Allereerst top dat jij zo'n goede baas hebt! Toch ben ik het niet met al je punten eens. Ik vind absoluut dat een vrouw zonder consequenties alles moet kunnen doen wat binnen haar macht ligt om een kindje te verwekken. Toch blijft het, anders dan een bezoek aan de cardioloog (het missen van een bezoek aan de cardioloog kan immers ernstige lichamelijke consequenties hebben voor de patient, het missen van een punctie voorkomt misschien zelfs veel lichamelijk leed) een 'eigen keus' in die zin dat natuurlijk niemand ervoor 'kiest' om niet zwanger te kunnen worden. Je begrijpt wel wat ik bedoel. Nu kan jouw werkgever dit blijkbaar gewoon betalen, maar er zijn genoeg werkgevers die het al moeilijk krijgen wanneer iemand echt ziek wordt. Iemand die een vruchtbaarheidstraject doorloopt kan daarnaast natuurlijk ook nog gewoon ziek worden en naar die cardioloog moeten waar je het net over hebt. Als een werkgever de verlof zou moeten betalen die iemand opneemt ivm behandelingen, om nog maar niet te spreken over het extra risico dat een werkgever al loopt dat zijn werkneemster een tijdje ziek wordt van alle geestelijke spanningen die vaak komen kijken bij zoiets ingrijpends als een vruchtbaarheidstraject, wordt het voor een 'kleine werkgever' niet meer zo interessant om vrouwen aan te nemen. Waar ik naar toe wil is dat ik van mening ben dat dit ook onder het UWV zou moeten vallen. Een werkgever die al niet veel extra buffers heeft durft dan tenminste uberhaupt nog vrouwen aan te nemen, en vrouwen die wel 'zelf' zwanger kunnen worden krijgen immers ook betaald van het UWV wanneer zij ziek worden of hun verlof ingaan. Waarom dit bij de werkgever neerleggen terwijl bij een zwangere zonder behandelingen ook alle vormen van ziekte, verlof etc. door het UWV betaald worden? Dit overigens ook vanuit het grondbeginsel dat een vrouw dan ook haar kansen blijft hebben op de arbeidsmarkt.
Laten we het er op houden dat er nu eenmaal verschillende meningen bestaan en daar is niets mis mee. Het wordt vervelend wanneer mensen bij zo'n poll diep kwetsende opmerkingen maken waar duidelijk uit blijkt dat ze geen begrip hebben voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen. Hier lees ik bij niemand dat soort onbegrip, alleen een meningsverschil. Prima toch?
Ik heb al die reacties ook gelezen daar... en helaas kon ik niet meer reageren daar... Blijkt dat je maar 1 reactie kan plaatsen... Maar wat me opviel was dat iedereen daar met een kinderachtige achterbakse mening ofwel zelf al kinderen had en er totaal geen verstand van heeft wat IVF uberhaupt inhoudt.. of gewoon maar dom uit zijn nek lult om het maar zo te zeggen... Ik vind dat als het naar de huisarts gaan en naar de tandarts wel onder betaald verlof mag... dan naar de gynaecoloog ook! Simpel zat! Dan zijn er die zeggen dat ze met iets anders ook geen betaald verlof opnemen... bijvoorbeeld een borstvergroting... Neeee duh... Madam gaat dan in de ziektewet! Moet iemand met een kinderwens die is aangewezen op IVF dan ook maar in de ziektewet die maand dat er een poging is?!? En dan de overbevolking... Leuk dat de mensen met een kinderwens die niet op natuurlijke wijze zwanger kunnen worden dit probleem moeten gaan oplossen! Jammer dat ze er zelf niet aan gedacht hebben toen ze het bed indoken met hun partner om voor een nieuw wereldwondertje te zorgen! En daar komt bij... We zitten nu met het vergrijzingsprobleem... dus volgens mij valt het dan met de kindertjes die nu geboren worden als oorzaak van de overbevolking wel mee Nou en dan kan ik ook nog dom lullen: Iedereen die kinderen heeft en vindt dat het geen recht is en dus dat mensen die moeilijk of geen kinderen kunnen krijgen ze dan maar niet moeten krijgen de kinderen afnemen en steriliseren. En iedereen die nog geen kinderen heeft maar ook vindt dat een ander geen kinderen hoeft te krijgen ook maar steriliseren! Zo in hetzelfde schuitje zetten... dan piepen ze wel anders! Sorrie hoor... Ik ben boos!
Ik moet erg om je reactie lachen wishgirl. Yo go girl, helemaal mee eens! Ik zie dat je net bevallen bent (heb een je een tijd gevolgd bij het 'vruchtbaarheids'topic) en van harte gefeliciteerd met je zoon. Vlinderbloem, tuurlijk respecteer ik je mening maar dit soort onderwerpen zijn en blijven een heel pijnlijk onderwerp. Ik denk dat ik er gewoon vanuit ben gegaan dat je het over gevoelens had. Maar kennelijk had ik je berichtje verkeerd begrepen. Ik denk dat we maar heel snel alle reacties die bij het artikel geschreven stonden moeten vergeten. Zulke mensen kosten gewoon teveel energie, en dat hebben we nou net allemaal zo hard nodig. Gr. Daan
Zeg meiden, hebben jullie de tussenstand gezien? Langzaam maar zeker is het nu 50/50 Wij, mensen die eens hebben gestemd, zijn nu in lichte meerderheid. hahaha zal ze leren die rotzakken die op oneens gestemd hebben. Hope
Daan - Ja sorrie... ik word zo boos om zulk soort domme reacties die dan op zo een forum staan... Die mensen zijn egoistisch en weten niet eens wat een behandeling als IVF inhoudt... En daar komt bij... Ik vind dat doktersbezoek doktersbezoek is... waarvoor iemand er ook heen moet! Dat is privézaak! En doktersbezoek kan je gewoon onder betaald verlof doen.. En als je niet lekker bent na een punctie (het is sowieso verstandig om na een punctie de rest van de dag thuis te blijven en even goed bij te komen) mag je vind ik in de ziektewet voor de rest van de dag... Ik ben idd bevallen van een zoontje op 2 maart... Mijn grote wens is een wondertje geworden! En ik hoop voor iedereen hier dat hen snel hetzelfde mag overkomen!
Adem in....adem UIT! Haha, als ik die mensen onder ogen zou kunnen komen zou ik ze allemaal neerslaan. Of inderdaad steriliseren. Of ze eventjes een overstimulatie hormonsters geven! Ze weten niet waar ze over praten.Lijkt wel of ze er genoegen in scheppen om zulke opmerkingen te plaatsen.. Ze zijn onze woede niet waard joh..
Je hebt gelijk Zara.... Maar ik moest het even kwijt Ik snap werkelijk niet dat mensen zo onbenullig zijn... Ik vind overigens ook niet dat zoals iedereen daar beweert dat kinderen krijgen een keus is eigenlijk.. Het is een oergevoel... .het is de natuur! Dieren denken er niet over na wanneer ze kinderen willen of als ze ze wel willen... De natuur bepaalt dat! Het is een oergevoel! Daar komt bij... we moeten ons voortplanten anders hebben we straks geen bevolking meer Ze doen ofdat je ervoor kiest om moeilijk kinderen te krijgen.. of misschien wel kinderloos te moeten blijven... Je kiest er toch ook niet voor om kanker te krijgen of hartpatiënt te zijn of wat dan ook?
In mijn ogen is het pas een keuze als je er voor kiest om kinderloos te blijven.Mannetje/vrouwtje is er niet voor niets... Ik moet bekennen dat ik er vandaag de hele dag door van slag ben geweest, kon het niet laten om vanmorgen nog even te kijken naar die poll.Beter niet kunnen doen... Gelukkig zijn het niet die zure azijnzeikers die beslissen of die speciale verlofregeling er komt.
Ik kan het me heeeeeel goed voorstellen hoor Zara hoe je je voelt... Ik heb ook gebruik moeten maken van IVF en dankzij deze behandeling (die overigens naar mijn mening ook niet voor niets in de basisverzekering zit... geeft al aan dat het geen luxebehandeling is en minister Rouvoet staat achter ons... die wil grotere gezinnen) heb ik dus een prachtige zoon mogen krijgen! Gelukkig had ik niet te maken met werkgevers etc. Maar ik kan me wel voorstellen hoe moeilijk het te combineren is met je werk... en dan niet alleen je werktijden... maar ook je loyaliteit naar collega's toe... En als je dan zulke reacties leest... dan steekt dat... Dat doet pijn! Ik word er heel erg boos om... Ik zeg toch ook niet van iemand die een hartoperatie moet, maar wel stevig doorrookt en vet blijft eten.... Die persoon heeft er geen recht op! Nee de zorg in Nederland is voor iedereen! We betalen allemaal onze premies... (tenminste de meesten hahaha)... En idd... gelukkig hoeven die zuurpruimen geen beslissing te nemen... Al ben ik wel eens bang dat zulke reacties wel de beslissing van een minister kunnen beinvloeden...
Wishgirl: Allereerst: ik snap jouw reactie. Het is nogal wat waar je de afgelopen tijd doorheen gegaan bent, en ik denk dat je je dat pas echt kunt beseffen wanneer je er middenin zit. Ik begrijp ook dat je het dan ziet vanuit de kant van de stellen die vruchtbaarheidsproblemen hebben, en niet vanuit de kant van de kleine ondernemer die zijn hoofd maar moeilijk boven water kan houden met alleen al de echte ziektes waar ook mensen die in een vruchtbaarheidsbehandeling zitten mee te maken kunnen hebben. Want die kunnen naast de behandelingen ook gewoon de griep of een ernstigere ziekte krijgen. Vruchtbaarheidsbehandelingen verhogen dus de kosten voor werkgevers, het is bovenop de normale kans om ziek te worden. Mijn vraag, en eerdere vraag is dus: Waarom dit niet bij wet ook onder het UWV laten vallen? Als ik nu als zwangere bekkenklachten krijg neemt het UWV de betaling over van mijn eventuele werkgever (die ik nu niet heb, maar je begrijpt me wel). Alles rondom zwangerschap valt onder het UWV, waarom dan niet de vruchtbaarheidsbehandelingen? De klap is dan niet zo groot voor de kleine ondernemer die zichzelf niet kan verzekeren tegen ziekte van de werknemer, en stellen die afhankelijk zijn van vruchtbaarheidsbehandelingen krijgen op die manier een gelijke behandelingen met stellen die wel zelf zwanger kunnen worden (en blijven). Want ik ben me terdege bewust van het feit dat stellen die vruchtbaarheidsbehandelingen nodig hebben gelijke behandeling verdienen, maar in mijn ogen niet over de rug van een ondernemer. Want die hoeven de extra kosten van zwangeren die wel zonder hulp zwanger worden ook niet te betalen, dus waarom van stellen die wel hulp nodig hebben wel? Omdat niemand reageert op deze oplossingsgerichte vraag, en ik nu dus niet weet of dat is omdat het een heel dom idee van mij is, of dat het welles-nietes spelletje leuker is, ben ik toch heel benieuwd hoe jullie daarover denken! Shoot!
Meiden, misschien is het beter om er niet meer te kijken, je wordt er alleen maar boos, verdrietig en weet-ik-al-wat-nog-niet meer van !
Nikita - Ik snap ook jouw redenering heel goed... Alleen denk ik dat het verschil er tussen zit dat wanneer je bezig bent met vruchtbaarheidsbehandelingen het niet zo is dat je ziek bent... Je hoeft dus niet in de ziektewet... Het gaat steeds om een controle bij een arts. Net alsdat iemand bijvoorbeeld hartpartiënt is of suikerpatiënt en steeds voor controle naar een arts moet... Allerlei doktersbezoeken dus he... Dat iemand die vruchtbaarheidsbehandelingen moet ondergaan en hiermee een extra kostenpost is voor een werkgever... of een verhoogd risico op extra kosten ben ik niet helemaal met je eens... Het is nl. niet zo dat iemand met die aangewezen is op vruchtbaarheidsbehandelingen dit extra heeft... Die persoon zal misschien geen kanker krijgen en een collega wel... Of iets anders... Snap je... Iedereen heeft risico op een ziekte waar doktersafspraken bij horen! En dat is dan het risico wat een ondernemer loopt. En mijn strekking is dus... Het is een doktersafspraak en zal net als de afspraak bij de huisarts, cardioloog, tandarts, etc. als betaald verlof moeten kunnen! Waarom moet iemand die een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaat de werktijd inhalen en iemand die naar de cardioloog moet niet? Misschien moeten kleine ondernemers voor zulk soort dingen een soort subsidie krijgen ofzo van de overheid... Misschien is dat een oplossing... Maar ik blijf erbij... doktersafspraak is doktersafspraak! Ik hoop zo antwoord op jouw vraag te hebben gegeven...
Wishgirl: Ik grote lijnen begrijp ik jouw redenering ook wel. Toch ben ik van mening dat het UWV dit zou kunnen opvangen, omdat vrouwen in het vruchtbaarheidstraject wel degelijk met enige regelmaat in de ziektewet belanden, thans dat is wat ik om mij heen zie. Daarbij zie ik toch wel enig verschil tussen het bezoek alszijnde hartpatient aan een arts en een vrouw die vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaat. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik het hebben van een hartkwaal erger vind dan het niet zonder hulp kunnen krijgen van kinderen, ik onderschat het zeker niet. Alles rondom een 'gezond ontstane' zwangerschap wordt vergoed door het UWV, van minimale bekkenklachten tot ernstige zwangerschapsvergiftigingen. Waarom dan niet alle kosten van een werkgever rondom vruchtbaarheidsbehandelingen? Want ook bij een natuurlijk ontstane zwangerschap loopt een werkgever extra risico en het is natuurlijk niet voor niets dat hiervoor iets geregeld is in de wet. Als het werkelijk zo wordt dat de werkgever op gaat draaien voor kosten rondom het missen van een werknemer tijdens de tegenwoordig steeds vaker voorkomende vruchtbaarheidsbehandelingen vrees ik dat veel (vooral kleine) werkgevers toch niet zo snel een vrouw aan zullen nemen. En dat lijkt me een achteruitgang van de tot nu toe geregelde wetten rondom zwangerschap. Wat mij betreft deze wetten dus uitbreiden voor stellen die afhankelijk zijn van medische hulp bij het zwanger worden.
Ik bedoelde eigenlijk de reacties op die site waar het stuk is geplaatst, dus niet tegenover jou. jij geeft je mening, en dat is prima, dat respecteer ik, dat stond ook boven dat stukje maar de mensen die daar reageren gaan in mijn ogen wat te ver met hun mening en daar was dat laatste stukje op gebaseerd, sorry dat ik het niet duidelijker heb neergezet.
Ik vind gewoon dat het vergoed moet worden en of het de werkgever, het UVW (klinkt ook wel goed) of Balkenende uit zn eigen portemonnee is die het betaald maakt mij niet uit. Natuurlijk is dit kort door de bocht, maar als er eenmaal de beslissing is gemaakt het te vergoeden, komen ze er wel uit wie wat betaald. En die reacties meiden, het is typisch een zaak van anonimiteit + internet = (censored) mensen. Ondanks dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, gewoon proberen van je af te laten glijden en bedenken dat er heel wat mensen rondlopen die het predicaat menselijk niet verdienen. Iedereen in de MMM wens ik heel veel succes en sterkte en ik hoop dat jullie allemaal binnen niet al te lange tijd allemaal een wondertje in jullie armen mogen houden!
@Nikita, ik ben het met je eens. Het zou veel beter door het UWV opgevangen kunnen worden. Ik ben ook van mening dat een werkgever niet hoeft op te draaien voor de kosten van een IVF. Het wel of niet willen hebben van kinderen is nog steeds een keuze. Je kunt er ook voor kiezen niet het IVF-traject in te gaan en je leven een andere invulling te geven zonder kinderen. Daarbij komt inderdaad bij dat als werkgevers moeten opdraaien voor de kosten van zo'n behandeling, zij ook minder (oudere) vrouwen gaan aannemen. Minder vrouwen aannemen betekent weer terug naar de 'vrouw achter het aanrecht' en dat is toch niet de bedoeling of wel? Dus ja, het UWV kan, omdat zij ook andere zwangerschapsgerelateerde klachten opvangt, ook de vruchtbaarheidsbehandelingen regelen.
Toch blijf ik ontzettend veel moeite hebben met mensen die roepen dat ivf een keuze is. Net of je heel gemakkelijk een kinderwens opgeeft. Ik wil graag een kans op een kind dus ik zal wel ivf MOETEN ondergaan, want zo lukt het ook niet. Er valt niks te kiezen!Klaar!
Ik kan me voorstellen dat het voor ondernemers niet leuk is als iemand met betaald verlof naar een arts moet... Maaaar ergens heb ik ook het idee: dat is het risico van het ondernemerschap.. Dat hoort erbij! Het onder het UWV te drukken vind ik ook niet kloppen, omdat het nog geen zwangerschap betreft... Het niet op een natuurlijke wijze kunnen krijgen is een defect van het lichaam... Daar kan je niets aan doen! Iets in het lichaam werkt niet zoals het zou moeten. En als dat zo is, ga je naar een arts! Simpel... Ik wil me er ook niet druk om maken wie het betalen moet... Ik vind alleen niet dat degene die de behandeling moet ondergaan ervoor moet opdraaien... Want idd... het niet op een natuurlijke wijze kunnen krijgen van kinderen is GEEN keus! Elke behandeling is trouwens een keus... Als je kanker hebt kies je er ook voor om wel of niet behandeld te worden! Want zou je kunnen genezen of langer kunnen leven of zonder pijn is het ook leuk dat het bestaat lijkt me! Zegt ook niemand dat het een keus is... Nee dan krijgt die persoon groot gelijk als er gekozen wordt voor een behandeling... Als je miniscus stuk is kies je ook wel of niet voor een operatie! Iets overkomt je! Maar je wil wel graag weer zonder pijn door het leven en gewoon kunnen lopen... Het is ook niet zo dat het niet kunnen krijgen van kinderen op een natuurlijke wijze een luxe ziekte is ofzo! Het overkomt je! Ondernemers die de lasten van werknemers die naar een arts moeten niet kunnen opvangen zouden zich moeten kunnen verzekeren tegen zulke dingen! En het is ook niet onze taak om ons hier druk over te maken eigenlijk... Het moet gewoon gelijk getrokken worden.. Artsenbezoeken onder betaald verlof... wat voor arts het ook is!