Gymlokaal kleuters is een peuterspeelzaal (3+ groep) geworden.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Carlien, 11 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Vorig jaar zijn de psz en de school een 3+ groep begonnen, zo kunnen peuters vast wennen aan school en de school had toch een lokaal over.

Maar nu is groep 1 zo groot dat de klas is opgesplitst en nu wordt het lokaal dus weer gebruikt. Alleen zien we nou na de vakantie dat het gymlokaal tot klaslokaal voor de 3+ klas is omgetoverd.

School geeft nauwelijks informatie. Mijn dochter had ook nog een nieuwe juf na de vakantie. Dus die wist van niks en zei dat ze in dat klaslokaal dan maar gym wou geven. Groep 3 t/m 8 krijgt trouwens gewoon 2x in de week gymles in de sporthal die tegen de school aanligt.

Ik vind het allemaal maar raar, maar kan dit gewoon?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Die 3+ groep is er toch niet alle dagdelen...dan gymmen ze vast op de dagdelen dat die er niet zijn.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik denk niet dat je een psz binnen 10mn weer kleutergym zaal kun maken tuc.

ik vind het inderdaad heel raar. kleuters vinden het best eng hoor in grote gym. af en toe wel leuk, maar hun wekelijkse gymles kan beter in een kleine gym. knus en overzichtelijker.

4. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    En bij de peuterspeelzaal die vast zit aan de school hebben ze voor de peuters nog wel een gymzaal. En voor de veiligheid vind ik het ook niet alles. Laat ze de gymzaal van de peuters dan maar opofferen als ze het zo belangrijk vinden.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik begrijp je vraag niet zo goed.
    Ja, ze kunnen de gymzaal opheffen voor een klaslokaal, zolang leerlingen ergens kunnen gymen (dus in die grote) kan dat gewoon. Kleutergymzaal is niet verplicht.

En wat Tuc zegt: als 3+groep op di en vr komt, kan de school prima op ma, wo en do gymen. Hier wordt de kleine gymzaal voor veel verschillende dingen gebruikt: overblijflokaal, tentoonstellingen, voorstellingen, weekopeningen enz, En daarna weer als gymlokaal.

6. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Het gymlokaal is gewoon omgebouwd, dus met tapijt, kasten, tafels, etc. De sporthal gebruiken ze alleen voor groep 3 t/m 8. Je kunt moeilijk elke keer alles eruit halen voor het gymen.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier is de kleutergymzaal gewoon een multifunctionele ruimte, je kunt de wand dicht doen en dan is het een gymzaal, of je zet de tafels erin en er kan geknutseld worden, of je laat de wand eruit en zet er een podium in en tadaa een theater.

Bij ons op school zijn er ook geen vaste tijden voor de kleuters om te gymen, bij droog weer gaan ze gewoon lekker buiten spelen en bij slecht weer (en de zaal is leeg) wordt er gegymd en als de zaal vol is dan gaan ze gewoon lekker in de gang (kleuter gedeelte is dmv een deur afgesloten van de midden en bovenbouw) spelen.

Soms gaan kinderen gewoon voor op andere dingen, zo is bij mijn zoon op school de bieb leeg gehaald (en in de gang weer opgezet) zodat ze een extra klas konden creeëren ivm veel doorstroom naar hun toe (speciaalonderwijs) en het te groot worden van de klassen (het maximaal van 15 kinderen werd dan ruim overschreden in 3 klassen)

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij een school hier in de buurt hebben ze zo geen lerarenkamer meer, geen overblijfhok, kleuterspeelruimte is dicht en verplaatst naar de gang enz.
    Zolang de school niet groot genoeg is voor een nieuw gebouw zullen ze het zo oplossen.

Ts, misschien zullen ze net de kleuters weleens gaan gymen in de psz-gymzaal en zoveel mogelijk buiten?
    En ligt er tapijt in een klaslokaal bij jullie??

9. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    Bij mijn zoon gebruiken ze ook de speelzaal als klaslokaal. Zij hebben een afspraak met een naastgelegen basisschool, daar mogen zij nu gebruik maken van de speelzaal.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier wordt er gewoon overgebleven in de klaslokalen, de overblijfmoeders zorgen dat de lokalen weer schoon en in de juiste opstelling worden opgeleverd voordat de school weer begint voor de middag.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat dan ook, zoiets gaat toch niet zonder eerst ouders te informeren? ik zou klagen bij de directie.

12. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Dat heb ik geprobeerd, maar ik krijg pas volgende week maandag een afspraak. Hij blijft volhouden dat we informatie hebben gekregen, maar geen van de ouders heeft iets gekregen.

13. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik vind het overigens nog wel iets anders of er daadwerkelijk tekort aan ruimte is of dat het om wordt gebouwd tot psz, een project wat nog maar 1 jaar loop en toen zo kon zijn omdat er een lokaal over was.

14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als het project geen succes was in dat jaar, hadden ze niet zoveel moeite gedaan om het door te laten lopen ondanks dat er geen ruimte meer beschikbaar is. Feitelijk is er dus wel ruimtetekort, anders hadden ze er wel ruimte voor.

En ik snap niet zo goed wat het probleem nu is en wat je doel is..
    Kleine zaal wordt ergens anders voor gebruikt, gymlees voor kleuters gaat nog steeds door, alleen nu niet in die zaal, maar in het lokaal, buiten, misschien andere zaal..

Het hebben van een kleutergymzaal is niet verplicht, dus zou ik niet weten waarover geklaagd moet worden dan..
    Heeft je kind nu een probleem met gymen, wil je perse dat je kind in die betreffende zaal gymt en nergens anders, krijgen kinderen nu minder beweging..

15. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik heb serieus geen idee wat nu hun bedoeling is aangezien we niet ingelicht worden. En ik vind gym wel belangrijk, bij deze school leek dat ook in orde. En ik wil gewoon goed op de hoogte gehouden worden. En de gymles voor kleuters gaat tot nu toe niet door, volgens mij spelen ze alleen nog buiten.

Ik zie niet in waarom de kleuters hun gymzaal in moeten leveren voor peuters die zelf hun gymzaal mogen behouden.

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier is dochter net gestart in een nieuwe instroomgroep in het speel/gymlokaal van de kleuters. Niet ideaal, maar beter als instromen in een groep van 30 kinderen. Uitbreiding voor een extra lokaal is trouwens wel aangevraagd, maar daar gaat een poos overheen.

Groep 1 en 2 gaan nu gymmen in de grote gymzaal, op zo'n 200 meter lopen van school.

PSZ zit hier verder niet in school.

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Kunnen de peuters en de kleuters dat lokaal niet delen?

18. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Zoiets hoop ik nu wel. Maar dat weet ik dus niet of dat ze idd naar de sporthal gaan.

Deel Deze Pagina