Goede en slechte ervaringen gevraagd over mirena spiraaltje

Discussion in 'Anticonceptie' started by Hartediefje1988, Sep 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hartediefje1988

Hartediefje1988 VIP lid

Apr 19, 2009
    7,238
    570
    113
    Female
    Gastouder zzp
    Hoi meiden,

Ik ga deze maand waarschijnlijk aan een mirena spiraaltje beginnen.
    Maar wil graag van andere horen hoe jullie ervaringen hiermee zijn?
    Van zoveel tijdens gebruik hiervan met voeden enzo.
    En na het eruit halen nog snel zwanger worden.

Ik heb nu microgynon 50 maar gaat niet goed. Heel veel bloedingen en echt heftige bloedingen met hevige krampen dat krom lig van de pijn.
    Is net of net bevallen ben maar dan zonder kindje dus niet voor een doel dus.
    Loop al 6 weken zo nu dus wil toch alternatieven nu kijken.

2. bouncer

bouncer Lid

Aug 10, 2014
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

Ik heb de mirena 3 maanden gehad en vond het vreselijk had veel pijn kon soms niet eens lopen van de pijn.

Menstruatie was ook niet top maar daar kon ik mee leven ;)

Heb hem 19 augusten eruit laten halen wat echt niet fijn was deed echt pijn maar kwam ook omdat hij niet goed zat.

Ben na het verwijderen 2 dagen beetje aan bloeden geweest en 27 augustus had ik men menstruatie weer. En nu afwachten of het raak is ;)

3. LVtje

LVtje Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    3,128
    1,100
    113
    Female
    Heb hem bijna 5 jaar gehad en super tevreden geweest.
    Geen pijn, geen ongemak en geen menstruaties meer.

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik ben er tevreden over voor wat betreft de werking: bijna niet ongesteld, goed beschermd tegen zwangerschap en je hoeft er niet aan te denken om iets in te nemen.

Maar ik ben erg gevoelig voor hormoonschommelingen, van het slikken van de pil had ik daar erg veel last van (stemmingswisselingen, opgefokt gevoel, emotioneel), dus vandaar na de bevalling van de jongste over gegaan op de mirena. Helaas heb ik er bij de mirena, hoewel in mindere mate, ook last van.

5. Hartediefje1988

Hartediefje1988 VIP lid

Apr 19, 2009
    7,238
    570
    113
    Female
    Gastouder zzp
    Dank alvast voor jullie reacties

6. moesje1

moesje1 Bekend lid

Dec 18, 2013
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb de mirena 5 maanden gehad.
    5 maanden lang gevloeid en ook 5 maanden lang dagelijkse buikkrampen en pijn!
    Ze zeggen dat dit na 6 maanden minder zou zijn, maar ik hield het niet meer vol.

7. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik heb hem sinds begin april. Het zetten deed enorm pijn en ik heb er ook een week lang enorme buikpijn van gehad, maar nu voel ik hem niet meer. Ook niet tijdens de seks.
    Ik word nog steeds ongesteld, heel onregelmatig en kort. Ik heb vlak daarvoor veel last van hormonen, huilen enzo. Ik vind het niet ideaal, maar ik kreeg migraine van de pil, dus ja. Je moet iets.

8. busster

busster Fanatiek lid

Dec 6, 2007
    1,462
    0
    0
    touringcarchauffeur
    zoetermeer
    Ik moest rond mijn 21ste in plaats van de pil een spiraaltje gaan gebruiken omdat ik goedaardige vergroeiingen kreeg op mijn lever van de pil. In het begin wel wat krampen gehad maar daarna heel blij mee omdat ik haast nooit meer ongesteld werd. Nadeel daar aan is dat je altijd wel tampons of iets bij je moet hebben want wat als je wel ineens ongesteld word en niks bij je hebt. Jammer genoeg wel een keer met het verschonen van een tampon het spiraaltje er mee uit getrokken waarschijnlijk omdat de draadjes te lang gelaten waren. Maar snel een nieuwe laten plaatsen. Tot ik zwanger wilde worden hem toen weer laten verwijderen en was binnen 3 maanden zwanger. Na mijn zwangerschap een tijdje zonder spiraal maar dat beviel niet zucht menstruatie was veel te heftig dus weer een nieuwe geplaatst . Die na 5 jaar in verband met kinder wens weer laten verwijderen (en na 5 jaar moet je toch een nieuwe) en op nieuw na 3 maanden zwanger. Na deze zwangerschap laat ik ook zeker weer een nieuwe plaatsen . Voor mij zitten er meer voordelen als nadelen aan. Natuurlijk is een spiraaltje best duur (in een keer 150 €) maar als je uitrekend wat de pil kost in 5 jaar valt het reuze mee.

9. Meijke

Meijke Niet meer actief

Na plaatsing van de Mirena maanden gemenstrueerd zo ongeveer en daarnaast kreeg ik last van acne. Daarna laten verwijderen en koperspiraal geplaatst. Dat beviel perfect.

10. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

Nov 12, 2007
    1,068
    1
    38
    Ik werd er enorm depressief van. Toen hij eruit gehaald werd, trok de depressie ook snel weer weg. Hier dus geen positief verhaal

11. Drieka

Drieka Niet meer actief

Nou op zich vond ik het wel fijn dat ik geen bloedingen meer had, maar goed dat is per persoon wisselend.

Mij hadden ze alleen 10 jaar geleden vergeten te vertellen dat de Mirena cystes kon veroorzaken in de eierstokken, ik ben na 3 jaar met gigantische buikpijn opgenomen in het ziekenhuis midden in de nacht, had dus een mega cyste in mijn eierstok en moest per direct geopereerd worden want te lang wachten was geen optie, dan zou mijn eierstok openspringen en dan moest die verwijderd worden.

Toen ook direct de Mirena laten verwijderen en zal er zelf nooit meer aan beginnen!

12. meid

meid Fanatiek lid

Oct 14, 2010
    1,259
    0
    0
    ik heb mijn mirena een paar weken geleden laten plaatsen...na lang twijfelen, had de verwijzing al sinds nov 2013 liggen.

heb ook veel informatie en ervaringen ervan opgezocht maar mijn conclusi is zo veel mensen zoveel ervaringen.

nou mijn ervaring tot zover... plaatsen zag ik wat tegen op(na wat gelezen had)maar ik voelde er dus niks van, geen pijn.
    moest dag vooraf en op de dag zelf 2pillen anitbiotica slikken en uur van te voren een 500mg naproxen.

die avond wel wat zeurderige pijn in buik, dag erna ook nog wat daarna geen pijntjes meer gehad.

dag van plaatsen, vloeien, toen ook gestopt met pil (microynon 50 ook) paar dagen later mensutratie, meteen al minder bloedverlies als anders (en was al niet ernorm veel) en sinds dien eigenlijk soms met afvegen zie ik wat rozige afscheiding.

merk niks aan humeur, huid oid.
    dus so far so good....

ben wel benieuwd naar mijn volgende menstruatie, had altijd ,ook voor de pil een behoorlijke stipte cyclus.
    stiekem hoop ik dat ik tot de vrouwen behoor die geen menstruatie meer zien..hihi

13. IlonavanH90

IlonavanH90 Fanatiek lid

Aug 6, 2014
    1,580
    2
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Oosterland
    #13 IlonavanH90, Sep 14, 2014
    Last edited: Sep 14, 2014
    Ik heb de mijne ruim 2 jaar gehad, plaatsen deed erg veel pijn maar komt deels omdat ik absoluut niet ontspannen in de stoel lag (wegens nare geschiedenis).
    Na de plaatsing wat onwel, maar trok snel weer weg.
    In de eerste aantal weken licht bloedverlies en na 8 maanden verdween het helemaal! Ik heb hem er nu uitgehaald wegens kinderwens.

Voor de spiraal had ik ook de microgynon 50, mocht deze zelfs 3 maanden doorslikken in overleg met huisarts, omdat ik veel last had van pijn en veel bloedingen. Doorslikken is een aantal maanden goed gegaan, maar daarna doorbraakbloedingen bij het vernieuwen van de strip, zeg maar.
    Dus kreeg toen als optie spiraaltje. Heb er eerst goed over na gedacht, en mijn man zei toen; niet geschoten is altijd mis, en toen heb ik hem laten plaatsen.. in elk geval om te proberen! Hij heeft 2 jaar heerlijk gezeten, geen klachten of wat, maar het was nu tijd dat hij eruit ging.

Moet er eerlijk bijzeggen, doordat het plaatsen zo pijnlijk was, ga ik hem niet nogmaals laten zetten.

Wat de kosten betreft, heb ik niets hoeven te betalen.

14. Maris22

Maris22 VIP lid

Aug 7, 2007
    5,402
    2
    38
    Female
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    ik heb m nu 5 weken en was pijnlijk om te zetten terwijl ik wel wat gewent ben. beetje duizelig en zweten,daarna een glaasje water en t was over. eerste paar dagen wat buikpijn maar prima te doen met wat paracetemol. vloei niet heftig,wat bruinig en soms wat rood helder bloed. voel me emo beter als met de pil,daar werd ik echt depri van.
    volgende week controle,ik geef t even de kans maar tot nu toe bevalt t prima
    ik moest €154 afrekenen en kreeg €149 terug van de verzekering ;)

15. meid

meid Fanatiek lid

Oct 14, 2010
    1,259
    0
    0
    Maris22, heb jij hem ook bij de gyn.laten zetten? Ik wel, maar heb nog geen rekening gezien.
    Ik had begrepen dat het echt heel duur is.dat het je dus heel je eigen risico kost.
    Die ik expres daarvoor laag heb gehouden dit jaar...
    Ik zie de rekening wel tegemoet van zilverenkruis...ben benieuwd

16. IlonavanH90

IlonavanH90 Fanatiek lid

Aug 6, 2014
    1,580
    2
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Oosterland
    Ik ben geen maris, maar ik heb hem ook bij de gyno laten zetten. Als het goed is, dan bestellen hun de spiraal en gaat dat via de zorgverzekeraar!
    Ik heb toen geen rekening gezien, wel declaratiekosten maar hoefde niets te betalen.

17. meid

meid Fanatiek lid

Oct 14, 2010
    1,259
    0
    0
    Ja klopt de gyn. Had hem liggen, maar die van jou is 2jr geleden geplaatst,nu is natuurlijk wel het een en ander veranderd bij de zorgverzekeraars.
    Maar ach maakt ook niet uit wat het kost, pil was ook niet gratis...maar ben wel benieuwd...

18. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik heb hem laten zetten door huisarts ongeveer 3 maanden na bevalling. Plaatsen nauwelijks gevoeld. Niets zelf hoeven betalen (ben aanvullend verzekerd). Gaf (en geef nog steeds, zie banner) BV en geen enkele invloed bemerkt.

De eerste 3 maanden spotting gehad, onregelmatig een beetje bloedverlies en af en toe een beetje buikpijn, wat vlagen van misselijkheid en opgeblazen gevoel, maar goed te doen. Daarna geen bloedverlies meer, tot mijn eigen cyclus 9 maanden na bevalling weer opgang kwam. Toen wel flinke dip in BV-productie en ook pms klachten (prikkelbaar, misselijk, opgeblazen, down en moe).

Sindsdien is mijn cyclus (erg) onregelmatig. Ik weet niet zo goed of dat aan mirena ligt of aan de BV-hormonen. Wellicht allebei. Bloedverlies is veel minder dan een normale menstruatie en varieert ook heel erg. Blijf met vlagen pms-klachten hebben, niet altijd gevolgd door bloedverlies. Dat is minder fijn, maar ja. Ik had van mezelf (heftige) pms voor ik zwanger werd, dus ik weet dat het nog erger kan. Dus zelfs als het toch bijwerkingen zouden zijn van mirena, weet ik dat het met eigen hormonen niet beter is, dus laat het maar zo.

Ik vind het nergens aan hoeven denken wel erg prettig aan spiraal. Ben dus, naar omstandigheden, tevreden. Denk dat dit 'best I can get' is.

19. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    Ik heb de mirena halverwege juli laten plaatsen. Plaatsen zelf deed niet zo'n pijn. En ook daarna heb ik weinig last gehad. Ik heb nu 2 menstruaties gehad en ben elke keer dik anderhalve week ongesteld geweest en tussendoor vloei ik soms ook nog licht. Niet ideaal. Ook heb ik soms wel meer last van mijn humeur waar ik voorheen echt nooit last van had. Ik kijk het nog een paar maandjes aan en mocht de duur van mijn menstruatie niet korter worden laat ik hem weer verwijderen.

20. Maris22

Maris22 VIP lid

Aug 7, 2007
    5,402
    2
    38
    Female
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    @meid
    Ik heb m bij de huisarts laten zetten maar ben goed aanvullend verzekerd dus krijg dat bedrag terug

Share This Page