Enkele dagen geleden heb ik positief getest en ik ben nu waarschijnlijk bijna 4 weken zwanger. Ik ben dolgelukkig en ben tegelijkertijd doodsbang dat er iets misgaat. Zeker nadat ik vorige maand een miskraam had bij 6 weken. Sinds 6 maanden ben ik minder sportief dan voorheen. Ik fiets naar/van werk en voor boodschappen, wandel in het weekend, doe yoga en heel af en toe ga ik zwemmen of doe ik thuis een fitness workout. Tot afgelopen voorjaar heb ik 3 jaar lang vrij fanatiek gesport: fitness, krachttraining, circuit training, spinning, boksen. Ik was superfit en was in het begin veel afgevallen (wat ook nodig was). Nu is daar het afgelopen halfjaar dus de klad in gekomen en merk ik dat m'n spieren minder sterk zijn en m'n coniditie achteruit is gegaan. Omdat ik weet hoe belangrijk het is om fit te zijn tijdens je zwangerschap heb ik de volgende vraag: is het veilig om krachttraining nu weer voorzichtig te hervatten? Ik heb het dan niet over squats met een barbell van 40 kg of circuit traningen, maar over rustige lunges, squats, pushups, rows met dumbbells van 2-5 kg. Veel rustpauzes en veel drinken. Geen "verboden" buikspieroefingen. Daarnaast wil ik 1x per week gaan zwemmen voor m'n conditie en 1x per week yoga blijven doen. Ik heb al het e.e.a gegoogled, maar niemand lijkt een helder advies te geven hierover. Wat is jullie advies en/of ervaring?
Voor alle duidelijkheid: ik wil geen krachttraining doen om af te vallen, maar om sterk de zwangerschap en bevalling door te komen. M'n gewicht is gezond. Sportschoollidmaatschap heb ik niet meer, dus de oefeningen doe ik thuis.
In principe moet je niet aan een nieuwe sport beginnen als je zwanger bent en bij je huidige sport routine iets rustiger aan doen. Je kunt prima lekker zwemmen, yoga doen en evt. thuis hier en daar een oefening, maar ik zou niet nu aan krachttraining beginnen. Op een gegeven moment gaat je buik ook in de weg zitten en wordt het sowieso niet meer comfortabel om bijv. squats te doen.
Op mijn zwangerfitcursus doen we lichte krachtteaining juist voor de spieren doe goed zijn voor zwangerschap en bevallen. Misschien is dat wat voor jou? Hier kon het vanaf 12 weken. Als je vroeger zo fit was kan je heus nog wat lichte oefeningen doen, je spieren hebben heus nog wat geheugen. Ik had ook een aantal weken niet hardgelopen, maar ging wel lekker joggen. Nu op vakantie wandel ik nog steeds in de bergen, iets rustiger aan, maar lekker blijven bewegen.
Dank voor jullie reacties en tips! Zo'n les is misschien wel wat ja, ik ga eens rondkijken. voelen. Ik wil vanaf het 2e trimester zwangerschapsyoga doen. Dat lijkt me heerlijk. Nu doe ik al yoga op een lage intensiteit. Misschien houd ik het voor nu bij krachtoefeningen met eigen lichaamsgewicht, zoals squats, lunges, pushups en planks op een laag tempo en dus zonder dumbbells. Dat kan wel denken jullie? Ik weet dat je niet een heel nieuw sportregime moet aanpakken, maar als ik het enkele jaren zo fanatiek heb gedaan... En ik mis het nu echt een beetje. Niet dat ik ga springen en hardlopen (dat is niet mijn ding), maar om weer wat meer kracht in m'n spieren te voelen.