Mijn dochter wordt 11 en is bij vlagen wat chagrijnig en opstandig. Zo was ze nooit eerder dus ik denk beginnend puberen. Iemand tips hoe het gezellig te houden? Ze wilt bijv vooral op haar telefoon, ik heb strenge regels (max half uur per dag) maar ze blijft steeds proberen.
Hier ook een dochter van 11 die aan het puberen is. Zit ook veel op haar telefoon. Een half uur per dag vind ik dan ook echt heel erg weinig, dus in die zin begrijp ik haar wel dat ze het steeds blijft proberen. Waarom heb je gekozen voor een half uurtje?
Hoort erbij en is ook nog eens heel gezond (de discussie aan gaan ed, niet die telefoon ). Neemt niet weg dat het soms lastig en irritant is. Goed afwegen wat je de strijd waard is en over die dingen de strijd aangaan en andere dingen laten. Mijn jongste dochter is ook 11, ze heeft twee uur telefoontijd per dag en krijgt soms nog wat extra. Ze sport drie, vier, soms vijf keer per week. Daarnaast is ze minstens twee tot drie dagen veel buiten en spreekt ze meestal drie keer per week af met vriendinnen. Verder is ze heel vaak bereid te helpen met dingen als koken en de hond uitlaten ed. Ze is dus actief genoeg naast dat schermpje, dan heb ik er minder moeite mee. Op het VO is het denk ik ook wel wenselijk om het wat losser te laten (deed ik bij de oudste nog niet in het begin, met die ervaring in mijn achterhoofd een ik je veel succes ). Het leven is gewoon echt heel anders geworden dan toen wij jong waren. Neemt niet weg dat bepaalde grenzen goed en nodig zijn (naar mijn mening).
Ik vind een half uur per dag erg weinig Dus dat ze dat blijft proberen snap ik wel Zolang ze ook andere dingen blijft doen snap ik dat nooit zo goed Mijn oudste begint ook te puberen soms negeer ik het chagrijnige en dan is het al snel weer over
Beginnen met dat half uur uitbreiden Mijn dochter mag 1,5 uur per dag, geen YouTube, netflix etc. Dat doet ze tijdens haar computertijd van een uur per dag. Dus de 1,5 uur op haar telefoon is voor appen en een spelletje en dat is voldoende. En verder, een beetje humor en soms ook duidelijk zijn dat je iets niet leuk vindt. Zo kan mijn dochter ook flink mopperen op alles en iedereen en ik benoem echt wel eens dat ik het ongezellig vind op die manier en als ze zo blijft doen dat ze beter even op haar kamer gaan zitten. Dan stampt ze huilend naar boven want het is zó oneerlijk, 5 minuten later komt ze stralend naar beneden en is alles weer koek en ei
Hahaha zoon is nog geen puber maar het is wel heel herkenbaar. Alleen verander telefoon in spelcomputer. Ik ga met hem in overleg. Wat ga je doen en wat voor tijd past daar bij. Misschien ook in gesprek gaan met je dochter. Hoeveel tijd zou ze willen wat haar redelijk lijkt. Als je er samen over eens bent is het makkelijker om je aan de afspraak te houden. Dan kan je haar ook houden aan de afspraak. Misschien wil ze meer het gevoel dat ze wat in te brengen heeft. (Heeft die van ons al jaren ) Kijken waar je haar wat meer inbreng kan geven. Ze zal toch moeten leren om er mee om te gaan
Hier heeft de 11jarige op schooldagen 1u telefoontijd, weekend 2u. Maar ze kan ook zo extra tijd krijgen als ze het vraagt. Juist omdat ze het niet altijd op maakt of verslaafd gedrag vertoont. Gisteren heeft ze bijvoorbeeld een moederdagkado besteld, iets met foto's (voor de rest weet ik niet wat het is, ze heeft met man overlegt). Dat ging via haar telefoon en heeft bijna het volledige uur gekost. Ja dan kan ze best later op de dag nieuwe tijd krijgen. En afhankelijk van het weer. Bij zo'n 24uurs regen mogen ze ook meer op schermen dan met goed buitenspeelweer.
Ik zou een half uur per dag echt te weinig vinden. Maar ik denk eerder dat je met haar in gesprek kan gaan en samen tot een oplossing komen? Dan voelt ze zich gehoord en jullie als ouders wennen aan het feit dat als ze echt puber is, meer te overleggen en communiceren.
Zou van dat half uur eerder een uur maken op die leeftijd. Ik merkte dat ze die telefoon op haar elfde wel interessant vond en er graag op zat, maar na de brugklas werd dat een stuk minder. Zolang ze niet mee vergroeid is en ook genoeg andere dingen doet, heb ik er niet zoveel moeite mee.
Een half uurtje is echt weinig vind ik, vooral omdat sociaal gezien er digitaal best veel afspeelt (althans bij mijn dochter via watsapp wel) Maar het beste is het gesprek aangaan en vragen hoe ze het zelf zien en daar dan de middenweg in vinden. Denk dat ze nu nog op de basisschool zit , hier zijn ze op de middelbare best wel afhankelijk van hun telefoon, lesroosters staan erop, eventueel uitval staat erop, huiswerk/proefwerken/so's, bij de creavakken soms vraag of ze bepaalde spullen mee kunnen nemen. De cijfers komen erop binnen. Ziekmelden (want ouders hebben de app ook) gaat via die app (magister), je kunt zien of je kind b.v gespijbeld heeft of het huiswerk is vergeten. Via watsapp is er ook een klassengroep (waar de mentor ook in zit).
Dank voor de reactiesnelheid half uur is niet al haar schermpje hoor. Ze mag ook tv kijken ernaast. Maar ik ben dus te strikt...
Ik zou beginnen met die schermtijd uitbreiden!. Mijn dochter wordt ook 11 maar zou niet gezelliger worden van maar 30 min schermtijd. Dat is zo op als ze met een paar vriendinnen appt. Ze kijkt ook graag filmpjes, jeugdjournaal ect en dat is prima. Zolang ze nog lekker vaak buitenspeelt vind ik schermtijd (tussen 7.00 - 20.00u) prima. En verder hoort de brutale mond en het weerwoord er een beetje bij vrees ik. Ooit gaat het over zeggen ze...
Even over het puberen. Mijn dochter van 10,5 is sinds kort ook snel chagrijnig en heeft snel een weerwoordje. Ik vrees dat het erbij hoort ik wil alleen maar mijn kleine meisje terug
Onze jongste wordt einde augustus 11 jaar en die begint ook wel een beetje trekjes te krijgen. Wat vaker brutaal en soms ook wat humeurig. Past helemaal niet bij haar maar hoort ook wel bij de ontwikkeling. Ik kan me er nog weinig bij voorstellen dat ze straks ook zo'n irritante puber wordt. We hebben met haar oudere broer en zus ook wel aardig wat te stellen gehad