Erge pijn onder rechter rib

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door wens09, 1 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    ik heb sinds vrijdag last van een nare pijn onder mijn rechterrib. Eerst meer een 'ongemak' maar sinds gisteravond echt een fikse pijn. Ademen doet al pijn en lachen is echt zeer pijnlijk. Herkenbaar voor iemand? Hoe kom je eraan en vooral: hoe kom je eraf?! :) Ik ben bijna 33wk zwanger, verder geen klachten.

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Kan het zijn dat je kleine door het draaien danwel schoppen jou een gekneusde rib heeft bezorgd?
    Ik herken dit van de zwangerschap van Finley en dat gekneusde ribgevoel heeft bij mij destijds nog vrij lang aangehouden helaas.

wens09 vindt dit leuk.
  3. roundandaround

roundandaround Niet meer actief

Ik heb dit beide zwangerschappen gehad. Heel vervelend. Volgens mij heeft het te maken met galblaas, darmen, verdrukking etc. Na de bevalling was het gelijk voorbij, dus toitoi nog even.

wens09 vindt dit leuk.
  4. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Zou toch even de VK bellen; waarschijnlijk is het niets, maar bij HELLP syndroom kan je ook pijn krijgen aan je lever en daar moeg je niet te lang mee rondlopen. Je voelt je verder wel goed? Geen hoofdpijn of zo?
    Galstenen kan ook maar komt vaak meer in aanvallen.

wens09 vindt dit leuk.
  5. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik heb het ook, vooral in bed bij het op mijn zij liggen. Heeft volgens mij ermee te maken dat je ingewanden in de verdrukking komen. Als je kindje gaat indalen, zal het wel minder worden!

wens09 vindt dit leuk.
  6. Popidepi

Popidepi Bekend lid

25 sep 2017
    672
    791
    93
    Ik heb het ook, had het vorige zwangerschap ook. Vermoedelijk is het mijn dunne darm die soms bekneld zit.
    Vorige zwangerschap het laten checken door de huisarts en het was niet mijn lever, al was dat wel waar ik aan dacht.
    Tegendruk geven helpt bij mij. Ik druk dan gewoon met mijn vingers iets de huid in. Merk je dat dat bij jou ook helpt?

7. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Bij beide zwangerschappen vanaf 32-33 weken bekende klacht. Bij mij idd organen die in verdrukking komen door groeiende baarmoeder icm getrappel van de baby. Inwendig blauw noemde de VK het ook wel eens.

Vond het naar, kon vaak geen lekkere houding vinden, kon geen bh verdragen en t bleef zo'n zeurende pijn die je niet goed genegeerd kreeg. Warmte hielp vaak wat (lekker douchen, pittenzak erop), net als plat gaan liggen zodat je wat meer ruimte creëert.

8. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Herkenbaar, vooral na het eten van een grote maaltijd had ik het. Denk van week 28 tm week 35/36. Toen ze ingedaald was werd het een stuk beter.

9. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ben in ieder geval niet de enige zo te lezen! Ik hoop dat ik ook tot de categorie behoor bij wie indalen gaat helpen. Het doet echt heel erg zeer bij bijna alles wat je doet. En ik moet er niet aan denken dat dit ook nog is tijdens de bevalling want ik kan niet diep ademen eigenlijk.

Van dat helpp had ik ook gelezen. Schrok ik wel van. Het voelt wel beklemmend namelijk. Maar verder geen klachten: geen hoofdpijn, vocht, duizelingen. En bloeddruk was donderdag nog ok. Maar ga wel even langs de huisarts voor de zekerheid denk ik.

Slikten jullie paracetamol hiertegen of hielp dat niet?

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Onder je rechterrib zit je lever. Dat kan flink pijn doen. Mijn zoontje lag er precies met zijn voeten bij op het laatst :(

Altijd gehoopt dat bij een tweede de placenta in die hoek zou groeien maar helaas.

11. Sammetje83

Sammetje83 Bekend lid

27 okt 2016
    946
    614
    93
    Vrouw
    Ik heb het weken aan mijn linkerkant gehad. Kon er gewoon niet van slapen. Na een aantal weken was het ook zomaar weer weg...

12. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Daar hoop ik ook op! Waarschijnlijk door t indalen bij jou?

Vandaag even naar de ha geweest (ook voor iets anders) en die dacht inderdaad ook aan 'beurs geschopt'. En dat t met indalen minder zal worden. Hope so!

13. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Heeft de huisarts wel je bloeddruk en/of urine (eiwitten) gecontroleerd?
    Wrsl is het niks, maar zoals eerder al genoemd kan het ook een symptoom van hellp zijn. Ook al heb je geen andere klachten. Bij mij is het heel snel gegaan, twee dagen van tevoren was ook de bloeddruk nog goed en opeens erge pijn aan mijn rechterzij en hoge bloeddruk plus eiwitten in urine.

14. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Nee.. Alleen zuurstof gehalte. Kan je eiwitten aan/in je urine zelf zien? En hoe voelde die pijn bij jou? Bij mij is het een specifieke plek, pijnlijk als je er op drukt en bij diep inademen.

15. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Eiwitten in de urine kunnen ze met een urinestick aantonen bij de huisarts of vk. Je kunt dit niet aan de urine zelf zien.
    Bij mij was het een drukkende pijn, alsof mijn buik te vol zat! De pijn ging soms weg en kwam dan een paar minuten of uren laten weer terug. Eten ging amper door de pijn.
    Na twee dagen met deze symptomen werd een ks uitgevoerd. Ik voelde me voor de rest wel gewoon normaal (geen misselijkheid etc), van een hoge bloeddruk merk je sowieso niks.
    Vraag anders voor de zekerheid je vk?

16. wens09

wens09 Fanatiek lid

1 dec 2013
    1.028
    224
    63
    Even een update! (Vind t zelf altijd irritant als een onderwerp geen echt einde heeft als ik t op zoek)

Heb t laten checken bij de huisarts (waar ik voor iets anders was). Niks aan t handje en hoogstwaarschijnlijk was het dus een beurse ('gekneusde') rib. Bizar he, dat zo'n kleintje dat kan? Haha! Het trok na een paar dagen weg. Gelukkig!

Bij mij was het dus een vrij scherpe pijn, vooral met inademen (gapen, lachen au au ) en bewegen. Hierdoor voelde ik me wel kortademig omdat ik niet diep kon inademen. Ik had verder geen last van hoofdpijn, duizelingen, lichtflitsen, vocht of een beklemmend gevoel over m'n buik. Mijn bloeddruk is goed. De vk vond het wel goed dat ik even gebeld had, al is t meestal niks. Even ter info! (Mocht iemand dit item terugzoeken ooit)

Linie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina