Na half uur wakker

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Meis28, Feb 24, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Mijn zoontje van 6 weken is de laatste dagen steeds al na een half uur weer wakker bij z'n slaapjes.. S nachts gelukkig niet maar overdag wel rn soms s avonds ook. Hoe komt dit, is t een teken van oververmoeidheid? Ik denk dan: ah fijn eindelijk slaapt hij (hik is NL best lang wakker) en dan begint t weer. Vaak dan maar voeden . Soms laat ik n ook even sputteren en valt dan soms weer in slaap (dan was t bijvoorbeeld een scheetje).

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,647
    1,252
    113
    randstad
    lastig.. sommige baby's slapen veel en sommige weinig en anderen verschillen heel erg. onze dochter heeft bijvoorbeeld altijd veel geslapen maar slaapt nu maar 2x een half uurtje als het aan haar ligt.
    wat ik toen ze wat kleiner was wel merkte is dat als ik haar eerste slaapsignalen miste dat ze dan korter sliep omdat ze dan eigenlijk te moe was om lekker in slaap te vallen. misschien kun je je zoontje iets eerder op bed leggen? er zijn op internet wel schema's te vinden over op welke leeftijd een baby hoe lang wakker kan zijn. als ik merkte dat ze vaak kort ging slapen deed ik wel eens kijken op de klok hoe laat ze eruit kwam en dan stipt anderhalf uur later naar bed (afhankelijk dus van hoe lang je baby volgens het lijstje wakker zou kunnen zijn) en meestal kwamen we dan wel weer in een lekker ritme terecht waarin ik weer beter kon zien wanneer ze moe was en dus naar bed moest. maar het blijft altijd wel een beetje zoeken waar je nu goed aan doet vind ik.
    succes!!

3. pepe

pepe Fanatiek lid

Oct 29, 2012
    1,021
    0
    36
    Onze dochter deed in het begin ook maar slaapjes van een half uur, ze had dan wel meerdere slaapjes per dag. Ik hield ook in de gaten hoe lang ze wakker was en probeerde het dan weer. Na een paar maanden, maakte ze langere slaapjes. Toen kon ze zelf ook draaien etc en ook haar eigen slaap houding bepalen, toen ging het beter. Snachts was gelukkig altijd goed met slapen.

4. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Heel jonge baby's kunnen vaak nog niet meerdere slaapcycli aan elkaar plakken, dus worden ze vaak tussendoor wakker. Ik probeer onze dochter weer in slaap te krijgen door het speentje te geven en mijn hand over haar ogen te doen. Lukt nog bijna nooit, dus dan gaat ze nog even in de draagzak, waar ze dan verder tukt.

5. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Baby's moeten nog leren om langere stukken achter elkaar te slapen, helemaal niet gek dus dat hij snel wakker wordt. Je kunt hem proberen te helpen terug in slaap te vallen, dit zal niet altijd lukken en is iets wat je langere tijd vol moet houden om hem hierbij te helpen. Dit heb ik bij onze oudste gedaan, zodra ze wakker werd erheen, speentje erin en steeds vaker viel ze weer in slaap. Uiteindelijk kreeg ze door hoe ze weer verder kon slapen en hoefde ik er niet meer heen.

Onze jongste is nu bijna 5 weken en als zij een half uurtje slaapt spreek ik al van een goed slaapje. Ze heeft heel erg moeite met inslapen omdat ze steeds wakker wordt, dan maar meerdere slaapjes van 30 minuten op een dag. Vaak slaapt ze maar 3 keer op een dag, meestal korte slaapjes van max 45 minuten en heel soms een langer slaapje. Uiteindelijk komt het echt wel goed en komt er meer ritme in, leer je je baby beter kennen en signalen zien en zul je merken dat je kindje beter leert slapen met als resultaat dat de slaapjes langer worden.

Als hij verder vrolijk is zou ik me niet zoveel zorgen maken, dan heeft hij waarschijnlijk genoeg aan de slaap die hij neemt. Is hij heel onrustig en huilt hij vaak als hij wakker is dan zou ik kijken of je hem niet te laat op bed legt waardoor hij korter slaapt. De eerste weken had ik hier (ook al is het de tweede) ook moeite mee, maar nu zie ik (gelukkig herken ik het nu wel sneller) wanneer ze toe is aan een dutje. 1 Keer geeuwen betekent ik wil naar bed, als ik langer wacht dan slaapt ze óf heel kort óf helemaal niet.

Slapen blijft, vind ik, met fases een ding. Vaak ontkom je daar niet aan, en zijn er periodes dat het even wat rommelig is. Vooral met overgaan naar minder slaapjes overdag, ook de nachten zijn met fases onrustig hier. Zo gaat het een hele tijd goed, en is het slapen geen probleem, en van de 1 op de andere dag wil ze niet meer naar bed of is ze onrustig voor ze in slaap valt. Maar het gaat steeds beter en ik mag niet klagen. Het is een kwestie van signalen herkennen en daarop inspelen, dat heeft even tijd nodig.

6. KimM1989

KimM1989 Lid

Jun 6, 2014
    76
    0
    0
    Zeeland
    Ik volg even mee. Hier zelfde probleem nl!

Heb zelf een aantal dingen veranderd (bv. slapen in bedje op kamer ipv in de box, inbakeren, ...) met als doel betere slaapjes overdag maar tot op heden nog zonder veel succes...

7. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Thanks voor de antwoorden! Is een goed idee dat wat elsie zegt, proberen m na t uurtje dat ie Max wakker zou moeten zijn, m gewoon in z'n wagen te leggen (dat is waar hij tot nu toe steeds slaapt). Maar vind een uur zo weinig, ben al dik drie kwartier bezig met voeden en verschonen. Dan zit je net met m en dan zou ie alweer moeten slapen volgens 'de regels'. Het hangt ook weer af van het moment. Soms slaapt ie een half uur, wordt wakker en kreunt en huilt iets eb slaapt weer door. Maar soms wordt t dan ook echt huilen en moet ik m er toch uithalen na t halve uurtje en begint t weer opnieuw, weer voeden..! Hij slaapt snachts bij ons in de kinderwagen. Na de ochtend voeding leg ik m bij ons en dan slaapt ie daar nog met zijn vader. Daarna overdag slaapjes in woonkamer in de kinderwagen en heel soms op schoot. Ben nu begonnen overdag tijdens 1 slaapje m in de kinderwagen in z'n eigen kamertje te laten slapen (gordijnen half dicht). Binnenkort maar proberen echt ook in z'n bedje

8. misa

misa Niet meer actief

Sliep hij hiervoor wel langer? Dan zou het even een fase/sprong kunnen zijn. Maarveel babys moeten het leren om na een slaapcyclus weer in een volgende slaapcyclus over te gaan. Op inbakeren.nl - Alles over inbakeren, rust, regelmaat, onrustige baby, slapen en huilen. staan daar interessante weetje over. Los van het wel of niet inbakeren hoor, en er staat ook veel over wakkere tijden bij bepaalde leeftijden.

Soms kan buikslapen goed helpen.
    Maar ook buiten slapen (in de wandelwagen bijvoorbeeld).
    Wat hier ook hielp was na de eerste kik of net ervoor weer te zorgen dat dmv beetje wiegen of speentje geven ze niet echt wakker werd maar dus kon leren door te gaan slapen.
    En ja, op tijd en wakker in bed leggen.

Succes!

9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Is idd een fijne site!
    Hiervoor sliep ie wel wat beter maar dan heb ik het over de eerste paar weken (tot week 4 zegmaar) en hij is nu 6 weken. De ene keer slaapt ie wel prima en dan weer niet dus t kan idd ook wel aan de dag liggen (ritme) of sprongetje. Ik probeer nu wat elsie hierboven zei. Dus Max ongeveer een uurtje wakker en dan weer in de kinderwagen leggen (waar hij slaapt). Gisteren ging dit best goed, soms werd ie even wakker maar dan probeerde ik idd met speentje en sliep ie wel weer in! Kijken hoe het vandaag loopt. Ik voel me alleen dan zo raar als ik m na een uur alweer in bed leg want we zijn dan net klaar met voeden en verschonen en hebben m dan nauwelijks echt laten spelen etc (voor zover dat kan ). Maar schijnbaar 'horen' ze nog niet zo lang wakker te zijn want als het aan onze baby ligt blijft hij lekker rond koekeloeren..! Hij slaapt s nachts bij ons in de kinderwagen. Leg m dan nu ook daar steeds neer voor z'n slaapjes, wel met de deur open zodat hij geluid hoort. Is het beter om hem in de kamer te zetten of maakt dit niet uit? Of kinderwagen overdag in z'n eigen kamertje..?

10. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Ps.
    doen jullie het inbakeren overdag ook of alleen snachts? En voeden jullie al ingebakerd? Of elke keer er uit en weer er in (bij gebruik van een inbaker slaapzakje)

11. KimM1989

KimM1989 Lid

Jun 6, 2014
    76
    0
    0
    Zeeland
    Ik baker ook overdag in en haal hem eruit om te voeden. Even terug wat vrijheid om te bewegen dan...

12. misa

misa Niet meer actief

Ja een uurtje voelt ook kort, maar is wel nodig. De meeste babys hebben echt zon ritme nodig.

Ik heb nooit ingebakerd, buikslapen werkte hier goed.

13. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Jeetje wat een goede dag hebben we gehad nu we het ritme hebben aangehouden zoals het slaap schema zegt: een uurtje wakker per keer en dan in bed leggen! Hij viel zelf in slaap elke keer en heeft netjes geslapen! Soms wel wat gesputter of tussendoor even wakker maar probeerde dat met een speentje dan weer goed te krijgen en het werkte!!! Dit aanhouden dus! Hopelijk blijft t dan goed gaan. Voelt wel gek om m steeds zo snel al weer in bed te leggen maar ja blijkbaar is dat wel okay. Waar slapen jullie kindjes hun slaapjes gedurende de dag elke keer?? Gewoon steeds in hun bedje?

Share This Page