Goed Nieuws voor IVFers

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Hope, 17 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    En die vergelijking vind ik dan weer tricky, ik vind toch dat je een (onvervulde) kinderwens niet mag vergelijken met een levensbedreigende ziekte. Hoe naar en vreselijk het ook is.

2. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ik zie een ziekte als een ziekte en wat ik aan probeer te geven is dat iemand die niet op een natuurlijke wijze een kind kan krijgen die keus niet maakt en er ook niets aan kan doen... maar dat deze een ziekte heeft...
    En al hoe erg een levensbedreigende ziekte ook is... het is een ziekte...

Hartkwalen etc. kan overigens ook levensbedreigend zijn of MS maar daar hoor je dan niemand over...

3. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ochnee, ik vind het niet kunnen krijgen van kinderen ook zeker geen keuze! Hoop ook niet dat je denk dat ik dat vind, zou ik heel erg vinden.

Wel vind ik er voor de ondernemer verschil in zitten wanneer een werknemer naar het ziekenhuis moet voor iets waar hij al dan niet aan kan overlijden of iemand die een langslepende vruchtbaarheidstraject in gaat. Mij hoor je zeker niet zeggen dat het niet kunnen krijgen van kinderen een keuze is, ik ben alleen vrouw van een kleine ondernemer die er uberhaupt al moeite mee zou hebben om vrouwen aan te nemen omdat ze er vier maanden uit kunnen raken vanwege een eventuele zwangerschapsverlof, ondanks het feit dat dit betaald wordt door het UWV. Ik weet zeker dat het voor hem helemaal moeilijk wordt als hij risico's loopt omtrent een lang traject. Noem het onmenselijk, maar het is voor zijn kleine (op dit moment eenmanszaak) onderneming al een strop als iemand onverwachts ziek wordt. En ik denk dat het een achteruitgang is als ondernemers hierdoor weer eerder voor mannen gaan kiezen. Dit zou opgevangen kunnen worden door het onder te brengen bij het UWV...

Tuurlijk heb je gelijk dat een gezond ontstane zwangerschap geen ziekte is, maar hoevaak moeten deze vrouwen wel niet naar een arts vanwege hoge bloeddruk, zwangerschapsdiabetes en dergelijke? En wie betaalt dat? Juist, het UWV... En waarom? Juist! Om in stand te houden dat vrouwen nu gelijke kansen hebben op de arbeidsmarkt.

Ik pleit voor gelijke kansen en behandeling voor álle vrouwen, zodat ze alles binnen hun mogelijkheid kunnen doen om een kindje te krijgen. Dat bereik je mijn inziens niet door de ondernemer ervoor op te laten draaien. Uiteindelijk wordt de vrouw dan de dupe!

4. Gezond

Gezond Niet meer actief

Dat snap ik allemaal Nikita... En ik ben het ook wel met je eens dat er een oplossing gezocht moet worden voor de kleine ondernemer... Maar ik vind dan dat dat voor meer dingen moet gelden...

Wat te denken van iemand die trombose heeft.. en 1 tot 2x per week moet laten bloedprikken en dan nog eens voor controle naar artsen moet etc. ?
    Die mensen hebben ook intensief doktersbezoek...

En ik denk dat de scheiding gemaakt moet worden tussen het nog niet zwanger zijn en het wel zwanger zijn... Zwanger zijn is immers geen ziekte... Dat kan complicaties met zich meebrengen.. ja dat wel...
    Maar het is geen ziekte...

Maar ik ben het wel met je eens als er een oplossing moet komen voor zowel de vrouw (voor mannen kan het trouwens ook gelden als die altijd met de vrouw meegaat naar de gyn.) als voor de ondernemer... En wat die oplossing dan moet zijn kan ik ook niet bepalen...

Ik zou zeggen...
    1. Ondernemers kunnen hiervoor subsidie krijgen van de overheid net zoals wanneer een ondernemer een WAO-er in dienst neemt.
    2. Ondernemers moeten zich hiertegen kunnen verzekeren zodat de kosten van een werknemer met een intensief doktersbezoek gecompenseerd/vergoed kan worden...

Verder zou ik het ook niet weten... zeg ik heeel eerlijk...

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Hoe durf je kanker met IVF te vergelijken? Dat vind i nogal bout. NIEMAND kiest ervoor om kanker te krijgen. Maar je kiest er wel voor om het IVF-traject in te gaan. Hoe ingrijpend een nog niet vervulde kinderwens ook is.
    Ik heb een vriendin van 27 die palliatief wordt behandeld vanwege longkanker en de opmerking van Wishgirl raakt me erg. IVF is nog steeds een keuze en je gaat er niet van dood.
    Kanker is geen keuze en je gaat er in veel gevallen nog steeds helaas aan dood.

Maar Wishgirl, alsnog gefeliciteerd met je kleintje! En nu genieten he!

6. Gezond

Gezond Niet meer actief

Chebu - Ik heb kanker genomen als voorbeeld om het duidelijk te maken... Helaas maakt die ziekte indruk...En denk niet dat ik kanker "niets" vind omdat ik ook naasten en dierbaren van mij aan kanker heb verloren en ik ken heel veel mensen die ertegen vechten..

Wat mij nu ook weer opvalt is dat jij een ziekte vergelijkt met een behandeling.. Wanneer iemand helaas een ziekte als kanker heeft kiest men daar zeer zeker niet voor.. maar wel voor een behandelingsvorm hiervan of wel of niet behandelen...
    Iemand die niet op een natuurlijke wijze zwanger kan worden kiest hier niet voor, maar kan eventueel voor IVF kiezen....

Dat bedoel ik te zeggen... En oke.. mijn excuses voor het feit dat ik een verschrikkelijke ziekte als kanker heb genomen als voorbeeld... maar ik heb meerdere ziekten genomen als voorbeeld.
    Wat men vaak ook niet beseft is hoe ingrijpend het is als iemand niet op natuurlijke wijze zwanger kan worden of in helaas nog veel te veel gevallen ongewild kinderloos moet blijven. Daar wordt vaak bruut overheen gewalst! Ik ben werkzaam geweest binnen de gezondheidszorg op het gebied fertiliteit (vruchtbaarheidsbehandelingen). Hoe vaak ik de mensen wel niet heb horen zeggen dat ze graag wilden dat er voor hen net zoveel begrip op gebracht kon worden dan voor iemand waarbij je kan zien dat hij/zij ziek is... dat wil je niet weten! Het leeft nog in zo een taboesfeer en er wordt zo verkeerd over gedacht!

Ik vind het heel erg voor je vriendin en het was zeker mijn bedoeling niet om je te kwetsen! Ik probeer alleen iets duidelijk te maken... En bij een aantal mensen lukt dat dan... En ik merk hier ook heel veel begripvolle reacties... Maar het is al jaren net ofdat je tegen een muur aan het praten bent omdat mensen niet kunnen of willen inzien wat het inhoudt wanneer een kinderwens niet in vervulling gaat of alleen met hulp van de medische wereld...
    Mijn excuses voor het feit dat ik je gekwetst heb...
    Heel veel sterkte!

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    Ik ben werkzaam geweest binnen de gezondheidszorg op het gebied fertiliteit (vruchtbaarheidsbehandelingen). Hoe vaak ik de mensen wel niet heb horen zeggen dat ze graag wilden dat er voor hen net zoveel begrip op gebracht kon worden dan voor iemand waarbij je kan zien dat hij/zij ziek is... dat wil je niet weten! Het leeft nog in zo een taboesfeer en er wordt zo verkeerd over gedacht!

Ik vind het heel erg voor je vriendin en het was zeker mijn bedoeling niet om je te kwetsen! Ik probeer alleen iets duidelijk te maken... En bij een aantal mensen lukt dat dan... En ik merk hier ook heel veel begripvolle reacties... Maar het is al jaren net ofdat je tegen een muur aan het praten bent omdat mensen niet kunnen of willen inzien wat het inhoudt wanneer een kinderwens niet in vervulling gaat of alleen met hulp van de medische wereld..quote

=D> Helemaal mee eens!
    Ik ben er maar mee gestopt om mezelf te moeten verdedigen.
    Zolang je dit zelf niet hebt ervaren kun je je dit ook totaal niet voorstellen.

8. Dushi

Dushi Niet meer actief

Net eens gestemd.

Kan me boos maken om hypocriete mensen.
    Als ze er zelf niet mee te maken hebben kunnen ze zo kortzichtig reageren.
    Sommigen zullen zelf waarschijnlijk blij zijn met hun ziekmelding als ze zich de avond ervoor klem gezopen hebben.... da's dan wel goed?

Bah.

9. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Veel domme kortzichtige mensen daar tussen die reaktie's. Mij maakt het nog niet eens zo heel veel uit of dat verlof betaald of onbetaald is. Als het maar eens geregeld wordt welk verlofrecht je hebt als je in MMM zit. Dat is nu zo een grijs gebied wat iedere baas naar believen mag invullen. Bij de ene ben je ziek, bij de andere moet je verlof opnemen maar het ergste zijn de bazen die vinden dat je de punctie op een dag moet ondergaan die de baas uitkomt. Het moet gewoon zo zijn dat je verplicht vrij krijgt voor die onderzoeken en punctie's en terugplaatsingen. Geen discussie met je baas meer.

Kanker vs ivf. Je kiest niet voor kanker maar ook niet voor ongewenste onvruchtbaarheid. Het ene kan levensbedreigend zijn maar het andere kun je ook psychisch je hele leven met je meedragen.
    En wat als onvruchtbaarheid een gevolg van kanker is?
    Ik denk dat je bij de persoon die het overkomt moet laten om te oordelen of je recht hebt op iets. Het is nl ook weer niet zo dat als je de diagnose kanker krijgt dat je vanaf die dag niet meer moet werken totdat je genezen bent. Ook dan zitten ze je, al dan niet terecht, achter je veren om ieder moment dat je je enigzins mens voelt, te komen werken. Of je daar nu wel of niet aan toe bent.

10. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ik had me vorige week ook al op zitten winden over die reacties. Wat een kortzichtige mensen zeg. Prima als je het er niet mee eens bent maar denk een beetje menselijk. Ik heb 2 reacties geplaatst, een thuis en een op het werk. Eigenlijk verspilde energie maar kon het niet laten.

Wat veel mensen vergeten is dat je de behandelingen niet om je werk heen kan plannen helaas. Als dat kon zou ik het doen, dat scheelt mij namelijk ook veel stress en geregel. En nou ben ik niet eens bezig met IVF wat nog veel ingrijpender is dan de IUI behandelingen die ik doe.

Ik doe mijn behandelingen nu voor een groot deel en voor zover het lukt in mijn eigen tijd en haal ook veel in. Als dat niet lukt schrijf ik het als doktersbezoek. Mijn werkgever doet er niet moeilijk over gelukkig.

Als ik straks IVF ga doen wordt het voor mij lastig plannen. Ik heb 22 vakantiedagen per jaar. (bij een 36-urige werkweek)Trek daar je vakantie af, en bijvoorbeeld de dagen dat je een bruiloft hebt, een weekendje weg gaat of met je kat naar de dierenarts moet. Dan hou je niet nog heel veel dagen over om in je eigen tijd naar het ziekenhuis te gaan. Dus al zou ik het willen het gaat aleen als je ipv met vakantie gaat al je vrije dagen reserveert voor de behandelingen. En dan is het nog krap als je meerdere behandelingen per jaar doet. En ik werk tijdens kantoortijden en ons ziekenhuis ook voornamelijk.

Bovenstaande is om maar even een voorbeeld te noemen.

Verder ben ik het er mee eens dat een vruchtbaarheidsbehandeling GEEN KEUS is. Ja het is een keus, een keus voor kinderen. Dezelfde keus die iemand maakt die stopt met de pil, het bed in duikt en zwanger raakt. In dat opzicht is het een keus.

Maar mensen die zeggen dat je de keus hebt om geen vruchtbaarheidsbehandelingen te doen en dan maar kinderloos te blijven en je leven een andere invulling te geven....bah! Die weten totaal NIET waar ze over praten. Erg ongevoelloos.

11. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    Tja, maar dat zijn 9 van de 10 keer mensen die of zelf geen kinderwens hebben óf die wel een kind hebben gekregen.En vaak op de natuurlijke manier,zonder al te veel moeite.
    Lees dit topic alleen al maar door, je kunt op je vingers natellen wie zulke opmerkingen maken.

12. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Oja Zara, wie bedoel je dan? Dit vind ik best een gevaarlijke uitspraak, ik neem aan dat jij degenen die " die opmerkingen" maken niet allemaal persoonlijk kent? Hoe kun je er dan over oordelen of het krijgen van kinderen al dan niet makkelijk is gegaan bij hen? Beetje jammer dat als je het niet eens bent met de massa dat je dan gelijk dit soort rotopmeringen naar je hoofd krijgt. En voor de duidelijkheid, ik weet niet of je mij hier ook bedoelde maar ik heb het ook over de anderen die (licht) kritische antwoorden gaven in dit topic.

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hmmm, misschien ga ik dan ook de knuppel in het hoenderhok gooien, maar betaald verlof zou voor mij ook niet hoeven (en voordat iedereen begint te roepen: wij proberen al 6 jaar zwanger te worden zonder resultaat en ben met mijn 2e IUI bezig en zit dus gemiddeld 6 x per cyclus in het ziekenhuis)

Het probleem zit 'm in het begrip van de werkgevers. Nu heb ik een hele flexibele werkgever en wij hebben een 50/50 regel, alle voorafgaande onderzoeken zijn voor mij rekening (fm, korte bezoeken aan de gyn e.d.), alle andere behandelingen waarvoor ik langer moet blijven (HSG/Hysteroscopie, de IUI's) daar neem ik ziektedagen voor op. Dat heb ik zelf voorgesteld en niemand die dat een probleem vindt. Ik vind Nikita's optie om het via het UWV te laten lopen een goede oplossing.

Ik vind het om verschillende regelen eigenlijk niet nodig: 1) je gaat een verschil creeeren tussen de vrouwen die "normaal" zwanger kunnen worden en de vrouwen die met fertiliteitsproblemen kampen. Vanuit een management oogpunt zou dit niet echt eerlijk zijn. 2) Het is voor werkgevers (met name de kleine) gewoonweg niet op te brengen. Het is ook niet te verzekeren, want iemand die betaald verlof heeft wordt wel doorbetaald wanneer ze iemand anders daarvoor tijdelijk in dienst moeten nemen. De werkgever betaald dubbelop. Dat is uiteraard niet het probleem van de werknemer, maar om botweg te roepen dat de werkgever het maar moet uitzoeken vind ik ook tever gaan. De hebt als werknemer niet alleen rechten hoor.

Ik zou liever gaan voor een langer zwangerschapsverlof en eventueel een vaderverlof of speciaal verlof voor moeders die een prematuur kindje hebben (en dus veels te snel weer aan het werk moeten terwijl ze daar nog helemaal niet aan toe zijn). Het lijkt me dat we daar veel meer aan hebben.

Voor al het andere vind ik moet misschien het begrip bij de werkgevers gekweekt worden (overheid / freya o.i.d.), maar ik vind ook dat de werknemers ook een beetje begrip mogen hebben voor de werkgevers. Het werkt twee kanten op.

14. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ik ben het wel met jou eens Suzy. Ik probeer ook veel in mijn eigen tijd te doen. De FM's en de IUI zelf. Ook voor de HSG heb ik een vrije dag opgenomen. Geen probleem ik wil mijn werkgever echt wel tegemoet komen en ik ben er ook nog niet aan toe om er heel erg open over te zijn op mijn werk. Ze weten wel iets maar nog niet alles.

Echter hoor je ook vaak vrouwen die al genoeg aan hun hoofd hebben in de MMM en ook nog gigantisch worden tegenwerkt door een werkgever. Het maakt me eigenlijk niet uit wie wat betaald als er maar een regeling voor komt dat je op een 'normale' manier weg kan van je werk en niet al je eigen vakantieuren ervoor op hoeft te nemen.

Hoe dat geregeld wordt maakt mij niet uit als er maar iets geregeld word. Ik vind die 50/50 al een goede regel maar in de praktijk gebeurt dit gewoon niet vaak.

15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    Ik heb het puur over de opmerking dat als je ivf moet doen dit je eigen keuze is.
    Plus dat ik geschreven heb dat dat VAAK mensen zijn die al dan niet kinderen hebben,op de natuurlijke manier, VAAK zonder veel moeite.
    Heb het dus nergens gehad over dat IEDEREEN die zulke opmerkingen maakt het gemakkelijk heeft gehad.

Over dat speciale verlof sta ik vrij blanco, omdat ik een hele begripvolle werkgever heb.
    Maar kan me voorstellen dat als je een eikel van een baas hebt dat je dan veel baad hebt bij zo'n speciale regeling.

16. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    `

Ben het met je eens hoor Zara! Wie de schoen past trekt m aan (en anders niet) denk ik dan. ;)

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    IVF (of alle andere fertiliteitsonderzoeken/behandelingen) is geen keuze ... ik vind wel dat het een keuze is als je kinderen wil in eerste instantie. En ik denk dat mensen dat misschien wel eens door de war halen. De keuze ligt een stap eerder. Als je eenmaal de keuze van kinderen hebt gemaakt en het blijkt dat het allemaal niet zo makkelijk gaat en je hebt hulp nodig, is die hulp uiteraard GEEN keuze maar een noodzaak.

Maar primair is het willen van kinderen wel een keuze.

18. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    En over rotopmerkingen gesproken; Kijk maar eventjes naar die poll.Die staat bomvol met rotopmerkingen.En ik durf daar m'n hand voor in het vuur te steken dat die daar allemaal van mensen komen die geen clou hebben hoe het is om in de mm te zitten en te moeten dealen met ongewenste kinderloosheid.
    Dan valt de mijne nog wel mee.

19. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Eh, jij had het over de reacties op dit topic! Daar reageer ik op. De reacties bij de poll vind ik ook verschrikkelijk.

20. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    thanks.
    Nou, ik stop maar eventjes, want de stoom komt m'n oren uit.
    Ben het gewoon zat dat je je continu moet verdedigen als je in de mm zit.Dat er uiterlijk niks te zien is wil nog niet zeggen dat er psychisch niet heel veel verdriet is.
    En dan dat geouwehoer dat we zelf voor ivf kiezen is de druppel.
    Ongewenst kinderloosheid is iets dat je heel je leven als een onzichtbaar lidteken met je meedraagt.

Deel Deze Pagina