Hallo iedereen, Graag zou ik advies willen over hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik ben op dit moment 28 weken zwanger, heb een zwangerschap met niet al te veel problemen, gelukkig. Behalve veel last van mijn bekken. Ik werk in de huishouding en werk op dit moment 2 dagen in de week. Per week gemiddeld 13 uur. Stofzuigen, trap lopen, bukken , dweilen en emmers tillen etc. horen hier allemaal bij. Maar aan het einde van mijn werkdag ben ik kapot. Kan ik amper normaal lopen en doet staan, zitten en liggen gewoon echt pijn. En in de nacht word dit alleen maar erger, omdraaien in bed lukt me dan niet op eigen kracht net als opstaan om naar de wc te gaan. Ik word dan echt door mijn partner geholpen en hij duwt me op mijn zij zodat ik zelf niet al teveel kracht moet zetten. De dagen dat ik niet hoef te werken heb ik er alleen last van in de ochtend bij het opstaan en in de nacht tijdens het opstaan om te plassen. Mijn collega's weten dat ik hier last van heb maar ze weten ook dat ik door de pijn heen blijf werken. Ben nu al meerdere keren gewaarschuwd door diezelfde collega's om nu is echt naar mijn lichaam te luisteren.. En heb me begin deze week ziekgemeld nadat de tranen me snachts in mijn ogen stonden tijdens het omdraaien in bed. Ik heb nu een weekje rustig aan gedaan, en buiten om de pijn als ik net wakker word of als ik snachts op moet staan, is de heftige pijn die ik heb als ik werk verdwenen. Mijn werkgever wilt nu graag weten of ik aankomende week weer op het werk ben. Aan de ene kant denk ik; ik heb nu amper pijn door de dag heen dus waarom niet . Maar ik weet ook dat als ik ga werken ik weer verga van de pijn bij elke stap die ik loop. Ga ik niet heb ik een beetje het gevoel dat ik me ziekmeld zonder echt ziek te zijn. Ga ik wel gaat mij dat weer veel pijn opleveren. Wat is wijsheid?
Ik doe hetzelfde werk en heb het ook. Na tijdje doorwerken kon ik na amper 2 uren niet meer fatsoenlijk werken. Afgelopen maandag heb ik 4 uren gewerkt en kon daarna de auto niet meer uit. 's middags zakte ik gewoon door mijn benen heeft, heeft dag geduurd. Dus ik zeg ziekmelden. Loop je ook bij bekkenfysio? Die geeft mij echt handige tips. Wel zei ze, als je continue over je grenzen heen gaat kun je tot lang na de bevalling last hebben. Luister echt naar je lijf! Maar ik weet hoe moeilijk dat is..
ZIEKMELDEN! Echt meid loop hier niet mee door, dadelijk heb jij na je bevalling blijvende schade en kun je dit werk helemaal niet meer doen! Ik spreek uit ervaring..ik kreeg het met 16 weken en werk in de zorg. Werk nu nog minimaal 3 uur achter elkaar en erna ben ik helemaal dood op. Werk ook nog maar 2 a 3 dagen. Ik kijk het deze week nog even aan hoe het gaat anders trek ik opnieuw aan de bel dat dit niet gaat!! Denk aan jezelf meid!
Vraag om aangepast werk, want dit kun je niet meer doen, das duidelijk Als zij geen aangepast werk hebben, dan idd ziekmelden. Sterkte!
Bedankt voor de reacties. Mijn verloskundige heeft mij ook aangeraden om naar de fysiotherapeut te gaan. Dus ik zal hier volgende week gelijk is een afspraak maken. Ik kan is vragen voor aangepast werk inderdaad, denk niet dat ze dit hebben maar dan heb ik het in ieder geval gevraagd. Ik heb het inderdaad vaker gehoord dat de klachten kunnen verergeren als ik er lang mee door blijf gaan. Dus wil dit natuurlijk graag voorkomen. Groetjes
Na 2 zwangerschappen met bi. Heb ik zodra ik hormoon schommelingen heb direct last van mij bekken, om van mijn menstruatie week maar te zwijgen. En na wat heftige bed perikelen heb ik de volgende dag ook last. Neem van mij aan luister naar je lijf! dus vervangend werk inderdaad of ziekmelden. Ik ben overigens bij 8/12 (afgebouwd) weken en 6 weken gestopt met werken , kwam ook door mijn belachelijke lage bloeddruk. 80/45, maar met erbij de bi was het geen optie om door te werken.
2 adviezen: ziek melden en een afspraak bij een bekkentherapeut maken! Hij/zij zal je oefeningen voor thuis meegeven en eventueel een bekkenband. Ik loop al vanaf 17 weken bij een bekkentherapeut, maar de oefeningen en bekkenband helpen mij (jammer genoeg) niet meer. Ik neem zoveel mogelijk rust en waggel 2 x per dag naar de school van mijn kinderen. Ik werk zelf in de zorg, en kan dit werk dus al vanaf 17 weken zwanger niet meer uitvoeren. Huishoudelijke taken zoals stofzuigen en dweilen laat ik over aan mijn vriend, want die dingen zijn echt funest voor mensen met BI. Sterkte en luister naar je lichaam!
Zeker ziekmelden! Als je zo door gaat wordt het alleen maar erger. Ik doe hetzelfde werk en mag nu al sinds week 6 niet meer werken. Ik heb het blijkbaar zo vroeg omdat ik de vorige zw er niks aan heb gedaan en maar door ben gegaan. Ik heb nu zelfs een rolstoel gekregen. Dus bel de fysio en stop met werken.
Meid, ik werk ook in de thuiszorg. Ik had me 50 procent ziek gemeld. En vervolgens Door de bedrijfsarts met week 26 volledig ziek gemeld. De bedrijfsarts vertelde mij dat je in de huishouding bepaalde richtlijnen hebt. En zoiezo vanaf week 30 niet meer dat soort werk mag doen. Ik zou me als ik jou was wel ziek melden, is geen pretje om savonds niet meer te lopen na het werk.
Ziekmelden!! Ik ben door het doorgaan en over mn grenzen heen gaan in mn eerste zwangerschap in een rolstoel beland, met alle gevolgen van dien. Dit kwam overigens omdat ze op mn werk vonden dat ik me aanstelde en van hun ook door moest blijven gaan. Ik kon zelf niet meer naar het toilet lopen en moest geholpen worden door mn moeder... Vreselijk! Uiteindelijk nog 4 jaar na de bevalling last gehouden. Deze zwangerschap (werk in de zorg met mensen met een beperking) begonnen de klachten al met week 11 & in week 16 kon ik savonds nog amper lopen. Week 20 volledig ziek gemeld door werkgever en ik mag nu zelf mn werktijden indelen wat een verademing met mn vorige werkgever. Ik werk nu 3x in de week een ochtendje. Luister naar je eigen lichaam, jij & je kleine wonder zijn belangrijker! Heel veel sterkte, hopelijk kan de fysio je tips & oefeningen geven waardoor het verlicht.
Indd zoals de rest al zegt ziekmelden en zorgen dat je bij de bedrijfsarts terecht komt zo is het bij mij ook gegaan de eerste keer en mocht met 16 weken al niet meer werken van de arbo nu weer bi en ben nu huismama met veeeel fysio
Ik had me ook veel te laat ziek gemeld en kan nu een halfjaar na bevalling nog steeds niet werken en heb nog veel pijn. Dus luister echt naar je lijf.
Ik heb zittend werk en heb ook bi. Werk sinds deze week nog maar 16 uur ipv 32 uur, ik red het echt niet meer. Langer dan een uur of twee zitten is killing! Kan zodra ik opsta amper normaal lopen.. heb nu ook fysio en thuis zo een grote fitnessbal waar je op kan zitten. Die werkt voor mij erg prettig.
Inderdaad naar de bedrijfsarts gaan! Ziekmelden of gedeeltelijk ziek met aangepast werk. Stofzuigen en dweilen staan te boek als dingen waar je veel last van krijgt en die je eigenlijk door iemand anders moet laten doen! Zie het boek van Cecile Rost. Hier staan ook goede tips in? Succes!