Mijn zoontje krijgt nog borstvoeding gecombineerd met flesvoeding, maar wel allemaal via de fles. Aan de borst was het al een onrustige drinker. Na een tijdje ging ie aan mijn tepel trekken en spande hij zijn lichaampje aan. Dit gedrag is ie aan de fles ook blijven vertonen. Het gaat de eerste 60cc goed (soms is dit 40cc, soms 80cc), daarna stopt ie eigenlijk grotendeels met drinken en heb ik het idee dat het er nog met tegenzin in gaat. Hij spant zijn lichaam aan en gaat hard steunen en kreunen. Als ik de fles uit zijn mond haal, weigert ie hem daarna ook. Maar 9 van de 10 keer heeft ie dan nog helemaal niet genoeg gedronken. Gevolg is dat ik een uur met voeden bezig ben. Ik probeer het namelijk na een half uur met dezelfde fles opnieuw en vaak drinkt ie dan met moeite weer zo'n 40cc. Soms ook niet. Hij krijgt nu 4 keer fles en 2 keer borstvoeding. Hij was 2 weken geleden 5 kilo, wat trouwens iets aan de lichte kant was voor zijn lengte. Als je de regel 150 keer lichaamsgewicht toepast, komt ie nauwelijks aan de minimale hoeveelheid. Hij drinkt overdags om de 3 uur, want dan huilt ie echt van de honger. Maar waarom stopt ie dan vervolgens weer zo snel met drinken? Het maakt trouwens niet uit hoe groot het gat van de speen is. Ik heb wel eens een grotere geprobeerd, maar dan verslikt ie zich in de voeding omdat het te snel gaat. En hij drinkt dan niet perse meer. Iemand tips?
Mijn zoontje dronk ook onrustig aan zowel de borst als de fles (al ging het met een fles ietsjes beter). Hij overstrekte voornamelijk heel erg, en huilde veel, en weigerde dan de fles om na een uur alweer aan te geven dat hij wilde drinken, waarna de hele vicieuze cirkel weer opnieuw begon. Bij hem bleek het uiteindelijk verborgen reflux te zijn. Hij wilde veel kleine beetje drinken om zo het zuur weg te spoelen, drinken deed echter pijn, en door die kleine beetjes maakte hij juist weer nieuw zuur aan etc. ect. Misschien is dat bij jouw zoontje niet aan de orde hoor, maar het is wel iets om alert op te zijn.
Er zijn twee dingen waar ik op alert ben, inderdaad verborgen reflux en KMA. Hij krijgt al ingedikte voeding. Hij heeft de eerste paar weken vrij veel gehuild, maar sinds de ingedikte voeding, twee bezoeken aan de osteopaat en de invoering van regelmaat, is dit vrijwel verdwenen. Hij huilt alleen nog als ie moe wordt en naar bed gaat of als ie honger heeft. Hij wordt alleen vrij snel weer moe, maar eenmaal in bed slaapt hij erg onrustig. Hij woelt continu en wordt regelmatig wakker. Zodoende slaapt ie max 1,5 uur en dan wil ie alweer drinken. Om dus vervolgens maar weinig te drinken. Andere klachten die dan weer meer bij KMA passen is wisselende ontlasting waarvan vaak wat harder (moeite ook met poepen op zo'n moment). Dit had ie ook al toen ie vrijwel alleen nog maar borstvoeding kreeg. Ook heeft ie al sinds zijn geboorte last van een verstopte neus. Als hij trouwens zo onrustig wordt, gaat ie ook heel oppervlakkig en snel ademhalen. Dit doet ie ook in bed, zodoende hoor ik dat ie weer "bezig" is. Na een halve minuut houdt dat op en dan slaapt ie weer verder (te horen aan de rustige ademhaling). Maar doordat ie verder niet overdreven veel huilt, ga ik toch weer twijfelen. Zucht, ik weet gewoon niet wat ik ermee moet.
Oh ja. Misschien moet ik dat ook maar eens uitsluiten bij de huisarts. Zucht, waarom hebben al die babykwaaltjes dezelfde symptomen?
Dat onrustige slapen herken ik inderdaad ook wel als een symptoom bij reflux. Wat betreft de ontlasting, we hebben even nutriton geprobeerd maar daar raakte meneer echt heel erg verstopt van, dus dat was geen oplossing. Overigens rook ik bv. nooit een zure lucht ofzo, wat je toch altijd leest bij reflux. Mijn zoon is trouwens, nadat hij medicijnen kreeg, nooit een grote drinker geworden, hij dronk altijd "te weinig" maar was wel tevreden verder. Lastig he, zo zonder gebruiksaanwijzing.. Wat dat betreft zie ik alweer een beetje op tegen de komst van nr. 2.
Zojuist mijn zoontje eens een keer borstvoeding met de fles gegeven zonder nutriton, maar dat werd zowaar een nog groter drama. Hij heeft uiteindelijk 40cc gedronken en daar ook weer wat van opgegeven. Bovendien bleef ie maar verkrampen, slikken en kauwen. Is kauwen ook een symptoom van verborgen reflux? Hij ligt nu weer op bed, met dat kleine beetje dus.
Mijn zoontje dronk ook altijd zo: KMA i.c.m. ongecompliceerde reflux. Zodra hij dronk, kreeg hij last van krampen. Na het drinken moest ik hem telkens in een bepaalde houding houden om hem pijnvrij te hebben. Toen we Nutrilon Pepti gingen gebruiken, dronk hij meteen rustig. De reflux werd hier trouwens met name veroorzaakt door de verstopte darmen van de KMA. Toen zijn ontlasting weer normaal werd (voeding en osteopaat), stopte het spugen ook. Het onrustige slapen werd hier door pijn en prikkels veroorzaakt. Door een bakerzak te gebruiken, werd hij al een stuk rustiger. Succes!
Hier waren deze symptomen de symptomen van verborgen reflux; een beetje indikken was niet genoeg, nu krijgt hij 2 scheppen en een beetje op 120 cc + 4 scheppen nutrilon. 3 minuten laten staan voor het drinken om in te dikken en de kleinste speenstand is de enige manier om onze gulzige en sneldrinkende baby met reflux te temmen . Sybren weegt nu 4,8 kg dus een beetje hetzelfde formaat. Als ik bovenstaande niet doe: idd gillen, huilen, overstrekken, honger hebben maar fles weigeren etcetc sterkte!
@yukl, de symptomen die je opnoemt zijn echt zo herkenbaar. Fay heeft het precies zo en gisteren heeft de kinderarts contact met ons opgenomen. Uit het ph-metrie onderzoek is definitief verborgen reflux vastgesteld. We moeten nu verder met de medicatie. Misschien kun je je huisarts om een verwijzing vragen? Veel succes ermee. Is niks waard dit he