Lening / hypotheek

Discussie in 'De lounge' gestart door Bellybell, 28 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.803
    4.583
    113
    Stel dat we 1 febr akkoord hebben voor onze hypotheek, 1 juni passeren, zou je dan in principe vanaf 1 febr (hypotheek akkoord) een lening erlangs af kunnen sluiten zonder dat het invloed heeft op je hypotheek? Of hoe zit dit?

Gewoon een vraag, meningen of het verstandig is etc hoeft niet

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou het aan mijn hypotheekadviseur vragen.

cw26 en Bellybell vinden dit leuk.
  3. Mamaa6

Mamaa6 Bekend lid

10 jun 2015
    933
    563
    93
    Dit kan zeker invloed hebben

4. Maan14

Maan14 Niet meer actief

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb er geen verstand van, maar logisch gezien lijkt mij dat helemaal afhankelijk van je inkomen en hoogte van de hypotheek.
    Als jij 4 ton hypotheek kan krijgen en je vraagt er 1 aan van 1,5 ton dan kun je daarnaast gerust iets lenen lijkt mij.

Bailey07 vindt dit leuk.
  6. Mamaa6

Mamaa6 Bekend lid

10 jun 2015
    933
    563
    93
    Het zou misschien kunnen ,maar je vraagt de hypotheek aan en dan teken je bij de notaris voor de hypotheek die aangevraagd is met de gegevens die toen bekend waren bij de verstrekker.
    Vanuit die gegevens hebben hun akkoord gegeven en je tekent dus dat de situatie is zoals die was bij aanvragen bij de overdracht.

Zo niet is het fraude , je situatie is anders met een lening en misschien had de verstrekker dan nee gezegd.

als je in een steekproef valt oid ....

7. tuc

tuc Niet meer actief

Jij bedoeld omdat je tekent voor het feit dat je geen lopende leningen hebt?
    Ja dan is het idd wellicht fraude, daar had ik niet bij stil gestaan. Ik dacht voornamelijk aan het maximaal te lenen bedrag.

Mamaa6 vindt dit leuk.
  8. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Volgens mij checkt de bank voor het daadwerkelijke overboeken (dus de dag van passeren) nog een aantal dingen. Op fraude en bkr notering en soms nog andere dingen.

9. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Volgens mij kan dat pas na het daadwerkelijke passeren van alles. Toen wij dit huis 2 jaar geleden kochten, zeiden ze op de dag van de sleuteloverdracht bij de notaris dat ik een creditcard had. Dat deed er volledig niet toe, want ik zit met mijn hongerloontje niet eens in de hypotheek XD Maar naderhand vond ik het wel een vreemde opmerking eig. Ik ging er vanuit dat ze mij ook hadden nagetrokken ivm gemeenschap van goederen huwelijk ofzo.

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Nee dat bijna altijd gebeurd bij de offerte alleen.

Ts, Het is idd een soort van frauderen als je het doet zoals Mamaa6 zegt.
    Je tekent ook voor voorwaarden. Hierin zal staan opgenomen dat er financieel niks veranderd mag zijn ten tijde van passeren.

Waarom zou je na akkoord hypotheek een lening willen afsluiten (nog voor passeren)? Als dat is om je eigen inbreng/kosten mee te voldoen tijdens het passeren, dan heb je een groot probleem als de bank daar achter komt, want dan kunnen ze je hypotheek opeisen wegens fraude.

Een lening aanvragen na passeren is geen probleem :)

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Misschien is het probleem dat na passeren de hypotheek meetelt voor het krediet maximum bij de gewenste lening van TS.

Maar we mochten niets zeggen over of het verstandig was of niet....

12. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Dit ja. En doorgaans staat er ook letterlijk bij dat je verplicht bent om tussentijdse wijzigingen te melden. Het verzwijgen van een lening voor het moment van passeren is dus niet toegestaan.

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Tja, zou kunnen idd.
    Ik zal daarom ook niet zeggen dat het niet verstandig is, enkel wijze op de mogelijke gevolgen.

14. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Waar is de lening voor? Als je wil gaan verbouwen bijvoorbeeld zijn er mogelijkheden om dit in je hypotheek mee te nemen.

Een lening om de kosten koper te betalen is niet toegestaan. Dit moet je zelf betalen.

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dit vond ik zo gek (en een beetje paternalistisch als het waar is) dat ik het heb gegoogled. Je mag absoluut wel een lening afsluiten om de kk te betalen. De rente daarvoor kun je zelfs aftrekken van de belasting. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.geld.nl/lenen/service/lening-voor-kosten-koper

Verder lijkt me een lening afsluiten na aangaan van de hypotheek geen probleem, als je bij zowel de leningverstrekker als de hypotheekverstrekker maar eerlijk bent hierover. Er kunnen altijd situaties ontstaan waarin een lening nodig is, dus het zal echt wel eens voorkomen.

16. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Maar dit laatste mag dus niet tussen accepteren offerte en het passeren bij de notaris, mits de bank daar eerst toestemming voor heeft gegeven.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat zeg ik toch ook? Mits je er maar eerlijk over bent naar beide partijen. Soms is het gewoon nodig.

18. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Snap ik, maar gezien de vraagstelling van ts, denk ik niet dat ze het op de "eerlijke" manier zal doen.
    Tevens grote kans dat als ze het wel zegt, er een nieuwe berekening gemaakt moet worden omdat ze dan ineens minder hypotheek kan dragen.

Mamaa6 vindt dit leuk.
  19. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    De bank mag zolang de hypotheek niet gepasseerd is bij de notaris onderzoek doen. Dat betekent dat zij de overeenkomst kunnen ontbinden als ze bijvoorbeeld een nieuwe lening tegen komen. Ook het afsluiten van een telefoonabonnement met telefoon die afbetaald wordt of het private leasen van een auto kan daar effect op hebben.

Mocht de hypotheek wel passeren en je gebruik maken van NHG, is deze niet geldig als in de tussentijd leningen zijn afgesloten. Als je dan in de problemen komt en de hypotheek niet kan betalen is het gewoon jammer (zelfde geldt voor het verzwijgen van studieschuld op geldigheid van hypotheekgarantie).

Wij kregen een schenking 2 weken voor het passeren van de acte en moesten daar een officiële schenkverkaring voor afgeven (mijn ouders schrokken zich een hoedje), omdat het ook een onderhandse lening geweest zou kunnen zijn.

20. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.803
    4.583
    113
    Het hoe en waarom is een hele lange uitleg, dus die bespaar ik jullie. We gaan iig niks doen dat illegaal is of onze hypotheek in gevaar kan brengen.

Dankjulliewel voor alle reacties :)

Deel Deze Pagina