Goede lengte/gewicht tabel

Discussion in 'Baby en dreumes' started by kleinesara, Dec 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Kan je niet nog een extra droomvoeding aanbieden met de borst?
    Want melk is natuurlijk wel het eerste jaar het belangrijkste.
    En als ze jengelt en je haar dan de borst aanbied in plaats van een koekje?

2. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Dat proberen we om als ze om ons eten jengelt de borst aan te bieden maar die weigert ze dan en dan word ze boos. We hebben nu wel de regel dat ze eerst moet drinken voordat ze een broodje, fruit of avondeten krijgt en dat werkt in zoverre dat we tot 4 voedingen kunnen komen. Maar tussendoor extra aanbieden weigert ze echt. Droomvoedingen doet ze ook niet.
    Sowieso heeft ze 4 dagen per week overdag geen borst tot haar beschikking en drinkt ze gekolfde melk. En dat is al helemaal dramatisch. Ze heeft het in een tuitbeker en neemt wat slokjes maar laat meer dan de helft staan.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Er mag een lijn tussen zitten, (volgens onze kinderarts juist de ideale verhouding: lengte een lijn boven die van gewicht: slanke kinderen dus). Dus als lengte +2 is, mag gewicht +1 zijn en dan is je kind prima in verhouding :)
    Verder moet groei en de verhoudingen daarin altijd over langere periode bekeken worden, omdat groeispurts een vertekend beeld kunnen geven. Soms gaan ze een tijdlang de lengte in en komt gewicht niet zo mee, en draait dat na een paar maandjes om en komt gewicht weer mee omhoog en blijven ze qua lengte een tijdje hangen.

Wat betreft de borstvoeding: zou ze wel gekolfd uit een fles willen drinken? En als ze zoveel honger aangeeft, mogelijk een extra eetmoment inlassen? Ze kan het hebben... ;)

4. raspberry

O, lees het al...
    En als je de BV toevoegt aan fruit en groentehappen enzo?

5. kleinesara

Ze is al haar hele leven in lengte een hele snelle groeier. In de eerste twee maanden schoot ze ook in gewicht omhoog. Ze was 3 kilo aangekomen in de eerste 2 maanden! Maar daarna begon het af te buigen. Derde maand 800 gram aangekomen, vierde maand 400 gram, vijfde maand maar 180 gram, zesde maand toch weer 600 gram (begonnen met bijvoeding dus misschien daarom toch weer even een toename) en zevende maand 460 gram. Ongeveer dan want we hebben niet netjes om de maand gemeten. Soms zat er 5 weken tussen twee weegmomenten en soms maar 3 weken. Wat ze in de achtste maand is aangekomen weten we volgende week.

Ze krijgt bijvoeding volgens Rapley dus er zijn geen groente of fruit hapjes om bv aan toe te voegen.

6. kleinesara

Dit zijn de metingen:
    22 april 2013: 48 cm en 3080 gram
    22 mei 2013: 56 cm en 5200 gram
    24 juni 2013: 60 cm en 6100 gram
    22 juli 2013: 65 cm en 6900 gram
    8 september 2013: 69 cm en 7320 gram
    22 september 2013: 70 cm en 7500 gram
    30 oktober 2013: 72 cm en 8100 gram
    3 december: 75 cm en 8560 gram

Op 21 september zijn we met bijvoeding begonnen. In de maand daarna zie je even een snelle toename maar daarna neemt het weer af.

7. raspberry

Het komt maar weinig voor, maar is de BV voedzaam genoeg?
    En, heel mooi, dat rapley, maar voor kindjes die meer nodig hebben, (en zeker als ze de BV zo matig drinkt!) misschien wel verstandig om gepureerd bij te geven? Hier was dat wel nodig, met zelf eten konden ze echt niet voldoende binnen krijgen: te moe op een gegeven moment.
    Dus in begin hier eerst gepureerd en op onze eetmomenten rapley na, en daarna omgekeerd: eerst zelf eten en wat ze dan verder nog nodig hadden om de honger te stillen gepureerd na. En dat werd dus steeds minder :)

8. kleinesara

Nee qua bijvoeding komt ze echt niets te kort. Ze eet veel en goed dus Rapley is hier een goede keuze.

Tja of de bv voedzaam genoeg is heb ik nog niet aan gedacht. Ik dacht dat dat niet bestond? Hoe kun je erachter komen of dat zo is?

9. kleinesara

Maar ja net dus wel weer dat ik wil dat ze drinkt voordat ze gaat slapen maar ze slaat de beker gewoon uit mijn handen. In plaats daarvan gaat ze wel hengelen naar de zak met broodjes (zo stom, die had ik gewoon niet op tafel moeten laten liggen). Ze is nu dus gaan slapen zonder te hebben gedronken. Het enige wat ze heeft gedronken was vanmorgen toen ze wakker werd 150 ml. Verder niets en ze is pas rond 15:30 weer wakker dus dan heeft ze tot die tijd maar 150 ml gedronken. Vaak heeft ze dan na het slaapje wel weer dorst en gaat er nog wel wat in.

10. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Tja, ik zou dan toch pap aanbieden (Borstvoeding mengen met brood is ook pap) Of een liga mengen met borstvoeding.
    Zodat ze toch wat meer binnen gaat krijgen.
    Een halve boterham met borstvoeding gemengd, is dat op en heb je nog trek mag je de andere helft. Zoiets?

11. kleinesara

Kan dat, met brood mengen? Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ga ik eens doen!

12. kleinesara

Ha, handig! Ik ben nu de app aan het downloaden.

13. kleinesara

Hmm het enige vervelende van die app is dat ik nu per ongeluk een foute datum heb ingevuld bij een meting en die niet meer kan veranderen.

14. adi

adi Niet meer actief

Ts, ik zou me persoonlijk geen zorgen maken.

Je dochter is nog steeds zwaarder dan een gemiddelde baby van haar leeftijd. Ze is idd lang voor haar leeftijd, maar lengte en gewicht groeien niet evenredig (dus +2 lengte en +1 gewicht tov leeftijd betekent niet automatisch dat baby te licht is.)

Wat veel belangrijker is:
    - Volgt zij haar eigen lijntje qua gewicht? Schommelingen zijn prima, maar ze moet niet maandenlang structureel zakken meer dan 1 lijn in de curve);
    - Hoe doet ze het verder? Is ze gezond, fit, ontwikkelt ze zich goed?
    - Als ze zo hard in de lengte groeit en niet vaak ziek is zou ik niet denken dat ze voedingsstoffen tekort komt. Ze heeft wellicht gewoon een eigen bouw.
    Mijn zoon is altijd 'te licht' volgens de curve. Hij eet als een bootwerker, is gezond en actief en heeft de bouw van zijn vader en opa.

15. adi

adi Niet meer actief

Wissen en opnieuw downloaden. Het is een hele fijne app!

16. kleinesara

Ik kon gelukkig de gegevens wissen via instellingen, dus ik hoefde het niet opnieuw te downloaden. Op deze app zit haar gewicht onder het gemiddelde trouwens.

17. kleinesara

Ik vind het moeilijk om te zien of ze haar eigen lijntje volgt. Er is niet echt een lijntje in te zien. Het gaat met schokken omhoog, vooral de lengte. Verder is ze zeker gezond en fit en ze ontwikkelt zich ver vooruit op haar leeftijden. Ze kan kruipen als de beste al maanden, staan en zelfs al een paar stapjes los zetten om korte afstanden te overbruggen. Dus ja, volgens mij doet ze het prima :). Ze ziet er ook niet mager uit, gewoon een normale bouw. En toch blijft ergens die zorgen zitten. Vooral omdat mijn vriendin, haar bio moeder, een ernstige ziekte heeft die erfelijk kan zijn. Onze dochter heeft die ziekte niet maar ik blijf toch erg alert op afwijkingen merk ik. Ik wil alles wat niet normaal lijkt het liefst helemaal uitpluizen.

18. adi

adi Niet meer actief

Dat begrijp ik.
    Wordt zij door de ka gevolgd ivm mogelijke erfelijkheid? Als jullie niet naar cb gaan is het misschien raadzaam om haar ontwikkeling en groei elders te laten volgen. Niet zozeer om haar te controleren, maar omdat je als ouder gewoon niet alle kennis hebt en door emotionele betrokkenheid onzeker bent.
    Straks na 1 jaar zijn diverse controles om de motorische en cognitieve ontwikkeling te volgen en bijv de ogentesten die preventief worden gedaan bij de peuters. Misschien deze controles en de bewaking van de groei door de huisarts te laten doen?

19. kleinesara

Nee, het is vrij makkelijk op te sporen en we weten dat ze het niet heeft. En zeker nu na 8 maanden is het wel duidelijk. De ziekte die mijn vriendin heeft is een ernstige immuunstoornis, dus heel vaak heel ziek, die ook komt met veel zware allergieën (met risico op anafylactische shock). Onze dochter heeft dat beide niet, op een iets verminderde weerstand na maar dat komt omdat ze antistoffen die een baby normaal uit de baarmoeder en via de bv meekrijgt niet voldoende mee krijgt. Verder is ze kerngezond.

De reden waarom we niet naar het cb gaan is omdat we daar flinke conflicten hebben gehad de eerste 2 keer dat we er met haar zijn geweest. Ze staan totaal niet achter onze opvoeding en hadden veel commentaar op wat we deden waardoor we het gevoel kregen dat ze ons gewoon aan het afkraken waren en helemaal geen gevoel dat we serieus genomen werden. Daarom gaan we niet meer. Misschien wel handig inderdaad om de huisarts ernaar te laten kijken, als dat kan.

Share This Page