goedendag dames, ik weet eigenlijk niet waar ik dit moet plaatsen,maar doe het op de gok hierzo.ik zit met een probleempje.ik ben sinds de geboorte van mijn zoon thuisblijfmoeder,ik vond het erg fijn maar ik wil ook graag weer iets om handen hebben en wil graag de opleiding spw 3 kinderopvang[SAW] gaan doen in deeltijd.ik moet dus 1 dag naar school en 1 dag stageplek zoeken.de opleiding start in september 2011.en duurt 2 jr.maar wij willen er dan ook graag weer een kindje bij als onze zoon tussen de 2,5 en 3 jr is.en dan zit ik waarschijnlijk net in mijn opleiding.op de informatieavond zei die lerares dat ik dan maar moest plannen om niet zwanger te worden.maar dat vind ik echt onzin.zou dit te doen zijn?of zou ik dan te veel missen?ik ben ook van onze zoon 4 mnd misselijk en echt erg ziek geweest en ben bang dat het bij een volgende ook zo zou zijn.de opleiding is best prijzig dus het zou zonde zijn om te moeten stoppen.weet misschien iemand wie ook zwanger is geworden tijdens zijn opleiding hoe het is?en of ze dan wat regelen enzo een soort schoolverlof??
hoi ik was begonnen aan aan de opleiding spw4, na 3 maanden was ik zwanger. volgens mijn mentor was het allemaal geen probleem, ik was begin van de zomervakantie uitgerekend dus dat was opzich wel goed gepland haha. ik zou dan 6 weken voor de uitgerekende datum stoppen met school en stage maar dan wel de laatste week voor de uitgerekende datum nog een examen doen. helaas toen ik op de helft van het jaar met een nieuwe stage begon, begon ook de zwangerschap steeds zwaarder te worden. ik ben met 29 weken daarom gestopt en nu nog steeds thuis. ik wil later wel weer verder gaan. ik liep wel 3 dagen stage en 2 dagen school dus dat was best pittig. het ligt er ook maar net aan hoe je zwangerschap verloopt. ik wil de opleiding pas afmaken als ik meer tijd heb dus als mijn zoontje op school zit. en waarschijnlijk hebben we dan wel een tweede ( hoop ik) dus dan wil ik dat hij/zij ook op school zit. ik ben nog jong genoeg dus ik kan altijd weer terug naar school.
Ik ben ook net begonnen met een opleiding (Pedagogische Wetenschappen). Dat de opleiding begon, was ik 12 weken zwanger, maar inderdaad tot week 17 erg ziek geweest. Was toen heel zwaar, maar naar de meeste verplichte colleges kon ik heen (waren 's middags en meestal redde ik het dan wel) en anders werd er wel een hoop begrip getoond. Was toen wel erg zwaar, maar nu gaat het een stuk beter. Geen idee hoe dat straks aan het eind van de zwangerschap ik en zodra de kleine geboren is.. Zien we dan wel weer!
Ik zat in mijn laatste jaar bbl mbo opleiding( 1 dag in de week school, stage via werk). Ik heb twee examens overgeslagen en 5 weken na mijn bevalling weer begonnen. Aan het einde van het jaar kreeg ik de kans om deze examens weer in te halen. Maar je kan een zwangerschap niet plannnen en wel denken van: dan ben ik er voor de bevalling 4 weken niet en daarna ga ik weer snel beginnen. Je kan zomaar al met 25 weken het niet meer trekken en dan mis je echt heel veel!
Hier ook zwanger tijdens mijn opleiding SPH. Werd halverwege het derde jaar zwanger dat is het stagejaar Heb dit gelukkig af kunnen ronden ondanks ziekte en ben nu bezig aan mijn vierde jaar en hoop in januari klaar te zijn
Ik doe de opleiding spw 4 via het isbw, mijn stage is mijn werk dus dat scheelt. De lessen zijn om de 2/3 weken in de avond en de examens op zaterdag. Op zich is het allemaal wel te doen alleen merk ik wel dat ik weinig zin heb ik opdrachten maken / leren voor examen / verslagen maken. Ik krijg niet echt een verlof vanuit de opleiding maar het gaat net om de lessen heen als het goed is..
Ik ben in oktober begonnen met de opleiding spw 3, we wisten toen net dat ik zwanger was. Echter ben ik er nu achter dat het een tweeling wordt, dus hoe het straks gaat geen idee. Ik moet 1 dag naar school, en daarnaast 20 uur stage/werken. Dus raad je aan om wel even te kijken of 1 dag wel voldoet hoor? Meestal is het toch meer. Mijn mentor weet het nog niet, maar bij ons in de klas zat net een vrouw die ook al 30 weken zwanger was. Die is er ook uit met verlof, en gaat naar haar verlof weer verder. Er zijn dus wel regelingen voor! Maar dit is per school en opleiding verschillend.
Bij mij vanuit school was er geen officieel verlof. Ik heb het zelf geregeld om het eerste half jaar niet naar school te gaan en dat nu dus in te halen. Ik heb wel ingeschreven gestaan en schoolgeld betaald anders had ik ook geen recht op studiefinanciering.
Aan het einde van mijn 3ejaarsstage raakte ik zwanger. Van september tot en met november heb ik mijn minor gedaan, van begin december tot eind januari verlof, en toen eind augustus afgestudeerd ipv juni. Ik vond het in principe prima te doen, alleen kijk er naar uit dat ik bij een hopelijk 2e kindje langer verlof heb. Ik denk dat het heel erg van je eigen wil afhangt. het kan, maar je moet het wel echt willen.
Hoi, Ik ben in maart 2009 begonnen aan een opleiding onderwijsassistent niveau 4, toen was ik 7 maanden zwanger. De opleiding duurde 1,5 jaar en heb in juli mijn diploma behaald. Ik heb ongeveer fulltime stage gelopen vanaf januari 2010 tot juli 2010. Ik werkte daar niet bij want ik kreeg studiefinanciering. Het was wel zwaar, maar heb het wel succes behaald! Succes met je keuze. Btw ik werk ook op een kdv
Ik studeer HBO Journalistiek, voltijd dus gewoon vijf dagen naar school. Op mijn school was helemaal niks geregeld voor zwangeren. Geen verlof en geen extra regelingen. Ik heb zelf ervoor gezorgd dat ik een half jaar thuis kon studeren ( heeft te maken met bepaalde onderdelen van mijn opleiding die ik kon ruilen). Ik ben bevallen op 18 oktober en zat een week daarvoor gewoon nog in de schoolbanken. Twee weken na de bevalling ben ik weer naar college gegaan ( was maar twee uur in de week). Of jouw school bepaalde regelingen heeft voor zwangeren zou ik echt even navragen! Wie weet moet je het allemaal zelf regelen of heb je nergens recht op en dan zit je in de problemen. Kijk anders ook even op Stichting Steunpunt Studerende Moeders | Iederen heeft het recht om te studeren!. Dit is een steunpunt voor studerende moeders met superveel info over waar je allemaal recht op hebt. Succes ermee!!
ook ik doe nu de opleiding saw 4. wij gaan nu ook voor een 2e kindje en zie hier voor school geen problemen in. mijn vriendin op school is ook zwanger en daar doen ze ook niet moeilijk over. stel ik zou nu zwanger worden dan kan ik net niet mijn examens halen dus ga ik als de zwangerschap goed verloopt 3 maanden later uitstromen.
Ik volg een opleiding sph van 3 jaar, naast een fulltime baan. Ik heb enorm getwijfeld of ik wel moest starten, omdat wij in die tijd ook een kinderwens hadden. Wij proberen nu al 2 jaar zwanger te raken, en ik ben dus blij dat ik er mijn studie niet voor uitgesteld heb. Kinder kun je helaas niet plannen blijkt maar weer. Wat wel scheelt is dat ik studeer via de ncoi. Dit gaat in modules van 3 maanden en deze kun je vrij gemakkelijk uitstellen. Groot nadeel is wel dat de studeren via de ncoi een stuk duurder is als regulier mbo. succes met je keuze!
hoi mamma van 2, spannend zeg zwanger van een tweeling.op mijn informatieformulier staat 40 weken van 8 uur 2 jr lang stage lopen,dus de hele opleiding. maar je kunt de studie gewoon weer oppakken als je er tijdelijk mee stopt?of ben je dan echt je geld kwijt en kun je daarna weer opnieuw?.sorry voor de vragen maar ik ben een kneus op dat gebied ik ben na de middelbare school meteen gaan werken dus weet bijna niks van studies.ik moet alles zelf gaan betalen want ik werk niet meer.de opleiding is rond de 3000 euro.ik krijg waarschijnlijk ook niks van de belasting terug want het is een BOL opleiding van 1 dag.
Ik deed een 2-jarige opleiding, MBO Administratief medew. Ik zat in het 1e jaar, in januari wist ik dat ik zwanger was. Maar op het begin was ik erg misselijk en heb ik echt moeten bikkelen en zat helemaal verrot op school. Toch miste ik dagen omdati k het echt niet aan kon, en als ik er was hing ik vaak boven de wc daar. Heb uiteindelijk in juni besloten om er mee te stoppen en om thuisblijfmoeder te worden. In September was ik uitgerekend.. Ik had dus in de zomervakantie soort van verlof gehad, mijn laatste 6/8 weken. Maar trok het niet, en had daarna 5 dagen per week naar school gemoeten met een vriend die internationaal chauffeur is en dus overdag en snachts altijd weg is doordeweeks..
Je kunt al je studiekosten opgeven bij de belasting. Zie onderstaande link. Studiekosten - welke studiekosten zijn fiscaal aftrekbaar | Financieel: Belasting Het moet dan gaan om een studie waardoor je je werk beter kunt uitvoeren of waardoor je je financiële positie kan verbeteren. En dat lijkt me zeker in jou geval. Groet, vriesje
@vlindertje85: Oke tja ik doe het via Roc en ben zo 500 euro kwijt per schooljaar. Dus dat vind ik wel meevallen. Verder kon ik het 2de en 3de jaar in 1 jaar doen. Wat dus zou betekenen dat ik eigenlijk in juni al klaar zou zijn met de studie. Maar dit ga ik dus niet redden. Ik zit nu erg te twijfelen (heb mijn studie nog niet betaalt, omdat ik nog geen bbl plek had) omdat deze zwangerschap erg zwaar gaat worden. Dus denk dat ik volgende week eens met mijn mentor ga babbelen hoe en wat! Als je trouwens wilt beginnen, zal ik wel als ik jou was nu op zoek gaan naar een stageplek/werkplek. Want er zijn er dus niet veel! Ik ben ook al sinds augustus bezig een plek te vinden, maar hier is het nog steeds niet gelukt, helaas!
mama van 2:ik zou de opleiding gaan doen via de Flevopoort.die zat het dichtst bij mijn woonplaats.ja stageplek zoeken zal best moeilijk worden ja,in ons dorp is maar 1 dagverblijf dus dat word al niks.laat maar even weten of je ermee verdergaat.in jou geval begrijp ik het helemaal dat het zwaar gaat worden.ik ben er zelf ook nog niet helemaal over uit of ik het wel of niet ga doen.ik heb namelijk bij mn 39 zwangerschapsweek iets ergs meegemaakt waardoor het kind en ik het bijna niet overleeft hebben.dat is een heel zwaar herstel geweest vandaar dat ik ook besloot om thuisblijfmoeder te worden.en ik hou in mn achterhoofd dat het bij de volgende zwangerschap weer mis kan gaan dus vandaar dat ik zo twijfel want we willen toch wel graag nog een 2e kindje binnen 2 jr ofzo en dan zou ik midden in de opleiding zitten. vriesje:ik krijg waarschijnlijk niks vergoed van de belastingdienst omdat we financieel best goed zitten.mijn man heeft een goed salaris dus vandaar.maar nagaan kan altijd natuurlijk.bedankt. eerised90;mijn man is vanwege zijn werk doordeweeks ook niet thuis,dat is soms best zwaar he?je moet altijd oppas regelen.maar ben je van plan om je opleiding weer op te pakken of blijf je gewoon thuisblijfmoeder?ik zie dat onze kindjes precies 1 dag schelen grappig zeg,volgens mij schreef jij ook bij septembermama s of niet?ik namelijk ook.
Hello! Ook ik doe een opleiding, SPW4. Als het een beetje mee zit, behaal ik 30 nov. mijn diploma. Mijn ervaring is prima. Mijn werkgever (ik doe de BBL variant) dacht met mij mee wanneer het te zwaar werd. Ik denk dat je met communicatie een eind komt, en het wel haalbaar is! Succes
Ik doe momenteel in deeltijd de Vavo en zal hier in mei klaar mee zijn. Vriendlief en ik hebben ook een kinderwens en hebben bewust besloten er nu (of nou ja, een jaar geleden inmiddels) voor te gaan, ook al zit ik nu in feite nog aan de studie. Maar zoals te zien aan mijn handtekening valt het inderdaad niet te plannen, we zijn een jaar bezig en ik ben verminderd vruchtbaar, we wachten nu op ziekenhuishulp... Het ligt er natuurlijk aan hoe het gaat lopen. Ik zal hoe dan ook de Vavo afhebben tegen de tijd dat we een kindje krijgen. Mochten we tegen halverwege volgend jaar nog niet zwanger zijn ga ik dus ook Kinderopvang (SPW-3) doen via BBL (dus werken) want het kan net zo goed nog eens 3 jaar duren voor we zwanger raken, en dan is het wel mooi meegenomen om de SPW-3 opleiding te hebben. Maar ook als ik eerder zwanger word en besluit lekker thuismoeder te worden zullen we het prima redden. Of ik blijf toch de studie doen maar dan in deeltijd, wie zal het zeggen. We zullen in beide gevallen in ieder geval genoeg financiën hebben en genoeg ruimte/tijd/liefde voor ons kindje (vriendlief werkt ploegendienst en is dus niet standaard ma-vrij van 9-5 te werk maar heeft ook regelmatig doordeweekse dagen vrij, of ik dan thuismoeder word of een deeltijd studie ga doen maakt dan ook niet uit, er is altijd iemand thuis). Wij hebben allebei gewoon zeer sterk een kinderwens op dit moment en willen allebei hier bewust niet nog 4 a 5 jaar mee wachten tot ik nog eens klaar ben met studeren, omdat we het sowieso toch wel zullen redden qua financieen met enkel vriendliefs inkomen. Daarbij hebben we alles gewoon al dik voor elkaar wat een eigen huisje en stabiele relatie en genoeg tijd betreft dus waarom niet ? Ik vraag me alleen wel af, aan TS, waar ze de SPW-3 studie van 2 dagen in ook nog eens maar 2 jaar vandaan heeft ? Naar mijn weten bestaat deze opleiding niet van maar 2 jaar, waar je ook nog eens maar 2 dagen p/w ermee bezig bent ? De reguliere opleiding is niet voor niets 3 jaar en 5 dagen p/w.