Hoi dames, Hopelijk wek ik geen discussies op. Haha! Maar ik ben benieuwd naar het volgende, want ik kan er zo snel niets over vinden. Stel: Je wordt ergens aangenomen, maar uiteindelijk gooien ze je er toch na 6/7 weken weer uit. (Komen elke week minimaal 5 nieuwe mensen binnen dus het gebeurd regelmatig) Vervolgens hoor je dat je er geen 8 weken hebt gewerkt, en dus de eerste gewerkte 20 uur niet uit betaald gaat krijgen. Hier is niets over verteld bij het gesprek, werknemers hebben geen papier gekregen/ondertekend waar het in stond. Mag dit dan zomaar? Dit vraag ik nadat een oud collega ontslagen werd (terwijl ik er nog zat, op de werkvloer), en toen heb ik dit opgevangen, omdat hij net z'n 8 weken niet had gewerkt. Hij wist dit dus ook niet! Andere collega's die er net zitten ook niet. Ik heb het dus nagevraagd aan de gene die over het loon gaat, en het klopte inderdaad wat ik had gehoord. Nogmaals: er is ons niets verteld, we hebben er niets voor ondertekend! Ik ben gewoon bang dat bij ons het zelfde gebeurd, 7,5 weken aan het werk en dan eruit.. Ook zou ik dan geen reiskosten vergoeding krijgen van die week, terwijl het voor mij een ruime 100km per dag is! Ik wil me er graag op voorbereiden, vandaar dat ik vraag om tips Liefs
Heb je je contact al gecheckt? En de cao? Misschien staat daar iets in. Ik vind het wel erg raar eigenlijk.
Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord, wat zou die 20uur dan zijn vrijwilligerswerk? Zou even bureau van rechtshulp bellen.. cao of niet. Niemand gaat toch ergens voor zijn schone ogen zitten werken?
Je spreekt toch een datum af waarop je in dienst komt? Staat die niet in je contract? Ben je een oproeper? Ik zou zo veel mogelijk bewijs verzamelen dat je die week wel gewerkt heb. Roosters of iets dergelijks. En als je lid bent van de vakbond zou ik die er ook naar laten kijken.
Das handig! Je neemt mensen aan, laat ze 7,5 week keihard werken en dan schop je ze eruit en het kost je dan helemaal niets! Haha wat een slavernij! Ik zou een hoge boom uit gaan zoeken en hem daaraan opknopen. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dit kan natuurlijk niet. Elke minuut wat je gewerkt hebt hoort je baas uit te betalen.
Ik heb ooit bij n sollicitatie ook zoiets gehad.. werd ook gezegd de training is ik meen 40 uur.. die kreeg je pas na 2 mnd dienst en anders niet.. vind t ook belachelijk want je maakt wel koste en idd zo kunnen ze lskkere aan en afloop van mense hebbe. Alleen werd t hier wel gezegd.. niet gezegd vind ik echt niet kunnen!! Zou zeker eens navraag doen of dag legaal is..
Nee dat mag niet, gewerkte uren moeten gewoon betaald worden. Er bestaat geen wettelijke verplichting om reiskosten te vergoeden dus daarmee zitten ze niet fout (tenzij er bijv. in een CAO anders is afgesproken)
Klinkt als iets dat echt niet zo maar mag tenzij dta op papier duidelijk aangegeven staat, dat is voordelig personeel hebben . Mijn allereerste baantje zeiden ze ook van de eerste uren inwerken zijn voor jezelf, tja je bent net 19 dus zegt oke, toen kwam mijn loonstroom en kreeg ik een maand niet uitbetaald, ik werkte elke week 40 uur en verving na 3 weken de bedrijfsleidster en assistent en had dus de volle verantwoordelijkheid, toen heb ik er toch echt wta van gezegd en wat een gezeur, heb dus snel wat anders gezocht. Uiteindelijk heb ik toen een deel zwart betaald gekregen, lees kopieerapparaat en snoepautomaten werden leeg gehaald op mijn laatste werkdag en dat geld krege ik mee en dan moest ik niet weer zeuren. Tja je bent jong en laat over je lopen, maar dta gebeurt me geen tweede keer, Maar officieel mag het niet tenzij het op papier is vast gelegd,
In een CAO mag alleen in het voordeel van de werknemer anders afgesproken worden dan dat wat de wet zegt. Ik moet de 1e CAO nog tegenkomen die zegt dat het ok is om gewerkte uren niet te compenseren
Cao heb ik opgezocht, staat niets over in. Training is 1 avond geweest, zo'n 4 uurtjes. Ik ben morgen vrij, dan ga ik eens rond bellen! Bedankt voor alle tips.
Ik zou ook eventjes de vakbond bellen. Je werkgever mag dan heel fijn aan hun juridische afdeling uitleggen waarom ze denken uren niet uit te kunnen betalen.
Lijkt mij ook niet dat dat mag. Tenzij er iets over opleidingsuren in het contract staat, maar dan moet het ook wel echt een opleiding geweest zijn en dus of in de schoolbanken of 1 op 1 begeleiding. Maar als er niets in het contract staat mogen ze je niet die 20 uur inhouden.
Vakbond of rechtsbijstand even bellen. Dit lijkt me toch niet mogen? Vind het sowieso vreemd, niemand komt toch voor Jan met de korte achternaam werken?
Uhm.. is het dagje meedraaien op proef verlengd ofzo? Ik vond het dagje meedraaien gratis altijd al niet normaal maar dit slaat werkelijk alles. Zal wel onder het mom van voor jou 140.000 anderen zijn (al die werkgevers worden steeds gekker nu er om 1 baan 100 man staat te springen). Het lijkt mij dat dit echt niet mag en ik zou er ook zeker werk van maken.
haha dat zou er nog eens bij moeten komen, zijn die mensen (nou ja mensen...) helemaal van de pot gerukt.. dit kan toch echt niet!