7 maanden en brood eten

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door MHR, 14 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MHR

MHR Actief lid

17 mei 2011
    180
    0
    0
    Noord-Brabant!
    Hallo,

Ons zoontje is nu 7 maanden oud (gecorrigeerd 5,5 maand).
    20 maart zijn we bij het consultatiebureau geweest en kreeg ik te horen dat hij begin april (6 maanden) met brood mocht beginnen. Ik kreeg een schema mee, waarin aangegeven stond dat we van 4 naar 3 flessen konden, omdat hij brood ging eten. A.s. donderdag moeten we weer naar het consultatiebureau (dus bijna 2 maanden later), maar ons zoontje eet nog steeds geen brood. Het is niet zozeer dat hij het niet lust, maar zodra hij genoeg gesabbeld heeft en het wil doorslikken begint hij enorm te kokhalzen. Dit is overigens niet alleen bij brood. Ook als er wat grotere stukjes in z'n groentehapje zitten, hoewel we dit toch redelijk fijn pureren. De groente slikt hij uiteindelijk wel door en hij kokhalst hier wel minder bij dan bij brood. Maar het brood spuugt hij dus uit.

Moet ik toch brood aan blijven bieden of juist weer een week (of aantal weken) wachten? Vanaf welke leeftijd "moet" hij brood eten en wanneer verdwijnt dat kokhalsreflex? Ik vind het vooral akelig om te zien, hoewel ik weet dat er niet snel iets fout gaat en dat dit een natuurlijk reactie is bij baby's.

Op een broodkorst sabbelen vindt hij prima, zolang er dus geen stukjes vanaf brokkelen.

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste MHR,

Wat vervelend voor je kindje dat het brood eten niet goed gaat. Je geeft aan dat je kindje te vroeg geboren is. Het kan zijn dat je kindje er nog niet aan toe is. Ik zou 2 weken wachten en kijken hoe het dan gaat. Eventueel kan je het korstje even in de opvolgmelk dopen zodat het wat zachter wordt en makkelijk is door te slikken. Ook met ander hapjes is het heel belangrijk dat de lepeltjes die je geeft niet te groot zijn en zo veel mogelijk gepureerd op dit moment. Dat verkleint de kans op kokhalzen. Pas vanaf 8 maanden is het echt nodig met brood te beginnen. Daarvoor is het vooral wennen aan het nieuwe mondgevoel met een korstje.
    Mocht het toch niet goed gaan met het broodje neem dan even contact op met je consultatie bureau voor een gericht persoonlijk advies.

Groet,
    Saskia

Deel Deze Pagina