Uitblijvende menstruatie

Discussion in 'De lounge' started by Lynx, Sep 3, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Mijn dochter heeft sinds begin dit jaar haar menstruaties. Het was nog niet regelmatig, maar nu zit ze al op dag 3 na haar laatste 'menstruatie ' waarbij ze geen echt bloed verloor, maar gelig vocht. De periode tot haar laatste echte moet er dus ook nog bij eigenlijk. Verder heeft ze geen last. Af en toe wat buikpijn rond de ovulatie en menstruatieperiode. (Uitgerekend van wat het zou moeten zijn)
    Nu staat vermeld dat de eerste jaren erg onregelmatig kunnen zijn en dat je pas na een half jaar uitblijven naar de ha moet gaan.
    Hebben jullie hier ervaring mee?
    Wat zouden jullie doen?

2. Mim89

Mim89 VIP lid

Jan 29, 2019
    10,271
    8,716
    113
    Female
    Ik werd op mijn 11e voor het eerst ongesteld en was het super onregelmatig. Dan elke maand, dan anderhalve maand niet, dan twee weken erna al weer etc. Ik mocht van mijn moeder eigenlijk pas op mijn 15e aan de pil, maar omdat ik zo onregelmatig ongesteld werd was dat gewoon niet meer te doen en ben ik op mijn 14e de pil gaan slikken. Ik heb 15 jaar de pil geslikt en toen ik er in 2019 mee stopte was ik ook best bang dat het weer zo onregelmatig zou zijn maar sinds toen juist heel regelmatig.

Lynx likes this.
  3. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Ik zie een foutje in mijn tekst. Dag 3 moet zijn dag 63. Anders had ik er geen topic voor geopend :oops:

De pil wil ik overigens zo lang mogelijk uitstellen.

4. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,875
    2,875
    113
    Noord-Holland
    Hier krijg je dan "kijk maar op thuisarts. Valt nog binnen de normaalwaarde voor, in dit geval, menstruatie? Waarom wil je dan langskomen? Ga maar wachten". Dus nee ik zou niet bellen. Ik heb er wel een mening over maar das weer wat anders.

5. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Ja precies, dat had ik ook al gedaan. Ik weet dus dat het nog binnen de normaalwaarde valt, maar dat ze er ook een menstruatie bij had zitten met gelig bloed vind ik dan weer gek. Ze ziet er namelijk ook niet uit alsof ze bloedarmoede zou hebben.
    Ik wil niet te snel naar de ha, maar ook zeker niet te laat zijn.

6. Zuul

Zuul Fanatiek lid

Aug 19, 2020
    2,831
    3,589
    113
    Female
    Gelig bloed is dat dan niet gewoon slijm/afscheiding?
    Tenzij ze al sexueel actief is zou ik er voor nu nog niks mee doen. Wel opletten dat ze geen extreme buikpijn/bloedverlies heeft, dat is natuurlijk gewoon heel vervelend en valt wat aan te doen.

Lynx likes this.
  7. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

Jan 23, 2014
    1,168
    1,332
    113
    Gelig vocht is nou niet echt menstruatie te noemen dus ik zou dat niet als menstruatie meetellen. Geteld vanaf de laatste dag van de menstruatie daarvoor is het dan al best lang geleden. Ik zou wel de huisarts bellen.

Ik vind dat menstruatieproblemen worden ondergewaardeerd en jonge meiden/vrouwen veel te lang doorlopen met ongemakkelijkheden en pijn. Vaak krijgen ze als enige oplossing de pil aangeboden. Terwijl, vooral bij jonge meiden, er genoeg natuurlijke hulpsmiddelen (bv. Monnikspeper of andere kruiden) te vinden zijn die juist dat ene zetje kunnen geven. Maar daarvoor moet een arts wel bereidt zijn eerst de gangbare problemen uit te sluiten dmv bloedonderzoek etc. We leven in een tijd waarin cyclusrelateerde problemen veel vaker voorkomen (door heel veel hormoonverstorende invloeden) en er wordt veel te weinig aandacht aan besteed.

Ysabella, toch3 and Lynx like this.
  8. Mim89

Mim89 VIP lid

Jan 29, 2019
    10,271
    8,716
    113
    Female
    Ja dat snap ik helemaal. Ik heb dat toen gedaan omdat het op de manier hoe het toen ging gewoon niet vol te houden was. Maar goed dan spreken we ook over 22 jaar geleden en toen was er ook een stuk minder bekend.

Lynx likes this.
  9. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,155
    113
    Ik zou dan even bellen voor advies van joh is het normaal, kan het wachten of vinden jullie het verstandig om even verder te kijken?

Meestal als ik bel met ik twijfel, wat adviseren jullie is het kom maar even langs

Lynx likes this.

Share This Page