Castreren konijn

Discussie in 'De lounge' gestart door Roos123, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Ik heb een afspraak gemaakt om ons konijn te laten castreren. In de informatie die ik daarna toegestuurd kreeg las ik dat ze het castreren onder narcose gaan doen. Na wat googelen blijkt dat een castratie ook vaak plaatsvindt onder plaatselijke verdoving en dat narcose best heftig kan zijn voor een konijn.
    Is er iemand met kennis/ervaring die mij hier wat meer over kan vertellen? Ik hou namelijk erg veel van mijn konijn.;)

2. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.682
    10.906
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik zou hem de stress van plaatselijk verdoven niet aan doen. Konijnen zijn erg stress gevoelig. Bij ons op de kliniek gaan de konijnen onder narcose met gas, daarbij word er wel plaatselijke bij verdoofd. Met een gasroesje zijn ze altijd weer snel wakker en hebben weinig last van de narcose. Je moet ze daarna wel goed in de gaten houden of ze blijven eten, sommige konijnen stoppen al met een klein beetje pijn met eten

Roos123 en HappyRabbits vinden dit leuk.
  3. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Precies dit. Zonder narcose is niet te doen voor een konijn aan stress. Ze zijn sowieso erg stressgevoelig. Na de castratie trouwens even een paar dagen op handdoeken zetten ipv zaagsel en kijken of het konijn goed eet en alert is. Een goede dierenarts zal hem ook pas meegeven als hij dit op de praktijk laat zien.

Roos123 en Miekje86 vinden dit leuk.
  4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.705
    113
    Mijn konijn is in maart gecastreerd. Hij heeft daarna een paar dagen binnen gewoond maar hij werd gek zonder ruimte dus snel weer naar buiten. Wel alleen op zijn stenen pad en niet in zijn ren ivm modder etc. In het hok had ik handdoeken liggen. Eigenlijk ging het super goed, hij at ook snel weer dat is belangrijk ivm stilliggen vd darmen.

Roos123 vindt dit leuk.
  5. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Toevallig is ons rammetje vandaag gecastreerd, onder narcose. De beste tip die ik destijds heb gekregen: ga naar een konijnkundige dierenarts! Op het forum bunnybunch staat een lijst met konijnkundige dierenartsen door heel het land.

Ons rammetje is dus onder narcose geholpen, ik heb hem 9.50 weggebracht en mocht hem 13.30 weer ophalen. Het is allemaal super goed verlopen & eet en keutelt alweer :) Hoe oud is je konijn? Dat is namelijk voor narcose risico's best bepalend.

Roos123 vindt dit leuk.
  6. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Onze dierenarts opereert alleen onder narcose. Omdat je een dier niet kunt uitleggen wat er gaat gebeuren en ze veel stress ervaren. Hij vind het not done om dieren zonder of met plaatselijke verdoving te opereren. Ik sta daar volledig achter.

Huismuisie en Roos123 vinden dit leuk.
  7. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Hier een konijn gecastreerd onder narcose.
    Erg goed gegaan.
    Toen ik hem mee kreeg kon ik niks aan hwm merken wn de wond was snel genezen.

Roos123 vindt dit leuk.
  8. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Yes bunnybunch!

Daar vind je de beste dierenarts in jouw omgeving.

Een goede dierenarts doet je konijn even "aan het gas". Dat werkt het beste en snelste. Tis ook zo gepiept.

Succes!

Roos123 vindt dit leuk.
  9. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Hij is van 10 juni.

Bedankt voor alle reacties. Ik hoef er niet meer over in te zitten of een narcose wel nodig is.

Miekje86 vindt dit leuk.
  10. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Dan komt dat zeker goed! Heel veel succes :)

Roos123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina