Gisteren sprak ik met een vriendin over haar zwangerschap en bevalling en hoe zij het heeft ervaren. Daar vertelde ze mij dat ze in totaal 3 echo's heeft gekregen bij haar verloskundige en 1 pretecho. Ik lees dit op het forum wel vaker en ben daar best verbaasd over. Ik zelf ben voor het eerst zwanger en heb geen medische indicatie maar ik mag elke 4 weken komen voor een controle en een echo. Eerst met 7 weken, met 11 weken en daarna de combinatietest(dit is apart, dat weet ik), met 16w en 20w ook weer. Nou snappen jullie dat ik absoluut niks te klagen heb en heel blij ben maar ik vraag me af waarom het zo verschild? Vergoed de verzekering het wel of zullen ze het gewoon niet allemaal declareren? Iemand een idee?
De verzekering vergoed bij een gezonde zwangerschap (dus zonder medische indicatie) twee echo's: de termijnecho tussen 10 en 12 weken en de echo met 20 weken. Echter hebben veel verloskundigenpraktijken een eigen echo-apparaat en kunnen ze de echo als soort extra service aanbieden tijdens controles. Die van mij doet dat tijdens de intake. Die wordt gewoon gerekend bij de controle en dus wordt alleen de controle doorgegeven aan de verzekering. De echo "krijg" je dan dus van de vk. Het verschilt dus per verloskundige hoe ze het doen.
Geen idee maar bij mij vorig jaar heb ik bij de eigen praktijk 2 echo's gekregen (9 en 12 weken termijnechos) en de 20 weken echo bij het verloskundig centrum. Groeiecho wordt niet meer vergoed indien er geen medische indicatie is.