Ik zit even met een dilemma. Mijn jongste is bijna 1 jaar, en zit nog in de maxi cosi. Hij kan er nu nog wel even in, maar moet echt binnenkort naar het vervolgstoeltje. Die hebben we van mijn oudste, die zit daar nog in. Mijn oudste is 1.05 lang en weegt 18 kilo. Nu zag ik dat zijn vervolg stoeltje zo'n zit verhoger met leuning was en van die beschermers bij zijn hoofd. Hij moet alleen dan vast met de gewone riem. Dit staat mij niet zo aan, want ik vind dat eng. Ik weet zeker dat hij die over zijn hoofd trekt en dan eigenlijk alleen aan de onderkant vast zit. Bestaat er ook zo'n zitje met zo'n 5 punts gordel als in het zitje waar hij nu in zit? Dus over zijn schouders, bij zijn middel en dan vastgeklikt tussen zijn benen? Of bestaat dat niet? Daarnaast wat zouden jullie doen? Een 2de vervolgstoeltje kopen? Of de jongste in het stoeltje van de oudste zetten en de oudste in zo'n verhoger?
Je oudste heb je nog in de vervolgstoel (1), maar welke heb je want de meeste zijn tot 18 kg. Hij moet er dus uit. Dochter is 1.08 en weegt 17 kg en zij zat echt niet meer lekker in de stoel type 1. Zij heeft een combinatiestoel en zit nu inderdaad met alleen een gordel vast. Dat is bij alle 2 stoelen zo. Alleen een verhoger (3) is niets, bij 2 hebben ze nog een soort stoel om zich heen. Ik denk dat er niets anders opzit dan heel streng erop toe zien dat hij er niet aanzit.
Ik heb die even gegoogled, maar vind alleen maar slechte verhalen erover. De ANWB heeft hem toen ook getest en hij schijnt er niet goed uit gekomen te zijn. @Yolanthe: Daar zeg je me idd wat! Hij moet er dus gewoon uit. We hebben de Maxi cosi Priori, en die gaat idd tot 18 kilo. Als we over gaan, nemen we zo'n nummer 2 stoel, met die bescherming aan de zijkant van zijn hoofd.
Jouw vraag was bestaat zoiets en het antwoord is ja Die meegroei stoelen komen inderdaad over het algemeen minder goed uit de tests. Toch voldoen ze wel aan de veiligheidseisen anders zouden ze niet verkocht mogen worden.
Nouja dat ze minder goed uit de tests komen, zegt mij al genoeg dat ik ze niet veilig genoeg vind. Ik had idd gevraagd of ze bestonden, dus bedankt voor je antwoord Ennuh peuken zijn ook niet goed voor je, en toch mogen ze verkocht worden
Naja bij peuken staat wel vermeld dat ze dodelijk zijn, dat staat bij de autostoeltjes toch net niet. En nogmaals als ze verkocht mogen worden, voldoen ze wel aan de veiligheidseisen. Maar fijn dat je eruit bent, uiteraard moet je doen waar je je goed bij voelt!
Mijn dochtertje was 3,5 toen ze haar 1 stoel in "moest" leveren, omdat haar zusje er in moest. We hebben de Römer King plus, dus daar paste ze eigenlijk ook niet meer tussen met haar hoofd. Ze was alleen krap 14 kilo en vrij klein en dun, dus een 2 stoel zag ik ook niet zitten. Wij hebben toen juist voor de 123 stoel van LIEF gekozen, omdat ze daar nog wel met de 5-punts gordel in kon, maar ik de rest van de 1 stoel (extra hoofdsteun en verhogingskussentje) er uit kon halen! Op deze manier vond ik het stukken veiliger dan meteen al in de 2 stoel met de gewone gordel. Nu hebben we de 123 stoel weer omgebouwd tot 1 stoel voor de jongste in mijn autootje. Voor de oudste hoefden we toen alleen nog een extra 2 stoel te kopen, maar die zijn goedkoper dan een 1 stoel.
Tja lastig. De meegroeistoelen zijn volgens mij vaak voor een stoel/stand echt handig. Hier zit nog iets minder tussen de kids en wij hebben wel een tweede gewone autostoel gekocht. Wel via een kennis van mn moeder, dus dat scheelt geld. Zodra de oudste in een andere stoel gaat dan verkopen we een van de twee gelijk weer.
Haha ja dat is ook wel weer zo! Toch wel bedankt voor je antwoord Ik heb die lief stoelen bekeken, ik vind ze erg leuk, maar wil liever een merk dat bekend is. Ik bedoel maxi cosi etc. Ik heb nu een stoeltje van Romer op het oog, heeft iemand hier ervaring mee? Hij heet Romer kid 2013.
Vanaf 18 kg. mag hij idd niet meer in de groep 1 stoel. Een combinatiestoel, welke langer te gebruiken is, moet je ook doormiddel van de autogordel gebruiken vanaf 18 kg. Daar schiet je dus niets mee op helaas. Een groep 2/3 stoel zou ik gaan passen. Het is belangrijk dat de heupgordel goed over de heupen loopt en niet over de onderbuik. De gordelloop verschilt per stoel, vandaar dat passen aan te bevelen is. Verder is een groep 2/3 stoel met isofix bevestiging het veiligst. Als je een stoel zonder isofix bevestiging neemt, neem dan 1tje die zo licht mogelijk is. Doordat de stoel los op de achterbank staat, komt de stoel tegen je kind aan tijdens een ongeval (kind is zwaarder dan een stoel, dus schiet harder naar voren) en dan is een lichte stoel fijner.