vitamine D

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Sassie81, 26 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sassie81

Sassie81 Actief lid

21 sep 2011
    199
    0
    0
    Gelderland
    Hallo,

volgens de VWA moet je kindjes tot een leeftijd van 4 jaar dagelijks vitamine D geven. Ons zoontje van 4 maanden krijgt dit dan ook netjes. Nu wilde ik nieuwe vitamine D halen en heb ik druppels op basis van arachide olie gehaald (degene zonder arachide olie zijn steeds op en die op waterbasis wil ik niet geven, want daar zit altijd suiker in).
    Is het verstandig om zo'n kleintje al pinda olie te geven ivm het ontwikkelen van allergieen? Of is het beter om hiermee te wachten totdat hij in ieder geval 6 maanden oud is? Ik ben er zelf namelijk niet helemaal gerust op, vind het ook raar dat er pinda olie in druppels zit die je vanaf de geboorte mag gebruiken, terwijl het nog heel lang duurt voor je kleintje allergenen anders dan melk mag binnen krijgen.

Hopelijk kan je mijn vraag beantwoorden!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Ik kan me goed voorstellen dat dit je een beetje tegenstaat, al is er geen bewijs dat je kindje dan allergisch kan reageren. Ik kan me voorstellen dat je liever geen risico's neemt. Die van davitamon (de olie druppeltjes), kan je deze niet vinden?

Groetjes Linda

3. Sassie81

Sassie81 Actief lid

21 sep 2011
    199
    0
    0
    Gelderland
    die had ik inderdaad, maar die worden bij vrijwel geen enkele drogist meer verkocht, ben al weken aan het speuren :)
    Op internet heb ik ze inmiddels nog wel gevonden, maar ook daar goed opletten, want meestal is het de 'aquosum" en die wil ik dus niet.
    Heb nu ook van een allergoloog de tip gekregen om Bonusan oliedruppels te gaan geven, dat is op basis van olijfolie, zonder andere toevoegingen en bevat 7,5 microgram vitamine D per druppel. Dat is dan weer niet precies de 10 microgram die je moet geven, dus daar zit ik dan weer mee. Zou dat echt zoveel verschil maken? of kan je dan misschien iedere dag 1 druppel geven en dan 1 of 2 keer per week een druppel extra?
    Ga ook eerst maar even bij de natuurwinkel kijken of ze deze druppels hebben, of misschien nog wel een andere soort.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Dat is minder prettig. Kunnen ze deze niet meer bestellen?

Bonusan is inderdaad op basis van olijfolie zonder toevoegingen. Als de dosering inderdaad zo is dat het 7,5 mcg vitamine D per druppel bevat, kan je het inderdaad minder goed doseren. Dat is jammer, omdat het wel erg hoog gedoseerd is. Als je een druppel meer geeft, dan geef je gelijk 15 mcg op een dag. Het zou wel kunnen hoor. Dan zou je inderdaad 1x per 1,5 wk een druppel extra moeten geven.

Misschien Davitamon zelf eens bellen? Succes!

Groetjes Linda

5. Sassie81

Sassie81 Actief lid

21 sep 2011
    199
    0
    0
    Gelderland
    ja de dosering van bonusan is inderdaad lastiger, maar volgens mij is het met een druppelpipet, dus dan geef je niet snel teveel druppels.

Ik had het te snel gelezen, heb geen davitamon, maar dagravit en die oliedruppels obv zonnebloemolie zijn alleen nog via internet te krijgen, als je erg goed zoekt.
    Davitamon is obv arachide olie en dat wil ik dus niet! die heb ik dus weer terug gebracht naar de winkel.

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Oke, nou hopelijk lukt het zo wel goed met de druppelpipet van bonusan.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina