Dag dames, Onze zoon is nu 2,5 en gaat vanaf 2 jaar naar de PSZ. Een eerste instantie één ochtend in de week nu twee. Bij het wegbrengen is hij nog erg aanhankelijk, wil zelf de klas niet lopen hangt aan mijn been. Afscheid nemen gaat steeds beter. Hij is duidelijk wat terughoudend, maar heeft het volgens de juffen wel naar zijn zin en dat idee heb ik zelf ook. Er is één juf die mij constant als feedback terug geeft dat zoon "liever lui dan moe is". Hij is qua motoriek nog wat onhandig, hij klimt wat onhandig op het bankje aan het tafeltje. Vanochtend ook. Zij keek en zei: "het is makkelijker als iemand het voor je doet, oh zei ik dat? daar mag ik mij niet mee bemoeien". Ik wist niet zo goed hoe ik moest reageren. Net bij het ophalen vroeg ik hoe het gegaan was. Want bij het wegbrengen was het huilen. Ze zei: "ja goed hoor, maar ik vraag me weleens af of hij ons niet snapt of dat hij ons niet wil snappen". Daar heb ik op doorgevraagd en ze kwam met het voorbeeld dat ze op de rode lijn in de kring zitten. Als ze in het boekje mogen kijken mogen ze binnen de rode lijn. Maar als ze dan zegt dat ze weer op de rode lijn mogen gaan zitten, blijft zoon zitten waar hij zat. Ze zei weer letterlijk "hij is wel het type dat liever lui dan moe is". Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Thuis reageert hij wel op opdrachtjes. Dus ik denk niet dat hij het niet snapt, maar ik weet ook niet waarom hij het daar niet doet. Ik weet ook niet zo goed waar ik nu met dit verhaal heen wil. Vooral van me af schrijven, want ze geeft me een beetje het gevoel dat hij zoveel anders is dan alle andere kinderen. En ik krijg ook het gevoel dat ze zich aan hem ergert. Nou dat is eruit, dank je voor het lezen.
Ik vind het erg onaardig kijken en zou denken dat die leidster het kind niet zo leuk vind. Zou voor mij een reden zijn om hem ergens anders te brengen.
Zoals jij het beschrijft komt dat gevoel ook over bij mij. Hoe ze brengt is een slechte bewoording. Ze had ook kunnen vragen of het jullie wel eens opvalt dat hij wat onhandig is met zijn motoriek en het lastig vind om taakjes op te volgen.daar had ze die twee voorbeekden bij kunnen gebruiken. Je kan haar erop aanspreken dat je haar manier van communicatie niet altijd begrijpt. Je wilt meer uitleg hoe het word opgelost en wat je kunt doen dan een verwijt dat die te lui is. Hoe gaan ze hem nu helpen bij het stimuleren van zijn zelfredzaamheid? Ze geeft zo negatieve energie naar hem af maar die opmerkingen. Ik zou het zeker bespreken dat je hoopt dat ze zo niet tegen hem praat en alleen maar in de positieve zin.
Ergens anders naar de PSZ wil ik eigenlijk niet. Deze zit namelijk in de school waar hij ook naartoe zal gaan. Het zou kunnen dat ze hem niet aardig vindt. Maar alleen omdat hij niet heel actief meedoet? Misschien moet ik het mezelf niet zo aantrekken. Misschien moet ik het mezelf niet zo aantrekken en is het meer haar 'probleem' dan dat van mij. Maar dat makkelijker gezegd dan gedaan
Tuurlijk mag je het je aantrekken. Als hij telkens de grond word ingeduwd met van die sarcastische opmerkingen word die niet beter van. Positief reageren geeft al veel verandering. Pietje het boekje is nu uit dus je mag weer naar de rode cirkel, dat was wel een leuk boek he! Lezen we de volgende keer...bijvoorbeeld he...tis maar hoe je het brengt naar die hummeltjes. Ze mag er zeker op aangesproken worden dat jou gevoel van communicatie van haar niet fijn is
Dat is een goede van je! Ik heb een beetje de 'handicap' dat ik het aanhoor en dan zo verbaasd ben dat ik thuis pas weet hoe te reageren.
dank je birds voor je reacties. De andere juf is echt een schat van een mens en ik merk dat zoon daar ook veel eerder naartoe gaat.
Graag gedaan. Volg je gevoel en bespreek het met de juf. Het zal best dat hij wat moeite heeft met nadenken en inzicht en zijn motoriek maar er is geen probleem...er moet alleen gezocht worden naar oplossingen...succes
Het klinkt idd niet zo aardig en ik snap heel.goed dat je dit als moeder niet zo leuk vindt om te horen. Het beste (maar wellicht ook moeilijk) wat je kunt doen is een gesprekje aanvragen. Hij zit er nu een half jaar en dat is een goede tijd om te kunnen zeggen hoe het gaat met hem daar. Maar met halen en brengen vind ik het vaak te rommelig voor dit soort gesprekken. Zeg eerlijk dat je wat vragen hebt en dat je dit op een ander moment wil bespreken. Wat ik o.a. aan zou kaarten is: - dat je een beetje naar gevoel krijgt bij dat liever lui dan moe (dat mag je echt wel benoemen hoor) - hoe "erg" het is dat hij die bepaalde opdrachtjes zoals de rode lijn niet begrijpt? Geef een voorbeeld van opdrachtjes die hij thuis zonder problemen uitvoert en vraag waarom zij denken dat hij daar dingen niet lijkt te begrijpen? Zij zijn de pm'ers die daar opmerkingen over maken dus moeten dan ook een gefundeerde mening hebben vind ik. Je kunt tegen ouders niet zomaar iets roepen. - zijn er nog meer 2,5 jarigen die dat niet allemaal begrijpen of is hij de enige? - en hoe gaan zij het verder aanpakken, wat is het plan? Die vragen zou ik daar allemaal neerleggen en kijk maar waar ze meekomen.
Dank je tuc voor je reactie. Wat je zegt is waar. Een gesprekje bij komen en gaan verloopt niet heel gestructureerd. Dus een extra gesprekje aanvragen is een goed idee. En je somt goede punten op. Ze zei er vandaag nog wel bij dat het al een stuk beter ging dan in het begin. Dat was dan wel weer positief
Wat een naar mens zeg. Het gaat over een kindje van 2.5 jaar. Ik zou zeker een gesprek aangaan en dan niet bij het halen en brengen. Schrijf je punten op en geef ook duidelijk aan dat je het als zeer onplezierig ervaart dat ze je zoontje steeds als liever lui dan moe bestempelt. Ik weet niet of het al een ouder iemand is want mijn ervaring is dat die weleens uitspraken kunnen doen waarvan je ook achter je oren krabt maar die helemaal niet zo kwaad bedoelt zijn. Misschien een stukje sociale leerschool voor de leidster. Bij onze dochter op de creche is er ook een leidster van 60+ die soms ook weleens opmerkingen had waarvan ik dacht uhumm,Niet zozeer over ons kind maar meer in het algemeen. Het is gewoon haar aard van het beestje maar ze heeft een hart van goud. Ik zou het zeker bespreekbaar maken. Lijkt me echt niet fijn als ik steeds kritiek zou moeten ontvangen over mijn kinderen. Sterkte.
Ze inderdaad al wat ouder. En het is me al eerder opgevallen dat ze een wat negatieve houding heeft. Gemopper met Kerst met de klas versieren dat de moeders liever thuis waren met hun kindjes (was er alleen met nog een moeder). In tegen stelling tot de andere juf die ons bedankte dat we gekomen waren. Zal inderdaad een beetje in haar karakter zitten om de negatieve dingen wat eerder te zien. Maar ik zie ook wel dat ze het goede met de kinderen voor heeft. En tegen zoon kan ze ook wel heel lief doen. Dus het niet alleen maar negatief. Ik ga het zeker met haar bespreken. Want positieve benadering is voor iedereen leuker lijkt me.
Voor je het weet gaan ze dan ook checken of TS handig op bankjes klimt en goed opdrachtjes kan uitvoeren Maar serieus, als ze het echt zo gezegd heeft... Zou ik er ook gene heel fijn gevoel bij hebben. Bij de juf dus. En daarmee dus ook geen gevoel van dat ze best gelijk zou kunnen hebben.
Hoop dat je dat leuk kan brengen bij haar (als ik zoiets zeg valt het altijd verkeerd). Het kan ook wel nuttig zijn voor je zoontje, zo leert hij dat niet iedereen hetzelfde is, dat sommige mensen mopperen en dat dit dan nergens op slaat.