Dochter (bijna 4) blijft nat en altijd buikpijn voor ontlasting

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vlinder3, 18 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ik ben benieuwd of er mama's zijn die hier ervaring mee hebben?

Onze dochter is zindelijk sinds ze 2 jaar is. met 2,2 jaar is ze begonnen met regelmatig natte broeken te hebben en sindsdien is het eigenlijk niet meer gestopt. Ze heeft een periode gehad van 2 maanden dat het super ging en dit was na een bezoek aan het ZH.
    Hier wilden ze eerst kijken hoe het zo gaan met de tips en plaskalender voor ze verdere onderzoeken zouden gaan doen.
    Omdat dit toen goed ging hebben ze dit dus niet gedaan.

Nu gaat het echt weer berg afwaarts:(
    minimaal 6x per dag een natte broek, geen druppel, geen hele plas maar een flinke kring in onderbroek en broek.
    Ik heb van alles geprobeerd, sticker kalender, enthousiast reageren bij een droge broek na het plassen, negeren, boos worden, zelf droge broek laten pakken, regelmatig naar de wc sturen enz enz.
    In de nacht ging het eigenlijk altijd goed, rond 11 uur s'avonds nog een keertje laten plassen en de rest vd nacht was ze droog, dit is sinds 2 weken ook over. Ze plast 2-3 x in bed.

Ze schaamt zich er heel erg voor en als ik aan haar vraag of ze het voelt dat ze moet plassen zegt ze dat ze dit niet voelt....
    Ik weet niet goed hoe ik haar hiermee kan helpen, ze kan het wel want het is een tijdje goed gegaan.

Ik vind het voor haar zo vervelend, vooral als we ergens op visite zijn want dan zit ze zachtjes te huilen op de wc:(:(

Wat me ook opgevallen is, is dat ze 9 van de 10x klaagt over buikpijn en dan moet ze binnen 10 minuten naar de wc voor de ontlasting.

Ik wil maandag hier de huisarts over bellen, voor beide dingen want ik wil dat er nu eens goed naar haar buikje gekeken wordt maar ik dacht misschien er mama's met tips voor het plassen.

Groetjes
    een onzekere mama:)

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik zou het een en ander medisch laten onderzoeken.
    Hier hetzelfde probleem echter wel een meisje met diverse afwijkingen in deze richting. Wij krijgen binnenkort een blaasfunctie onderzoek. Ook zou ik haar even laten controleren op blaasonsteking.

Zeker omdat ze zelf duidelijk aangeeft dat ze het niet voelt zou ik dit overleggen met de huisarts en je niet zomaar laten afschepen met nog even aankijken of een stickerplan. Ik zou echt even het een en ander medisch laten uitsluiten.

3. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Okee, dank je voor je reactie.

Ik ga maandag zeker gelijk bellen en vang voor de zekerheid haar plasje al op in de ochtend, dan kunnen ze dit gelijk controlleren.

Mijn dochter is hoog gevoelig (zoals ze dit noemen) dus ze trekt het zich erg aan en ik wil haar daar zo graag bij helpen.

4. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Mijn dochter moest laatst erg vaak naar de wc. Ze bleek last te hebben van obstipatie, niets van gemerkt want ze poepte gewoon. Gelukkig bleef ze droog, maar heel vaak houden kinderen het niet droog.
    Het lijkt me erg vervelend voor jouw meisje en ik hoop dat jullie de oorzaak snel vinden.

5. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou eerst blaasontsteking uit laten sluiten...

6. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Wij lopen met de oudste bij het bekkenbodemcentrum. Vaak nat overdag en ;s nachts totaal nog niet. Bleek dus dat ze toch obstipatie heeft. Hadden wij niks van gemerkt. En ze plaste niet goed uit. Plaste 116 ml uit en er bleef nog 90 ml zitten.

Voor die obstipatie heeft ze zakjes gekregen. Die neemt ze al ruim een half jaar en nu is de buik eindelijk soepel. Maar o wee, als ze die zakjes een keertje vergeet.

Voor de volle blaas heeft ze fysio gekregen en dat ging afgelopen keer goed. Er zat nu ook niet veel meer in haar blaas.

Het gaat nu wel heel goed, maar ze moet er nog wel veel bij denken. Moeten plassen en nog even ophouden, totdat je thuis bent, is voor haar nog erg moeilijk.

Zal er niet te lang mee wachten en bij de huisarts vragen om een doorverwijzing naar zo'n bekkenbodemcentrum.

7. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ze hebben al getest of ze goed uit plast en ze plast haar blaas goed leeg.

Toch vind ik iets vreemd....
    Gisteren en vandaag zijn we op stap geweest en kurk droge broek heel de tijd, ook goed aangeven wanneer ze moest plassen.
    Dan zijn we nog geen 5 minuten thuis....en ja hoor een natte broek ;) Ook als we bij vrienden zijn is ze nat, alleen de keren dat we echt een dagje weg zijn niet.
    Haar reactie van vandaag: "geeft toch niks he mam? droogt wel op"
    Tja, ik weet niet meer hoe ik moet reageren:( Boos, negeren, teleurgesteld het helpt allemaal niet.

Ik weet het niet hoor maar krijg het idee dat het ook een vorm is van aandacht vragen? Ze krijgt natuurlijk heel de dag door aandacht maar krijg het gevoel dat ze het toch niet genoeg vind ofzo omdat ze het bij dagjes weg supergoed doet.

Vanacht was het helemaal mooi. Ik hoorde wat gerommel in haar kamer dus ging naar haar toe, ze lag gewoon heerlijk te slapen maar ik stond op natte vloerbedekking. Ze had naast bed staan plassen en ze wist er vanmorgen niks meer van.
    Nu heb ik een potje naast haar bed gezet in de hoop dat ze daar dan op gaat zitten.

Morgen kunnen we bij de ha terecht.

8. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Ik ken deze periode, en de reactie "geeft niets hoor mama, droogt wel op" ook. Hier ook een meisje wat heel erg verdrietig werd van haar plasjes, en het was een periode.
    Op een gegeven moment begon ze ook over buikpijn te klagen.

Ik heb gewoon reserve broekjes bij me gehouden, en neer gelegd, er geen big deal van gemaakt, wel verteld dat het niet opdroogt en dat we dus verschonen omdat ik niet wil dat haar "truus" ziek word door de nattigheid.
    In het begin werd ik ook boos, want hey ze kon het, maar dit werkte zo totaal niet. Op een gegeven moment zat ze ook te huilen op de wc, zo zielig. Negeren werkte ook niet, is toch ook een soort van "straf".

Ik heb het totaal los gelaten, niet genegeerd, het besproken zoals hierboven, dus gewoon uitgelegd waarom we het onderbroekje verschonen maar verder gezegd het maakt niet uit, je bent nog jong, ongelukjes gebeuren.

Bij ons was het niets medisch, maar echt identiek aan wat jij omschrijft.
    Denk dat ze bij ons op een gegeven moment merkte dat het voor de volwassene een big deal was (je praat er immers onderling weleens over) en dat teveel druk bij haar verzorgde.

Misschien kan je hier iets mee :)

9. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar jouw verhaal. Dit hebben wij ook precies zo gehad. Bij mijn dochter (nu bijna 6) was er wel iets medisch. Ze is een paar maanden zindelijk geweest, maar daarna niet meer. Wij hebben alles geprobeerd, belonen, boos worden, negeren, alles wat jij ook noemt, maar niks hielp. Ze bleef ook volhouden dat ze het niet voelde. Soms ging het een dag goed, maar vaker was ze 5x of vaker nat op een dag Ik heb zelf een verwijziging voor de pipo-poli aangevraagd bij de huisarts en daar komt ze sinds ze 4,5 is. De ontlasting en het plassen waren bij ons twee verschillende problemen. Ze had obstipatie en daarvoor heeft ze zakjes movicolon gekregen. Hierdoor was de obstipatie snel opgelost en daar heeft ze daarna nooit weer last van gehad. Het plasprobleem was hardnekkiger. Eerst werd gedacht dat het psychisch was en is ze een aantal keren bij de psycholoog geweest. Dit was niet de oorzaak en uit verder onderzoek bleek dat haar plasstraal afwijkend was. Ze heeft toen eerst medicijnen gekregen (dridase) omdat haar blaas waarschijnlijk overprikkeld was. Deze medicatie hielp echter ook niet. Toen heeft ze uiteindelijk onder narcose een kijkoperatie gehad. Daaruit bleek dat ze een vernauwing in de plasbuis had, die is meteen verholpen. Daarnaast had ze een chronische blaasontsteking, tgv het niet goed uitplassen. Daar heeft ze medicijnen voor gekregen. Het ging na de operatie wel een beetje beter, maar nog steeds was ze regelmatig nat. Ze heeft toen weer medicijnen gekregen (weer dridase) en nu lijkt het wel aan te slaan. Na een paar weken was ze soms zelfs hele dagen droog. Sinds een week gaat het helaas weer vaker mis. Gisteren heb ik weer urine ingeleverd bij de huisarts, misschien heeft ze weer blaasontsteking. Al met al zijn we bijna 2 jaar verder en het is nog steeds niet klaar. Ik vind het vooral moeilijk om geduldig te blijven naar haar toe. Ze kan er niks aan doen, maar ik baal er soms zo van. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik hoop in elk geval dat het bij jullie sneller gaat.

Deel Deze Pagina