In dubio; wel werken niet werken...

Discussie in 'De lounge' gestart door ukkie2009, 18 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie2009

ukkie2009 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.957
    0
    0
    Thuismama
    Zwolle
    He hallo..

ik zit in dubio.. wie weet heeft er iemand adviezen e.d.

Nou de titel zegt al genoeg, wel werken niet werken. Op dit moment zit ik net thuis na een niet verlengt contract. Opzich niet erg maar nu is de vraag, wat is wijsheid?

Ik heb een afgerond mavo diploma waar je in deze tijd niet veel mee kunt, of in een winkel werken of een callcenter. Altijd vervelende tijden en met een salaris van nog geen €600 is dat niet alles. Nu wees mijn tante mij gisteren op het zogehete "aanrechtsubsidie" daar schijn je recht op te hebben als je niet werkt en in ieder geval 6 mnd een fiscaal partner hebt. Ik ben direct gaan bellen vandaag en dat klopte inderdaad. In onze situatie zou ik recht hebben op zo'n €150 euro per maand. Daarnaast zou ik dan ook nog recht hebben op zorgtoeslag en kindgebondenbudget van bij elkaar €100. Dat is dus al 250 euro bij elkaar. Daarbij komt kijken dat we geen kinderopvang meer nodig hebben van 135 euro per maand en dat we onze dure tweede auto gaan verkopen wat ook nog eens 120 euro in de maand scheelt (dat ding staat 6 van de 7 dagen volledig stil).

Nou lang verhaal maar bij elkaar kom ik uit op 505 euro tergenover zo'n 560 euro. Dat betekend dus heel zwart/wit gezien dat ik 16 uur per week werk voor 55 euro per maand.

Wat is dan wijsheid? Andere factoren spelen natuurlijk ook een rol bij het overwegen van de keuze. Onze dochters zijn bijna 1 en bijna 3.. ze zijn maar een keer zo'n jong en ik geniet enorm van ze en zou met alle liefde fulltime moeder willen zijn, het werk wat ik deed is niet mijn ding en ik ben er klaar mee om altijd van die "flut baantjes" te moeten doen. Daarbij ben ik ook bezig met het kiezen van een opleiding om zo, straks als de beide dames naar school gaan wel een baan aan te kunnen nemen waarbij mijn hart ligt.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat zouden jullie doen in mijn situatie? Wat is wijsheid?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en jullie adviezen!

2. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Mmmm dat is een lastige..
    Als het inderdaad voor 55 euro in de maand is en je het niet naar je zin hebt zou ik zeggen, waarom niet nu al kijken naar een evt opleiding zodat je die alvast deeltijd kan beginnen.
    Het nadeel van thuis zitten is dat je nog zo weinig (in verhouding met werken) in de buitenwereld komt.
    Ik denk dat ik inderdaad niet zo werken, maar dat ik mij in zou zetten om eerder te starten met een opleiding zodat er niet een groot gat valt in mijn CV.

Heel veel succes met de keuze maken!

3. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Mijn reactie is heel kort door de bocht, maar mijn keuze zou zijn wel werken. Dat is een persoonlijk gevoel, maar ik zou niet lekker in mijn vel zittenmet het idee mijn hand op te houden, al snap ik je punt wel. Maargoed, ik zou dus gaan werken :)

4. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Erg interessant topic! Ik ga dit volgen want ik zit ook in die situatie zo ongeveer...

5. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Klopt ja, dat is de algemene heffingskorting van de belastingdienst.

Als je het zo bekijkt, zou ik voor die 55 euro ook niet gaan werken.

6. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben het hiermee eens!

7. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Dit zou mijn reactie zijn. Het klinkt allemaal erg aangenaam niet werken en dan toch nog zoveel geld. Maar het blijft niet leuk. Ik zou daarom ook voor een studie gaan zodat je straks als het makkelijker is met je kids meteen aan de slag kunt ipv dan je studie te starten.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Laat het geld eens voor wat het is en vraag jezelf af:

Vind ik het leuk om te werken?
    Vind ik het leuk om niet te werken?

9. ukkie2009

ukkie2009 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.957
    0
    0
    Thuismama
    Zwolle
    Bedankt voor jullie reacties nu al!

@sallie en lexxi.. tja hand op houden vind ik het niet echt aangezien je partner ervoor betaald dus ip komt het gewoon weer bij je terug..

Opleiding. ik weet wat ik wil en dat is de PABO. Ik heb de 21 + toets gedaan maar helaas net alleen op rekenen gezakt. Ik moet hem nog inzien maar ze doen een beetje vaag. Laten ze mij hem niet inzien ben ik wettelijk gezien toegelaten. Blijkt dat ik toch echt gezakt ben mag ik hem in februari herhalen en zal dan ook vanaf nu tot dan bijlessen gaan volgen op rekenen zodat ik hem volgend jaar wel haal en in sep 2013 kan starten

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik heb ook geen diploma's niet eens een mavo diploma.

Gister als thuishulp gesolliciteerd ga op basis van 24 uur 971.98 bruto per maand verdienen en hou er 829 netto van over.
    Daar gaat 400 eu bruto kdv kosten af maar krijg er 300 terug plus zorg toeslag en kgb.

Ik hou dus met werken meer over als andersom en ga dus ook weer werken.

11. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    ik zeg thuis blijven, maar dat komt omdat ik het zelf heerlijk vind om thuis te zijn

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Voor mij zou dat heel makkelijk zijn: Gaan werken!
    Hierbij mijn argumenten op een rijtje:

1) Ik wil graag werken en zou mezelf niet prettig voelen als ik van de staat zou trekken (maar da's persoonlijk!)
    2) Het verschil in geld is meer dan wat je noemt. Heb je bij de kosten voor de kinderopvang, ook de toeslag meegerekend? Daarnaast is die 'aanrechtsubsidie' verneukeratief, want die krijg je ook als je WEL werkt. Je moet dan enkel minder verdienen dan je partner. Ik krijg hem ook. Dat is de algemene heffingskorting. Daarnaast krijg je als je werkt ook nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting (moet je meer dan € 400,- per maand bruto voor verdienen, geloof ik).
    3) Als je thuis bent, verbruik je ook meer. Denk aan gas, water, elektra, maar ook aan drinken, tussendoortjes, luiers (die meestal bij een KDV inbegrepen zijn)
    4) Als je blijft werken, krijg je ook geen gat in je CV. Dus als je kids later groter zijn en je wil weer gaan werken (al is het maar voor een paar uur per week), dan is het makkelijker om iets te vinden, zonder dat ze zeuren over dat gat of het ontbreken van werkervaring.

13. ukkie2009

ukkie2009 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.957
    0
    0
    Thuismama
    Zwolle
    bosi.. nee, ik vind de banen waaraan ik verbonden zit niet leuk om te doen. haha, heel kort maar nee.. dit heb ik nu 4 jaar gedaan en daar ben ik klaar mee.

wat ik nog vergeten te zeggen ben is dat het idd klopt dat je wereld klein wordt maar ik doe er wel "vrijwillegerswerk" bij. op vrijdagoctend van 9-11 de kidsclub op de sportschool draaien. Hier krijg ik als vergoeding, gratis sporten, voor a 55 euro in de maand ;)

14. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Hoezo hand ophouden? Je zorgt toch ook voor de kids en het huishouden? Ik vind het geen hand ophouden.

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Oh en ik heb zonder diploma's veel meer gedaan als winkel en callcenter.

Ben receptioniste/administratief medewerker geweest.

16. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar als ik werk zorg ik toch ook voor het huishouden en mijn kind?
    Krijg daar dan toch ook niks extra's voor..

17. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik zou het zien als investering ook voor de toekomst. Volgens jaar gaat kindje 1 al naar school en hou je dus weer meer geld over (minder kinderopvang) over 3 jaar gaan beide kindjes naar school en hou je NOG meer over. Je moet altijd de tijd even overbruggen tot de kindjes niet meer naar het kdv gaan (wat hoge kosten met zich meebrengt). Als je al die jaren thuisblijft is de vraag of je weer makkelijk aan het werk komt, en die kans wordt kleiner. Ik baal ook van de grote hap kdv-kosten nu uit mijn salaris (een kwart voor 1 kind) maar dat is maar een relatief korte tijd. Plus, ik heb erg leuk werk...dat scheelt natuurlijk ook!

Kan je niet opvang op een andere manier regelen? Opa en oma die een dag oppassen? Een goedkopere gastouder? Dat scheelt allemaal alweer.

18. Laetitia

Laetitia Niet meer actief

Ik heb vorig jaar met hetzelfde dilemma gezeten. Ik heb toen alles bij elkaar opgeteld (financieel dan) en het kwam erop neer dat mijn loon volledig op ging aan kdv en onderhoud 2e auto. Omdat het ook geen baan was waar mijn hart ligt heb ik heel makkelijk het besluit genomen om (terug) thuisblijfmama te zijn. Ik vind het heerlijk om thuis met de kids te kunnen zijn en nu nog zoveel van ze te kunnen genieten. Merk ook dat ik veel minder gestrest raakte dan toen ik nog werkte (ik werkte 20 uur per week).

Als straks de kids allemaal op school zitten wil ik ook mijn studie weer oppakken (ben gestopt met de pabo toen ik zwanger raakte van de 3e) en van daaruit kijken wat er mogelijk is. En als een studie studie tegen die tijd geen optie is dan ga ik werken. Zolang het maar onder schooltijd is zodat ik geen extra kosten aan kinderopvang heb ;) (met uitzondering van overblijven)

Maar je moet vooral doen waar je een goed gevoel bij hebt. Ik vind het zalig om de hele dag thuis met de kinderen te zitten maar ik ken genoeg mensen die dat verschrikkelijk vinden en werk nodig hebben om zich prettig in hun vel te voelen.

Btw. Alle toeslagen hebben we gestopt toen ik stopte met werken. Manlief had een behoorlijk stijging in functie gekregen op het werk (met dito salaris) waardoor we sowieso moesten gaan terugbetalen dus toen hadden we besloten (omdat we altijd iets moeten terugbetalen aan toeslagen) om al die toeslagen stop te zetten. Het enige wat we krijgen is het kindergeld van de svb.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wat je kunt overwegen is nu inderdaad te stoppen en je misschien opnieuw te scholen. En daarbij kun je prima vrijwilligerswerk doen

Ik had een beetje hetzelfde 4 jaar geleden. Ik ben toen wel gestopt omdat ik het heerlijk vind om thuis mijn ding te doen. Wat studeren, wat bestuurswerk en veel met de kinderen doen.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou het niet doen..

Ik werk nu ook niet omdat het voor ons zowel qua gezinssituatie als financieel niet voordelig of handig is.

Deel Deze Pagina