al uitzetten. Gelukkig stonden de meesten na een uurtje zelf op! Onder het mom van "nou we laten jullie weer met rust". Ik durfde niet te zeggen dat ik dat heeeeel graag wilde. Naar mijn mening ben je ook goed kraambezoek als je van te voren precies aangeeft met hoeveel man je langskomt, uiteraard niet teveel. En dus geen onverwachte gasten meebrengen. Verder....kan aan mij liggen maar ik heb er een hekel aan als het kraambezoek gelijk tekst en uitleg geeft. Ik bedoel, we nodigen die mensen uit om ons wondertje te bekijken. Dan wil ik geen preken over wat we wel en niet goed doen, dat komt eventueel wel wanneer m'n hormonen en lichaam weer normaal zijn.
Ik vond het persoonlijk heerlijk dat -ze ongeveer een uurtje bleven.. -ze niet rond etenstijd kwamen.. -ze zelf niet vroegen of ze haar mochten vasthouden maar het mijzelf aan lieten geven - er ook een beetje interesse in mij getoond werd, hoe de bevalling ging etc. en niet alleen over de baby vroegen -de visite zich aan mijn cadeauwens had gehouden. Geen kleertjes maar cadeaubonnen. -visite die niet in de kraamdagen konden komen of als ze met grote groepen kwamen dat ze dan van tevoren even smsten. Dat was het wel zo'n beetje denk ik Maar echt het is heel persoonlijk!
Niet te lang blijven plakken en niet vragen/eisen of je de baby mag vasthouden. Bij de oudste had ik daar heel veel moeite mee, bij de tweede heeft niemand haar vast gehouden die er om vroeg . Als ik d'r wil geven, geef ik d'r zelf wel. Ooooh en nog eentje! Ik vind dat bij kraambezoek koffie, thee, fris en beschuit met muisjes horen. Geen bier, wijn en andere alcoholische dranken. Maar daar zijn de meningen over verdeeld...
Ja mee eens met alcoholische dranken wordt het al gauw te gezellig en vervagen sneller grenzen mbt rekening houden met de kraamvrouw en nieuwbakken papa die ongetwijfeld ook doodop is. Goed van je trouwens dat je nee hebt gezegd tegen mensen die te opdringerig je kindje wilden vasthouden.