Goede doelen

Discussion in 'De lounge' started by Babyengel, Nov 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Doneer jij aan (1 of meerdere) goede doelen?

1. Ja, aan 1 goed doel

2. Ja, aan meerdere goede doelen

3. Uitsluitend bij collectes

4. Nee, ik heb er geen geld voor

5. Nee, het is niet mijn probleem of zonde van mijn geld

6. Nee, ik vind dat het geld niet goed terecht komt

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Fortuna

Fortuna Niet meer actief

Dat bepaal ik dan altijd zelf nog wel. ;)
    Ik heb daar echt andere ideeen over en vraag me altijd af wie die verslagen maken en wat hun functie is.

Maargoed, misschien dat ik het eens doorlees. Vooralsnog vind ik mijn manier van doneren meer bij mij passen. Het is een weloverwogen keuze.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    kwf maandelijks, collectes komen hier nooit in deze buurt, verder moeten we jaarlijks volgens ons geloof een bepaald percentage afstaan.

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Wij steunen heel veel doelen maar niks voor vast... Als ze aan de deur komen met kwf,alzheimer enz gaat er altijd 5 euro in.
    Minder bekende doelen geven we 1 a 2 euro. En via de kerk geven wij ook geld aan verschillende doelen.

Zelf loop ik altijd met de alzheimer bus

4. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Iedere maand doneren we geld aan ons financiele adoptiekindje in Ethopie, via Compassion. Als we vakantiegeld krijgen doneren we extra geld voor zijn familie evenzo met kerst. Deze vorm van een 'goed doel' vind ik erg waardevol. We schrijven trouw heen en weer, ook sturen we af en toe foto's en tekeningen mee.

Daar naast steunen we maandelijks Artsen zonder Grenzen. En alle deurcollectes krijgen ook een bijdrage. We zijn best vrijgevig, en ik wil ook zonder reserve geven aan mensen die het minder hebben. Wij hebben gelukkig de luxe van voldoende financiele middelen en dit wil ik graag delen.

5. Tese

Tese Niet meer actief

Ik schrik ervan hoeveel mensen nog denken dat alles naar de hoge bazen gaan. Dat is iets van jaren geleden en daar is inmiddels een stokje voor gestoken. Nu moet minimaal 85% (geloof ik kan ook 90 zijn) naar het echte doel gaan. Overig is voor reclamekosten, personeelskosten, campagnes enz. Er word tegenwoordig goed in de gaten gehouden of dat ook echt gebeurd ik weet alleen even niet meer zo snel hoe die stichting heet die daar zo goed bovenop zit.

6. Salarissen directeuren goede doelenorganisaties
    Hier kan je wat salarissen van directie zien.

Ja er gaat misschien nog steeds te veel geld naar directie, maar inderdaad niet zo veel meer als vroeger. Er is een maximum vastgesteld en daar zitten ze vaak ruim onder.
    Overigens kan je niet in alle jaarverslagen heel duidelijk zien wat de directeur verdient. Verder is er ook geld nodig voor fondsenwerving etc en dat is heel begrijpelijk..

Voor mijzelf vind ik het wel belangrijk dat iig een deel van mijn bedrag daadwerkelijk voor het goede doel bestemd is. Misschien gaat niet 100% er naar toe, maar goed als ik een brood koop van 1 euro heeft het brood ook niet de waarde van 1 euro. Misschien een vreemde vergelijking maar het is hoe ik het zie.

7. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    het is soms ook een excuus om niet aan goede doelen te hoeven geven..... ( dat van die hoge salarissen, ik zeg soms he voor ik iedereen over me heen krijg haha, maar ik ken mensen die heel stoer dat zeggen, maar in werkelijkheid zouden ze anders ook niks geven) .....

kijk ik heb me daar ook wel overopgewonden.... kan me nog herinnenern van de directeur van de hartstichting was het toch, die toen zo in opspraak was..... maar voor mij is het geen optie om niks te geven, zoek dan een organisatie die ik vertouw..... gelukkig zijn daar nu inderdaad regels voor!

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Wij zijn lid van de WSPA, WNF en hebben een kindje "geadopteerd" via Plan Nederland.

En verder geven wij altijd geld aan de collecte. De ene keer wat meer dan de andere, hangt er echt van af wat er in het potje zit.

Toevalling vroeg mijn dochter laatst waarom we dat deden en ik heb haar toen uitgelegd, dat het voor zieke kindjes was, en dat ze van het geld van papa en mama pilletjes konden kopen, zodat de kindjes weer beter konden worden. Dat vond ze wel een goed idee ;)
    Toen er daarna weer collecte was, vroeg ze of ze geld mocht geven voor de pilletjes.

Van de week voor het eerst niks gegeven, moest ik kaarten kopen. Had ik laatst net gedaan via de kinderpostzegels en ik heb de kaarten zelfs nog liggen van het jaar daarvoor!

Ben trouwens benieuwd hoe lang dat nog door gaat, kinderpostzegels....

9. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Collectes
    Airmiles voor Stichting Aap
    Postcodeloterij

10. iMama

iMama Actief lid

Oct 21, 2011
    445
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen vaste donaties (op Pink Ribbon na, maar dan koop ik het blad en soms - niet elk jaar- de agenda). Als ze aan de deur komen met de bus krijgen ze meestal wel wat.
    Wat ik geef hangt meestal af hoe verwant ik mezelf voel met het doel. KWF, Nierstichting en Maag-Lever-Darm Stichting krijgen meestal donaties in briefjesvorm, de rest in munten. Als Kika zou collecteren aan de deur zou ik ook wel royaal geven.

De meisjes die van de scouting stroopwafels, speculaas en allerlei andere dingen verkopen daar doe ik niet aan mee.

@kinderpostzegels dat vraag ik me nou ook af. Ik doe zo waanzinnig lang met een velletje postzegels. Alles wat digitaal kan, doen we hier ook digitaal. Verjaardagskaarten die gaan tegenwoordig bij ons via Greetz.

11. Mayon

Mayon Niet meer actief

Veel via de stichtingen van de kerk, verder terre des hommes, woord en daad, collectes, world servants, eerst ook unicef maar die mensen zijn zo vervelend ;)

12. Escal

Escal Fanatiek lid

Aug 12, 2009
    3,441
    0
    0
    limburg
    geef alleen aan het kankerfonds.
    komen hier bijna elke week collecte aan de deur (ook voor clubs in omgeving enz) dus heb uiteindelijk besloten een groter gedrag te doen voor 1 stichting ipv overal een beetje

13. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Als hun dat toch vinden dan mogen ze dat toch zelf weten??
    Ik denk dat iedereen zelf mag weten wat zijn/haar reden is ook al ben jij er niet mee eens.;)

14. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Wij krijgen geen collectanten aan de deur, anders kregen die wel wat. Verder heeft mijn man jaren gedoneerd voor het aidsfonds.
    Nu niet meer, hebben er even geen geld voor.

Zelf lopen we wel collecte voor het diabetes fonds, en geven we in de kerk geld.
    Ook wanneer er acties oid zijn met spulletjes of zoals laatst voor de voedselbank, kijken we of we iets kunnen missen.
    Spullen zoals oude laptops oid geven we weg, meestal via de kerk.

15. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    @Agnes:Cygnet mag toch vinden dat het geen reden is... en die deel ik trouwens..... als iets gestoeld is op feiten die al niet meer kloppen zul je je reden iets moeten aanpassen, hoef je nog steeds niet te geven natuurlijk.... vind je reactie heel fel ....

16. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    als ik naar de tussenstand kijk van de pol dan loont collecteren....ik denk steeds dat dat zijn langste tijd wel gehad heeft, maar zie nu dat het misschien toch wel zin heeft.... ik heb een keer voor het diabetesfonds gelopen... 3 grote straten... resultaat 24 euro..... dat was in 2002... dus ver voor de crisis.....ik had zoiets van ik stort leiver 25 euro en loop dan niet meer de lijst haha

17. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Om mijn reactie wat minder fel te laten lijken (want dat is niet mijn bedoeling) heb ik bewust een knipoogje bij gezet.
    Want ik wil de vraag van ts om geen discussie te voeren respecteren.
    Daarom heb ik alleen dit gezegd en ga er nu ook niet meer verder op in.
    (en om te voorkomen dat deze reactie ook als te fel aangezien wordt) ;););)

18. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    oke dat snap ik.... ik vind soms dat knipoogjes niet sympathiek overkomen.... haha... maar dat interpreteer ik dan kennelijk verkeert....

19. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Haha geeft niks hoor,heb dat zelf ook soms.

20. Mystify

Mystify Bekend lid

May 24, 2011
    938
    0
    0
    Helaas, ook nu nog komt niet al het geld op de goede plek, kwam net dit tegen.

'Pink Ribbon geeft maar fractie miljoenen uit aan onderzoek' - Gezondheid & wetenschap - AD

Wij geven trouwens wel aan aantal doelen waarmee we iets hebben.
    Collectes krijgen ook, mits ik losgeld in knip heb.

Share This Page