Op dit moment ben ik 15 weken zwanger. Sinds kort wonen mijn vriend en ik in België, net over de grens. Voorlopig werk ik nog in Nederland en ben daar dus ook verzekerd. Mijn verloskundige zit dus ook in Nederland. Maar ik ben eigenlijk van plan om wat eerder te stoppen met werken waardoor ik dus niet meer verzekerd ben in Nederland en dus in België 'moet' bevallen. Mijn vraag is nu wat precies de verschillen zijn met Nederland. Het is sowieso mijn eerste, dus het is niet dat ik ervaring heb. Maar ik heb bijvoorbeeld gehoord dat: - Er in België geen kraamverzorgster aan huis komt - Er geen verloskundige is, alleen een gynaecoloog. (krijg je dan ook iedere keer een echo?) - Je na de bevalling een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven - Er eerder een ruggeprik gegeven wordt. Zijn er hier mensen die mij kunnen informeren over het bovenstaande? Mijn verzekering in België is nog niet rond dus ik kan hier nog niet naar de gynaecoloog. Anders kon ik het daar natuurlijk vragen. En dan nog één vraagje: Is het in België ook toegestaan dat je iemand bij de bevalling wilt hebben naast je vriend? Ik zou namelijk ook graag mijn moeder er bij hebben.
ook ik ben een Nederlander die in Belgie gaat bevallen. Ik loop sinds mijn 20 weken echo daar omdat ik een hartekindje krijg dus ikwoon er niet. Ik vindt het superfijn dat ik in Gent mag bevallen. Over de kraamhulp geen idee en ik loop inderdaad bij de gyneacologe en krijg iedere keer een echo ook bij "gewone" controle, maar weet niet of dit voor idere situatie zo zal zijn. De mensen zijn in Belgie erg lief en aangenaam vindt ik! Veel zucces met je nieuwe woonplaats en situatie en zwangerschap uiteraard!
hier een belgske -er komt idd geen kraamverzorgster aan huis,mss kan je dit wel zelf aanvragen?ddat weet ik niet -je gaat idd zeer regelmatig op controle bij de gyn,waar je de echo's krijgt.niet elke keer.bij ons is het zo dat je drie echo's terugbetaald krijgt van je mutualiteit.wil je er meer betaal je ze zelf... -je bent na de bevalling zeker niet verplicht in het zh te blijven,je kan ook poliklinisch bevallen,dus 1nachtje blijven meestal.als je direkt kan gaan weet ik niet... -ruggenprik word hier tamelijk veel gegeven maar alleen maar als je er zelf om vraagt.ze geven het niet zelf aan.ik heb er zelfs bijna moeten om smeken dus niet te veel zorgen maken,als je iets wel of niet wil gewoon praten... en we zijn idd lieve mensen haha
hier ook een belg - Er komt geen kraamverzorgster aan huis. We blijf je meestal 4 nachten in het ZH, en wordt je daar dus goed begeleid & verzorgd. Je kan er ook voor kiezen toch een kraamverzorgster te laten komen, maar dat moet je dan zelf regelen. - Standaard gaan de meeste vrouwen bij de gyn. Daar krijg je idd meestal elke keer een echo. Als je een goede gyn hebt is ie net zo 'huiselijk' als een vroedvrouw hoor. De mijne is echt een schat in ieder geval. Je kan er ook voor kiezen om niet naar een gyn te gaan en naar een zelfstandige vroedvrouw. - Idd meestal 5 dagen en 4 nachten dus. Maar polyklinisch bevallen komt meer en meer voor. Dan blijf je 2 nachten ofzo en dan naar huis met een vroedvrouw die langs komt. Het is maar wat je zelf fijn vind. Ik vind het wel fijn een paar daagjes weg van thuis te zijn en helemaal 'verzorgd' te worden enzo Maar hangt ook af van welk ZH je ligt. De mijne is echt heel goed en daar voel ik me dan ook goed, maar er zijn ook echt slechte ziekenhuizen en dan wil je zo snel mgl naar huis - ook dit hangt af van ZH tot ZH en van dokter tot dokter Mijn ZH bv staat bekend om heel pro-natuurlijke bevallingen te zijn, hier wordt dus niet zo gauw voorgesteld om een epidurale te doen. Maar het is wel fijn te weten dat de mogelijkheid er is. Ze gaan je echt niet dwingen om er een te nemen hoor, integendeel, meestal krijg je er pas een als je er zelf om vraagt.
Hier een Nederlander in Belgie: Wij kunnen gewoon kraamzorg aanvragen, maar dat is anders als in NL, medische opvolging thuis doet enkel de vroedvrouw. Thuisbevallen is hier nog iets vreemds, maar er zijn zeker vroedvrouwen die het doen. Welke regio ga je wonen? Misschien kan ik je helpen aan een goed adres. Ik ga gewoon thuisbevallen, en loop bij een vroedvrouw. Voor de echo's ga je naar het ziekenhuis. Hier is het inderdaad normaal na de bevalling een weekje op "hotel"te gaan in het ziekenhuis, maar ze kunnen je niet vastbinden, bij mijn eerste was ik na 2 uurtjes weer thuis ook al waren ze daar absoluut niet blij mee. Een ruggeprik geven ze hier makkelijker als in Nederland (over het algemeen)
ik ben ook belgische en bij mijn eerste dochter polyklinisch bevallen, -s'morgens bevallen en de dag erop in de voormiddag naar huis gegaan. de voorwaarden zijn wel dat je kraamzorg aanvraagt dit was bij mij via de bakermat maar als je de cb in je buurt contacteert kunnen ze je zo wel adressen bezorgen en de betaling hangt af van je inkomen. ook moest er gedurende de eerste 5 dagen een huisdokter langskomen om de baby te onderzoeken en de hielprik af te nemen, je kan natuurlijk ook zoals al gezegd hier 4 nachten en 5 dagen in het zh verblijven. wat betrefd de epidurale als je die zelf niet wilt geven ze je die niet, wil je ze wel zijn ze hier inderdaad veel soepelder dan in nederland om te geven. moest je der aan denken om thuis te bevallen kan je dat hier ook perfect hoor, het is minder gangbaar dan in nederland maar begint toch meer en meer op te komen. beslis je om in een zh te bevallen kan je daar altijd op voorhand een rondleiding vragen ( de meesten organiseren die zelfs op bepaalde avonden) zodat je kan zien hoe en waar je tercht komt en kan je je ook al je vragen stellen.
Er bestaan verschillende geboortecentra in België waar je je kan laten begeleiden door een vroedvrouw en/of kraamverzorgster tijdens zwangerschap, borstvoeding, bevalling, kraamtijd,... Meer dan 3/4 van de vrouwen bevalt in België met een epidurale verdoving. Je kan thuis of poliklinisch bevallen. Als je poliklinisch bevalt, hoef je niet te overnachten. Hier is een link naar een site van een geboortecentrum, ik denk dat dat dit het dichtste bij de grens is: http://www.geboorte-infocentrum.be/ (je moet binnen 30km van het centrum wonen om door hen begeleidt te kunnen worden bij een thuisbevalling). Succes!
Mijn vroedvrouw is Lieve van de bovengenoemde link, een schat van een mens (doet dr naam eer aan ) dus deze is echt aan te bevelen! Ze doen zowel in de provincie Limburg als in de Provincie Antwerpen thuisbevallingen (en in Vlaams Brabant maar das niet direct bij de grens natuurlijk )
Ik denk dat het meeste hierboven wel al gezegt is. Wil wel nog even zeggen dat indien je toch voor een ziekenhuis bevalling zou kiezen, je nog steeds voor kraamhulp nadien thuis kan gaan. Standaard worden er 9 bezoeken door de mutualiteit betaald. Deze kraamhulp moet je idd zelf regelen (maar ik denk dat hetzelfde geldt in NL). Ik heb deze week mijn kennismakingsgesprek gehad met mijn vroedvrouw die kraamhulp gaat geven na de bevalling als ik weer thuis ben. Bedoeling is dat ze vooral de medische verzorging zal doen en begeleiding geeft bij de borstvoeding (zij is ook lactatie deskundige)! En je kan dus idd voor een thuisbevalling met een zelfstandige vroedvrouw kiezen (al wordt dit in BE bijna niet gedaan)!