Bereikbaarheid werk en vergoeding

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 1 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Ik werk in de thuiszorg en wij werken met bereikbaarheid. Daar krijgen wij geen vergoeding voor enkel in de nacht 8 euro. Bereikbaarheid is van 7.30 tot 17.00 of van 22.00 tot 7.30

Hoe zit dat bij jullie? Krijgen jullie daar een vergoeding voor? Mogen jullie uren schrijven?

2. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Dat is wel gek want het is toch werk eigenlijk. Je kan niet (ver) weg of op een feestje gezellig aan de wijn...
    Toen ik souschef was had ik ook bereikbaarheid als mijn chefin vrij was of op vakantie. Dat was dan gewoon de uren dat het restaurant open was dus van 08:00 tot ongeveer 00:00 voor eventuele ziekmeldingen of als er salade op ging, zodat ik gauw nog nieuwe kon halen ofzo. Ik kreeg daarvoor toeslagen. Ik kreeg een dag extra per week uitbetaald als mijn chefin ziek of met vakantie was. En sowieso kreeg ik vanaf 20:00 altijd 25% netto extra bovenop mijn bruto uurloon dus was erg lekker. En goed geregeld. Vind het eigenlijk niet kunnen dat je in je vrije tijd bereikbaar moet zijn voor niks... vind wel dat daar iets tegenover moet staan eigenlijk.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Wij hebben alleen overdag en s'avonds bereikbaarheidsdienst. 1 collega van 7.30 uur tot 16.30 uur en collega van de avond heeft hem van 16.30 uur tot 23.00 uur. Daarna/snachts wordt hij doorgeschakeld naar de zorgcentrale die het overneemt.

Wij mogen 5 min per uur bereikbaarheid schrijven. En daarnaast worden alle telefoontjes van clienten OP de clienten geregistreerd dus die tijd/dat werk krijgen we gewoon betaald.
    Dus client belt 10 min met ons om iets te overleggen dan wordt dat geschreven. HA belt over een client? Dan wordt die tijd dat we ermee bezig zijn op de client weg geschreven.

4. AvdY

AvdY Niet meer actief

Ik werk in het ziekenhuis, en heb helaas ook bereikbaarheidsdiensten, en zolang ik niet gebeld wordt, krijg ik ook niets.
    Niet eerlijk, maar zo is het in de CAO vastgelegd voor mijn salarisgroep.

5. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Zo’n 15 jaar geleden een aantal jaar in de jeugdhulpverlening (24 uurs zorg) gewerkt en daar hadden we stand-by diensten (om in te vallen bij ziekte / afwezigheid, maar ook bereikbaar zijn voor overleg als er een escalatie of incident was oid)... als ik het goed heb onthouden was de vergoeding 25% of 50% ofzo (dus 8 uur stand-by is 2u of 4u betaald krijgen, tenzij je moest invallen dan uiteraard je normale vergoeding). Ik vind het bizar dat je werkgever dit niet vergoed... het is een werkverplichting neem ik aan, dus dan vind ik het normaal dat je wordt betaald. Staat er iets over in de CAO?

6. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik heb bereikbaarheidsdienst van ma tot en met zo. En dan doordeweeks van 17:00 tot 8:00 en dan vrijdag van 17:00 en dan het gehele weekend tot maandagochtend 8:00.
    Ik krijg als ik niet gebeld wordt 9 uur uitbetaald. Maar tot op heden zijn wij nooit gebeld. Anders krijgen wij de gewerkte uren plus een toeslag.

Je kan immers niet ver weg en idd niet even lekker een wijntje drinken Oid.
    Ik ben wel eens naar een feest geweest, maar voelt dan toch alsof ik niet helemaal los kan laten.

7. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    Hoe doe je dit met opvang van kinderen dan?
    Ik zou dan bijvoorbeeld wel het kdv moeten betalen, (en brengen) terwijl de kans dus klein is dat ik een hele dag aan t werk ben. Dat is een dure dag dus want ik betaal aan het kdv maar krijg niets of minimaal betaald?

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Lijkt me ook niet prettig.

Als mijn vriend bereikbaarheidsdienst heeft voor zn werk krijgt ie een paar honderd euro voor een week. Dan kan hij 24/7 gebeld worden, of nou ja z’n werkuren is ie sowieso bereikbaar natuurlijk. En als ie daadwerkelijk gebeld wordt gaat de teller pas echt lopen, zeker ‘s nachts. Maar dat komt gelukkig niet vaak voor. Maar we kunnen in zo’n week niet met het gezin (een dagje) weg (want hij moet ook binnen 5 min inloggen en binnen zoveel minuten op een locatie kunnen zijn) dus daar mag best wel wat tegenover staan vind ik.

Ysabella vindt dit leuk.
  9. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113
    Hier ook wijkverpleging en wij zijn bereikbaar van 730 tm 23u maar dit is gewoon iemand die werkt bijv een dagdienst tot 1630 en dan neemt de mid/avond het over. Na 23u kunnen clienten de HAP bellen en via hun is de ambulante nachtzorg bereikbaar dat zijn 2 collega's die nachtdienst hebben dit is wel een apart team.

Bereikbaarbeid kunnen wij wel schrijven in de pauzes en dat je dan een paar min per uur krijgt uitbetaald.

Je zou kunnen navragen wat er in het cao staat.

En hoe zit het dan met collega's in de wijk? Hebben die geen telefoon? Of zijn het momenten dat er geen zorg word geleverd?

10. jessiejz

jessiejz Actief lid

19 apr 2013
    294
    70
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Dat is 1 van de redenen waarom ik uit de thuiszorg ben gegaan.
    Je kreeg 6 minuten per uur uitbetaald. Bij oproepen kon je dit schrijven uiteraard onder de cliënten en reistijd.
    Dit van van 7-17 of van 17-23. Toen we ook in de nacht bereikbaar moesten zijn heb ik dit geweigerd (gelukkig was het team het daarmee eens, ik was de enige met een jong kind). Sommige nachten was je de hele nacht druk en de andere nacht niet. Dus je moest wel oppas achter de hand hebben mocht je er de hele nacht uit zijn geweest. En voor 6 minuten per uur ga ik mijn kind niet naar een dure opvang brengen.

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    #11 MadeInUSA, 1 mei 2019
    Laatst bewerkt: 1 mei 2019
    Wij hebben in sommige deeltaken ook bereikbaarheidsdienst. Daar staat in die stages tegenover dat je niet meedoet in de pakweg maandelijkse aanwezigheidsdiensten in het weekend. Je bent gemiddeld zo eens in de week doordeweeks en om het weekend aan de beurt van 17.00 tot 8.30 de volgende ochtend, in het weekend 24 uur. Voor het doen van diensten krijgen wij 1 week extra vakantie per jaar. Over de uren die we werkelijk werken, krijgen we ORT. Aan het eind van het jaar is er nog iets van een verrekening als je echt teveel uren hebt gemaakt.

Tsja. Verrotte werktijden en een hoop onbetaald werk horen erbij, ik weet niet beter. Vroeger was het nog veel erger.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier krijgen wij (academisch ziekenhuis) maar liefst 6% van je uurloon als je bereikbaarheidsdienst hebt. Dat is ongeveer 3,5 minuut per uur.
    Echt belachelijk!

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #13 Devilschase, 1 mei 2019
    Laatst bewerkt: 1 mei 2019
    Als ik piket heb vanaf 1700 tot 0730 , dus 14.5 uur, krijg ik 2 euro bruto per uur... belachelijk weinig want ik kan echt niets doen want ik moet binnen een uur op locatie zijn. Als ik gebeld wordt krijg ik gmwoon mn uurloon excl die 2 euro piketvergoeding.

Ik krijg dan dus per 14.5 uur 29 euro bruto, dat is 16 euro netto, als ik niet wordt gebeld.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Maar hoe moet ik dit zien? Dat je de hele dag gewoon thuis bent en telefoontjes af zit te wachten? En als er ergens hulp nodig is dan moet je op komen draven en je kind ergens onder gaan brengen?

Bij ons is dit totaal anders. Overdag heeft gewoon 1 iemand van ons team de dagdienst. Dus een aantal collega's werken de ochtend van 7.30 uur tot een uur of 12.00 uur in de wijk. Diegene van de dagdienst ook, alleen die werkt dan tot 16.30 uur. Diegene met de dagdienst begint dus ook gewoon om 7.30 uur met zorg. Tot een uur of 1600 uur. De mensen die bijv niet perse in de ochtend hulp nodig hebben, die heeft de dagdienst dan smiddags. Meestal mensen met wondzorg of zwachtels vervangen.
    En de dagdienst heeft dan ook bereikbare dienst en heeft de wijktelefoon mee. Nou ja, die is naar haar door geschakeld. Dus tussendoor evt telefoontjes.
    Na 14.00 uur is het wat rustiger qua zorg en dan kan dagdienst op kantoor de dingen uit de telefoontjes verder afhandelen (en dan op de client wegschrijven). Denk aan telefoontjes over de planning wanneer iemand komt, telefoontjes van HA of ziekenhuis en bijv nieuwe aanvragen voor zorg die binnenkomen.
    En om 16.00 uur wordt hij doorgeschakeld naar de avonddienst. In onze wijk zijn er s avonds 2 aan het werk. Diegene met bereikbare dienst werkt van 16.00 tot ong 23.00 uur. Dus gewoon zorg en daarnaast de telefoon. en de andere van 18 30 uur tot 23.00 uur
    Mocht iemand bellen en hulp nodig hebben dan ben je al in de buurt en je kan je collega evt om hulp vragen. Je zit zo niet thuis te wachten op een telefoontje of dat je plots weg moet.
    Er moet wel minimaal een vig'er aan het werk zijn die bereikbare dienst doet. We hebben ook nog een paar niv2 lopen maar die krijgen de telefoon niet mee omdat we vaak ook voir vp- technische dingen opgeroepen worden.
    En hebben wij toevallig niemand die bereikbare dienst kan doen, dan kunnen we de bereikbaarheids telefoon doorschakelen naar iemand in een naastgelegen wijk. Dus van een ander team die toevallig ook bereikbaarheidsdienst heeft. Die heeft die dan van 2 of soms 3 wijken. Naast haar gewone zorgwerk. En mocht dit niet kunnen of iemand wil dit niet DAN pas wordt de telefoon in goed overleg doorgeschakeld naar iemand die vrij is en thuis zit.
    En na 23.00 uur wordt hij doorgeschakeld naar zorgcentrale erasmusbrug in rotterdam. Mocht iemand dan snachts echt hulp nodig hebben dan komt de ravu die zorg leveren. Denk aan iemand die gevallen is of een catheter die verstopt zit enz.

Super goed geregeld.:thumup:

esklessebes vindt dit leuk.
  15. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113

Zo ongeveer ook bij ons, wij krijgen ook nog alarmeringen erop ook mensen die wel alarmering hebben maar geen zorg bij ons. Daar gaan wij dan ook heen.

Zo blij dat wij geen bereikbaarheids diensten thuis hebben echt zou er echt onrustig van zijn.

16. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Hier ook thuiszorg met bereikbaarheid van 07.00 tot 23. 00 maar dan zijn er altijd mensen aan het werk. Mocht je geen werk hebben is het volgens mij iets van 6min per uur Wat je mag rekenen. Ik heb het nog steeds niet hoeven schrijven omdat ik altijd bezig ben en mijn collega's ook. Van 23.00 tot 07.00 zijn er 3 mensen aan het werk zo is altijd alles gedekt bij ons is iedereen bereikbaar of je nu adl hulp bent of verpleegkundige dat maakt niet uit. Maar de verantwoordelijkheid ligt bij minimaal 3IG

17. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn man werkt in de it en draaide bij zijn vorige werkgever 1x per maand een weekend bereikbaarheidsdienst. Hij kreeg daar standaard een toeslag voor op zijn salaris, of hij nu was gebeld of niet. En dat was een leuk bedrag ook. Bizar dat het verschil met de zorg zo groot is :eek:

18. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij hebben alleen overdag in het weekend bereikbaarheidsdienst en krijgen hier 45 minuten aan vrije tijd per dag voor (ook zorg).
    Bij mijn man valt bereikbaarheidsdienst binnen zijn salaris (bedrijfsleven)

19. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Hoe het bij ons gaat is dus het volgende:

Er zitten dagen tussen dat ik om 13.00 klaar ben in de wijk en daarna administratie doe en zo tot 17.00 of later bezig ben of het niet eens af krijg. Maar er zitten ook dagen tussen dat ik na de wijzorg weinig administratie heb, hooguit een uurtje. Dan ben ik tot 17.00 thuis aan het wachten tot een oproep of telefoontjes. Dan kan ik geen uren schrijven want ik werk niet. Onze dochter zit de hele dag op de opvang op zulke dagen terwijl ik maar 5 uur werk die dag zit ze er 9 uur op.

Vorig weekend had ik de bereikbaarheid van vrijdag avond 17.00 tot zondag 17.00. Dit omdat er alleen maar oproepers werkte plus ik en die doen de telefoon niet. Ik ben dus dat hele weekend aan huis gekluisterd geweest, kan geen kant op want woon ook nog eens 20 min verder op van mijn werkplaats ( half uur aanrij tijd indien oproep). De wijkzorg was in het weekend tot half 1 dus vanaf 13.00 had ik geen werk meer. Administratie was er niet dat zorgen we dat het op vrijdag af is. Mijn hele weekend was dus in teken van de bereikbaarheid dienst.

Voor de nachtbereikbaarheid krijgen wij 8 euro nacht. Dus dat is er wel maar overdag niet. Terwijl je in de nacht ip slaapt maar overdag ben je aan huis gebonden en kan je weinig.

20. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Maar dan moet het gewoon maar geaccepteerd worden? Ik weet niet of je ook in de zorg werkt maar dan weet je heel goed hoe verrot je lichaam kan worden met dit werk. En je krijgt er geen bal voor terug.

Ik slaap bijv slecht als ik de nachtbereikbaarheid heb. Zoals dinsdag avond kreeg ik een telefoontje, ik sliep net. Mijn hart slaat dan helemaal op hol want je schrikt je rot. Daarna kon ik uren niet meer slapen. Volgend ochtend moest ik weer werken. ik slaap gemiddeld 2x per week slecht door die telefoon. Kan niet gezond zijn op den duur.

Deel Deze Pagina