Hooggevoelig en kleding

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Blaagje, Sep 15, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blaagje

Blaagje Lid

Jul 19, 2017
    56
    19
    8
    Female
    Mijn bonusdochter weigert bepaalde kleding te dragen en dit begint steeds meer problemen op te leveren. Zijn hier meer mensen met ervaring met hooggevoeligheid?

Overal zijn de labeltjes uit geknipt en ze draagt haar sokken binnenste buiten (als ze ze aantrekt). Ze scheurt vaak een gat in haar onderbroek in de hoop dat het minder strak of naar zit om haar benen/in haar kruis. Ze draagt ze ook liever niet helemaal tegen haar kruis aan. Op school doet ze haar legging uit en loopt ze dus in een kort rokje met blote benen (nu dus veel te koud). Ze wil nooit broeken aan en heeft er bijna geen. Alleen treggings maar die draagt ze dan ook doodleuk onder een jurkje terwijl het voor geen meter staat. Ze heeft sowieso niet zo'n beste smaak en trekt zich weinig aan van wat gangbaar is qua kleding....

Vaak is het brullen en veel strijd als het gaat om aankleden en bij ons is ze ook alleen maar eens in de twee weken een weekend. Ze krijgt dan van moeder kleren mee maar daar is ze altijd boos over omdat het nooit de kleren zijn die fijn zitten.

Ik heb al gemerkt dat ze het gekriebel helemaal vergeet als ze eenmaal lekker aan het spelen is en ik geef haar dan ook veel complimenten maar wat is nou wijsheid? 'Dwingen' om kleren gewoon te dragen zodat ze ermee om leert gaan en leert wennen of mee gaan in haar voorkeuren en op zoek naar alleen kleren die zij aan wil of fijn vindt?
    Sorry voor mijn lange verhaal...

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aiden is hooggevoelig, maar bij hem zit het meer in zijn karakter en in zijn mond (hoge mondgevoeligheid, selectieve eter, zeer gevoelig voor smaken, geuren, structuren). Hij kan niet tegen drukte en nieuwe dingen vindt hij altijd erg spannend. Qua kleding heeft hij alleen last van labeltjes. Die ik er dus uit knip.

Ik zou haar niet dwingen om kleren te dragen die zij irritant vindt voelen. Dat werkt averechts. Kriebelkleding komt bij hooggevoelige mensen namelijk extra gevoelig aan. Ze doet het niet expres. Het voelt bij hooggevoelige mensen superirritant.
    Zou dus gewoon erin meegaan en haar lekker zittende kleding aantrekken ookal vind je de betreffende kleding 3x niks. Zo voelt zij zich automatisch ook beter in haar vel.

Wat vindt zij bijvoorbeeld van zacht aanvoelende joggingstof? Er zijn ook sokken te koop zonder naden. En anders ook eens samen naar onderbroekjes kijken welke zij wel lekker vindt zitten. Er zijn zoveel soorten onderbroekjes in verschillende stofjes. Idem voor leggings.

3. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Zou wollen/zijden kleding iets zijn?
    Verder inderdaad joggingbroeken. En misschien vindt ze boxershorts fijner?

4. Jules!

Jules! Bekend lid

Jun 26, 2017
    822
    1,065
    93
    Female
    Ik zou met haar naar de winkels gaan en wat broeken, sokken en onderbroeken door haar laten uitzoeken. Dat hoeft niet veel te kosten. Zeeman, Wibra, Primark, H&M etc. Dan kan ze dat aan als ze bij jullie is. Hoe oud is ze?

5. fafa

fafa Niet meer actief

Ik heb zelf ook hoogevoeligheidstrekken. En vooral wat betreft kleding. En ik kan je vertellen: vervelend zittende kleding went nooit. Never-ever nooit.
    Ik heb mezelf jarenlang gedwongen om niet zo te miepen en mezelf te "harden". Met echt 0,0 resultaat.
    En nu vermijd ik gewoon alles wat voor mij onprettig is: labels, beugelbh's, synthetische sokken, wol, armbanden en ringen etc.
    En ik ben zo veel gelukkiger nu. :D
    Oudste dochter is ook zo. Niet zo erg als jouw bonusdochter, maar ze draagt ook geen broeken. Niks met een kantrandje/ rushes/pofmouwtjes/schulprandje en geen labeltjes.
    Ik ga er gewoon in mee, dan heb ik een gelukkigere dochter. En er blijft nog genoeg leuks over.
    Kleding kapot scheuren zou ik niet accepteren trouwens (neem aan dat jullie dat ook niet doen) dan zou ze naar me toe moeten komen om samen een oplossing te zoeken.

Steph90 likes this.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,279
    36,139
    113
    Eens met fafa, ik kan er namelijk ook helemaal niet tegen en kan helemaal gek worden van een naad in mijn sok. Die draag ik ook standaard binnenste buiten.
    Er is genoeg kleding te vinden wat wel goed gaat. 2 heel gevoelige jongens hier en ik laat het altijd uitgebreid passen en zit het niet goed, dan gaat het terug. Verkeerd zittende kleding kan letterlijk mijn dag beïnvloeden, dus dat doe ik mijzelf niet meer aan.

7. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,197
    1,055
    113
    Female
    Mijn dochter had / heeft het ook. Ze heeft 2 jaar geen onderbroek gedragen.
    Nu draagt ze eigenlijk alleen maar jurken, rokken en of leggings. Maillots wil ze niet.
    Dochter zag er vroeger vaak wat apart uit, vanaf 2 jaar kon ze zichzelf aankleden en dat deed ze dan ook :roflmao:
    Ik trek me er weinig van aan, ik heb Liever dat ze zich fijn voelt in haar kleding.
    Inmiddels is ze 5 en gaat ze altijd mee nieuwe kleding kopen. Dan ga het meestal goed, maar soms heeft ze nog iets wat ze eigenlijk liever niet aan wil. Ik zou je bonus dochter niet dwingen, dat lijkt me niets opleveren. Stress bij allebei en voor wat? Zoek liever samen kleding uit die ze wel aanwil doen.

8. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,867
    113
    En leggings onder haar rokjes en jurken? Je hebt broeken van heel zacht stof. Ik zou haar ook meenemen naar de winkel en zelf mee laten uitzoeken en vooral passen. Dan kan ze zelf voelen wat goed zit. Mbt ondergoed zou ik boxers kopen. En dan een maat groter of jongensmodellen.

9. Regina88

Regina88 Niet meer actief

10. Blaagje

Blaagje Lid

Jul 19, 2017
    56
    19
    8
    Female
    Dank voor alle reacties en voor mij verhelderend om te weten dat het voor haar dus ook niet en kwestie van wennen is of doorzetten.
    Ze is bijna 9 en koopt samen met haar moeder haar kleren maar ik weet dat het vaak tranen met tuiten is ook in de winkel al.
    Leggings trekt ze bij het kruis steeds naar beneden en heeft ze dus ook vaak moeite mee. Het liefste draagt ze hele zomerse jurkjes zonder iets eronder en geen sokken.
    Daarom is de ellende nu weer groot omdat het weer kouder wordt.

Ze wil met mij niet gaan winkelen omdat het met haar moeder ook al zo lastig is. Wij zitten hier vooral met de beperkte keuze die in haar koffer zit en de strijd die we dan hebben om haar toch enigszins iets fatsoenlijks aan te laten trekken...

Dwingen is dus geen optie dus nu nog ontdekken hoe we hier samen een weg in vinden. Misschien toch een keer gaan winkelen met de andere kindjes en kijken of ze toch iets leuks/fijns kan vinden als ze mee gaat.

11. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,867
    113
    Maar ze heeft dus geen joggingbroeken of zoiets? Je kunt die toch best aanschaffen voor bij jullie thuis. Qua sokken is hier al een goede tip gegeven voor sokken zonder naden. Ze zou ook misschien jurken met lange mouwen en een lange rok kunnen dragen. Qua jas zijn poncho's ook helemaal in. En misschien zijn gevoerde laarzen voor haar fijn met zo'n vachtje erin. Kan ze ook aan zonder sokken eventueel.

12. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Misschien kan je samen kleding gaan kopen voor bij jullie thuis? En dat je haar daarin vrij laat. Je hebt echt toffe joggingbroeken voor meiden in die leeftijd bijvoorbeeld.

Ze is 9 jaar, ook wel een leeftijd waarbij je zelf uitzoekt wat je aandoet. Nog wel met begeleiding van ouder (past het leuk bij elkaar?), maar de 1e keus ligt al echt bij je bonusdochter.

In hoeverre betrekt haar moeder haar bij het inpakken van de koffer? Die kan haar wat opties geven voor kleding, zodat haar dochter zelf de kleding kiest die ze mee brengt naar jullie.

13. Blaagje

Blaagje Lid

Jul 19, 2017
    56
    19
    8
    Female
    Waar ik me wat haar moeder betreft zo om verbaas is dat ze idd ook regelmatig via internet kleren besteld die dus vervolgens niet gedragen worden. Maar ze heeft er helaas ook een handje van om gewoon zelf kleren mee uit te zoeken en ze vervolgens thuis toch niet mooi te vinden of niet fijn. Ze is echt heel kieskeurig en heel eigenwijs.

Ook bij joggingbroeken zit het in het kruis niet fijn zegt ze...
    Ze heeft nu gewoon blote voeten in haar schoenen omdat ze dat dus fijner vindt dan sokken. Ik vroeg haar vandaag naar haar naadloze sokken en toen zij ze dat die nog te groot zijn. Heel vaak heeft ze aan dat iets niet in de goede maat is en dat tref ik idd ook vaak aan in haar koffer.
    Heel frustrerend dat haar eigen moeder hier dus ook niet zo handig mee om gaat.

Ik ga in ieder geval een keer meenemen als ik met de kleintjes ga shoppen en kijken of ze dan iets wel proberen of passen.

14. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,867
    113
    Misschien een keer de sokken in de droger stoppen. Daar krinmpen ze echt van. Zou ik wel even met 1 paar uitproberen.

15. zigzag

zigzag Fanatiek lid

Oct 21, 2015
    1,970
    686
    113
    Female
    Dit dus. Heb het zelf ook maar denk in mindere mate dan jouw bonusdochter. Mijn zoontje heeft het ook, met zowel broeken als truien/longsleeves/vesten. Met t-shirts wat minder omdat die meestal losser zitten. Laagjes kleding irriteert hem ook vaak. Een borgvest over een longsleeve irriteert hem bijvoorbeeld bij de mouwen/polsen. Ik probeer er rekening mee te houden door als het even kan wat ruimer zittende kleding te kopen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Haar dwingen andere kleding aan te doen werkt denk ik echt niet.
    Wat ik wel heel goed begrijp is dat je wil dat ze er fatsoenlijk/netjes bij loopt, ook voor haar. Met bepaalde gevoeligheden valt ze al op en het is gewoon niet fijn als ze reacties krijgt over hoe ze erbij loopt.

Maar ik denk dat er juist met de mode van nu wel wat leuke dingen te vinden zijn voor haar. Die "nettere" joggingbroeken enz met een sweater erop.
    Ik zou ook aan haar voorstellen dat je samen met haar wil winkelen, juist zodat ze dingen kan uitzoeken die haar lekker zitten. Misschien pikt haar moeder dat dan ook wel op als ze daar zegt dat ze bij jullie van die lekkere broeken aan mag.

17. Blaagje

Blaagje Lid

Jul 19, 2017
    56
    19
    8
    Female
    Ze ziet er inderdaad al anders uit en heeft de neiging om haar haar niet te (laten) borstelen omdat dit pijnlijk is. Ze heeft een flinke bos krullen en dat ziet er dus al snel niet mooi uit.
    Ze kiest nu vooral kleren die lekker zitten en die dus totaal niet bij elkaar passen. Ze begint in de klas al steeds meer uit de toon te lopen en dit lijkt ze zelf nog niet echt door te hebben. Ben bang dat ze gepest gaat worden en dit echt nog een groter probleem gaat worden dan het nu is.
    De kleren die ik hier met en voor haar zou kopen zouden wat mij betreft gewoon mee naar moeder gaan. Ik weet dat haar moeder er ook flink mee in de knel zit en van alles probeert hoor. Ze betrekt het alleen op zichzelf als we er met haar over willen praten...ander verhaal maar wel lastig.

Ze heeft nu overigens ook gewoon geen sokken in haar koffer zitten en dus geen bij zich.

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Hier hetzelfde! Wij hebben naadloze sokken van de markt. Dat werkt t beste. Daarnaast gaat ze altijd mee met kleding kopen enz. Schoenen kopen is ook drama...

Heb laatst nieuwe hemden gekocht... ze liggen nu bij mn schoonmoeder om te zien of zij er iets aan kan veranderen want een dingetje zit niet lekker...

Ze draagt geen broeken alleen leggings en maillots. Ni toevallig bij de h en m legging in de vorm van een spijkerbroek gekocht en die ene zat lekker! Daar heb ik er dus gelijk maar 4 van gekocht.

Ik ga niets aandoen wat niet lekker zit. Vind ik zelf ook erg. En ik wil dat ze oplet op school, nu vooral in groep drie, en dat lukt dan niet anders is ze te veel bezig met haar kleding.

Share This Page