Heftig verzetten tegen het middagdutje maar wel slapen..

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by RoAn1981, Dec 31, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Onze dochter van 2,5 is sinds een aantal weken enorm boos als ik haar na de boterham in bed leg. Ze gilt en slaat, wil haar slaapzak niet aan en weigert te gaan liggen. Ik zie duidelijk dat ze moe is op zo'n moment en hou dus gewoon vol; ik neem afscheid, zeg dat ze even moet uitrusten en ga naar beneden. Binnen een minuut huilen en gillen is het dan gedaan en vervolgens slaapt mevrouw rustig 2,5 uur. Ik zit echter met een knoop in mijn maag elke keer als ik haar in bed leg en ik begin nu echt te twijfelen: is dit een teken dat ze geen dut meer nodig heeft? Maarja, dan zou ze toch ook niet zo lang slapen? 's Avonds gaat ze rond 20.00 uur naar bed en slaapt dan tot 7.00 uur gemiddeld. Herkent iemand dit?

2. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik herken wel. Ik doe haar wel in bed als het uitkomt als niet dan niet. Ze kan beide.

Ik leg haar ik bed en als ze zegt niet willen zeg ik haar okey prima maar dan boekjes lezen dan leg ik stapel van 15-20 boeken en kijkt ze die gerust uurtje als ze moe is valt ze ermee in slaap als niet dan niet.

3. misscoco

misscoco Actief lid

Sep 29, 2015
    233
    10
    18
    Mijn dochter die een paar maanden ouder is protesteerde ook altijd, maar viel altijd in slaap. Voor mij was het dus geen teken maar het hoorde er gewoon bij. Ik denk juist ook uit vermoeidheid dat ze moeilijk deed, ze word altijd vervelend als ze moe is.
    Zolang ze slaapt en ook 's avonds gewoon gaat slapen zou ik haar lekker in bed leggen smiddags.

4. zigzag

zigzag Fanatiek lid

Oct 21, 2015
    1,970
    686
    113
    Female
    Hier ook een fase nu met wel/niet slapen. Meer niet dan wel.. Ik probeer het wel altijd. Hij protesteer 9 vd 10 keer ook. Als hij uiteindelijk niet slaapt dan kiept meneer meestal rond 15:30u toch nog even een kwartiertje om (ik ben geregeld buiten, 's ochtends loopt hij zelf, maar als ik weet dat hij zijn dutje niet wou doen rond het middaguur neem ik de buggy mee in de middag). Zoontje is net 2 overigens.

P.S.: Zolang je dochter 's avonds wel nog op een normale tijd gaat slapen is het ok denk ik.. anders zou ik zelf sturen in haar middagdutje en haar wakker maken na een uurtje.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als ze niet meer slaapt, zal haar bed tijd wel flink vervroegen. M'n zoon slaapt sinds dien eerder om 18.15-18.30uur al als later. Maar het kan beide, stoppen met het dutje of het dutje evt anders aanpakken. Zo lag m'n dochter op jonge leeftijd op ons bed met idd boekjes of ander spul om te ontdekken en viel dan vaak in slaap.

6. misscoco

misscoco Actief lid

Sep 29, 2015
    233
    10
    18
    Grappig dat het zo verschilt per kind. Mijn dochter van 2,9 jaar slaapt sinds een week niet meer smiddags...maar ze is tegelijkertijd s ochtends een uur eerder wakker..5.30! Eerder of later naar bed s avonds maakt tot nu toe niet uit. Ik hoop dat het een fase is en een nieuw ritme aan het zoeken is, maar ze gaat dus ineens heel erg terug in haar aantal uur slaap.

7. Withinshin

Withinshin Bekend lid

Oct 1, 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    We hebben dat nu ook af en toe met de jongste (2 jaar en 3 maanden oud). Wat hier nog wel helpt is later weg leggen, rond 13:15 bijvoorbeeld. Na een uurtje maak ik hem wakker, dit werkt voor nu prima.

8. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Als het echt maar 1 minuut is huilen, gillen vind ik het heel erg meevallen. Het is wat anders als het minstens 20-30 minuten huilen/gillen zou zijn, dan zou ik ook gaan nadenken, maar met 1 minuut zou ik zelf geen moeite hebben.

Hier is het juist andersom, dochter gaat 's middags altijd bijna direct slapen, maar 's avonds is het uren krijsen en gillen.

9. MamaScorpio

MamaScorpio Actief lid

Mar 7, 2014
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook drama met slapen op dit moment. Tot een paar weken geleden sliep onze dochter van 2 's middags nog een uur of 2. Vaak moest ik d'r ook wakker maken. 's nachts slapen ging ook goed. Maar nu....
    's middags is het huilen en 's avonds is het huilen. Wel door de oogjes wrijven en dan gewoon zeggen "nie moe, nie lapen" Ze wil ook niet gaan liggen, staat meteen weer rechtop in d'r bed. Het heeft een keer een half uur geduurd voordat ze eindelijk toegaf en sliep. (langer laat ik d'r ook niet huilen, dan haal ik haar weer uit bed)
    's nachts is een ander verhaal. We hebben ondervonden dat er helaas niks anders op zit dan te laten huilen. (meestal is het ook een beetje zeuren en klagen, geen geschreeuw ofzo)
    Als ik erheen ga wil ze er toch alleen maar uit en als ik dan weer wegga huilt ze nog harder dus dat is geen optie.
    En bij ons in bed nemen hebben we 1x geprobeerd maar dan slaapt ze ook niet, wil ze alleen maar met ons spelen en krijgen we allemaal geen rust, terwijl m'n vriend vaak al om 5 uur op moet.

Ik merk wel dat als ze d'r middagslaapje overslaat dat dat niet veel uitmaakt voor 's avonds. Niet dat ze dan wel goed slaapt ofzo.
    Ze is alleen wat vervelender tegen de avond, slechter eten en hele tijd zeuren en hangen. Dus naar mijn idee heeft ze dat slaapje nog wel gewoon nodig en is ze gewoon haar grenzen aan het ontdekken. Dus ik probeer maar gewoon voorlopig stug vol te houden dat ze moet slapen.

10. misa

misa Niet meer actief

Kan gewoon een fase zijn. Misschien even bij haar blijven?
    Als ze snachts verder nog zo goed slaapt, dan zou ik het middagslaapje er nog niet afhalen.

11. Lilly156

Lilly156 Fanatiek lid

Dec 9, 2012
    1,698
    0
    0
    Oh mijn verhaal is identiek aan mamascorpio. Maar ook roep a. Plassen, poepen, a. Auw mama en mama ben je!
    Ik doe een soort slaaptraining. Leg haar in bed en ga 5 minuten later weer naar binnen. Zeg nee a. We gaan lekker slapen. Geef haar een kus en ga weer weg. Soms moet ik 1 keer naar binnen soms 4 keer.

12. typje

typje Fanatiek lid

Dec 14, 2009
    2,683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Hier sliep zoonlief net voor zijn 2e verjaardag al niet meer smiddag's.
    Probeer de slaapjes er eens een paar dagen af te halen, zo zie je of ze er klaar voor is of niet. Ik zou juist niet gaan dwingen en vooral niet als ze zo van streek is.

Ik merkte het bij onze zoon dat hij savonds niet direct sliep ( na 1 uur) Geen drama of iets maar qua spelen en smiddag's lekker aan het spelen was in de kamer..

Als zoonlief aan het spelen was smiddag's bracht ik hem nooit op bed alleen bij hangen of jengelen etc

13. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Dl (ruim2) slaapt ook liever niet, meestal. Nooit :)
    Dagelijks voor de lunch zegt ze al dat ze niet moe is.
    Als ze een drama schopt dat mag ze opblijven. Ze is dan 's avonds erg moe, en doet de volgende dag weer braaf een dutje.

14. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,911
    113
    Female
    Als het een minuutje schreeuwen is, zou ik er geen moeite mee hebben en gewoon lekker op bed leggen. Zeker als ze vervolgens een paar uur slaap pakt.
    Hier ging het in 1x over van 3 uur slapen naar niet meer willen slapen. Ik ben het nog wel even blijven proberen, maar op een gegeven moment was ik 1,5 uur bezig met hem in bed te krijgen, zonder resultaat. Nu slaapt hij dus niet meer (toen net 2 jaar geworden), maar redt het 's avonds prima tot 19.30 uur. Af en toe pakt hij nog wat slaap in de auto als we op weg zijn ergens naar toe.

Share This Page