Cake bakken

Discussion in 'De lounge' started by BeebieBeeb, Jul 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

Mar 6, 2011
    4,672
    591
    113
    Groningen
    Ik ben net bezig geweest een cakebeslag te maken, maar dat ging dus niet helemaal vanzelf :)
    Ik heb gisteren een nieuw keukenmachine gekocht, dus ik dacht die mooi te kunnen gebruiken. Maar mijn cakebeslag werd dus alles behalve luchtig! :(
    Ik heb eerst het meng-hulpstuk gebruikt, maar toen dat niet werkte heb ik het kneed-hulpstuk erbij gepakt. (Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je daarmee ook eieren enzo kunt kloppen) maar ook toen werd het niet luchtig...of had ik het toen al verpest? (Is een mixer echt het enige wat werkt, of zijn er meiden die toch het keukenmachine gebruiken?)

Daarna toch maar de mixer erin en dat hielp ietsjes, maar nog niet zoals het normaal wordt als ik alleen de mixer gebruik...
    Heb uiteindelijk het hele zooitje (met grof geweld ;)) in een bakvorm gemikt en in de oven gezet. Wat voor cake krijg ik nu? :D eentje die niet omhoog komt zeker? Of gaat het meevallen straks?

En ik heb nog een vraag. Ik gebruik altijd een cakevorm van 28 cm. En nu wil ik eigenlijk een keer een springvorm gebruiken om een ronde cake te maken. Mijn springvorm is 26 cm. doorsnee. Kan ik die dan gewoon nemen, of heb ik dan meer cakebeslag nodig om geen formaatje dikke pannenkoek te krijgen?
    Ik kan echt niet meer helder nadenken hoor sorry mijn ruimtelijk inzicht laat me even in de steek :)

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

:D Probeer het uit!!!

Ik heb de eerste 20 cakes van mijn leven gemaakt zónder mixer, maar gewoon manueel geklopt met een garde. Daar krijgt zo'n cake niks van en hij komt er net zo prima uit als met de mixer, als je maar gewoon goed klopt/mixt. Je ziet vanzelf wel of het cakebeslag is gelukt (of niet), door de klontjes die erin zitten. Wanneer die weg zijn, is het beslag klaar en kan het de oven in.

Wat betreft de springvorm; ook gewoon uitproberen. Ik doe cakebeslag in een ovenschaal, springvorm, bakvorm en soms in een pannetje als het echt niet anders kan. Ik denk niet dat je cake tekort gaat komen ofzo; je hebt slechts een dunner stukje cake ;) Alhoewel; dat is afhankelijk van de lengte van je bakvorm. Misschien hou je zelfs over.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik ben absoluut geen keukenprinses maar wat ik wel doe is de boter eerst smelten. Dat scheelt al een hele hoop qua mixen.
    Dat kan dan zelfs met de staafmixer.
    Ik zet de mixer eerst een minuut op stand 1 met die 2 korfjes erop geklikt.
    En daarna 2 a 3 min op de hoogste stand. Lekker luchtig.

In een cakevord word de cake 2 a 3 cm.

4. vivi

vivi VIP lid

Mar 3, 2007
    10,569
    0
    0
    De kunst is sowieso om lang genoeg te mixen dus niet slechts paar min maar echt minuutje of 4 a 5 je merkt dan echt dat er groot verschil is.
    Verder doe ik het altijd met mixer, en qua vorm vullen met water dan weet je wat verschil van inhoud ongeveer is denk idd dat je hooguit lagere cake krijgt

5. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    2,177
    0
    0
    Als je je ongi hebt, lukt het vaak ook niet om te cakes en taarten e.d. te bakken...

6. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

Mar 6, 2011
    4,672
    591
    113
    Groningen
    Haha! Nooit van gehoord! Waar zit hem dat in volgens jou? :D

De tip van het met water vullen is een hele goeie ja! Ga ik uitproberen!

Maar verder dus niemand die een keukenmachine gebruikt ipv mixer?

De cake is nu net klaar en hij is iets meer dan de helft van de grootte die mijn cakes normaal hebben.... Ben benieuwd hoe die smaakt... Wordt vervolgd ;)

7. Igglepiggle

Igglepiggle Bekend lid

Feb 9, 2011
    897
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou het eens met het garde element proberen. En dat alles op kamertemperatuur is, boter maar ook je eieren. Hoe smaakte de cake? De lekkerste cake is vaak die een beetje mislukt is.

8. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

Mar 6, 2011
    4,672
    591
    113
    Groningen
    Hij is klef en niet echt luchtig.. Zoals ik een beetje had verwacht :) maar zeker niet oneetbaar! Na mijn vorige berichtje was hij 2 min. uit de oven en was hij ook nog eens ingezakt.. De cake is dus echt maar de helft van wat hij normaal zou moeten zijn. Komt dat dan omdat ie niet luchtig geklopt was?

9. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden

hahaha, nou zelfs met mijn ongi krijg ik nog hele mooie lekkere luchtige cake.
    ik mix 9 minuten!!! 7 minuten op de hoogste snelheid (altijd met ballonvorm mixding:D aan mijn keukenmachine) en daarna nog ff 2 minuten op de laagste stand, dan rustig het beslag in mijn vorm laten gieten/scheppen. dan in de oven

krijg helemaal honger van dit topic hahaha,

10. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

Mar 6, 2011
    4,672
    591
    113
    Groningen

Er zit bij mijn apparaat niet iets wat op een garde lijkt.. Alleen maar meng, kneed, allerlei snijbladen...lekker zeg, een apparaat gekocht die geen cakebeslag kan kloppen ;)

Het was allemaal alles behalve op kamertemperatuur :D ohhh ben zo'n foute keukenprinses hihi. Had geen geduld dus boter was iets te veel gesmolten in de magnetron en de eieren was ik vergeten dus die kwamen net uit de koelkast! Hihi

Maar hij smaakt op zich prima hoor! Alleen hij ziet er lullig uit :D gelukkig was het niet voor een speciale gelegenheid maar gewoon voor thuis bij de koffie ;)

11. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

Mar 6, 2011
    4,672
    591
    113
    Groningen
  12. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

Mar 6, 2011
    4,672
    591
    113
    Groningen
    Uhhhmmm ik heb hem net echt door de midden gesneden en nu zit er onderaan de cake echt een hele vieze soort grijsbruinige laag in de cake...
    Wat is dit, ziet er goor uit!!! (Had net alleen het kontje, daar zat het niet...)

13. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Mja ik maak eigenlijk nooit beslag met een keukenmachine, heb wel vaker gehoord dat dat ook niet zo goed werkt. Je hebt wel een mooi apparaat, ik heb een soortgelijke van philips, helemaal blij mee :).

Maar mijn beslag maak ik met een gewone handmixer of mijn tafelmixer

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik vond het net ineens zo'n ontzettend goed idee..
    Had ik echt zin in.. Lekker een eigen cake bakken en opsmikkelen.
    :x

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij hebben iets soortgelijks en gebruiken dan dat golvende stuk.
    En dan gaat het wel goed.
    Moet zeggen dat ik zelf lever de mixer pak.. Scheelt hoop afwas :)
    Maar manlief maakt bijv z'n brownies wel mbv de keukenmachine en die lukken prima.

@guus: die jij hebt had ik ook wel graag gewild maar ik heb er gewoon geen ruimte voor eigenlijk :(

16. Igglepiggle

Igglepiggle Bekend lid

Feb 9, 2011
    897
    1
    18
    NULL
    NULL
    Daarom bewaar ik mijn eieren buiten de koelkast, bak dan ook regelmatig een cake. Je kan eventueel de eieren in een bakje met lauw water leggen om ze op temperatuur te krijgen. En de keukenmachine die jij hebt zou ik niet voor cake maken gebruiken. Gebruik zelf al jaren een handmixer van philips. En als mijn boter nog te hard is gebruik de magnetron om deze zachter te maken, niet helemaal gesmolten.

Dit is een cake die ik afgelopen weekend gemaakt heb.

20130630_104325.jpg

17. MissXX

MissXX Fanatiek lid

Oct 9, 2011
    2,027
    0
    0
    Nijmegen
    Heb je de oven geopend voordat de tijd om was?
    Nooit doen!

En inderdaad alle ingredienten op kamertemperatuur...

18. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    hier was gelukkig een leeg plekje in de keuken, bij mijn ouders pasta die ook niet (2 meter blad) hier geluk dat ik een erg groot aanrecht heb (al is die wel erg onlogisch vooral kwa keuken kasten) ooit ooit krijg ik mijn aanrechtblad van 4 meter lang, dan kan ik hem gewoon mooi laten staan.

eigenlijk wil ik een nog duurdere hebben, daar kan je op de bovenkant ook een mixer en pasta apparaat zetten, maar ben al zeer tevreden met deze, alleen slagroom kloppen lukt hier niet mee (kan ook aan mij liggen) dat doe ik nog steeds mijn mijn 20 euro handmixer hihi, ideaal ding en niet stuk te krijgen

19. Blemma

Blemma Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    2,472
    16
    38
    Female
    Verpleegkundige in de wijk
    Als je eerst de eieren en het suiker min. 10min. Klopt en daarna pas de bloem erdoor heen spatelt wordt het een super luchtige cake

Share This Page